Kostenbesparing, kwaliteitsverbetering en vermindering van het ondernemersrisico. Dit alles - en nog veel meer - kan een bedrijf bereiken door slim in te kopen. In alle fasen van het productie- en inkoopproces doen zich mogelijkheden voor om de inkoopfunctie te verbeteren.
Hoe bepaalt men of een investering aantrekkelijk is? En hoe vergelijkt men het ene investeringsproject met het ander? Er zijn vier veel gebruikte methoden om investeringen te beoordelen. In alle vier kijkt men naar de vrijkomende cash flows die een investering oplevert. Het zijn:
Veel bedrijven prijzen hun producten te laag. In de hoop het marktaandeel te vergroten, nemen ze genoegen met minimale marges. Een lage prijsstelling is meestal onnodig, soms zelfs gevaarlijk. Maar welke prijs moet een bedrijf zijn producten wel geven? Hoe komt een bedrijf tot een juiste prijsstelling?
Bij verkoop van een deelneming wordt nogal eens gekozen voor een earn-outregeling. Bij een dergelijke regeling staat een deel van de opbrengst op het moment van verkoop nog niet exact vast, maar bestaat bijvoorbeeld deels uit een recht op toekomstige winstuitkeringen. In het Belastingplan 2002 is bepaald hoe een dergelijke regeling uitwerkt op de toepassing van de deelnemingsvrijstelling in de vennootschapsbelasting vanaf 1 januari 2002. Hiermee heeft de regeling aan duidelijkheid gewonnen.
De wet kent een regeling voor de 'eenwording' van juridische entiteiten (BV's, NV's, verenigingen en stichtingen): het instrument van de juridische fusie.
De lease-auto is al jaren een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Een arbeidsvoorwaarde met een economische maar tevens emotionele waarde. Door zowel de economische als emotionele aspecten van de lease-auto is een goede autoregeling van groot belang. Slechte afspraken kunnen namelijk veel geld kosten. In dit artikel vindt u tips en checks gebaseerd op de valkuilen rondom de lease-auto die CostFocus vond in de praktijk.
Benchmarking is de afgelopen jaren een bekende term geworden. Over het juiste gebruik van benchmarks bestaan echter nogal wat verschillende interpretaties. Lees dit artikel voor een praktisch handvat om uw facilitaire kosten te benchmarken aan de markt. Inzicht in uw kosten maakt besparen eenvoudiger.
Onderneemt u over de grens en overweegt u voor de buitenlandse activiteiten een (buitenlandse) dochtermaatschappij op te richten? Of geeft u de voorkeur aan een vaste inrichting? Let bij een dergelijke beslissing op de volgende fiscale mogelijkheden en valkuilen.
Vraagt u zich wel eens af hoe afhankelijk u van uw leveranciers bent? Hoe reageert u op plotselinge prijsindexeringen, geruisloze contractmutaties en leuke uitjes voor de operationele inkoper? Hoewel een goede relatie met uw leverancier belangrijk is voor de dagelijkse gang van zaken is de relatie maar zelden vanzelfsprekend. Dit artikel geeft u een praktisch handvat voor de benadering van uw leveranciers.
Een kostenbesparingsproject voor facilitaire kosten kunt u opzetten middels een 4 stappenplan: 1. Inventarisatie 2. Analyse 3. Presentatie Verbeterplan 4. Implementatie
Een bedrijf kopen is spannend. Het is ook een traject vol hobbels en gaten. Deze reconstructie van een net afgeronde overname maakt duidelijk waar de pijn zit. Acht hobbels waarover u als koper kunt struikelen en hoe u ze voorkomt.
In het familiebedrijf is soms het hele familiekapitaal vastgelegd. Toch hebben ondernemer en familie meestal geen goed idee van de reële waarde van het bedrijf. De waardering lijkt een boekhoudkundige becijfering die pas van belang is voor de aandeelhouder bij verkoop of overdracht van het bedrijf. Maar er zijn meer betrokkenen en daardoor meer redenen de waarde van de familieonderneming weloverwogen vast te stellen.
Als ondernemer verkoop je in de regel slechts eenmaal je bedrijf. Het is dan ook zaak er voor te zorgen dat het bedrijf op moment van verkoop in optimale condities verkeert. De onderneming moet 'verkooprijp' worden gemaakt wat uiteindelijk moet bijdragen aan waarde en overdraagbaarheid en dus in een hogere verkoopprijs. Vooral de financiële prestaties en de financiële structuur van de onderneming verdienen de aandacht in het traject van verkooprijp maken. Van belang hierbij zijn met name het opbouwen van een goed trackrecord en het schonen van de verbanden tussen zakelijk en privé.
Het is de droom van menige manager in loondienst: een eigen bedrijf. Via een Management Buy In (MBI) lijkt deze droom makkelijk te verwezenlijken. U koopt zich in en wordt (mede)aandeelhouder van een bestaande onderneming en heeft meteen een vliegende start als ondernemer, zo lijkt het. Maar hoe zit het in de praktijk met dit type bedrijfsovername? Is een MBI wel iets voor u? Hoe kunt u het te werk gaan? Hoe komt u aan informatie? Enkele richtlijnen voor aspirant MBI'ers.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl