Huub van Rozendaal, CFO Sligro Food Group: Voor een persoonsgerichte aanpak

fallback
Huub van Rozendaal, CFO van Sligro Food Group, is genomineerd voor de CFO-award in de categorie beursgenoteerd.

Geboortejaar: 1956
Opleiding: registeraccountant (Nivra)
Loopbaan: CFO van Sligro Food Group sinds 1991. Daarvoor vijf jaar lid van de directie van een productiebedrijf in de defensieindustrie (dochteronderneming van het Rheinmetall-concern). Daarvoor assistent accountant en senior accountant bij twee accountantskantoren (Ernst & Young en KPMG).
Omzet: 1,55 miljard euro
Aantal medewerkers: Ruim 3.500


Profiel
In Sligro Food Group zijn foodretail- en foodservicebedrijven actief die zich direct en indirect richten op de totale Nederlandse markt voor de etende en drinkende mens. Sligro Food Group streeft ernaar een constante en beheerst groeiende kwaliteitsonderneming te zijn in al haar activiteiten en voor al haar stakeholders.


Als CFO is Huub van Rozendaal verantwoordelijk voor alle financiële zaken, zoals in- en externe berichtgeving, controlling, administratie, treasury en fiscale zaken. Daarnaast is hij primair verantwoordelijk voor investor relations, waaronder de roadshows. Samen met de CEO houdt hij zich intensief bezig met acquisities, zowel vóóraf als bij het integratieproces. Sinds 1991 heeft Sligro Food Group circa vijftig kleine en grote acquisities verricht. Ook is hij verantwoordelijk voor pensioenen en namens de werkgevers opgenomen in de onderhandelingscommissie voor de bedrijfstak-CAO Groothandel in levensmiddelen.


Maatschappelijk verantwoord ondernemen
“Zodra iemand mij vraagt naar het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Sligro Food Group heb ik altijd gemengde gevoelens”,  zegt Van Rozendaal. “Het lijkt toch een beetje op bureaucratisering van fatsoenlijk zaken doen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit voor ons toch vooral in een aantal kleine zaken en projecten waarmee je iets voor de samenleving kunt betekenen. Het is ook geen taak van een daarvoor aangestelde functionaris, maar het hoort wat ons betreft in de totale onderneming ingebed te zijn. ”


Toch doet Sligro ook mee aan de ‘mode’, aldus Van Rozendaal. Dit jaar Sligro voor het eerst een gecombineerd sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen verslag uit. Twee voorbeelden daaruit:


Het Liliane Fonds
Sligro voelt zich thuis bij de directe en persoonsgerichte aanpak van het Liliane Fonds. Elke euro die bij het Liliane Fonds binnenkomt, wordt aan individuele kinderen met gerichte hulp besteed. In veel gevallen zijn deze kinderen in staat op termijn in hun eigen levensonderhoud te voorzien, bijvoorbeeld met een eenvoudig straathandeltje. Dát soort projecten geniet de voorkeur van Sligro. Onder het motto ‘Ondernemers voor ondernemers’ sparen Sligro/VEN-klanten met hun Bonuszegels voor de kinderen die door het Liliane Fonds op weg worden geholpen. Sligro ondersteunt deze giften van onze klanten met een financiële aanvulling. Ook sparen medewerkers van het bedrijf maandelijks voor het Liliane Fonds.


Verwenzorg
De institutionele markt staat de laatste jaren in het teken van verzakelijking en rationalisering. Vaak gaat dit ten koste van ‘verwenzorg’ – patiëntenzorg die niet is gericht op adequate medische verzorging, maar op verbetering van de kwaliteit van hun leven. Door persoonlijke aandacht en kleine extraatjes maken ook chronisch zieken een blij moment mee en genieten meer van het leven. Sligro wil met het dochterbedrijf Van Hoeckel een bijdrage aan leveren aan deze ‘verwenzorg’. Van Hoeckel-medewerkers ‘verwenzorgen’ minimaal een dag per jaar bij een zorginstelling en wonen met patiënten een muziekevenement bij.

Gerelateerde artikelen