Als credit manager denkt Dennis van Druten niet alleen in feitelijke financiële processen, ook verliest hij de commerciële kant van credit management niet uit het oog. Door aan beide punten aandacht te geven én deze samen te brengen heeft hij de Days Sales Outstanding (DSO) van Adecco flink weten te reduceren. 'Sales en credit management gaan prima samen, mits je daarvoor de juiste omstandigheden creëert.'
Sinds de intrede van de nieuwe zorgverzekeringswet, hebben veel zorgverzekeraars hun debiteurenbeleid op een laag pitje gezet, zo blijkt uit onderzoek. OZ niet. Onder leiding van manager verzekerden Hans de Vogt, is de verzekeraar gestart met een strikt aanmaan- en incassobeleid. Ondanks pessimistische verwachtingen zijn de betalingsachterstanden beperkt zijn gebleven. 'In feite leer je mensen een andere betalingsmoraal. En daar zijn we trots op.'
Know Your Customer, luidt het credo van General Electric en NBC/Universal. Aan senior manager collections group Commercial Finance Center, Bob Kurpershoek, de taak dit in het Commercial Finance Center door te voeren. Dit deed hij met behulp van een real-time website, waar alle collection issues gelogd worden. Na zes maanden zijn de eerste successen al geboekt. Binnen 'no time' daalde het DSO van 21 dagen voor niet-Amerikaanse tegoeden, terwijl deze in 2004 nog op 38 lag.
Klanten die hun rekeningen niet betaalden werd een steeds groter probleem bij Essent Netwerk. Met hulp van externe partijen hebben Peter Wezenberg en Jan Kolthof, manager Accounting en hoofd Accounting Beheer de financiële processen van het bedrijf onder de loep genomen en in zes maanden tijd de DSO van 180 dagen teruggebracht naar 56 dagen.
In de strijd om de werknemer, doen bedrijven er goed aan meer te investeren in opleidingen en cursussen. De helft van de arbeidskrachten geeft namelijk aan onvoldoende opleidingsmogelijkheden te krijgen. Opvallend hierbij is dat grotere organisaties niet positiever scoren dan het midden- en kleinbedrijf.
De IB-Groep in Groningen verschaft niet alleen de studiefinanciering, maar kent ook een zeer jonge financiële afdeling. Concerncontroller Wim Westerbeek aan het woord.
Jaarlijks verliezen Nederlandse bedrijven onnodig miljarden euro's doordat klanten niet of te laat betalen. Vijftien genomineerden laten zien hoe bedrijven optimaal om kunnen gaan met crediteuren, hoeveel geld te besparen is en hoe credit managers hun salaris vele malen terugverdienen. Tijdens het 4de Jaarcongres Credit Management op 18 april 2007 in NH Hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout strijden de genomineerden om de felbegeerde titel: Credit Manager of the Year 2007.
'Ik ben geen boekhouder. Ik communiceer!' Met deze woorden verraste een sollicitant voor de functie van credit manager mij op de vraag of hij ook wat van boekhouden wist. Een interessante stelling. Zeker omdat ik mezelf soms provocerend superboekhouder pleeg te noemen. Zal ik hem hiermee confronteren?
Financieel directeur Bart Blommers van De Nederlandsche Bank zoekt objectieve professionals. 'Wij hebben niet alleen een financiële functie, maar ook vooral een maatschappelijke.'
Snel cijfers presenteren staat voorop bij Waterschap Aa en Maas. Hoofd Financiën Jos Vrijhoef vertelt over de dynamiek van een groot waterschap.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft als kerntaak om de financiële markten naar behoren te laten werken door concurrentie te bevorderen. Ook financiële markten vallen hieronder. Voor het uitvoeren van die opdracht zoekt het financials met gevoel voor statistische methoden, een economische achtergrond en het doorzettingsvermogen van een goede speurhond. Fieke van der Lecq, manager Monitor Financiële Sector, en Willem Camphuis, hoofd HRM, geven uitleg.
De Autoriteit Financiële Markten heeft een enorme groei doorgemaakt. Nu is het tijd voor specialisatie. Aan het woord Hoofd Control Joost van Rooy en Werving & Selectie adviseur Carlijn Westenburg.
Financieel directeur Tjalling Haisma van de elektrotechnische groothandel Rexel vindt dat credit management onlosmakelijk verbonden moet zijn met de commercie. 'Onze functie kan bij uitstek issues over kredietverlening en kredietwaardigheid op tafel leggen.'
De kunst van credit management is volgens Peter Heijblom, manager accounts receivable van Alcas, niet zozeer het zetten van een rode streep voor de datum waarop betaald moet worden. 'Wat telt is of de organisatie de gemaakte afspraak weet te handhaven. Dat gaat ook over je geloofwaardigheid.'
Credit managers hebben te maken met meer wanbetalers dan een half jaar geleden. Een stijgend aantal noemt het betaalgedrag van de BV Nederland matig of zelfs slecht, zo blijkt uit onderzoek van softwareleverancier OnGuard.
De doelstellingen van financieel directeur Thessa Menssen bij het Havenbedrijf Rotterdam laten zich samenvatten tot een woord: samenwerken. 'Ik geloof niet in werkweken van tachtig uur.
KPN slaat wild om zich heen de laatste tijd. Het is al lang geen telecombedrijf meer. Maar wat dan wel? En is het bedrijf eigenlijk wel zo goed bezig?
Door toenemende druk vanuit de markt, zoals groeiende volatiliteit in klantenvraag en acties van concurrenten zoeken bedrijven naar een nieuwe aanpak en andere competenties voor management control. Best in class bedrijven sturen niet langer op de achteruitkijkspiegel. Deze traditionele aanpak kenmerkt zich door periodieke, historische rapportages van regel-voor-regel vergelijking van de resultaatverschillen verbetert niet het toekomstgerichte beslissingsproces.
Onder druk van aandeelhouders en banken hebben bedrijven de afgelopen jaren meer aandacht besteed aan hun werkkapitaalbeheer. Via supply chain management, de invoering van shared service centers en sturing op cashflow zijn veel verbeteringen bereikt. Is het beheer van het werkkapitaal geoptimaliseerd of zijn er nog verdere verbeteringen mogelijk? Tien tips om nog een aantal fundamentele problemen op te lossen.
Uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse managers geloven dat parttimers even productief zijn als fulltimers. Deze productiviteit wordt echter bij zowel parttimers als fulltimers negatief beïnvloed door telefoon, e-mail en vergaderingen. Een rustige werkomgeving komt daarentegen de productiviteit van de Nederlandse respondenten ten goede. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door financieel uitzend- en detacheringbureau Accountemps. In dertien landen werden 2.395 Finance & Human Resources Managers ondervraagd.
Er is reden om het gedrag van managers kritisch te volgen, zeker wanneer het belang van die managers niet parallel loopt met dat van de gewone aandeelhouders. Zoals nu weer bij DSM het geval is. Aandeelhouders zijn de eigenaren van de onderneming.
Het succes van veel overnames staat of valt met de prijs die moet worden betaald. Het waarderen van een onderneming is dan ook een gevoelige aangelegenheid. De vraag is echter of de waarde met standaardmodellen en wegingsfactoren op een objectieve manier kan worden berekend. Veel overnamespecialisten wekken de indruk van wel, maar er zitten de nodige addertjes onder het gras. Alertheid is geboden.
Dat een Amerikaanse beursnotering een onderneming verplicht om aan de eisen van de Sarbanes-Oxley-wetgeving te voldoen, is inmiddels wel bekend. Dat dit voor sommige ondernemingen draconische gevolgen heeft gehad, hoeft hier ook niet herhaald te worden. Het was verbazingwekkend hoeveel geld en energie sommige Nederlandse ondernemingen hebben geïnvesteerd om SOXcompliant te worden. Wat valt er te leren van het afgelopen jaar, waarin de 'foreign filers' bijna voor het eerst moesten voldoen aan SOX?
Per 1 maart 2007 verandert Finansbank (Holland) N.V. in Credit Europe Bank N.V. Consumenten en zakelijke klanten kunnen blijven profiteren van toptarieven en gunstige voorwaarden voor verschillende financiële producten en diensten van Credit Europe Bank.
Nederland heeft er een nieuw, gratis dagblad bij: De Pers. Een initiatief van investeerder Marcel Boekhoorn, die een fortuin verdiende aan de verkoop van Telfort aan KPN. Wordt De Pers opnieuw een klapper?
De gebeurtenissen rond Ahold die direct aan het rampzalige persbericht van 24 februari 2003 voorafgingen, zijn vanuit ondernemingsrechtelijk standpunt allerminst duidelijk. Hoog tijd om die gang van zaken deskundig en onafhankelijk tegen het licht te houden.
Nederlandse bedrijven hebben zulke hoge pensioenverplichtingen, dat ze kwetsbaar zijn. Maar nog veel slechter zijn Franse en - vooral - Duitse ondernemingen eraan toe. Dit blijkt uit onderzoek van Mercer Human Resource Consulting.
Regelgevingen als SOX en Bazel II leiden ertoe dat de CFO steeds afhankelijker wordt van de ITbeheer- en veranderorganisatie van de CIO.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl