Vanaf deze editie zal tweemaandelijks een bespreking plaatsvinden van een aanbesteding van juridisch werk. De lezers krijgen zo inzicht in de totstandkoming van de prijs van juridische diensten via marktwerking. Deze keer: een fusie in de Thuiszorg.
In de Verenigde Staten is het een bekend verschijnsel: de 'class action'. Een juridische procedure die een groep personen samen voert om de schade vergoed te krijgen die zij geleden hebben door het handelen of nalaten van een of verscheidene ondernemingen. Hoe zit het in Nederland?
Reddingsoperaties van bedrijven in moeilijkheden worden vaak onder hoge tijdsdruk uitgevoerd. Niet zelden worden afspraken gemaakt met onverwachte en onplezierige fiscale gevolgen. Aan sommige daarvan komt binnenkort een einde, dankzij een recent besluit om de zogenoemde conversiewinstbepaling in de Wet op de Vennootschapsbelasting te schrappen. Maar daarvoor komen nieuwe problemen terug op de agenda.
Bij de belasting die wordt geheven over 'de winst' conformeert de fiscus zich niet aan de grondslagen voor de bepaling van de winst volgens het Burgerlijk Wetboek (BW), maar hanteert zijn eigen regels. Dat is vragen om ongelukken.
Wat gebeurt er op dit moment op het terrein van personeelsopties? Chief Financial Officer legde de volgende vragen voor aan Albert-Jan van Soelen, belastingadviseur bij Spigthoff Advocaten & Belastingadviseurs.
Met ingang van 1 januari 2004 zal de Nederlandse wetgeving op het gebied van de factuurvereisten aangepast zijn aan de Europese Richtlijn. Inmiddels is er een wetsvoorstel ingediend, dat naar wij verwachten in zijn geheel zal worden aangenomen.
Op 1 juni 1999 is de Wet fiscale behandeling van pensioenen ingevoerd. Bestaande pensioenregelingen die tussentijds niet zijn aangepast, moeten uiterlijk 1 juni 2004 worden aangepast aan de nieuwe wetgeving. Deze voorgeschreven aanpassing kan, indien u pensioen opbouwt op grond van een eindloonregeling, leiden tot een 'knip' in uw pensioenopbouw. En met 'knip' wordt inderdaad bedoeld dat uw pensioenopbouw minder royaal wordt.
Het is de nachtmerrie voor elke topbestuurder. Directeuren en commissarissen krijgen het vuur aan de schenen gelegd door woedende beleggers die hun vermogen zagen verdampen door onbehoorlijk bestuur of onoplettendheid.
Het NRC Handelsblad meldde op 6 mei jl. dat L'Oréal in de maand april van dit jaar in Azië 30 procent minder cosmetica producten verkocht dan de maand ervoor. Reden: er werd minder lippenstift verkocht omdat het afgeeft op de witte mondkapjes.
Op welke wijze presenteert u de financiële prestaties van uw onderneming? Grote kans dat de nu gebruikte kerncijfers, resultaten en prestatienormen binnenkort verdwenen zijn of op een geheel andere manier worden berekend.
Bij een acquisitie zal de kopende vennootschap met een palet aan éénmalige transactiekosten worden geconfronteerd. Denk bijvoorbeeld aan advocaatkosten, kosten van accountants en provisiekosten van de benodigde kredietfaciliteit. Het verdient vanzelfsprekend de voorkeur om deze kosten ten laste van het fiscale resultaat van de koper of de target te brengen, want dit scheelt een slok op een fiscale borrel.
Soms is het onduidelijk of een handeling fiscale gevolgen heeft voor uw bedrijf en zo ja, welke. Denk aan het inhuren van een freelancer of het inbrengen van een eenmanszaak in een BV. Als u de exacte consequenties wilt weten van zo'n beslissing, dan kunt u de Belastingdienst vragen om een zogeheten 'ruling'. De Staatssecretaris van Financiën heeft (voor met name internationale situaties) toegezegd dat het verkrijgen van een dergelijke verklaring binnenkort stukken makkelijker zal worden.
Lange tijd werd aangenomen dat het met de aansprakelijkheid van bestuurders en aandeelhouders van BV's wel losliep. Een BV leek immers dé constructie om risico te beperken. Die gedachte is echter achterhaald. De verplichtingen kunnen verder gaan dan u denkt. We geven u een overzicht van de verplichtingen van zowel bestuurders als aandeelhouders.
Stel, u zit in een (holding)structuur met twee of meer aandeelhouders in één BV. Uw wensen qua dividendpolitiek, salarishoogte , auto of de pensioenopbouw verschillen nogal van die van uw mededirecteur/aandeelhouder. Helaas laat een dergelijke structuur vrijwel geen ruimte voor individuele verschillen. Hier zijn echter oplossingen voor: aandelen verletteren of de holding juridisch splitsen.
Het nieuwe erfrecht, van kracht sinds 1 januari van dit jaar, geeft ondernemers meer dan voorheen de mogelijkheid om de nalatenschap naar eigen inzicht te regelen. Dat is heel prettig, maar dan moet er wél een testament worden opgemaakt. Vijf juristen en notarissen over vijf regelingen die populair zijn bij ondernemers. Áls er tenminste een testament is
Een door een werkgever kwijtgescholden bedrag dat verband houdt met de overname van een studieschuld, behoort tot het loon.
De Hoge Raad heeft een opmerkelijke uitspraak gedaan over in rekening gebrachte BTW op advieskosten bij de verkoop van een deelneming. Deze BTW kan worden teruggevorderd naar gelang de verkoper recht heeft op vooraftrek ten aanzien van zijn gewone bedrijfsactiviteiten.
Hoe ziet het fiscale speelveld er op dit moment uit? Chief Financial Officer legde volgende vragen voor aan de spraakmakende fiscalist Klaus Vink.
In veel gevallen is het moeilijk te bepalen of een onroerende zaak in een onderneming dient te worden gekwalificeerd als voorraad of als bedrijfsmiddel. Het is echter wel altijd belangrijk om het onderscheid te maken, omdat bedrijfsmiddelen een aantal fiscale faciliteiten genieten. Zo kan over een bedrijfsmiddel worden afgeschreven en op voorraad niet. Verder kan de boekwinst van een verkocht bedrijfsmiddel worden opgenomen in een herinvesteringsreserve, zodat de belastingheffing over de boekwinst kan worden uitgesteld. De boekwinst van voorraad echter valt altijd direct in het belastbaar resultaat.
Echtgenoten die bij huwelijkse voorwaarden hebben afgesproken de jaarlijks door beide echtelieden overgespaarde inkomsten te verrekenen, laten dat in de praktijk meestal achterwege. Voor hen gelden vanaf 1 september 2002 nieuwe verrekenregels. Wie niet jaarlijks verrekent kan aan het einde van het huwelijk worden geconfronteerd met een forse claim van de echtgenoot die recht meent te hebben op verrekening.
Wordt bij verkoop van een deelneming een balansgarantie afgegeven, dan moet de waarde van die garantie als vordering (koper) respectievelijk als schuld (verkoper) worden opgenomen op de fiscale balans. Op deze balanspost gemaakt winst of verlies is fiscaal belast, respectievelijk aftrekbaar.
De Staatssecretaris heeft aangegeven dat het nieuwe regime fiscale eenheid per 1 januari 2003 zou moeten worden ingevoerd. Hiervoor moet echter wel het hele wetgevingsproces zijn afgerond. Op dit moment ligt de Nota naar aanleiding van het Verslag bij de Eerste Kamer en is er derhalve nog wel een aantal stappen te gaan voordat het wetsvoorstel wet is geworden. Nu de Eerste Kamer nog maar 4 zittingsdagen heeft, kan het er wel eens om gaan spannen of 1 januari 2003 wordt gehaald.
Door de invoering van de Wet inkomstenbelasting 2001 is er een nieuwe bron van inkomen ontstaan; het resultaat uit overige werkzaamheden. Hieronder vallen onder andere de volgende situaties:
Bij de eigen woning is uitsluitend de rente op schulden voor de verwerving, de verbetering of het onderhoud aftrekbaar. Bij nieuwbouwwoningen is er vaak een bouwdepot, dat in beginsel in box 3 valt. Het bouwdepot mag gedurende twee jaar in box 1 worden aangegeven, mits de betaalde hypotheekrente wordt gesaldeerd met de op het bouwdepot ontvangen rente.
De Europese rechter heeft Nederland op de vingers getikt omdat we hier BTW-aftrek toestaan op autokostenvergoedingen aan werknemers. De Staatssecretaris van Financiën heeft nu drastische maatregelen bekendgemaakt: de BTW-aftrek op autokostenvergoedingen is per 1 oktober 2002 van de baan, en datzelfde geldt voor de vergoedingen voor reis- en verblijfskosten aan werknemers. Wat je noemt geen half werk.
Vooral in de opstartfase van een bedrijf in het buitenland komt Nederlands personeel - al dan niet tijdelijk - in de buitenlandse vestiging te werken. Dit heeft consequenties voor pensioen en sociale zekerheid.
Algemene voorwaarden zijn onder te verdelen in twee soorten: * inkoopvoorwaarden; gebruikt door de inkopende partij. * verkoopvoorwaarden; gebruikt door de verkopende partij. Deze worden ook wel leverings- en betalingsvoorwaarden genoemd.
De Hoge Raad heeft beslist dat buitenlandse rechtspersonen met vaste inrichtingen in Nederland, die een fiscale eenheid vormen voor de omzetbelasting, ook als geheel een vaste inrichting vormen. Dit betekent dat de diensten die de buitenlandse hoofdvestiging aan de Nederlandse vaste inrichting verleent onbelast zijn voor de omzetbelasting. De fiscale eenheid blijft voor Nederland derhalve niet beperkt tot de Nederlandse vaste inrichtingen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl