Raet staat weer op eigen benen. Gedwongen door de conjunctuur stootte moeder Getronics het hr-onderdeel af. Via een buyout gefinancierd door investeerder NIB Capital kwam het eigendom deels in handen van het zittende management. Veel invloed op de transactie kon het echter niet uitoefenen.
Indien er sprake is van een 'management buy out' (hierna: mbo) wordt het management eigenaar of mede-eigenaar van (een gedeelte van) de onderneming waarvoor men werkzaam is. Naast de vele financiële en juridische aspecten die bij een dergelijke investering een rol spelen, dient het management zich bij de structurering van de participatie tevens te beraden op hun persoonlijke fiscale positie. In dit artikel worden de belangrijkste fiscale aspecten die hierbij een rol spelen in kaart gebracht. De nadruk ligt hierbij op de wijze van participeren, de financiering van de investering en de mogelijke beloningsaspecten die hierbij een rol spelen.
Waarom is onderhandelen bij fusies en overnames zo moeilijk? Is het vanwege het complexe karakter van een transactie? Vanwege het veranderde economische tij? Of vanwege de vele belangen die er spelen? In dit artikel ga ik in op de vele kenmerken en problemen van onderhandelen bij fusies en overnames. Wat zijn de spelregels en welke instrumenten kunnen hierbij worden gehanteerd?
In de dynamische context waarin bedrijfsverkopen plaatsvinden, vormt de financieel directeur of controller vaak de spil. Alleen met een goede voorbereiding en coördinatie kan dit verkoopproces succesvol worden afgerond. Wanneer gaat men over tot verkoop, en wat zijn de verschillende te nemen stappen? Praktische tips voor het inrichten en managen van een (formeel) verkoopproces.
Een Risk & Insurance due diligence wordt steeds vaker uitgevoerd naast de financial en legal audits. Toch vindt dit nog niet bij elke deal plaats. Geheel ten onrechte blijkt uit onderstaand artikel. Hierin wordt een aantal voorbeelden gegeven waarin de noodzaak daarvan blijkt. Er wordt tevens duidelijk gemaakt hoe onderhandelingsproblemen tussen partijen van tafel gehaald kunnen worden en naar de verzekeringsmarkt getransfereerd kunnen worden.
Op 11 december vindt in hotel Dorint Sofitel Amsterdam Airport de vierde Dag van de Overname plaats. Gebeurt er al weer iets aan het overnamefront? We vroegen het de twee winnaars van vorig jaar, ALcontrol en Aalberts Industries en overnamespecialist Maarten Wolleswinkel.
Op de 4e Dag van de Overname op 11 december 2003 worden drie M&A Awards uitgereikt: Best Acquisition of the Year, Best Acquisition Strategy en Management Buy Out of the Year. Chief Financial Officer bericht u over de deals die een grote kans maken op een prijs. Een van de kanshebbers is Heineken, dat met de overname van BBAG genomineerd is voor de 'Best Acquisition of the Year'.
In geval van overdracht van uw onderneming krijgt u te maken met een due diligence onderzoek. Het begrip "due diligence" is afkomstig uit de Verenigde Staten. Er is geen vertaling in het Nederlands, maar het begrip is inmiddels ingeburgerd in de Nederlandse overnamepraktijk. Wat houdt het due diligence onderzoek nu eigenlijk in?
Bij de verkoop van een bedrijfsonderdeel, ook wel de-merger genoemd, gaat men niet over één nacht ijs. De scheiding is in veel gevallen ingrijpend en de financiële consequenties kunnen groot zijn.
Bij economische tegenwind staat cost management hoog op de agenda. Vaak wordt het cost management evenwel gedelegeerd aan de controller. Ten onrechte. Het management zelf moet voorop.
Bij de aankoop van ondernemingen is de financiering vaak een lastig onderwerp. De koper wil niets te veel, niets te vroeg of onnodig betalen. Vandaar dat veel kopers kiezen voor een earn out-betaling, om zeker te zijn dat ze geen 'kat in de zak' kopen. Maar deze keuze heeft fiscaal vaak onvoorziene consequenties.
Tijdens de fusie- en overnamegolf aan het einde van de jaren negentig, bleek weer eens dat grote fusies en overnames vrijwel nooit voldoen aan de gewekte verwachtingen. Hoe komt dat toch? En wat kan er beter? In elk geval moet het management van overnemende partijen doordachter te werk gaan. Al valt te betwijfelen of dit er ooit van komt. "Een goede bestuurder wil nu eenmaal verder. Zijn drive¹ is zijn kracht, maar tegelijkertijd ook zijn zwakte."
"De positie en uitstraling van de Nederlandse bestuurders lijkt steeds meer op die van de bestuurders in de VS. Hun ego ook." En: "Het argument voor een fusie of overname is altijd synergie, maar eigenlijk gaat het om het strelen van een ego: bestuurder worden van een groot bedrijf met veel werknemers is de droom." Maar ook: "Met egotripperij hebben fusies en overnames weinig te maken. Bestuurders doen wat iedereen in hun positie zou moeten." Aldus enkele reacties op de o.a. via de site financieel-management.nl gelanceerde stelling "fusies en overname mislukken door egotripperij van bestuurders'.
Welke hardnekkige misverstanden over fusies en overnames veroorzaken het meeste leed?
Kostenbesparing, kwaliteitsverbetering en vermindering van het ondernemersrisico. Dit alles - en nog veel meer - kan een bedrijf bereiken door slim in te kopen. In alle fasen van het productie- en inkoopproces doen zich mogelijkheden voor om de inkoopfunctie te verbeteren.
Hoe bepaalt men of een investering aantrekkelijk is? En hoe vergelijkt men het ene investeringsproject met het ander? Er zijn vier veel gebruikte methoden om investeringen te beoordelen. In alle vier kijkt men naar de vrijkomende cash flows die een investering oplevert. Het zijn:
Veel bedrijven prijzen hun producten te laag. In de hoop het marktaandeel te vergroten, nemen ze genoegen met minimale marges. Een lage prijsstelling is meestal onnodig, soms zelfs gevaarlijk. Maar welke prijs moet een bedrijf zijn producten wel geven? Hoe komt een bedrijf tot een juiste prijsstelling?
Bij verkoop van een deelneming wordt nogal eens gekozen voor een earn-outregeling. Bij een dergelijke regeling staat een deel van de opbrengst op het moment van verkoop nog niet exact vast, maar bestaat bijvoorbeeld deels uit een recht op toekomstige winstuitkeringen. In het Belastingplan 2002 is bepaald hoe een dergelijke regeling uitwerkt op de toepassing van de deelnemingsvrijstelling in de vennootschapsbelasting vanaf 1 januari 2002. Hiermee heeft de regeling aan duidelijkheid gewonnen.
De wet kent een regeling voor de 'eenwording' van juridische entiteiten (BV's, NV's, verenigingen en stichtingen): het instrument van de juridische fusie.
De lease-auto is al jaren een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Een arbeidsvoorwaarde met een economische maar tevens emotionele waarde. Door zowel de economische als emotionele aspecten van de lease-auto is een goede autoregeling van groot belang. Slechte afspraken kunnen namelijk veel geld kosten. In dit artikel vindt u tips en checks gebaseerd op de valkuilen rondom de lease-auto die CostFocus vond in de praktijk.
Benchmarking is de afgelopen jaren een bekende term geworden. Over het juiste gebruik van benchmarks bestaan echter nogal wat verschillende interpretaties. Lees dit artikel voor een praktisch handvat om uw facilitaire kosten te benchmarken aan de markt. Inzicht in uw kosten maakt besparen eenvoudiger.
Onderneemt u over de grens en overweegt u voor de buitenlandse activiteiten een (buitenlandse) dochtermaatschappij op te richten? Of geeft u de voorkeur aan een vaste inrichting? Let bij een dergelijke beslissing op de volgende fiscale mogelijkheden en valkuilen.
Vraagt u zich wel eens af hoe afhankelijk u van uw leveranciers bent? Hoe reageert u op plotselinge prijsindexeringen, geruisloze contractmutaties en leuke uitjes voor de operationele inkoper? Hoewel een goede relatie met uw leverancier belangrijk is voor de dagelijkse gang van zaken is de relatie maar zelden vanzelfsprekend. Dit artikel geeft u een praktisch handvat voor de benadering van uw leveranciers.
Een kostenbesparingsproject voor facilitaire kosten kunt u opzetten middels een 4 stappenplan: 1. Inventarisatie 2. Analyse 3. Presentatie Verbeterplan 4. Implementatie
Een bedrijf kopen is spannend. Het is ook een traject vol hobbels en gaten. Deze reconstructie van een net afgeronde overname maakt duidelijk waar de pijn zit. Acht hobbels waarover u als koper kunt struikelen en hoe u ze voorkomt.
In het familiebedrijf is soms het hele familiekapitaal vastgelegd. Toch hebben ondernemer en familie meestal geen goed idee van de reële waarde van het bedrijf. De waardering lijkt een boekhoudkundige becijfering die pas van belang is voor de aandeelhouder bij verkoop of overdracht van het bedrijf. Maar er zijn meer betrokkenen en daardoor meer redenen de waarde van de familieonderneming weloverwogen vast te stellen.
Als ondernemer verkoop je in de regel slechts eenmaal je bedrijf. Het is dan ook zaak er voor te zorgen dat het bedrijf op moment van verkoop in optimale condities verkeert. De onderneming moet 'verkooprijp' worden gemaakt wat uiteindelijk moet bijdragen aan waarde en overdraagbaarheid en dus in een hogere verkoopprijs. Vooral de financiële prestaties en de financiële structuur van de onderneming verdienen de aandacht in het traject van verkooprijp maken. Van belang hierbij zijn met name het opbouwen van een goed trackrecord en het schonen van de verbanden tussen zakelijk en privé.
Het is de droom van menige manager in loondienst: een eigen bedrijf. Via een Management Buy In (MBI) lijkt deze droom makkelijk te verwezenlijken. U koopt zich in en wordt (mede)aandeelhouder van een bestaande onderneming en heeft meteen een vliegende start als ondernemer, zo lijkt het. Maar hoe zit het in de praktijk met dit type bedrijfsovername? Is een MBI wel iets voor u? Hoe kunt u het te werk gaan? Hoe komt u aan informatie? Enkele richtlijnen voor aspirant MBI'ers.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl