Sommige uitdagingen zijn zo lastig voor ondernemingen dat hun financials zich de vingers er niet aan lijken te willen branden. Voor veel beleidsuitdagingen van ondernemingen bestaan er hulpmiddelen als gemiddelden, benchmarks, wetenschappelijke studies, enzovoorts, maar voor prijsbeleid zijn de auteurs echter weinig hulp tegengekomen. Een gemiste kans want met aanpassingen zijn winststijgingen van wel 15 tot 25% te behalen.
Cash is king, weten we natuurlijk allemaal. Een goede cashpositie is van belang bij het kunnen ondernemen en de financiële waardering van een onderneming. Ook bij de bank maak je als bedrijf een goede indruk met een mooie cashpositie en zal je meer voor elkaar krijgen. In deze blog gaat het niet over de voordelen van cash, die lijken me algemeen bekend, maar over welke rol een business partner hierin speelt.
Presenteren is eng, dat vindt eigenlijk iedereen. Maar als je besluit het toch te doen, kun je er het beste helemaal voor gaan. In hun boek 'De kracht van het verhaal' geven auteurs Maxwell en Dickman een aantal zeer belangrijke tips die jou helpen om met je presentatie écht impact te maken op het publiek.
Sinds de economische terugval staan bedrijven in vrijwel alle industrieën onder grote druk om kosten te besparen. Of een bedrijf nu actief is in een volwassen markt met veel concurrentie of te maken heeft met stijgende grondstofprijzen; het beheersen van kosten blijft noodzakelijk om in tijden van instabiliteit flexibel te blijven en kapitaal vrij te maken voor groei.
Vlak voor kerst hield ik een performance management workshop voor een kleine groep van voornamelijk financiële professionals van een organisatie. Eén van hen stelde me een vraag die raakt aan een groot onbenut potentieel van management-informatie: "Rob, kun je met een plaatje mensen in beweging krijgen?"
Hoe kijkt een CFO naar een niet-financiële factor als innovatie om groei van de onderneming te bewerkstellingen, en hoe kan managementinformatie hieraan bijdragen? Wat is de rol van de CFO in het huidige economische klimaat? Carla de Geyseleer, CFO van Vodafone, geeft in een gesprek met Transparent haar visie op de huidige economische omstandigheden en legt uit hoe zij hiermee omgaat.
Helaas zijn er nog (te) weinig organisaties met een duidelijke visie op projecten. Veelal wordt een project geboren wanneer de reguliere organisatie met de handen in het haar zit en geen oplossing weet voor een gerezen probleem. Het 'hier maken we een project van' syndroom komt later pijnlijk aan het licht wanneer de 'normale' bedrijfsvoering botst met de behoeften van het project. Project & controlling expert Eric Kemperman geeft zijn visie op succesvol en beheersbaar maken van de meest uitdagende projecten.
Uit onderzoek onder Nederlandse travel managers blijkt dat zij in 2013 weinig veranderingen verwachten voor de zakenreizen ten opzichte van vorig jaar. Zo denkt het merendeel (65 procent) dat het aantal zakenreizen komend jaar gelijk zal blijven.
Uit promotieonderzoek blijkt dat managers die het politieke spel achter de schermen beheersen, macht kunnen ontwikkelen die op cruciale momenten beslissend kan zijn. Deze managers verhogen zo het eigen welbevinden op het werk en zijn beter in staat de eigenbelangen van loopbaan en functie te behartigen.
Het permanent controleren en monitoren van de maatregelen die bedrijven nemen om de kwaliteit van de bedrijfsprocessen te kunnen waarborgen, staat bij veel ondernemingen nog in de kinderschoenen.
Afgelopen jaren heeft bij veel bedrijven de focus gelegen op het fuseren of afstoten van niet- kernactiviteiten. Nieuwe manieren vinden om met lage kosten een goede omzet te behalen. Hiervoor waren ingrijpende maatregelen nodig; afscheid nemen van personeel, focussen op de kernactiviteiten en kritisch investeren in de opleiding en ontwikkeling van mensen.
Sinds 1 december is het nieuwe Office officieel beschikbaar. Microsoft heeft Office, en met name Excel, flink onder handen genomen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in Excel 2013? Met de 8 nieuwe functionaliteiten die in dit artikel worden uitgelicht bespaart u veel tijd en boekt u gegarandeerd betere resultaten met Excel.
Als je succesvol iets wilt verkopen - een product, een idee of een businessplan, zul je mensen moeten overtuigen van het belang hiervan. De ideale manier hiervoor is een verhaal te gebruiken. Mensen zijn gek op verhalen; dit is gedurende de lange evolutie van de mens ingebakken. Maar hoe maak je jouw verhaal zo overtuigend mogelijk? Door de vijf elementen gebruiken die aan de basis staan van alle geweldige verhalen.
De Nederlandse energiesector is na de splitsing van commerciële en gereguleerde activiteiten bezig met vraagstukken rond positionering en herinrichting. Dit geldt voor de primaire bedrijfsonderdelen, maar ook voor financiën. De primaire bedrijfsonderdelen verwachten van financiën structureel betere prestaties in termen van kosten en informatieverstrekking, maar vooral ook als businesspartner.
Enige tijd geleden schreef LinkedIn-oprichter Reid Hoffman over de 3 puzzelstukken die je carrièrepad vormen. In dit artikel maakte hij duidelijk hoe je jouw competitieve voordeel als professional kunt bepalen. In dit vervolg beschrijft hij de volgende stap, namelijk hoe je dit competitieve voordeel in een flexibel persistent carrièreplan kunt verwerken.
Financieel Management en Finance.nl voeren jaarlijks een onderzoek uit naar de beste werkgevers voor financials. Circa 50.000 financials krijgen de vragenlijst en geven aan waar zij graag zouden werken en wat belangrijk is voor hen in hun werk. Een uniek onderzoek dat inzicht geeft in de arbeidsmarkt. De resultaten worden gepubliceerd in de carrierespecial van Tijdschrift Financieel Management en op de websites www.financieel-management.nl en www.finance.nl
(Financieel) bestuurders en riskmanagers hebben onvoldoende toegang tot up-to-date informatie om de juiste beslissingen te nemen als gevolg van schommelingen op de beurs. Dat bleek afgelopen maand uit internationaal onderzoek dat onderzoeksbureau Lepus uitvoerde in opdracht van business intelligence (BI-)specialist QlikTech. Slechts vijf procent van de wereldwijd ondervraagde executives beschikt over actuele riskmanagementinformatie om direct op veranderingen in te kunnen spelen.
Geert Schretlen is een gepassioneerde finance professional die veel ervaring heeft opgedaan bij Nederlandse Benelux organisaties - onderdeel van multinationals - om de financiële en fiscale processen inzichtelijk te maken van gelieerde bedrijven in België. Welke verschillen in processen is hij tegen gekomen in zijn klus bij E.ON Belgium? En wat heeft hij gedaan om de financiële en fiscale huishouding te optimaliseren, daarbij rekening houdend met cultuurverschillen?
Het samenstellen van (management)rapportages is voor financiële professionals een tijdrovende en foutgevoelige klus. Gegevens worden verzameld door diverse collega's en in spreadsheets met behulp van knip-en-plak werk geconsolideerd. Terwijl financials die tijd beter kunnen besteden aan de interpretatie van de overzichten. Er is nu een makkelijke oplossing voor handen.
Hoewel Big Data analytics talrijke mogelijkheden biedt om economisch voordeel te halen uit grote hoeveelheden data, wordt slechts 0,5 procent van de wereldwijd opgeslagen informatie (Digital Universe) geanalyseerd. Bovendien is minder dan 20 procent van de data goed beveiligd.
Honderdduizenden Facebook-statusupdates per minuut, miljoenen mailtjes die dagelijks verstuurd worden en ontelbare auto's die alleen al in Nederland langs een sensor van een trajectcontrole rijden. We verzamelen en beheren de laatste jaren enorme hoeveelheden gegevens, afkomstig van social media, websites of sensornetwerken. En plotseling heeft iedereen het erover: Big Data.
Als recruiter is het altijd fijn te zien dat financials ondernemend zijn. Ondernemen betekent namelijk, m.i. dat je het net even anders wilt doen, net even voor de troepen uit wilt lopen, net even slimmer probeert te zijn dan wat er op dat moment geldend is.
'Stelling durven nemen en de rug recht houden' gaat controllers die in hun rol acteren als business partner relatief gemakkelijk af. Meer moeite hebben zij met effectief communiceren (soft skills) en balanceren tussen hun controlfunctie en resultaatverantwoordelijkheid.
In het kader van een verdere optimalisatie van het Tax Controle Framwork (TCF) en de tendens om afspraken te maken met de Belastingdienst omtrent Horizontaal Toezicht besteden bedrijven meer en meer aandacht aan een juiste toepassing van transfer pricing en de wijze hoe een en ander tot stand komt en vastgelegd moet worden in de AO/IC processen. Praktijkexpert Geert Schretlen geeft 10 gouden tips om uw transfer pricing naar een hoger niveau te brengen.
Hoe staat de ontwikkeling van Financials naar business partners ervoor? We nemen een kijkje in de praktijk van de finance community van Capgemini. Dit consultancy en IT bedrijf wil haar financials ontwikkelen naar business partners, waarbij deze kunnen bijdragen aan de winstgevendheid van de onderneming. Een aantal stappen zijn al genomen en momenteel werkt een groep high potentials binnen Capgemini aan de verdere uitrol.
De schommelende consumentenvraag in combinatie met de economische onzekerheid en het steeds vaker voorkomen van natuurrampen dwingt veel ondernemingen ertoe hun productieprocessen ingrijpend te herzien.
Kan een financial een ondernemer zijn? En mag het? Of moet het zelfs? Vragen die met enige regelmaat in algemene zin worden gesteld. Maar een generiek antwoord op deze vragen, dat bestaat niet.
Enige tijd geleden verscheen er een artikel online van Reid Hoffman, medeoprichter van LinkedIn, over concurreren op de arbeidsmarkt. Hij beschrijft de drie puzzelstukjes die je carrièrepad vormen. Iedere finance professional zou deze puzzelstukjes voor zichzelf moeten vaststellen, en regelmatig moeten evalueren, om blijvend competitief te acteren op de arbeidsmarkt voor financieel talent.
De omgeving van de financiële functie is aan sterke veranderingen onderhevig en wordt steeds complexer. Onder de huidige moeilijke marktomstandigheden neemt de druk op groei en winstgevendheid bij organisaties toe. Hierdoor moet de financiële functie binnen een bedrijf steeds meer een strategische rol gaan spelen. Voor die omschakeling is wel een doordacht plan nodig, menen Evert van Os en Alexander Staal van PwC.
De inkoopwereld binnen overheidsinstellingen is volop in beweging. De economische crisis, budgetten die al jaren naar beneden bijgesteld worden, "meer doen met minder geld"... Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat naast vermindering van het aantal ambtenaren, ook een goed en professioneel inkoopproces een bijdrage kan en moet leveren aan taakstellingen op het gebied van kostenreductie.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl