Volgens een onderzoek van een wereldwijd opererende incassopartij zijn overheidsinstellingen het meest laks met betalen. Controller Jan van der Sluis van de bestuursdienst van de gemeente Groningen bestrijdt dit. 'Overheidsinstellingen zijn betrouwbare partijen waarvan je op aan kunt dat ze betalen.'
Het aantal vrouwelijke credit managers is gestegen naar 19 procent, 81 procent van de beroepsgroep is man. Marielle Kitsz, credit manager bij L'Oreal Nederland BV, verwacht dat dat percentage in de toekomst gelijk wordt getrokken. 'Vrouwen zijn bij uitstek goed in de communicatie die het vakgebied nodig heeft.'
Er was eens een ondernemer, die in een filosofische bui zijn bedrijf vergeleek met een motor. En waarom eigenlijk niet, u bent met uw bedrijf immers de motor van de economie?
De 60-jarige Credit Manager Mieke van Dorst kan met recht als een pionier in haar vakgebied beschouwd worden. Toen ze bijna 24 jaar geleden bij het Beuningse InterCheM in dienst trad, bestond de term Credit Manager nog niet eens. Als een van de weinige vrouwen kwam ze te werken op de administratieve afdeling. Daar heeft ze het debiteurenbeheer op poten gezet. In de loop der jaren heeft ze gezien hoe langzaam maar zeker de professionele erkenning van haar vak groeide. Ook zag ze tot haar tevredenheid het aantal vrouwelijke Credit Managers gestaag groeien.
Een bank is onmisbaar in het financiële proces van een bedrijf. Van deze nood is echter een deugd te maken door een gegronde keuze voor een bank en een goed inzicht in de kosten, producten en service. Sacom Nijstad (directeur SNCY-Cash Management) is van mening dat veel ondernemers geld kunnen besparen: "Vaak levert een onderhandelingsgesprek met de huisbankier of de overstap naar een andere bank financiële voordelen op."
Rekeningen van zorgverzekeraars staan vrij hoog op de prioriteitenlijst van de particulier, denkt Jos Raaijmakers, manager debiteuren bij zorgverzekeraar CZ. 'Wij boeken slechts 0,35% af. Wellicht dat het aantal slecht betalende klanten volgend jaar toeneemt. De invoering van de basisverzekering verhoogt de bedragen op de rekening. En naarmate de bedragen hoger worden, hebben mensen toch meer moeite met betalen.'
Zorgen dat de rekeningen worden betaald. Kort gezegd is dat de taak van de credit manager. Maar hoever reikt die verantwoordelijkheid? Is de credit manager ook kwaliteitsbewaker? Als het product dat wordt verkocht niet goed is, betaalt men immers wellicht niet. 'De credit manager heeft zeker een signaalfunctie', zegt Richard van Vlerken, credit manager bij DHL.
Een online handleiding om met schulden om te gaan. Het Nibud en de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet realiseerden onlangs www.zelfjeschuldenregelen.nl. Jos Raaijmakers, manager debiteuren bij zorgverzekeraar CZ betwijfelt of een dergelijk initiatief zinvol is. 'Mensen die op zo'n website kijken, zijn diegene die sowieso wel achter hun betaling aangaan.'
Lang openstaande vorderingen of orders die in delen worden geknipt. Een goede verstaander heeft een half woord nodig om te zien of zijn klant in betalingsproblemen komt. Taak aan de credit manager om problemen voor te zijn en te zorgen dat zijn onderneming bij een eventueel faillissement van de klant niet aan het kortste eind trekt.
Het is belabberd gesteld met de Nederlandse betalingsmoraal. En het wordt steeds erger. Maar liefst 40 procent van een onlangs ondervraagde groep managers omschrijft de vaderlandse betalingsmoraal als 'ernstig verslechterd'. Hoe hiertegen op te treden? Die vraag stond centraal tijdens het onlangs gehouden Tweede Jaarcongres Credit Management.
Als morgen in de krant staat dat de uitgifte van Uw nieuwe converteerbare obligatie een groot succes is geworden, dan kan het wel eens zijn dat U weer bent beet genomen.
Private equity is 'big business'. De grootste deals van het afgelopen jaar werden met private equity-geld ondersteund. Er is blijkbaar volop behoefte aan deze vorm van ondernemingsfinanciering. De 'corporate raiders' van weleer zijn de nieuwe helden die de kapitaalmarkt in het hier en nu domineren. Maar CFO's opgelet! Private equity-huizen zouden wel eens in het zwaard van hun eigen succes kunnen vallen, de door hen gefinancierde ondernemingen in hun val meesleurend.
Begin januari 2004 werd Leo van de Voort benoemd tot CFO van Wilton-Fijenoord Holding en de inmiddels failliete RDM Groep van bedrijven van Joep van den Nieuwenhuyzen. Hij was vooral aangetrokken om de financiële organisatie te stroomlijnen. Het heeft niet zo mogen zijn. Van de Voort - inmiddels CFO van Satellite Newspapers - blikt terug op zijn tijd met 'Joep', de neergang van RDM, de kortzichtigheid van Defensie en het bestuurlijke onvermogen van de commissarissen van het Rotterdamse Havenbedrijf.
Het aantal schuldsaneringen en faillissementen steeg het eerste kwartaal van dit jaar enorm vergeleken met dezelfde periode in 2004, achtereenvolgens met 12,8 en 3,4 procent. Zo bleek uit onderzoek van financieel dienstverlener Graydon.
Een sticker die het debiteurenbestand met veertien procent reduceert en daarmee het krediet dat eventueel bij de bank uitstaat, verlaagt met 25 procent. De waarschuwing dat men moet betalen of als wanbetaler te boek komt te staan, is blijkbaar genoeg voor velen om te betalen.
Ruim een maand geleden ontving Getronics de Credit Management Award 2005. Het was de beloning voor de indrukwekkende verbetering van het credit risk managementbeleid, die Aon Nederland samen met Getronics realiseerde. Volgens senior consultant Wilco de Haan was de situatie eind 2002 te omschrijven als 'op z'n minst uitdagend'. Inmiddels is daar geen sprake meer van.
Welke CFO's brachten het erin 2004 niet goed vanaf? En wat ging er mis? Lees over het reilen en zeilen van David Lloyd (Corus), Judy Boynton (Shell), Koos Kramer (Wessanen), Rudy Markham (Unilever), Jeroen Slop (Ajax), Frank Dorjee (Van der Moolen) en Bert Groenewegen (Exact). Leer van de fouten van andere CFO's.
Geld is een commodity! Het managen van de prijs van geld dient net zo professioneel te gebeuren als het managen van de prijs van grondstoffen, productiekosten, etc.
Het tweede Jaarcongres Credit Management vond plaats op donderdag 10 maart. Vele credit managers gaven acte de presence op het door BNR Nieuwsradio-anchor man Bas van Werven gepresenteerde evenement.
Getronics is de winnaar geworden van de Credit Management Award 2005. Oud-minister Benk Korthals had de eer de award uit te reiken aan een trotse Ben Walet, Manager Credit Control van Getronics. Vooral de forse terugdringing van het aantal days bills outstanding en de daling van miljoenen euro aan uitstaande vorderingen leverde hem de onderscheiding van Chief Financial Officer Magazine op.
Een belangrijke wijziging voor de verslaggeving van bouwondernemingen vond al plaats in 2001, vindt Heijmans-CFO Dick van der Kroft. Dutch GAAP nam toen de richtlijnen van de IASB over om de winstneming op bouwprojecten naar rato van de voortgang te doen plaatsvinden (percentage of completion method). Van der Kroft: "Vanaf volgend jaar komt er vooral een wijziging in de presentatie van de post "onderhanden werk".
Het selecteren van een (nieuwe) huisbank doe je niet over één nacht ijs. Welke procedure moet je volgen? Wat zijn de doelstellingen? Waar moet je op letten?
Zo'n tien miljard euro moesten Nederlandse bedrijven vorig jaar afschrijven als gevolg van oninbare vorderingen, wees de European Payment Index van Intrum Justitia uit. Ondernemingen die hun klanten contant laten afrekenen, zoals winkeliers, en daardoor denken hun inkomsten veiliggesteld te hebben, kunnen van een koude kermis thuiskomen. Treft hun bank valse biljetten aan, dan kunnen zij alsnog naar hun geld fluiten.
De fundering voor Honeywell als bedrijf werd reeds in 1885 in Amerika gelegd. Daar werd de 'verre voorganger' van de thermostaat uitgevonden. De verbeterde versie van deze thermostaat (Chronotherm in Nederland) is één van de redenen waardoor Honeywell bekendheid geniet bij de consument. Binnen de zakelijke wereld is het bedrijf bekend door een variëteit aan producten en services voor de luchtvaartindustrie, beveiligingstechnologieën (gebouwen, huizen en industrie), producten voor de automobielindustrie, turbolaadsystemen, speciale chemicaliën, polymeren en elektronische materialen.
Energiebedrijven klagen steen en been over wanbetalers en illegale stroomaftap. Voor eerlijke stroomverbruikers (u en ik dus) zou dit leiden tot een 10 euro duurdere stroomrekening. Wellicht bestaat de energierekening echter ook voor een fors deel uit lasten door een gebrekkig creditmanagement. Want energiebedrijven worstelen behoorlijk met hun facturen.
Geld aftroggelen van de CFO. Het lijkt een onbegonnen zaak. Zeker in deze economisch gezien voorzichtige tijden. Toch is er een aantal tips en tricks waar u zich aan vast kunt houden.
De bankkosten bij een bedrijf bedragen jaarlijks vele duizenden euro's. Veel bedrijven hebben echter geen idee waar ze voor betalen. Toch loont het de moeite u hier eens in te verdiepen. In bankenland valt namelijk veel geld te besparen.
Jarenlang kregen hun abonnees maandelijks één factuur. Voor geleverde diensten. Vanaf 2005 krijgen zij nog steeds maandelijks één factuur. Voor nog te leveren diensten. En daarmee is de weg vrij voor internetproviders Demon en Tiscali om eenmalig twee facturen tegelijk te sturen, in navolging van KPN ruim twee jaar geleden. Vanuit credit management-oogpunt slim gevonden. En juridisch waterdicht. Maar is het ook netjes? Wél als er open en duidelijk over wordt gecommuniceerd, aldus pr-deskundige Harry Scholte.
De inkoop van eigen aandelen is een normaal instrument in het kader van het financieringsbeleid van de onderneming. De aarzeling van financieel managers bij gebruik van dit instrument is ongegrond. Er zijn valide strategische en financiële argumenten om eigen aandelen in te kopen.
Credit management en de advocatuur lijken op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken te hebben. Toch is het ook voor een advocatenkantoor van belang om het debiteurenbeheer inzichtelijk te hebben. Dan moet er wel de wil zijn om dit de juiste plaats te geven in de traditionele relatie tussen advocaat en cliënt.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl