Met miljarden geïnvesteerd in private equity vormt ABP samen met PGGM een van de grootste spelers in de branche. Tijd om Roderick Munsters, directeur Vermogensbeheer bij dat pensioenfonds aan de mouw te trekken. Over sprinkhanen, overgefinancierde deals en het nut van een marktmeester.
De nieuwe regelgeving ten aanzien van openbare biedingen is op 28 oktober 2007 in werking getreden. De nieuwe regels implementeren de zogenaamde dertiende EG Richtlijn en introduceren het verplichte overnamebod ter bescherming van de positie van minderheidsaandeelhouders. Tevens moderniseert het de huidige biedingsregels.
Het Erasmus Medisch Centrum onderging als gevolg van marktwerking verandering op verandering. Ook de financiële discipline werd grondig door elkaar geschud. Maar wie denkt dat het ziekenhuis veranderingsmoe is, heeft het verkeerd. Verandering is een kans om mee te gaan met je tijd.
Hoe geven we een verandering vorm? Hoe geven we ons handelen richting? En: hoe zorgen we dat de verandering duurzaam is? Guido Cuyvers, verbonden aan de Katholieke Hogeschool der Kempen en aan de KU Leuven, beschrijft in zijn boek succesvol veranderen vier stappen voor organisatieontwikkeling.
Laatst zat ik met Harold Goddijn aan het diner. Naast mij zat de logistiek manager van onze Amerikaanse vestiging. De logistiek manager is relatief nieuw en luisterde geinteresseerd naar de oude koeien die Harold en ik uit de sloot aan het halen waren. Die interesse wakkerde de verhalen verder aan en we dwaalden af naar de periode van voor de introductie van de eerste GO, het allereerste apparaatje dat aan de basis lag van de opmerkelijke groei van TomTom. Al pratende realiseerde ik mij de hoeveelheid veranderingen die er in relatief korte tijd hebben plaatsgevonden.
Wees gerust, dit is geen artikel uit een kookboek dat per ongeluk in financieel management is terechtgekomen. Hoewel, er bestaat een parallel tussen koks en boekhouders. Allebei moeten uit een hoeveelheid ingrediënten een smakelijke gerecht produceren, zonder hun vakmanschap krijg je een smakeloos gerecht.
De afgelopen twee jaar is er veel veranderd binnen de financiële functie bij OPG Groep. Groei staat daarbij hoog in het vaandel. 'Cijfers zijn voor mij maar een deel van het verhaal', vertelt group controller Rob Leicher. 'Bij finance komt veel meer kijken dan de cijfers alleen.'
Kadenza, specialist op het gebied van Enterprise Intelligence, heeft TheCommonFactor (TCF) uit Amsterdam overgenomen. TheCommonFactor, specialist op het gebied van financiële projecties binnen het marktsegment van institutionele vastgoedbeleggers, biedt een geïntegreerd Business Intelligence-platform met kant-en-klare oplossingen voor Asset Management, Financial Management, Fund Management en Corporate Performance Management. Met deze strategische overname ontstaat een krachtige organisatie met ruim tachtig medewerkers, waarmee Kadenza invulling geeft aan haar ambitie om uit te groeien tot een brede internationale specialist in Enterprise Intelligence-oplossingen.
Nederlandse ondernemingen gebruiken informatie nog nauwelijks voor strategische doeleinden en het behalen van concurrentievoordeel. Volgens de bedrijven wordt in het algemeen veel informatie uitgewisseld, maar laat de bruikbaarheid te wensen over en komt de strategische inzet van informatie daardoor niet van de grond. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de wijze waarop bedrijven en overheidsinstellingen omgaan met informatie.
De huidige globaliseringsgolf gaat gepaard met een centralisatiegolf bij bedrijven. Die centralisatie is juridisch en bedrijfseconomisch gezien begrijpelijk, maar roept bij menige werknemer weerstand op. Dat blijkt uit een recente rondetafelbijeenkomst van Chief Financial Officer in samenwerking met Verizon Business en PricewaterhouseCoopers.
Private equity-ondernemingen die het afgelopen jaar hun Europese portfolio-ondernemingen hebben verkocht, behaalden de afgelopen jaren een gemiddeld rendement van 81%. Dit is een van de uitkomsten van het tweede jaarlijkse onderzoek van Ernst & Young getiteld How Do Private Equity Investors Create Value?
De gemiddelde arbeidsproductiviteit van grote, niet-financiële ondernemingen in buitenlandse handen in Nederland is sinds 2000 toegenomen. In 2000 bedroeg de gemiddelde toegevoegde waarde geproduceerd per werknemer van deze ondernemingen nog 90,7 duizend euro, in 2005 was dat 111,2 duizend euro, een stijging van 23 procent.
De landelijke beurzen zullen op termijn verdwijnen en vervangen worden door (wereldwijde) virtuele beurzen. Dit is de toekomst van de huidige beurzen volgens maar liefst 90% van de respondenten van de jaarlijkse Deloitte Beursbarometer. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat 30% van de ondervraagde snelgroeiende technologiebedrijven (Deloitte Fast 50) een beursgang overweegt. Een beursnotering aan de Alternext is hierbij het populairst. De resulaten worden gisteren gepresenteerd tijdens de Euronext Dag van het Eigen Vermogen in NH Leeuwenhorst in Noordwijkerhout.
Het is aan de orde van de dag: CRM-projecten die worden opgestart zonder enige uitgesproken visie, strategie of zelfs zonder duidelijke opdracht. Projecten die daardoor bij voorbaat al kansloos zijn. Dat kan beter: door CRM niet als een (kortetermijn)project te zien, maar als een (langetermijn)programma dat door de top van een organisatie wordt gedragen in de persoon van een chief customer officer.
Door alle mutaties in de bovenste 'lagen' van bedrijven wordt er vaak nauwelijks een consistent beleid gevoerd als het gaat om new business development. Innovatie komt mede hierdoor niet tot stand. Innovatieve mensen lopen teleurstellingen op en verlaten mede daarom het bedrijf. Een new business-grondwet kan uitkomst bieden.
Voor papierproducent Crown Van Gelder (CVG) was 2006 een jaar om snel te vergeten. Maar ook in de eerste helft van 2007 lukte het CVG nog niet om energie- en grondstofkosten in voldoende mate te compenseren. Dit jaar moet er verbetering zichtbaar worden, maar het blijft een gevecht tegen externe factoren.
In het besluitvormingsproces voor een IPO spelen vele overwegingen mee. Een daarvan is welke beurs en in welk land. Ook voor reeds beursgenoteerde bedrijven is de keuze van de beurs een actueel punt.
TNT Post is al jaren bezig met het in operationele en organisatorische zin aanpassen van de orga- nisatie aan de veranderingen in de postmarkt. Het bedrijf doet dit in alle rust en zonder al te veel ruchtbaarheid. In 2000 begon deze divisie van het beursgenoteerde TNT al met een facilitymanagement-centralisatieprogramma. Finance, HR, ICT en User Management Facilitaire Diensten, deze onderdelen zijn nu al 'lean and mean' zonder gedwongen ontslagen. De krimpende postmarkt zet deze traditie echter zwaar onder druk.
De onderneming die buiten de eigen thuismarkt wil expanderen, komt de nodige obstakels tegen. Vooral cultuurverschillen tussen de onderneming en nieuwe werknemers, klanten en andere partijen kunnen de ambities van een globaliserende onderneming opbreken. Dit zegt Fran Shammo, Senior Vice President en CFO van Verizon Business. Door slim om te gaan met cultuurverschillen kan een bedrijf echter met succes het wereldtoneel betreden. "Kijk naar Toyota, een bedrijf waar wij een voorbeeld aan nemen."
Het kernbegrip in globalisering is 'connectivity'. We zijn meer dan vroeger verbonden (verbindbaar?) met andere mensen. De zakelijken onder ons zien daarin onmiddellijk mogelijkheden voor handel. Terecht. Maar met een goed product, slimme marketing en een uitgekiende logistiek bent u er nog niet.
Traditionele forecasting is te beperkt. Modellen en experts voldoen niet. Mensen beseffen te weinig wat voor toevalstreffers er mogelijk zijn, in zowel positieve als negatieve zin. Scenarioplanning kan een instrument zijn om met plotselinge veranderingen om te gaan.
Waar vinden we de heilige graal van high performance? Auteurs van bestsellers als In Search of Excellence, Built to Last en Good to Great hebben het antwoord klaar. Helaas zijn deze boeken ondanks hun veelal wetenschappelijk getinte claims meestal niet veel meer dan een verzamelbak van populair denken.
Uitgebreid internationaal onderzoek door de Economist Intelligence Unit in opdracht van BT, wijst uit dat organisaties er nog niet in slagen zakelijk voordeel te behalen uit duurzaamheidsprogramma's. Bijna de helft van de ondervraagden (46 procent) geeft aan dat duurzaamheidsprogramma's de merkwaarde van hun bedrijf ondersteunen. Terwijl slechts een op de vijf (20 procent) aangeeft dat hun winstgevendheid hierdoor verbeterd.
Op 29 november vindt de 8e Dag van de Overname plaats, het evenement waar insiders van de Nederlandse M&A-wereld elkaar treffen. Voorafgaand aan de dag verricht journalist Ronald Bruins (Fusie & Overname) een onderzoek onder vijfentachtig prominenten in de fusie en overnamemarkt. De genomineerden op alfabetische volgorde:
Een sterke toename van bedrijfsoverdrachten in het MKB zit er al lange tijd aan te komen. Althans, de 'baby boomers' die met veel ondernemingsdrang een eigen bedrijf zijn opgestart, lopen tegen de pensioengerechtigde leeftijd. Maar is er nu echt sprake van een sterke toename in het aantal bedrijfsverkopen? Of moeten we toch nog even wachten?
'Het gouden aandeel is een instrument uit het verleden dat niet meer past in de huidige tijd. De beste bescherming tegen ongewenste overnames wordt gevormd door het leveren van goede prestaties met een consistente strategie.'
Het aantal fusies en overnames waarbij Vendor Due Diligence (VDD) is toegepast is de laatste drie jaar gestegen van 22 procent in 2004 naar 29 procent in 2005 en 39 procent in 2006 . Naar verwachting ontwikkelt deze trend zich de komende jaren verder. Wat verklaart de stijgende populariteit van VDD?
Goed voorbereid naar de toekomst, dat is het doel van ELQ Hypotheken. De hypotheekverstrekker heeft vanaf de start de zaken goed op orde. Hoogtepunt is een op maat gemaakt datawarehouse, wat de dienstverlening van de onderneming bevordert.
Teveel fusies en overnames leveren niet op wat de aandeelhouders ervan verwachtten, terwijl uit onderzoek blijkt dat het management er altijd stevig op vooruit gaat. Een pleidooi voor resultaat gericht belonen.
Fuserende bedrijven laten in de jaren na de aankondiging gemiddeld slechtere resultaten zien dan andere bedrijven, zo blijkt uit een onderzoeksrapport van Iris, het gezamenlijke researchinstituut van Rabo en Robeco. De aankondiging zelf zorgt daarentegen juist voor een outperfomance, constateert Iris, dat eveneens een lijst met de tien meest waarschijnlijke overnamekandidaten opstelde.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl