Vroeger was het closen van de deal voor M&A professionals het moment om de champagneflessen open te trekken. Tegenwoordig komen de bubbels pas op tafel als ook het integratietraject succesvol is afgerond. Met de nieuwe kijk op het overnameproces is ook de rol van de M&A professional veranderd.
Tapijt- en kunstgrasfabrikant Desso gooide in 2007 het roer drastisch om en zette volledig in op het produceren van duurzame tapijten. Dat vergt niet alleen een complete omschakeling van de onderneming, maar ook van de keten van toeleveranciers.
Bij het streven naar duurzaamheid is lang uitgegaan van de drie P's. In plaats van People, Planet en Profit moet worden ingezet op Person, People, Planet en Prosperity. Duurzaamheid start bij het individu en meerdere individuen kunnen het verschil maken, aldus Anastasia Kellerman, ondernemer van 2lead4us.
Het tweede M&A Café dat op 28 april werd gehouden was een groot succes. Zo'n 100 dames- en heren dealmakers togen naar het Amsterdamse kantoor van Houthoff Buruma om te netwerken.
In de jaren voor de crisis was het voor een groot gedeelte leverage waarmee Private Equity-firms voor waardecreatie bij hun portfoliobedrijven zorgden. Dat idee is inmiddels achterhaald, zo blijkt uit de resultaten van een onderzoek onder 51 Private Equity managers.
China is 'hot'. Steeds vaker zijn Chinese bedrijven partij bij een Nederlandse overname en Nederlandse bedrijven richten op hun beurt het vizier meer en meer op de Chinese markt. F&O vroeg een aantal experts naar 'M&A the China Way'.
Bedrijven erkennen steeds meer het belang van forecasting om daadkrachtig op veranderende omstandigheden te anticiperen. Controllers moeten hun collega-managers uit de business actief bij forecasting betrekken. De praktijk is weerbarstig.
Rond het overnameproces van de Amsterdamse kabelfabrikant Draka was de prijs die het Chinese Xinmao bood aanmerkelijk hoger. Betalen Chinese partijen inderdaad meer voor Europese bedrijven? Vier experts aan het woord.
Door de gevolgen van de bankencrisis is er nu volop aandacht voor risicobeheersing en een kosteneffectieve operatie in het bedrijfsleven en de publieke sector. De kunst is om die aandacht ook vast te houden in betere tijden, want dat gaat zeker niet vanzelf.
De Logistiek & Transport-sector heeft een zware periode achter de rug. Nu de volumes duidelijk weer toenemen en het herstel in volle gang is, neemt ook de aanwezigheid van Chinese partijen sterk toe.
De invoer van een werknemersaandelenplan blijkt te leiden tot een betere motivatie van werknemers. Aandelenplannen worden weer interessant, omdat zij werknemersbelangen op één lijn brengen met die van aandeelhouders en andere belanghebbenden.
Kosten besparen is synoniem voor winst verhogen. Als u binnen uw organisatie op de inkoopkosten wilt besparen, dan wilt u natuurlijk niet dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Met dit stappenplan is het verlagen van uw kosten met behoud van kwaliteit binnen handbereik.
Als u een inkoper zoekt voor uw inkoopvacatures dan wilt u zeker weten dat de kandidaat past bij uw organisatie. De inkoopfunctie is een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering. Er zijn echter verschillende typen inkopers in vrijwel alle sectoren en branches werkzaam. Na het lezen van dit stappenplan bent u op de hoogte over:
Vaak hebben organisaties 'leren leven' met een belemmering, beperking of ongemak. Het is gewoon geworden. Ook klanten leren er vaak mee leven vanwege het machteloze gevoel dat het niet anders kan. Totdat ze tegen een andere leverancier oplopen die wel presteert of totdat men een andere ingang vindt. Wat zijn signalen van onderprestatie die vaak over het hoofd worden gezien omdat de winstcijfers nog redelijk tot goed zijn? In dit artikel worden 10 belangrijke signalen belicht.
Verbaast u zich er ook zo over? U investeert fors in uw administratieve automatisering met de belofte dat er nooit meer een factuur zoek raakt en dat de afhandeling veel eenvoudiger wordt. Uw financiële administratie is wild enthousiast en toch loopt het niet zoals beloofd? Herkent u dit probleem? Dit artikel gaat in op de terreur van de 3-weg matching.
Het rapport 'Winning in a polycentric world' meet de globalisering van de 60 grootste economieën van de wereld. Nederland eindigt op de achtste plaats.
De huidige krappe markt met weinig puur M&A-werk staat voor Corporate Finance-adviseurs in schril contrast met de hoogtijdagen van rond 2007. Door zich te specialiseren, op een sector te focussen en door in toenemende mate buitenlandse groeimarkten te betreden gaan zij echter vol vertrouwen de toekomst in. Voor een recent rondetafelgesprek riep Tijdschrift Fusie & Overname acht van hen bijeen.
Managers zouden meer rekening moeten houden met de mogelijkheden van offshoring en de potentiële invloed op de bedrijfsprestaties.
In 2006 nam Bencis Capital Partners, samen met het management, Catalpa over en maakte werk van een consequente groeistrategie. Midden 2010 verkocht Bencis het kinderopvangbedrijf aan Providence. Catalpa was toen de grootste speler op de Nederlandse markt. Over Catalpa's Operational Turnaround.
Bedrijven die erin slagen hun kernactiviteiten te verbinden met duurzame doelstellingen, dragen niet alleen positief bij aan mens en milieu, maar presteren ook financieel beter. Dat blijkt uit het onderzoek Corporate Responsibility in the Boardroom van het Atos Consulting Trends Institute. Hierin komen koplopers op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen aan het woord. Het onderzoek toont aan dat de duurzaamheidsstrategie van deze 'frontrunners' resulteert in betere bedrijfsprestaties en hogere winstmarges.
Kwalitatief hoogwaardige en onafhankelijk uitgevoerde waardebepalingen kunnen de schade bij overnames beperken, betoogt hoogleraar Business Valuation Wim Holterman. Daarom is de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met AOG de opleiding Master of Business Valuation gestart.
Wie nog durft te beweren dat verantwoord ondernemen een modegril van voorbijgaande aard is en er zich dus verre van houdt, haalt zich onherroepelijk forse risico's op de hals. De kans op reputatieschade is aanzienlijk, al of niet met continuïteitsrisico's als gevolg.
Hoe groener de strategie, hoe harder de roep van stakeholders om een duurzaamheidsverslag. Logisch dat steeds meer ondernemingen er een publiceren. Dat is geen sinecure, zo blijkt. Het duurzaamheidsverslag vormt nog altijd het 'groentje' in de verslaggeving. Vaak wordt er te weinig naar stakeholders geluisterd.
2010 gaat de boeken in als een jaar met sterk verminderde dealflow en weinig echt grote deals, maar daar was in Krasnapolsky niets van te merken. In een feestelijke ambiance kwamen bijna 500 M&A professionals bijeen om te borrelen, dineren en te netwerken en natuurlijk ook voor de bekendmaking van de absolute top in M&A, Corporate Finance en Private Equity: de winnaars van de 2010 M&A Awards.
Tijdens de 11de M&A Awards is de award voor 'Best Deal' uitgereikt aan Bencis, voor de verkoop van kinderopvangbedrijf Catalpa aan het Amerikaanse Providence.
Het Nederlandse Hyva, dat onder meer hydraulische cilinders produceert, is door eigenaar 3i in de etalage gezet.
Vastgoedmaatschappij Wereldhave heeft een nieuw uitgezette strategie die zich richt op groei en efficiency. In gesprek met CFO Dirk Anbeek.
Bij het snelgroeiende CheapTickets.nl staan klantervaring en marge voorop. Door continu op zoek te zijn naar verbeteringen speelt het bedrijf in de Champions League. CFO John Wilson staat met zijn financiële team de business ter zijde. Via innovaties in onder meer de administratie, data-analyse en het betalingsverkeer helpt hij het bedrijf keer op keer efficiënter en effectiever te opereren.
Stakeholders rekenen bedrijven niet langer alleen af op hun financiële performance, maar ook op hun prestaties in duurzaamheid. Het is voor organisaties de uitdaging om een win-winsituatie te creëren, waarin investeringen bijdragen aan doelstellingen op zowel financieel als duurzaamheidsgebied.
Het leven bestaat uit dilemma's. Iedere keer opnieuw worden we gedwongen een keuze te maken tussen oplossingen of strategieën die ieder hun positieve maar ook hun negatieve kanten hebben en vaak met elkaar in conflict lijken.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl