Het verzamelen van allerlei data, het op een bruikbare manier integreren ervan en ze dynamisch beschikbaar stellen aan financiële managers en operationeel verantwoordelijken is de essentie van performance management in de eenentwintigste eeuw, stellen Hans Arnouts en Rob Hoevens van software-aanbieder Longview Solutions. Dit geldt ook voor fiscale data: "Een bedrijf moet zijn fiscale zaken op orde hebben, wil het serieus werk maken van risicomanagement en planning en control."
Project jaarverslag. Voor veel CFO's en hun teams is het elk jaar weer een zware bevalling om alles er goed in te krijgen. Het voornemen om het de volgende keer anders te doen is er, maar zodra het J-woord tijdens een vergadering in het najaar voor het eerst weer ter tafel komt, gaan de vingers vervolgens niet bepaald enthousiast de lucht in.
Dat dit geen gemakkelijk te beantwoorden vraag is, blijkt uit de 644 comments die al gepost zijn in deze discussie binnen de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands. Hieronder volgt een kernachtige samenvatting van deze boeiende discussie met op het eind een voorlopige conclusie. Wanneer mag iemand zich controller noemen?
Wat betekent businesspartnering voor de CFO en de finance-organisatie? Het is een containerbegrip dat vaak wordt uitgelegd als het leveren van toegevoegde waarde op het gebied van rapportage, analyse, planning en forecasting. Uit recent onderzoek van Accenture blijkt dat een groot aantal organisaties succesvol is op het terrein van rapportage en analyse om terugkijkend te begrijpen wat er is gebeurd, maar dat vooral Nederlandse finance-organisaties nog onvoldoende met de business vooruitkijken.
De laatste maanden merk ik dat ik me als financial meer en meer stoor aan de negatieve berichtgeving in de pers. Behalve de positieve berichten rondom de bezoekjes die ons nieuwe koningspaar aflegt en het door Rabobank/Blanco vinden van een nieuwe sponsor Belkin, lijkt het nieuws vaak te bestaan uit negatieve of zo u wilt geen positieve berichten.
In de eerste helft van 2013 is de vraag naar hoger opgeleide financieel specialisten met 1,4% gegroeid ten opzichte van de tweede helft 2012, blijkt uit onderzoek van Yacht. Na jaren van krimp, waarbij forse dalingen werden geconstateerd, zetten de signalen van voorzichtige groei door. Het betreft vooral de zwaardere functies.
In veel organisaties is sprake van een grote afstand tussen de functies marketing, inkoop en controlling. Dit is zonde, want een hechte samenwerking van deze bloedgroepen brengt veel synergievoordelen met zich mee. Bovendien kun je zo grip op de kosten krijgen. De vraag is; hoe breng je deze professionals bij elkaar en optimaliseer je het effect van je marketinguitgaven?
Vast onderdeel van elk bedrijfseconomie-cursus of -opleiding is de marginale kostprijs calculatie, afgekort MKC. Niet populair, want behoorlijk lastig. Desondanks is het de juiste methode om management-beslissingen over stoppen-of-doorgaan (de exit-beslissing) en uitbesteden-of-zelf-doen te ondersteunen. 3 best practices geven u handvaten om dit proces te optimaliseren wat leidt tot betere beslissingen.
Een personal brand is een manier om jezelf te omschrijven voor mensen die je nog niet kennen. Iedereen heeft een personal brand, of we het leuk vinden of niet. Mensen vormen nu eenmaal meningen over elkaar en doen dat direct als ze iemand voor het eerst onder ogen komen. Ook online. Voorkom daarom deze 5 personal branding missers, verklein de kans op een verkeerde indruk en vergroot zo jouw mogelijkheden op een nieuwe baan.
Hoge energierekeningen, ondoorzichtige servicekosten en jaarlijks veranderende voorwaarden omtrent telefonie en internet; goed contractmanagement is, zeker in tijden van economische malaise, belangrijker dan ooit. Jaarlijks vergelijken is dan ook het devies. 6 praktische tips om kosten te besparen en verspilling tegen te gaan.
Organisaties die de afgelopen jaren hebben ingezet op big data zijn het erover eens dat structurele analyse van big data zich snel terugbetaalt. Dat concluderen Tom Davenport van het International Institute for Analytics (IIA) en Jill Dyché business analytics specialist bij SAS in hun rapport 'Big Data in Big Companies'.
Een grote trend op dit moment is Big Data. Bedrijven beschikking over steeds grotere hoeveelheden data en 'moeten hier iets mee' om niet weggeconcurreerd te worden. Maar je kunt alles wel gaan meten en analyseren. Hoe voorkom je nu als CFO dat een Big Data project veel geld kost en niks oplevert? Door je te richten op 5 manieren van Big Data analyse die gegarandeerd waarde toevoegen aan je bedrijf.
Financieel managers houden zich steeds meer bezig met de mate waarin klanten het product of de dienstverlening van de organisatie beoordelen én aanbevelen. Terecht want naast de financiële metrics geeft de klantwaardering een nog beter beeld hoe een organisatie zich ontwikkelt. Daarop dient dan ook te worden gestuurd. Dat vergt een juiste strategie en handelswijze. 5 aspecten zijn daarbij essentieel.
Uit de resultaten van de jaarlijkse Europese 'CVO Fleet Barometer' blijkt dat in Nederland een kwart van de kleine bedrijven met zakelijke auto's voornamelijk naar de aanschafprijs kijkt. En dat terwijl er veel meer factoren zijn die de kosten van het wagenpark beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld het brandstofverbruik.
Integrale rapportages die in nauwe samenwerking met de business tot stand komen en optimaal voldoen aan de behoeften van de ontvangers. Dat was in het kort de missie van Ilse van den Bosch, Directeur Finance & Control bij pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM. Met haar team heeft ze zich volledig ingezet om alle businessvragen te vertalen naar adequate stuurinformatie en het integrale denken tussen de oren van de mensen te krijgen.
'We moeten steeds meer met minder'. Dat is sinds de crisis een veelgehoord geluid op financiële afdelingen. Veranderingen in de samenleving en nieuwe technologieën zorgen daarnaast voor andere uitdagingen voor de finance functie, zoals verdienmodellen die drastisch op de schop moeten. Hoe kunnen CFO's en finance professionals succesvol omgaan met de grote uitdagingen van deze tijd?
In 2013: ruim 10 miljard 'down the drain'. De komende editie van Tijdschrift Financieel Management heeft als thema Managementinformatie en Systemen. Logischerwijs richt dit thema zich op het domein van de ICT: met de huidige Big Data hype spelen ICT-systemen een steeds belangrijkere rol om managementinformatie letterlijk 'boven tafel' te krijgen. Ik vraag me af of deze focus op ICT terecht is.
Een deel van de woningcorporaties is nog niet begonnen met de transitie naar sturen op rendement (11%) of heeft slechts verkennend onderzoek gedaan (28%). Door de huidige regeringsplannen staat de financiële continuïteit van woningcorporaties onder druk. Het belang van sturen op rendement neemt evenredig toe.
Ondanks voortdurende crisis, realiseerden Nederlandse beursgenoteerde bedrijven een kwalitatief beter rapportageproces over het afgelopen jaar. Ze blijven voor wat betreft de bekendmaking van voorlopige jaarcijfers en afronding van de accountantscontrole gemiddeld echter nog achter op Verenigde Staten.
De verdere digitalisering van de financiële communicatie van beursgenoteerde bedrijven in Nederland lijkt niet meer te stuiten. Inmiddels maakt driekwart van de AEX-bedrijven gebruik van Twitter om de jaarcijfers onder de aandacht te brengen, als aanvulling op directe publicatie van het persbericht.
PowerPivot is een krachtige business intelligence add-on voor Excel, waarmee grote hoeveelheden data uit verschillende bronnen kunnen worden geïntegreerd en omgezet in heldere analyses en overtuigende visualisaties. Onlangs organiseerde Michiel Rozema (Product Marketing Manager bij Microsoft Nederland) een gebruikersmeeting met enkele enthousiaste early adapters van de nieuwe tool. Hoe zetten zij PowerPivot in voor succesvolle business analytics? Een aantal praktische ervaringen op een rij.
Het wordt tijd om over te stappen van het foutgevoelige en tijdrovende Excel naar intelligente en moderne oplossingen. De wereld verandert snel, beslissingen worden snel genomen en informatie is volop beschikbaar. Welke rol speelt de Business Partner in het ondersteunen van management en de beslissingen die het management neemt?
Europese en zeker Nederlandse energiebedrijven moeten transparanter zijn over hun corporate governance. De eerste groep scoort gemiddeld 54 en de tweede 41 van de maximaal 100 toe te kennen punten. Dat zijn conclusies uit onderzoek van RGP, wereldwijd opererend consultant, onder andere op het gebied van governance, risk & compliance.
In gesprekken met finance professionals merken wij bij Alex van Groningen dat veel van hen worstelen met hun rol in ICT. Omdat ICT nogal een containerbegrip is, hebben we het voor de volgende editie van Tijdschrift Financieel Management opgeknipt in managementinformatie en systemen.
Het is onmogelijk om een groot leider te worden zonder een geweldige communicator te zijn. De skills hiervoor zijn echter zelden te leren in het klaslokaal, omdat daar de focus vooral op onszelf ligt. Het zijn juist de subtielere elementen van communicatie (die op anderen gericht zijn) die leiders moeten leren. Leiderschapsexpert Myatt deelt op Forbes.com 10 communicatiegeheimen die je, wanneer je ze consistent toepast, helpen om veel betere communicatieresultaten te bereiken.
Een indicatieve meting via een quickscanmethode van Panteia/EIM laat zien dat de administratieve lasten van het MKB hoger uitpakken dan de ramingen van de ministeries.
Tijdens een lange autorit had ik de tijd om op cd een hoorcollege van Herman Philipse over de filosoof Immanuel Kant (1724-1804) te beluisteren. Kant is een held van Helmut Schmidt, oud-bondskanselier van Duitsland. Schmidt is weer een van mijn helden. Bij het luisteren naar de filosofie van Kant viel ik bijna uit mijn stoel.
Steeds meer controllers worstelen met het probleem om ICT-kosten inzichtelijk te krijgen en toe te wijzen aan de verschillende afdelingen en processen. Het belang van ICT en de hoogte van de kosten maakt het noodzakelijk om hier grip op te blijven houden. Inzicht in ICT-kosten is nodig om ICT efficiënt (= tegen de laagste kosten) en effectief (= met de juiste middelen) in te zetten. In dit artikelen delen de auteurs hun voor iedereen toepasbare best practices.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl