Praten over prijzen is in. Over de prijzen van voedsel, benzine en diesel schijnt iedereen het eens te zijn: veel te hoog. Krant en televisie brengen wereldwijde protesten binnen onze huiskamers. De politiek komt met de zeer voorspelbare, maar verkeerde suggestie om in te grijpen.
Bureaucratie is goed fout, daarover zijn we het met z'n allen eens. Toch zijn er steeds meer organisaties die zich als een bureaucratie organiseren.
Wel eens betrokken geweest bij een aanvraag voor een innovatiesubsidie? Zo ja, op welk moment in de besluitvorming kwam de subsidie toen ter sprake? Direct aan het begin van het innovatieproject, toen iemand bedacht dat uw bedrijf met behulp van de subsidie nieuwe technologie zou kunnen ontwikkelen? Of pas helemaal aan het eind, toen er eigenlijk al over het project besloten was?
Zonder innovatie geen economische groei. Maar niet alle innovaties pakken gunstig uit.
Als er ooit een tijd is waarop de uitdrukking Cash is king van toepassing is, dan is het wel hedentendage. De internationale kredietcrisis maakt dat banken kritischer zijn dan ooit rondom alles dat met financiering te maken heeft. En deze houding werkt ook door in de markt van fusies en overnames.
Ondernemingen moeten op steeds meer gebieden aan steeds meer partijen verantwoording afleggen. Zo moeten zij zich correct gedragen op de gebieden accounting, integriteit, financiën en milieu en op het terrein van corporate governance, veiligheid en risicomanagement.
Aan de bouw van reputaties wordt heel veel aandacht besteed. Maar aan early warning systems ter inventarisatie van de reputatierisico's wordt - zeker door niet-beursgenoteerde bedrijven - geen stuiver uitgegeven. Ten onrechte.
Is het toeval? Sinds de corporate governance Tabaksblat in 2004 van kracht werd, is Nederland een gewild land om overnamekoopjes te scoren. Niet verwonderlijk want de code liet beursgenoteerde ondernemingen stuk voor stuk hun beschermingswallen afbouwen. Daarbij kwam een toegenomen assertiviteit van aandeelhouders.
Je hoort het tegenwoordig veel: het draait om talentmanagement bij het binden en boeien van medewerkers. Kunnen we met deze term een nieuw werkwoord toevoegen aan de dikke Van Dale? Vandaag de dag worden werkgevers door de krapte op de arbeidsmarkt uitgedaagd om creatief te zijn.
De nu al maandenlang voortwoekerende vertrouwenscrisis op de financiele markten wordt ook steeds meer op andere markten gevoeld. Zelfs op de Nederlandse huizenmarkt, waar de prijzen jaren achtereen zijn gestegen.
Je zou verwachten dat het nu langzaam zou gaan afkoelen. Het is half zes in de middag en de temperatuur is nog steeds veertig graden. Veel mensen die ik spreek zeggen dat de regentijd in aantocht is. Vooralsnog is daar weinig van te merken. Ondertussen wordt in de keuken het gekakel steeds luider. De elektricien krijgt op zijn kop van de kokkin omdat de stroom is uitgevallen. En alhoewel het Frans de nationale taal in Mali is, worden ruzies nog steeds in lokaal dialect uitgevochten.
Laatst hoorde ik het weer eens iemand veelbetekenend zeggen: meten is weten. En dat moest dan maar een voldoende onderbouwing zijn voor het opstarten van een performance management-traject. Volgende onderwerp. Misschien is het omdat het zo lekker bekt, maar meten is weten is natuurlijk een dooddoener.
Olie, metalen, voedsel, vrijwel alle grondstoffen zijn de afgelopen tijd in prijs geëxplodeerd. Maar vreemd genoeg vallen de prijsstijgingen welbeschouwd mee.
Het lijkt een voor de hand liggend antwoord op de simpele vraag: hoe (be)stuur je een organisatie? Met behulp van managementinformatie natuurlijk. De praktijk blijkt weerbarstiger. Veel ondernemingen ontberen heldere management informatie die helpen de onderneming op de juiste koers te houden of te krijgen.
Wankelende zakenbanken, paniekerige centrale banken, noodkredieten van honderden miljarden dollars en euro's. Er gaat geen week voorbij of de wereld wordt verrast met een nieuw vuurwerk. De kredietcrisis is als een veenbrand die na iedere bluspoging weer ergens anders opvlamt.
Van de week was de eerste aflevering Dragon's Den op televisie, een programma waarin ondernemers hun idee voorleggen aan investeerders. Voorlopige conclusie? De ondernemers hebben er niets te zoeken, de investeerders evenmin.
Zonder deugdelijke grondslag heeft accountantsoptreden geen toegevoegde waarde. In de recente make-over van de regelgeving voor accountants is deze betrouwbaarheidstoets geheel verdwenen, ondanks aandringen van vele accountants en belanghebbenden.
Niet zelden is het boegbeeld van een grote onderneming de vrouw of man aan de top. Het zichtbare gedrag belichaamt als het ware de onderneming. En belemmert vaak het zicht op de werkelijke gang van zaken.
We zijn ons er niet zo van bewust, maar ook marketeers kennen allerlei statusladders. En die statusladders hebben grote invloed op de besluitvorming inzake de marketing van onze diensten en producten. Veel van die ladders berusten op vooroordelen, maar er worden wel degelijk beslissingen op gebaseerd. Laten we eens een paar van die heilige huisjes intrappen.
Boekhouden is een basale vorm van 'wiskunde voor de koopman', uitgevonden in de Renaissance en nog steeds in gebruik bij bedrijven en overheden. De inmiddels complexe economische werkelijkheid barst uit dit knellende keurslijf. Als accountancygrondslag voor het wereldwijde economische domein is een wiskundige doorbraak van renaissancistisch formaat nodig.
Het woord 'partnership' is een van de meest misbruikte managementtermen. Leveranciers willen vaak deel uitmaken van de waardepropositie van degene aan wie ze producten en diensten leveren. Maar ze krijgen lang niet altijd de kans. Ten onrechte.
Als voorzitter van de stichting LRGD was ik op 1 november 2007 te Leiden om het symposium Schade en Expertise bij te wonen. Tijdens het symposium werd duidelijk dat het bij het benoemen van deskundigen flink mis kan gaan. Het onderwerp de berekening van vermogensschade werd behandeld door de hoogleraar schadeonderzoek J. Joling.
De verjuridisering van de maatschappij lijkt te zijn overgewaaid uit de Verenigde Staten. Nog even en elke overeenkomst, elk confl ict en elke scheiding moet ondersteund worden met advocaten. Een verschrikkelijk vooruitzicht. Maar het kan ook anders.
Europese CFO's zijn somber over de economische vooruitzichten. Maar is dat wel terecht?
Arnold Heertje heeft in zijn boek Echte economie (Thijmgenootschap december 2006, ISBN 978 90 5625 2328) overtuigend beschreven hoe het intellectuele tekort in enkele decennia tijd greep heeft gekregen op de Nederlandse samenleving, met grote schade aan onze echte subjectieve welvaart.
Ik denk dat ik het maximale heb gehaald uit mijn titel controller van het jaar 2006. Ik heb er namelijk van 14 september 2006 tot en met heden van kunnen genieten en dat is toch langer dan de gemiddelde kampioen. Ik hoop dat de winnaar 'gewoon' na een jaar zijn of haar opvolger krijgt, zodat ik er in ieder geval een record op na houd, die van langst zittende controller van het jaar.
CFOs hebben doorgaans weinig binding met de softe kant van informatietechnologie, zoals Web 2.0. Met echte IT zoals ERP, zo wordt geredeneerd, krijg je pas echt greep op de zaak. Ondanks de geleden pijn om bedrijfsbrede pakketten als SAP te implementeren zijn topmanagers achteraf redelijk tevreden over het resultaat. Maar na enterprise technologie wint nu de sociale technologie aan terrein. Dit is meer dan de zoveelste hype.
Geldt voor de prijs van controllers hetzelfde als voor de prijs van varkens? Economen hebben de zogenaamde varkenscyclus bedacht om de prijsvorming van varkens te beschrijven. Om het geheugen op te frissen: de varkenscyclus staat voor het verschijnsel dat varkensfokkers massaal gaan uitbreiden als de prijzen hoog zijn.
Toegegeven, het is erg laat om u nog het beste te wensen voor dit jaar. Toch wens ik u bij deze graag heel veel contacten buiten uw eigen organisatie, wens ik u inhoudelijke en financiële groei, wens ik u heel veel inspirerende ontmoetingen, wens ik u heel veel reflectie en wens ik u ten slotte een toekomst die een langer perspectief heeft dan een kwartaal. Ik ben ervan overtuigd dat, als die vijf wensen uitkomen, 2008 een veel leuker jaar zal worden dan de jaren ervoor.
Moody's verwacht de komende twee jaar meer faillissementen voor bedrijven onder de vlag van private equity. Ik denk dat de kredietbeoordelaar gelijk heeft, daar hoef je geen helderziende voor te zijn.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl