Carrièreplanning. Een mooi woord, maar er zijn niet zoveel mensen die na een carrière van zo'n dertig jaar kunnen zeggen: "Zo had ik het ook gepland." Pieter Marinus Verboom, CFO van Schiphol Group. Schiphol Group trok hem aan om de luchtvaartonderneming internationaal op de kaart te zetten en om zijn ervaring als oud Philips-CFO in Argentinië, Hongkong/China en het gehele Midden Oosten aan te wenden bij de privatisering van het bedrijf. Zover is het nog niet, maar om de woorden van Verboom te gebruiken: "Een beursgang is volgens mij onafwendbaar."
Jan Hommen werd niet eens genomineerd voor de verkiezing van CFO van het jaar. Zijn grijze uitstraling is echter schijn. Bij Philips is Hommen de man die achter de schermen aan de touwtjes trekt.
Terwijl CFO's in de jaren negentig het hoogste podium van de macht betraden, lijkt met de recente economische dip hun positie in het gedrang te komen. Michiel Meurs van Ahold - CFO van het Jaar 2002 - was een van de eersten die dit aan den lijve heeft ervaren. Begin dit jaar ging hij kopje onder. "Hij is hoe dan ook beschadigd. Bij een Nederlands topbedrijf zie ik hem niet meer binnenkomen."
Steeds meer bedrijven hebben de neiging op hun financiële functie het stempel CFO te plakken, terwijl het bijvoorbeeld in de praktijk vaak nog steeds gaat om de functie van financieel manager. Helemaal niet erg, maar wildgroei ligt op de loer.
Aandeelhouders worden steeds kritischer, de financiële regelgeving steeds strenger en de Enron-affaire heeft de accountancy flink door elkaar geschud. Het zijn allemaal aspecten waar een CFO tegenwoordig mee te maken heeft. De functie wordt zwaarder. Misschien ligt hierin ook wel de verklaring dat steeds vaker zwaargewichten uit de accountancy worden aangetrokken om de financiële kar te trekken bij beursgenoteerde bedrijven. Een trend? Het lijkt er op. "Het zal steeds vaker voorkomen dat adviseurs overstappen", zegt Fred Arp, de financiële man bij De Telegraaf en zelf afkomstig uit de accountancy.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl