Naast banken en financiële instellingen lopen niet financiële ondernemingen eveneens risico's als gevolg van de problemen met subprime hypotheken op de Amerikaanse huizenmarkt. Dit schrijft PricewaterhouseCoopers.
Veel organisaties hebben een centrale afdeling die voor alle onderdelen of werkmaatschappijen de financiële administratie, de inkoop, het personeelsbeleid of de automatisering verzorgt.Dat is de meest voorkomende vorm van een Shared Service Center (SSC). Een betrekkelijk nieuw verschijnsel is dat een groep bedrijven samen een SSC opzet. De lagere overheden doen dat echter al jaren. Veel kleinere gemeenten hebben een gemeenschappelijke huisvuilophaaldienst, afdeling Sociale Zaken of milieudienst.
Voor veel mkb-bedrijven is uitbesteden van de financiële administratie een routinepraktijk. Wie zelf een administrateur in dienst wil nemen, gaat naar de administrateur op de hoek. De laatste jaren beginnen ook grotere bedrijven hun administratie uit te besteden.
Organisaties hebben te maken met steeds hogere eisen van klanten, werknemers en wet- en regelgevingen. Om hieraan te kunnen voldoen, is het noodzakelijk om als organisatie de focus te leggen op de kernactiviteiten. Aansluitend staat uitbesteding van ict de laatste jaren hoger op de agenda.
De beste CIO's van Nederland heb je niet elke dag bij elkaar aan tafel. De finale fase in het selectie proces van de nieuwe de CIO of the Year levert dus op voorhand een gedenkwaardige middag op. Los van het feit dat na afl oop van de bijeenkomst op Landgoed Villa Anderstein uiteindelijk een win naar wordt gekozen, is het resultaat toch vooral een unieke, openhartige en voor iedereen waardevolle discussie.
De gemiddelde verliezen door economische fraude zijn in twee jaar met 40% gestegen, het gemiddeld schadebedrag per bedrijf als gevolg van economische fraude ligt in Nederland beduidend hoger dan in omringende landen en opkomende markten vormen een groot risico met betrekking tot fraude. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde tweejaarlijkse 'Global Economic Crime Survey 2007' van PricewaterhouseCoopers. Aan het wereldwijde onderzoek hebben 5.400 bedrijven deelgenomen.
De hoogte van een afschrijving wordt berekend aan de hand van drie factoren. Dit zijn de aanschafkosten, de vermoedelijke technische levensduur en de restwaarde. Afschrijving is niet meer mogelijk als de restwaarde is bereikt. Dit bepaalde de Hoge Raad al eind jaren vijftig.
Het Hof van Justitie heeft een arrest gewezen over de betaling van BTW bij annulering. Klanten van een Frans hotel betalen een voorschot bij reservering. Dit voorschot wordt in mindering gebracht op de latere betaling.
Vertex Inc., de onderneming die gespecialiseerd is in belasting technologie oplossingen, kondigde vandaag de lancering aan van zijn Vertex Value Added Tax O Series in Europa. Het product, dat bedoeld is voor belasting professionals die werken in multinationale organisaties, maakt centralisatie van de belastingadministratie mogelijk en vermindert in belangrijke mate de complexiteit en de kosten van de BTW boekhouding en compliantie.
Diversifiëren loont. Dat blijkt uit een onderzoek van strategisch adviesbureau Roland Berger onder ruim 1.200 bedrijven. Bedrijven die nieuwe activiteiten toevoegen aan hun kernactiviteit, groeien harder dan bedrijven die focussen.
Pieter Dekkers is benoemd tot Chief Financial Officer bij Oskomera Group in Deurne. Oskomera maakt een flinke groei door. Een energieke aanpak en vooruitstrevend denkwerk zijn belangrijke voorwaarden om de toekomstvisie van dit bedrijf concreet te kunnen invullen.
Per 1 januari 2007 is de aftrekbaarheid van de kosten van het verstrekken van eigen aandelen en opties op eigen aandelen geschrapt in de vennootschapsbelasting. Het is daardoor fiscaal onaantrekkelijker geworden om werknemers te belonen met aandelen en opties. Een goed alternatief zijn de stock appreciation rights, de zogenoemde SAR's.
Van Lanschot Assurantiën kondigde bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers aan een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met De Goudse.
De top drie binnen de consumentenproducten is afgetekend door Philips (51%), Heineken (47%) en Unilever (41%). Dat blijkt uit het onderzoek 'Best Employer to Work For in Finance'van Finance.nl, de vacaturesite voor financials, onder 1576 financieel managers.
Ondernemers moeten zelf de btw uitrekenen en aan de belastingdienst betalen, doordat omzetbelasting een aangiftebelasting is. De btw op inkopen kan worden verrekend met de btw die moet worden afgedragen. Hierdoor is het mogelijk dat de ondernemer een bedrag terugkrijgt. Dit wordt pas definitief als hij een beschikking ontvangt.
Boudewijn Nijdam is per 1 juli benoemd tot financieel directeur van Strukton Bouw & Vastgoed bv. Hiermee geeft de organisatie verdere invulling aan het realiseren van haar ambitie zich verder te ontwikkelen tot een innovatieve speler in de markt.
Van de overheids-/non profit organisaties zijn het ministerie van Financien, de Belastingdienst, het Ministerie van Economische Zaken en De Nederlandsche Bank het meest genoemd als favoriete werkgever. Dat blijkt uit het onderzoek 'Best Employer to Work For in Finance'van Finance.nl, de vacaturesite voor financials, onder 1576 financieel managers.
Vrijwel alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven zijn de laatste maanden wel een keer genoemd als potentiële fusie- of overnamekandidaat. De gedachtegang daarachter is simpel: er is heel veel geld op zoek naar een bestemming, Nederlandse beursfondsen zijn in verhouding tot hun buitenlandse branchegenoten vaak goedkoop en een verhaal valt altijd te bedenken. Dat blijkt uit onderzoek door IRIS, het onderzoeksbureau van Rabobank en Robeco, waarvan de resultaten gisteren bekend zijn gemaakt.
Per 1 juli 2007 is drs. Edwin Busio benoemd tot Algemeen Directeur Coface Nederland Finance. In deze functie zal Edwin (34) verantwoordelijk zijn voor de groei en ontwikkeling van de factoringactiviteiten van Coface Nederland Finance.
Binnenkort komt de International Accounting Standards Board (IASB) met conceptregelgeving die specifiek is geschreven voor het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het gaat om een soort "IFRS lite" voor niet-beursgenoteerde ondernemingen. Daarna hangt het van Brussel af of IFRS ook verplicht wordt gesteld voor het MKB in Nederland en in de rest van de EU.
Per 1 januari 2007 is de minimale fiscale afschrijvingstermijn voor bedrijfsmiddelen gewijzigd en bedraagt nu in veel gevallen vijf jaar. Dat houdt in dat voor bedrijfsmiddelen waarvoor tot nu toe een kortere afschrijvingsduur wordt gehanteerd dan vijf jaar een andere (langere) afschrijvingstermijn gaat gelden.
Door middel van RJ-Uiting 2007-3 wordt de bestaande Richtlijn 600 Banken geactualiseerd. Rekening is gehouden met ontwikkelingen in het toezicht, in wetgeving, in opvattingen over financiële instrumenten, in algemene maatschappelijk aanvaarbare normen en met ontwikkelingen in IFRS-standaarden die sinds de publicatie van Richtlijn 600 in 2000 zijn verschenen.
Activa en passiva worden over het algemeen afzonderlijk gewaardeerd. Maar als er een verband tussen beide bestaat, moeten de vermogensbestanddelen dan afzonderlijk of juist in samenhang worden gewaardeerd? Deze vraag is vooral van belang bij de waardering van financiële instrumenten, zoals optieverplichtingen. De Hoge Raad buigt zich nu in een aantal zaken over deze waarderingsvraag.
Uit kwalitatief onderzoek van OrangeWing Consulting blijkt dat een IT-manager de beste vooruitzichten heeft als hij naast deskundig ook ondernemend is. De ondernemende IT-manager wil van de IT-organisatie een winstgevende afdeling maken, durft keuzes te maken, benut kansen en heeft een duidelijke focus.
De overkill aan regels vormt de grootste potentiële uitglijder voor de internationale verzekeringsbranche. Dit blijkt uit het jaarlijkse 'bananenschilonderzoek' (Insurance Banana Skins Survey) van PricewaterhouseCoopers en Centre for the Study of Financial Innovation (CFSI).
Wat is het verschil tussen een rekening en grootboekrekening? En wat is een rekeningsschema? Welke transactie heeft waar invloed op? Een vertaling van het begrip van een controller voor non financials.
Purchase to pay is het gebruik van technologieën en elektronische netwerken voor de bestel- en betaalprocessen van goederen en diensten. Maar hoe ziet een purchase to pay-proces er eigenlijk uit en waar moet je op letten bij het opzetten ervan?
HR Managers verwachten aanhoudende groei van werkgelegenheid. Dit blijkt uit de resultaten van de in april gehouden enquête van HRM-bemiddelaar Van den Boogaart Personeelszaken onder HR Managers. De enquête wordt sinds januari 2004 maandelijks verricht en geeft aan wat voor ontwikkelingen HR Managers verwachten ten aanzien van de werkgelegenheid.
Problemen bij hockey- en voetbalclubs het grootst.
RFS Holland Holding b.v., moedermaatschappij van creditmanagementbedrijf Transfair Holding b.v., heeft met Lindorff AB overeenstemming bereikt over de overname van Transfair. Lindorff is nog niet actief op de Nederlandse markt. De sterke marktpositie van Transfair in Nederland biedt Lindorff een platform voor innovatie en groei in de Nederlandse markt.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl