[CFO Day 2014] Door: Bas Luten, Finance Director CSM, Jan Veerman en Loek Lemmens, Managing Partners EyeOn. Gefaciliteerd door: EyeOn
Finance moet meer als Apple zijn. Dat is de opmerkelijke conclusie na een rondetafelsessie gefaciliteerd door Post NL/Buckaroo waarin controllers van enkele toonaangevende Nederlandse en internationale bedrijven met elkaar sparren over de klantgerichtheid van Finance. "Luisteren naar de business is nog altijd iets anders dan doen wat de business van je wil."
Oorspronkelijk kom ik uit de HR(D)-wereld. Zolang ik me kan herinneren is 'business partner worden' daar één van de belangrijkste thema's. Al meer dan 20 jaar lang doen HR-managers verwoede pogingen om 'aan de management-tafel' te komen om 'de business' de toegevoegde waarde van HR te laten zien. Het lukt echter maar sporadisch. En ondertussen, geholpen door de crisis, is de druk op HR-afdelingen enorm toegenomen: wat kost dat eigenlijk en wat levert het ons op? Forse personeelsreducties, outsourcing (i.c.m. automatisering) van veel activiteiten en gefrustreerde achterblijvers zijn het gevolg.
Achter de schermen van 9292 Reisinformatiegroep bv werken controller André Kraai en zijn team aan het optimaliseren van de control-functie en financiële systemen. Kraai's ambitie is de rapportages optimaal af te stemmen op de behoefte van het management, en de andere stakeholders, zoals de vervoersbedrijven.
Al tijdens zijn studie besloot Mark Mollen, Corporate Business Controller bij TMC Group, dat hij carrière wilde maken als finance professional. Zijn ultieme ambitie is CFO worden van een middelgrote onderneming. Dit wil hij doen in drie stappen, waarvan hij er inmiddels twee heeft afgelegd
Veel organisaties worstelen vandaag de dag met het identificeren van hun meest winstgevende producten en welke klanten voor het bedrijf het meest winstgevend zijn. Een "Profitability Analytics" methode helpt organisaties hierbij. In dit artikel krijgt u zes concrete stappen om dit model voor uw organisatie op te zetten.
Voor zelfs de meest zelfverzekerden onder ons kan een sollicitatiegesprek zenuwslopend zijn. Om de beste kans te maken bereiden we ons vaak voor op een hele reeks vragen. Dat heeft als nadeel dat we tijdens het gesprek vaak niet geheel natuurlijk overkomen. Het kan ook anders. Uiteindelijk zijn er namelijk maar 3 vragen die er écht toe doen.
Vaak blijft de ambitie van een bedrijf steken waar zij wordt geformuleerd: in de top. Dit komt doordat de ambities niet worden gedragen door de gehele organisatie en deelbelangen de kop opsteken. Tijdens een rondetafelsessie op het Jaarcongres Controlling, gefaciliteerd door Visma Software, bespreken een aantal financiële professionals hoe zij interne koninkrijkjes bestrijden en zo hun bedrijfsambities helpen realiseren.
Bedrijven zoeken vandaag de dag financiële professionals die proactief zijn. Controllers met lef, die zo nodig een afwijkende mening naar voren brengen, die adviezen 'verkopen' en die ingewikkelde zaken eenvoudig maken. Aangezien financial controllers ook minder gevraagd worden op de arbeidsmarkt, door toenemende automatisering, is het ook in het belang van de controller zelf om de omslag tijdig te maken. Hoe staat deze ontwikkeling ervoor?
Flexibiliteit is waar het om draait tegenwoordig. Dit begrip komt in vele onderzoeken en interviews naar voren als het gaat om financials en bij het sturen van organisaties. Beter inspelen op marktontwikkelingen, sneller aanpassen aan nieuwe technieken en beter de prestaties van een bedrijf kunnen voorspellen. Niet afwachten, maar kansen zien en actie nemen. Adviseren in plaats van registeren...
De financiële functie kan meer in verbinding worden gebracht met de business als de financiële functie zich meer 'verkoopt' aan de business. De financiële functie zal de 5 (oude) marketing P's (Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel) daarom in een nieuw jasje moeten stoppen.
Technologie biedt prachtige kansen voor bedrijven om radicale verbeteringen door te voeren. De sleutel naar high performance ligt in handen van degene die deze mogelijkheden ziet en ze weet aan te wenden als hefboom voor meer efficiëntie en inzicht. Tijdens Financial Systems 2014 op donderdag 22 mei kwamen honderden financials bijeen om de vele mogelijkheden te exploreren.
Zoals economen in de gedragseconomie zijn gedoken om economische ontwikkelingen te duiden, kunnen controllers dit kennisgebied inzetten om hun kerntaak - zorgen dat mensen in organisaties de best mogelijke beslissingen voor het bedrijf nemen vanuit bedrijfseconomische perspectief - beter uit te voeren.
Een meerderheid (52%) van de Nederlandse CFO's verwacht dat bedrijven fouten uit het verleden opnieuw maken. Dat blijkt uit onderzoek van Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële professionals en administratief ondersteunend personeel.
Check, check dubbel check. De laatste jaren lijken organisaties wel doorgeschoten om alles 'af' en 'kloppend' te krijgen. Systemen lijken een doel op zich te worden...
Visma Software en FM.nl verrichtten onlangs een grootschalig onderzoek naar het ambitieniveau van financials. Hierin keken we naar het ambitieniveau van de financial en waar hij/zij over 10 jaar wil staan. Ook keken we naar de vaardigheden die de financial vooral wil verbeteren en waar de financial staat ten aanzien van de vooruitkijkende business partner rol.
Momenteel investeert 34% van de finance organisaties meer dan 30% van hun tijd in Finance Business Partnering. 83% van de organisaties geeft aan de komende drie jaar meer tijd aan dit onderwerp te besteden. In dit artikel 5 kerngebieden waar u als finance afdeling in moet investeren om dit te bereiken.
De AEX-bedrijven verbeterden in 2013 hun positie ten opzichte van buitenlandse concurrenten. Door de verbeterde prestaties tendeert de gemiddelde score van de AEX-ondernemingen weer naar die van hun internationale concurrenten.
Break-even omzet = bruto winst - gewoon resultaat vóór belastingen ÷ bruto winstmarge. De break-even omzet is het omzetniveau waarop de onderneming een nulresultaat zou behalen.
Veiligheidsmarge = break-even omzet ÷ netto omzet. De procentuele afstand van de werkelijk gerealiseerde omzet tot de gecalculeerde break-even omzet. Biedt een maatstaf voor de kwetsbaarheid van de onderneming door fluctuaties in de omzet.
Dit prachtige nummer van Frank Boeien kwam afgelopen 1 april bij me op tijdens één van de workshops op het Jaarcongres Controlling. De workshop facilitator vroeg de aanwezige controllers in de zaal (meer dan honderd) wie van hen gebruik maakt van dashboards. Vijf handen werden opgestoken. VIJF!
Bedrijven die vastgoed huren, hebben meestal een strak opgesteld contract met vele kleine lettertjes en een bepaalde looptijd. Dit contract nemen zij als een gegeven aan, terwijl vastgoed vaak de op een na grootste kostenpost is (na personeel) op de resultatenrekening. Besparen is dan ook vaak mogelijk als eens goed naar zakelijke huurcontract kijkt of laat kijken. Ook als dat muurvast ligt. En wie doet trouwens het onderhoud?
Zo nu en dan druppelt er iets over de noodzaak van kostprijzen door in de publiciteit. Op zich verbazend, want je zou verwachten dat een bedrijf met een beetje omvang wil weten waar het zijn geld verdient. Blijkbaar zijn er nog steeds bedrijfstakken die tot voor kort eenvoudigweg rijk genoeg waren om niet iedere maand het rendement van hun klanten of producten, of de efficiency van hun bedrijfsvoering te hoeven bekijken. Die tijd is voorbij.
Redwood Software heeft de financial-close-activiteiten van 56 bedrijven uit de Global 1000 die gebruikmaken van SAP-applicaties geanalyseerd en ontdekte op grote schaal ongedocumenteerde processen en handmatige werkzaamheden.
Het leveren van snelle, accurate informatie straalt kwaliteit uit, zegt Janpieter Koning, één van de oprichters van adviesbureau Tacstone La Rive. Tijdens Financial Systems 2014 op 22 mei aanstaande in het Nieuwegein Business Center zal Koning ingaan op de methodes en de voordelen van fast close. In dit interview geeft hij alvast een voorproefje.
Het geven van raad - wat je tegen iemand zegt om te helpen - tips - een beredeneerde aanbeveling om een bepaalde keuze te maken. Ofwel Advies.
[Jaarcongres Controlling 2014] Sinds 2000 is de omzet van ASML verdubbeld tot 5,3 miljard euro. Nu moet de weg gevonden worden naar 10 miljard: met hetzelfde aantal mensen. De financiële doelstellingen zijn helder, maar hoe kom je daar? Moore's Law stelt dat de kostprijs van het maken van een chip een logaritmische rechte lijn naar beneden volgt. Joost Stienen geeft zijn visie op hoe de financiële functie bij kan dragen aan een efficiëntere organisatie en een verdubbeling van de winst per aandeel.
[Jaarcongres Controlling 2014] Zijn nominatie voor de Controller of the Year Award 2014 dankt Huub Hofstede van Schiphol Group aan zijn rol als programmamanager TOP FIT, een integraal veranderprogramma waarmee hij en zijn team het Schiphol finance team in een nieuwe league hebben gebracht. Wat voor lessen kunt u leren van zijn inspirerende case?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl