Levi Strauss is in Nederland en de rest van Europa nog maar een fractie van wat het bekende jeansmerk enkele jaren geleden was. De organisatie en zeker de afdeling credit management is sterk geslonken, met alle gevolgen van dien. Maar het 'hart van de organisatie' is in korte tijd opnieuw op poten gezet en klopt als nooit tevoren. Informatie is het toverwoord.
Pioneer Benelux zet 'van bovenaf' in op credit management. Tot grote tevredenheid van Martin Keppel, credit manager Pioneer Benelux. En de resultaten mogen er zijn. Behalve de sterk afgenomen Days Sales Outstanding (DSO) is Pioneer Benelux ook bezig met de implementatie van SOX (Sarbanes-Oxley) en heeft het een ERP-systeem geïmplementeerd. Kredietverzekeraars en incassobureaus zijn overbodig.
CFO Tjalling Haisma laat bij de elektrotechnische groothandel Rexel commercie en financiën hand in hand gaan. Gevolg is een op het bedrijf afgemeten credit management proces waar geen buitenstaanders bij aan te pas komen. 'Credit management staat voor mij gelijk aan kennis van de klant.'
Van een los, confederaal verband naar een strakke, pan-Europese organisatie. Canon Europa kreeg daarmee de kans zijn credit management proces helemaal opnieuw in te richten. Een buitenkans, vindt European Credit Control Manager Peter van Hanegem. 'Een nieuw proces dwingt je goed en gestructureerd na te denken.'
Marco den Haan wist in 2004 de DSO van veertig dagen te verlagen naar minder dan dertig. Een jaar later bleven de resultaten indrukwekkend, hoewel hij ondertussen allerlei aanvullende projecten op zijn bord kreeg. Den Haan over twee hectische jaren.
In een internationale branche als de reiswereld is het valutarisico een van de belangrijkste aandachtspunten voor de credit manager. Zo weet ook Harry Nigten, treasury manager bij TUI Nederland. 'Er gaat bijna een jaar voorbij tussen in- en verkoop van reizen. En dat over landsgrenzen en in verschillende valuta's.'
De bouw- en installatiewereld kent omvangrijke, langlopende opdrachten en relatief weinig, maar grote debiteuren. Dat brengt risico's met zich mee. Risico's die beheersbaar moeten blijven. Monique Busch, controller bij TBI Holdings, onderving deze door samen met een adviseur in risicomanagement een raamwerk voor credit management neer te zetten.
Een lagere DSO met minder mensen, kan dat ook bij 13.500 facturen per dag? Technische Unie, elektrotechnische groothandel, bewijst van wel. Credit manager Bert Batenburg over de realiteitszin van de kredietpraktijk.
Met de komst van Edith van Dort maakte Versatel een professionaliseringsslag in credit management. Ze ontwikkelde intern de processen en werkwijzen en legde contact met derde partijen. Het succespercentage op vorderingen nam daardoor aanzienlijk toe.
In 1956 begonnen als een klein familiebedrijf in sportartikelen. Inmiddels is Rucanor uitgegroeid tot een grote organisatie met vestigingen en klanten in bijna heel Europa. Op het hoofdkantoor in Nieuwerkerk a/d IJssel werkt Credit Controller Arjan van Rijn al ruim drie jaar in deze functie. Van Rijn is verantwoordelijk voor het creditmanagement en beheert hij de inkomende gelden. 'Grote klappers komen niet zo heel vaak voor, maar als het gebeurt zit ik er natuurlijk bovenop.'
Peter van Hanegem beweegt zich als European Credit Control manager van Canon in een dynamische wereld. Wat vandaag nieuw is, is morgen alweer passé. De marges zijn klein en de druk op de prijzen is groot. Daarnaast is er de trend van schaalvergroting. De kleine tussenhandelaren verdwijnen van het toneel en worden vervangen door grootafnemers als Media Markt. Het zijn factoren die ook grote invloed hebben op het gebied van credit management.
Ooit waren ze een veel gebruikt financieringsinstrument. Nu lijken preferente aandelen uit de gratie bij beursgenoteerde bedrijven. Beschermingsprefs blijven daarentegen populair.
Globalisation is niet langer een droom of een nachtmerrie. Het is 'business as usual' aan het worden.
Het jonge energiebedrijf Oxxio heeft sinds de oprichting in 2000 zijn klantenbestand exponentieel zien groeien. Het debiteurenrisico vertoonde echter een parallelle groei. Het werd dus tijd dat Oxxio structurele maatregelen ging nemen om dit risico te beheersen. Twee jaar geleden werd onder leiding van Ira Hientzsch een afdeling Credit & Collection op poten gezet. Inmiddels is credit management een volwaardig onderdeel van deze snelgroeiende energieleverancier.
Maar twee procent van de Nederlandse bedrijven heeft behoefte aan credit managers, blijkt uit onderzoek van Robert Half. Dick Veerman, als interim manager gespecialiseerd in credit management, ziet juist dat de vraag naar credit managers groeiende is.
De taken van de credit manager verschuiven. Was het debiteurenbeheer voorheen de eerste en wellicht enige prioriteit, nu houdt de credit manager zich langzaam maar zeker steeds meer met de cash flow bezig. Zo merkt ook Ben Walet, credit manager bij Getronics.
Ook in deze nieuwsbrief weer een voorproefje op het boek Incasso, hoe praat ik mijn geld uit zijn zak? van Raimond Honig, deskundige van het Credit Management Instituut, en directeur van Berkeley & Lawrence Incasso Intermediairs Els Jacobs. Deze maand: Wat kan goed incasseren voor uw organisatie opleveren?
Is het mogelijk dat het einde van de gouden tijden voor private equity in zicht komt? Het uitzonderlijke succes van de private equity industrie van de afgelopen jaren heeft zoveel geld van investeerders aangetrokken dat de concurrentie voor de beste deals het toppunt bereikt lijkt te hebben. Het ziet ernaar uit dat de hoge prijzen voor beste deals de returns onder zodanige druk zetten dat investeerders op zoek gaan naar alternatieve investeringsmogelijkheden.
Credit managementbedrijven beschikken sinds een paar maanden over een eigen koepelorganisatie, het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB). De leden vinden dat het belang van goed credit management wordt onderschat en willen het thema meer onder de aandacht brengen. Een congres met als thema 'De prijs van het geld' was het eerste wapenfeit van het verbond. Bervin Janssen, voorzitter van het VCMB, vertelt over de nieuwe organisatie.
Het nut van algemene voorwaarden en afspraken goed vastleggen. Dat is een van de onderwerpen die Raimond Honig in 'Incasso, hoe praat ik geld uit zijn zak? behandelt. Maandelijks staat de visie van deze deskundige van het credit management instituut in deze nieuwsbrief.
De informatie over werkkapitaal ligt bij verschillende banken en de onderneming zelf. Resultaat? De informatie is niet uniform en niet transparant en grote kans dat een deel van het werkkapitaal onzichtbaar blijft.
Wat is verstandig? Wel of niet een kredietverzekering afsluiten? De meningen verschillen nogal. CFO Tjalling Haisma van Rexel Nederland liet vorige maand weten er geen heil in te zien. Niet alle lezers waren dat met hem eens.
Als op 1 januari 2007 Basel II wordt ingevoerd, zijn banken meer gebonden aan regels als het gaat om bijvoorbeeld kredietverstrekking. De kredietrisico's van de banken zelf zullen daarmee wellicht beter afgedekt zijn, maar wat betekent het voor een onderneming uit bijvoorbeeld het midden- en kleinbedrijf? Lukt het een onderneming nog wel om gemakkelijk aan een lening te komen? Die vraag stond centraal tijdens het eerste congres georganiseerd door het Verbond Credit Management Bedrijven (VCMB), een net opgerichte organisatie die het thema Credit Management prominenter op de agenda wil krijgen.
Raimond Honig schreef als deskundige van het Credit Management Instituut het boek 'hoe praat ik geld uit zijn zak?' Vanuit praktijk en visie wil ik graag wat toevoegen aan bovenstaand artikel.
Raimond Honig schreef als deskundige van het Credit Management Instituut het boek 'hoe praat ik geld uit zijn zak?' Exclusief voor dit ezine mochten we aantal tips en tricks extraheren. Dit keer telefonisch incasseren.
Een kredietverzekering afsluiten? Rexel Nederland ziet daar geen heil in. Volgens CFO Tjalling Haisma leidt dat tot hogere kosten en minder kennis van de klant. Dat het bedrijf daardoor wel eens tegen een financiële zeperd aanloopt, neemt hij voor lief.
Bijna leek de industriële toeleverancier Kendrion in de afgelopen jaren kopje onder te gaan. Samen met stakeholders konden CEO Piet Veenema en CFO Eiko Ris toch een oplossing vinden, zodat het bedrijf nu weer vooruit kan kijken.
Klanten worden debiteuren wanneer ze een factuur hebben ontvangen die nog niet is betaald. In theorie moet binnen de gestelde betalingstermijn de vordering worden voldaan, maar de praktijk leert dat debiteuren steeds vaker van mening zijn dat het ook na de betalingstermijn kan. Dit vraagt een andere aanpak van het beheer van debiteuren.
Laat ik teruggaan naar een artikel in het Financieel Dagblad van 8 december 2001. In dit artikel zegt Jan Vis docent bij de VVCM dat alle credit managers 'waardedeskundigen' moeten worden. Ik begreep dat niet. Wij als debiteurenbeheerders keken immers altijd naar het recente jaarverslag van een potentiële klant en niet naar de klant op zichzelf.
Het publiceren van 'de wanbetaler van de dag' op het internet heeft weinig toegevoegde waarde. Sterker nog: door de sensatiefactor kan het juist negatief uitpakken. Volgens Maarten Wolters van Kappa Packaging is er veel meer winst te behalen met optimalisatie van de informatie-uitwisseling tussen sales en credit management.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl