Rien van Poelgeest (3M Nederland) is de winnaar van de Credit Manager of the Year Award 2006. Uit handen van oud-minister Benk Korthals kreeg hij de felbegeerde Award uitgereikt. Een zichtbaar ontroerde Van Poelgeest nam de Award in ontvangst, maar vond dat de award niet voor hem alleen was bestemd. De overige 15 genomineerden waren net zo goed winnaars.
Kendrion heeft eind jaren negentig door een diep dal moeten kruipen. De fabrikant van onder meer elektromagnetische componenten had in veel opzichten de wind tegen. De onderneming uit Zeist had te leiden onder een aantal slecht renderende acquisities. Daarnaast heeft de verkoop van Pinguin aan zijn toenmalige CEO Jan Bernard Wolters het bedrijf in de problemen gebracht. CFO Eiko Ris sprak tijdens het Jaarcongres Credit Management op openhartige wijze over de moeilijke periode van Kendrion, de fouten die zijn gemaakt, maar ook over de succesvolle weg naar herstel.
Voordat de felbegeerde Credit Manager of the Year Award 2006 werd uitgereikt, moest Van Poelgeest (3M Nederland) eerst nog even aan de bak. De credit manager van 3M Nederland was een van de zes experts die een workshop verzorgde voor de aanwezigen op het congres.
Cijfers zeggen niet alles; dit is niet een uitspraak die je snel kan verwachten uit de mond van een financial. Toch is dit de kern van de visie die Gerrit-Jan Bas heeft op het vak Credit Management. De Risk Director Benelux van General Electric Equipment Services staart zich niet blind op de cijfers. Het zijn vaak momentopnames die een verkeerd beeld van een bedrijf kunnen schetsen. Bas richt zich liever op structurele zaken. Hoe goed is het management van een klant waar je zaken mee doet? Dat is volgens de Risk Director een veel essentiëlere vraag.
Tien valkuilen in credit management. Zoveel mogelijk geld binnenhalen voor de onderneming pakt niet altijd positief uit. Mr Mannes Westhuis, voorzitter Vereniging Voor Credit Management, weet er over mee te praten. Speciaal voor het eerste nummer van het nieuwe Tijdschrift Financieel Management zette hij 10 valkuilen op een rij.
Over twee dagen barst het feest weer los. In het NH Hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout wordt donderdag de 3de Credit Management Award uitgereikt. Vorig jaar ging Getronics er met de felbegeerde award vandoor. Wie krijgt dit jaar de eer? Nog een keer blikken we terug: Ben Walet, Manager Credit Control bij Getronics Nederland wist de DBO (Days of Billings Outstanding) in korte tijd van 70 dagen terug te brengen naar 40 dagen.
Credit management is onderdeel van de klantbenadering van internetbedrijf LensExpress. Directeur Marc Pols weet met zijn beleid goed betaalgedrag af te dwingen. En het risico dat hij al loopt, heeft hij buiten de deur geplaatst. Resultaat? Een wanbetalingpercentage van 0,1 procent.
Olympia uitzendburo realiseerde in 2005 een omzet van waarschijnlijk 138 miljoen euro. Dat is 38 procent meer dan het jaar daarvoor. Gevolg: bijna een verdubbeling van het aantal facturen waarvan de kwaliteit ook nog eens gestegen is. 'En toch doen we alles nog met hetzelfde aantal fte's als vorig jaar.' Het motto van Olympia 'wij werken ons uit de naad voor u' heeft ook betrekking op de afdeling Finance van manager Paul Verdiesen.
Een strakke structuur, afspraken die voor iedereen duidelijk zijn, dat maakt het binnenhalen van vorderingen een stuk makkelijker. En dan gewoon doen wat er gedaan moet worden. Maarten Verheul, Financial Director Bandolera: 'Voor mij is het een sport, daar doe ik niet moeilijk over.'
Cannondale produceert sinds vijftien jaar vanuit een vestiging in Oldenzaal fietsen voor de Europese markt. Voormalig accountant Jos Hofste is er financieel manager. Zijn focus ligt momenteel op credit management.
Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland, wist de DSO van 47 naar 34 terug te dringen. Niet alleen door bij klanten tijdige betaling te realiseren, maar ook door hen te trainen in credit management. In de vijftien jaar dat hij al op dit gebied actief is, heeft hij veel kennis en ervaring opgedaan, die hij niet alleen reserveert voor zijn werkgever, maar ook voor klanten.
Jaarlijks zo'n 45.000 facturen - waarvan meer dan de helft voor klanten uit het buitenland - en ruim 14.000 klanten. 'Als ik bakstenen verkocht, zou ik streven naar een DSO van dertig tot veertig dagen', zegt Ed van der Plas, hoofd Financiële Administratie van het Nederlandsch Octrooibureau. 'Maar in onze branche is een DSO van vijftig tot zestig dagen een hele prestatie.'
Levi Strauss is in Nederland en de rest van Europa nog maar een fractie van wat het bekende jeansmerk enkele jaren geleden was. De organisatie en zeker de afdeling credit management is sterk geslonken, met alle gevolgen van dien. Maar het 'hart van de organisatie' is in korte tijd opnieuw op poten gezet en klopt als nooit tevoren. Informatie is het toverwoord.
Pioneer Benelux zet 'van bovenaf' in op credit management. Tot grote tevredenheid van Martin Keppel, credit manager Pioneer Benelux. En de resultaten mogen er zijn. Behalve de sterk afgenomen Days Sales Outstanding (DSO) is Pioneer Benelux ook bezig met de implementatie van SOX (Sarbanes-Oxley) en heeft het een ERP-systeem geïmplementeerd. Kredietverzekeraars en incassobureaus zijn overbodig.
CFO Tjalling Haisma laat bij de elektrotechnische groothandel Rexel commercie en financiën hand in hand gaan. Gevolg is een op het bedrijf afgemeten credit management proces waar geen buitenstaanders bij aan te pas komen. 'Credit management staat voor mij gelijk aan kennis van de klant.'
Van een los, confederaal verband naar een strakke, pan-Europese organisatie. Canon Europa kreeg daarmee de kans zijn credit management proces helemaal opnieuw in te richten. Een buitenkans, vindt European Credit Control Manager Peter van Hanegem. 'Een nieuw proces dwingt je goed en gestructureerd na te denken.'
Marco den Haan wist in 2004 de DSO van veertig dagen te verlagen naar minder dan dertig. Een jaar later bleven de resultaten indrukwekkend, hoewel hij ondertussen allerlei aanvullende projecten op zijn bord kreeg. Den Haan over twee hectische jaren.
In een internationale branche als de reiswereld is het valutarisico een van de belangrijkste aandachtspunten voor de credit manager. Zo weet ook Harry Nigten, treasury manager bij TUI Nederland. 'Er gaat bijna een jaar voorbij tussen in- en verkoop van reizen. En dat over landsgrenzen en in verschillende valuta's.'
De bouw- en installatiewereld kent omvangrijke, langlopende opdrachten en relatief weinig, maar grote debiteuren. Dat brengt risico's met zich mee. Risico's die beheersbaar moeten blijven. Monique Busch, controller bij TBI Holdings, onderving deze door samen met een adviseur in risicomanagement een raamwerk voor credit management neer te zetten.
Een lagere DSO met minder mensen, kan dat ook bij 13.500 facturen per dag? Technische Unie, elektrotechnische groothandel, bewijst van wel. Credit manager Bert Batenburg over de realiteitszin van de kredietpraktijk.
Met de komst van Edith van Dort maakte Versatel een professionaliseringsslag in credit management. Ze ontwikkelde intern de processen en werkwijzen en legde contact met derde partijen. Het succespercentage op vorderingen nam daardoor aanzienlijk toe.
In 1956 begonnen als een klein familiebedrijf in sportartikelen. Inmiddels is Rucanor uitgegroeid tot een grote organisatie met vestigingen en klanten in bijna heel Europa. Op het hoofdkantoor in Nieuwerkerk a/d IJssel werkt Credit Controller Arjan van Rijn al ruim drie jaar in deze functie. Van Rijn is verantwoordelijk voor het creditmanagement en beheert hij de inkomende gelden. 'Grote klappers komen niet zo heel vaak voor, maar als het gebeurt zit ik er natuurlijk bovenop.'
Peter van Hanegem beweegt zich als European Credit Control manager van Canon in een dynamische wereld. Wat vandaag nieuw is, is morgen alweer passé. De marges zijn klein en de druk op de prijzen is groot. Daarnaast is er de trend van schaalvergroting. De kleine tussenhandelaren verdwijnen van het toneel en worden vervangen door grootafnemers als Media Markt. Het zijn factoren die ook grote invloed hebben op het gebied van credit management.
Ooit waren ze een veel gebruikt financieringsinstrument. Nu lijken preferente aandelen uit de gratie bij beursgenoteerde bedrijven. Beschermingsprefs blijven daarentegen populair.
Globalisation is niet langer een droom of een nachtmerrie. Het is 'business as usual' aan het worden.
Het jonge energiebedrijf Oxxio heeft sinds de oprichting in 2000 zijn klantenbestand exponentieel zien groeien. Het debiteurenrisico vertoonde echter een parallelle groei. Het werd dus tijd dat Oxxio structurele maatregelen ging nemen om dit risico te beheersen. Twee jaar geleden werd onder leiding van Ira Hientzsch een afdeling Credit & Collection op poten gezet. Inmiddels is credit management een volwaardig onderdeel van deze snelgroeiende energieleverancier.
Maar twee procent van de Nederlandse bedrijven heeft behoefte aan credit managers, blijkt uit onderzoek van Robert Half. Dick Veerman, als interim manager gespecialiseerd in credit management, ziet juist dat de vraag naar credit managers groeiende is.
De taken van de credit manager verschuiven. Was het debiteurenbeheer voorheen de eerste en wellicht enige prioriteit, nu houdt de credit manager zich langzaam maar zeker steeds meer met de cash flow bezig. Zo merkt ook Ben Walet, credit manager bij Getronics.
Ook in deze nieuwsbrief weer een voorproefje op het boek Incasso, hoe praat ik mijn geld uit zijn zak? van Raimond Honig, deskundige van het Credit Management Instituut, en directeur van Berkeley & Lawrence Incasso Intermediairs Els Jacobs. Deze maand: Wat kan goed incasseren voor uw organisatie opleveren?
Is het mogelijk dat het einde van de gouden tijden voor private equity in zicht komt? Het uitzonderlijke succes van de private equity industrie van de afgelopen jaren heeft zoveel geld van investeerders aangetrokken dat de concurrentie voor de beste deals het toppunt bereikt lijkt te hebben. Het ziet ernaar uit dat de hoge prijzen voor beste deals de returns onder zodanige druk zetten dat investeerders op zoek gaan naar alternatieve investeringsmogelijkheden.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl