Oswald Coene had nog jaren op het pluche van de Raad van Bestuur van Getronics kunnen zitten. Hij koos bewust voor ondernemerschap. Coene deed een klassieke management buy out. 'Bekenden en kennissen versleten me voor gek.'
Jo van den Hanenburg heeft 25 jaar bij Philips gewerkt voordat hij bij DSM als CIO aan de slag ging. De afgelopen jaren is hij druk bezig geweest om de ICT zodanig te herstructureren en professionaliseren dat de transformatie, die DSM in 2000 had ingezet, ook daadwerkelijk kon worden ondersteund. "Ik ging bij Philips weg omdat ik meer in Nederland wilde zijn, maar ben nu echter vaker op reis dan toen ik daar nog zat. Ik zit nu heel regelmatig in Zwitserland, Newark, Sao Paulo, Singapore en Sjanghai."
Onlangs presenteerden vijf studenten Bedrijfskundige informatica van de Hogeschool Utrecht een onderzoek naar project-portfoliomanagement (PPM). Een van hun conclusies is dat ruim een kwart van de projecten in de onderzochte organisaties achteraf bezien beter niet van start had kunnen gaan. Meer aandacht voor project-portfoliomanagement zou daarom tot aanzienlijke besparingen kunnen leiden, aldus de onderzoekers.
Snoeien in het ICT-landschap De uitdaging: dertigduizend werknemers en negen miljoen klanten standaardiseren op één CRM-suite op basis van Siebel. Het doel: optimalisering van het Customer Relationship Management (CRM) om zowel de verkoop als de loyaliteit van klanten te vergroten. Rabobank Nederland gaat over tot sanering en integratie van maar liefst 214 systemen en services, na een relatief snelle uitrol van Siebel-CRM. "Dit soort programma's start je niet louter op buikgevoel.", aldus Kees Haasnoot, programmadirecteur CRM.
Er liggen geweldige mogelijkheden om de kosten van risicomanagement, compliance en dergelijke drastisch te verlagen en tegelijkertijd het nut ervan te laten stijgen. Continu inzicht in risico's én kansen levert elk bedrijf zeer snel resultaat op. Zonder eenduidigheid leiden alle inspanningen echter hooguit tot een rapportje waarin staat dat het bedrijf compliant is.
Eén ding staat vast: maatschappelijk ondernemen leeft. Bij bedrijven, die de mond vol hebben van corporate social responsibility. Bij kritische burgers en consumenten, bij overheden en NGO's. Maar voor bedrijven is het moeilijk zich een houding te geven als het gaat om CSR. Waarom zou je eigenlijk maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen? Wat moet je doen en nalaten? Moet je ermee te koop lopen of niet? Enkele CFO's en deskundigen wisselen van gedachten over deze en andere vragen.
De Monitoring Commissie Corporate Governance Code heeft onlangs toelichting gegeven op het 'in control'-statement uit de code-Tabaksblat. Daarmee worden de bestaande bezwaren evenwel niet opgelost. Bovendien dreigt het eigenlijke doel - transparante communicatie over risico's en beheersing - uit het oog te worden verloren.
Jaarlijks zo'n 45.000 facturen - waarvan meer dan de helft voor klanten uit het buitenland - en ruim 14.000 klanten. 'Als ik bakstenen verkocht, zou ik streven naar een DSO van dertig tot veertig dagen', zegt Ed van der Plas, hoofd Financiële Administratie van het Nederlandsch Octrooibureau. 'Maar in onze branche is een DSO van vijftig tot zestig dagen een hele prestatie.'
Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland, wist de DSO van 47 naar 34 terug te dringen. Niet alleen door bij klanten tijdige betaling te realiseren, maar ook door hen te trainen in credit management. In de vijftien jaar dat hij al op dit gebied actief is, heeft hij veel kennis en ervaring opgedaan, die hij niet alleen reserveert voor zijn werkgever, maar ook voor klanten.
Met de geslaagde beursgangen van TomTom, Tele Atlas en Endemol lijkt het klimaat voor IPO's in Nederland weer wat ten goede gekeerd. Terwijl de rest van de wereld de draad al heeft opgepikt, lijkt nu, bijna vijf jaar na Worldonline, ook Nederland weer meer ontvankelijk voor nieuwe IPO's.
De vraag 'Hoe voorkom je fraude?' is een veelbesproken onderwerp. Over het antwoord lopen de meningen sterk uiteen. Kees Cools stelt in zijn boek Controle is goed, vertrouwen nog beter dat 'formele corporate governance, gemeten in regeltjes, de kans op fraude niet aantoonbaar vermindert' en waarschuwt daarbij opmerkelijk genoeg voor een te sterke auditcommissie.* Die waarschuwing lijkt een beetje voorbarig.
In het vorige nummer van Chief Financial Officer is beschreven hoe portfolio governance zorgt dat projecten kunnen bijdragen aan businessdoelstellingen. Maar daartoe is het zaak om project-portfoliomanagement niet te beschouwen als iets dat 'er even bij gedaan wordt' of dat eenmalig wordt uitgevoerd. Project-portfoliomanagement kan het beste worden opgevat als een bedrijfsproces, net zoals inkopen, opslaan en verkopen.
Door het gezag van de controleleer en de economische theorie van Limperg en de Amsterdamse school was 'volkomen controle' tot begin jaren negentig de norm. De accountantsverklaring was duidelijk en niet multi-interpretabel. Door de vercommercialisering van het wettelijk controlemonopolie is deze norm uitgehold en in 1996 stilletjes bezweken.
In de huidige debatten over CSR lijkt de vraag niet langer óf ondernemingen een maatschappelijke rol moeten spelen, maar hoever ze daarin moeten gaan. Tenslotte zien ondernemingen zich meer dan ooit geconfronteerd met de behoefte aan financiële resultaten, en dat wringt wellicht met de maatschappelijke doelstellingen. Maar is er wel sprake van een spagaat?
Menig bedrijf heeft ergens in de visie-, missie- of ambitieparagraaf in het jaarverslag iets staan over CSR. Maar menen al die bedrijven dat allemaal echt; doen ze wat ze zeggen? Is CSR alleen onderdeel van de corporate communicatie of ook een integraal element in de dagelijkse marketingpraktijk?
Is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) - in het Engels corporate social responsibility (CSR) - een tijdelijk fenomeen, een hype? Integendeel, MVO is mainstream aan het worden. MVO is een verschijnsel dat alle aspecten van zakendoen raakt en waarvan elke bestuurder zich rekenschap dient te geven.
Fornix BioSciences, vooral bekend van het succesvolle antiallergiemiddel Oralgen, staat in de startblokken om het als internationale speler te gaan maken. Door het wachten op een definitieve registratie van het product Oralgen bleef het startschot voor een internationale concurrentieslag tot nu toe echter uit. Allerlei moverende oorzaken liggen hier volgens CEO en voormalig CFO Cees Bergman aan ten grondslag. Als het aan hem ligt is dat in 2006 voorbij. Definitieve registratie of niet, Fornix BioSciences 'goes Europe'!
Vorig jaar trok het aantal beursgangen sterk aan. Voor dit jaar liggen er plannen klaar om ook kleinere bedrijven toegang te bieden tot de beurs. Maar hebben bedrijven de beurs eigenlijk wel nodig? Door Henk Vlaming
Stork vertrekt van de beurs, naar eigen zeggen omdat het 'een eigen koers wil varen'. In werkelijkheid wordt het bedrijf door enkele private equity-fondsen van de beurs gehaald. En of dat tot een 'eigen koers' zal leiden?
NIBC, voorheen de Nationale Investeringsbank NIB Capital, neemt een belang van 25% in Talpa Capital. Het is voor het eerst dat John de Mol zijn investeerder openstelt voor extern kapitaal.
Levi Strauss is in Nederland en de rest van Europa nog maar een fractie van wat het bekende jeansmerk enkele jaren geleden was. De organisatie en zeker de afdeling credit management is sterk geslonken, met alle gevolgen van dien. Maar het 'hart van de organisatie' is in korte tijd opnieuw op poten gezet en klopt als nooit tevoren. Informatie is het toverwoord.
Pioneer Benelux zet 'van bovenaf' in op credit management. Tot grote tevredenheid van Martin Keppel, credit manager Pioneer Benelux. En de resultaten mogen er zijn. Behalve de sterk afgenomen Days Sales Outstanding (DSO) is Pioneer Benelux ook bezig met de implementatie van SOX (Sarbanes-Oxley) en heeft het een ERP-systeem geïmplementeerd. Kredietverzekeraars en incassobureaus zijn overbodig.
De Nederlandse elektriciteitsbedrijven worden hoogstwaarschijnlijk opgesplitst. Tegenstanders wijzen erop dat opsplitsing wellicht leidt tot verkoop van de Nuon, Essent en andere bedrijven aan buitenlandse partijen. Alsof dat zo erg is.
CFO Tjalling Haisma laat bij de elektrotechnische groothandel Rexel commercie en financiën hand in hand gaan. Gevolg is een op het bedrijf afgemeten credit management proces waar geen buitenstaanders bij aan te pas komen. 'Credit management staat voor mij gelijk aan kennis van de klant.'
Van een los, confederaal verband naar een strakke, pan-Europese organisatie. Canon Europa kreeg daarmee de kans zijn credit management proces helemaal opnieuw in te richten. Een buitenkans, vindt European Credit Control Manager Peter van Hanegem. 'Een nieuw proces dwingt je goed en gestructureerd na te denken.'
Meteen na zijn studie bedrijfseconomie aan de Erasmus Universteit Rotterdam, begon Felix Verschuren tien jaar geleden zijn carrière bij Van Kooy Groep. In eerste instantie was hij alleen verantwoordelijk voor de operationele activiteiten van één van de autobedrijven, maar in de loop der jaren kwamen daar meer verantwoordelijkheden bij. Twee jaar geleden is Verschuren doorgegroeid naar de functie van financieel directeur.
Roland Speklé moet nog even wennen aan het uitzicht. Zijn werkkamer kijkt uit over de lommerrijke omgeving van Breukelen. Dat is even iets anders dan de betonnen kantoorkolossen die deel uitmaakten van zijn dagelijkse panorama in Rotterdam. Dat onwennige is niet zo verwonderlijk; Speklé is in de loop der jaren vergroeid geraakt met de Erasmus Universiteit.
De verkoop van onderdelen Konmar en Edah is een overwinning voor Ahold. Albert Heijn heeft de prijzenslag met de grootste concurrent gewonnen. Een klinkende overwinning. Of niet?
Marco den Haan wist in 2004 de DSO van veertig dagen te verlagen naar minder dan dertig. Een jaar later bleven de resultaten indrukwekkend, hoewel hij ondertussen allerlei aanvullende projecten op zijn bord kreeg. Den Haan over twee hectische jaren.
Het einde van het jaar nadert. Komen uw werknemers alweer langs met de vraag of er per 1 januari nog wat extra's voor ze in het vat zit? En kunt u het zich eigenlijk veroorloven 'nee' te zeggen in een tijd waarin iedereen om personeel zit te springen en u gewaardeerde werknemers dus ook zo aan de concurrent kunt kwijtraken? Tien praktische tips om perikelen rond salaris-onderhandelingen te voorkomen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl