Net als veel andere private equity ondernemingen heeft Gimv op het moment veel cash geld; de oorlogskas bedraagt zo'n 800 miljoen euro. Ivo Vincente over goede ondernemingen en de huidige marktontwikkelingen.
In het huidige economische klimaat hebben veel bedrijven het moeilijk als het aankomt op (her)financiering. Daar komt bij dat financiële markten continu invloed uitoefenen op ondernemingen en hun strategie. Dit kan leiden tot risicovol handelen van de bestuurders. Dit onderwerp stond ter discussie op een door Randstad Professionals en Randstad Search & Selection georganiseerde bijeenkomst waar hoogleraar Corporate Finance Arnoud Boot zijn visie gaf.
In de klassieke benadering van investeringsaanvragen wordt de netto contante waarde als standaard toegepast. Een alternatief hiervoor is het toepassen van Real Options.
Inkoop binnen publieke organisaties staat volop in de belangstelling. Door de economische crisis en de daarmee samenhangende bezuinigingen wordt inkoop gezien als een manier om geld te besparen.
De financiële crisis drukte LeasePlan Corporation hard met de neus op de feiten. Tijd voor een nieuwe strategie gericht op financiering, dacht CFO Guus Stoelinga.
Na de overname van Van Gansewinkel door private equity in 2007, is werkkapitaalmanagement hoger op de agenda komen te staan bij de duurzame afvaldienstverlener. Group Controller Stan Peeters zet de lijnen uit voor de verbetertrajecten rond werkkapitaal. Een belangrijke rol in de uitvoering speelt Dennis van Druten, die als Controller CAPEX & Working Capital toegewijd met het onderwerp bezig is.
Het overnemen van bedrijven lijkt Imtech te passen als ware het een maatpak. Hoog tijd voor een interview met CEO René van der Bruggen. "We rekenen ons niet rijk met synergievoordelen."
Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Niet alleen gedreven door wet- en regelgeving of de ambitie om een duurzaam imago te bouwen, maar steeds meer als integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie.
Unilever besloot enkele jaren geleden om alle supply chain activiteiten te bundelen in een centrale organisatie gevestigd in Zwitserland. De bijbehorende financiële taken werden gecentraliseerd in een entiteit in Rotterdam. Directeur Sophie Soors vertelt over de kansen en valkuilen van het verandermanagement dat bij dit megatraject kwam kijken.
De ambitie van Nederland is om in 2020 terug te komen in de top vijf van meest concurrerende economieën. We zijn nu echter gezakt naar plaats 10 en de trend is neerwaarts. Aldus het laatste rapport van het Innovatieplatform. Vijf voorbeelden waar het mis loopt.
Wat beschouwen tien prominente M&A-advocaten als belangrijkste eigenschappen voor een Best M&A Lawyer? Wij vroegen het aan tien toppers uit het veld. Tijdens de M&A Awards - dit jaar op 16 december - zullen de beste dealmakers en deals van 2010 weer bekend worden. De titel Best M&A Lawyer gaat doorgaans naar die advocaat, die een succesvolle en significante rol gespeeld heeft in een aansprekende deal en daarbij zeer complexe dealprocessen uitstekend heeft overzien.
Bij bedrijfsoverdrachten wordt teveel de nadruk gelegd op planning. Daarnaast richten overheid, banken en overnamespecialisten zich bij overnames vooral op grotere bedrijven, terwijl kleine bedrijven na een overname beter blijken te presteren. Dit zijn in het kort de uitkomsten van het onderzoek van Lex van Teeffelen, onderzoeks- en programmaleider Bedrijfsoverdrachten aan Hogeschool Utrecht, die op dit onderwerp promoveerde aan de Nyenrode Business Universiteit.
Organisaties ondernemen te weinig activiteiten om te zorgen dat ze ook in de toekomst over de juiste kennis kunnen blijven beschikken. En dat terwijl de arbeidsmarkt voor hoogopgeleide professionals de komende jaren drastisch verandert en de traditionele manieren om die kennis te verwerven niet meer werken.
Organisaties worden anno 2010 geconfronteerd met twee op het oog tegenstrijdige trends. Enerzijds steeds lossere verbanden van en tussen organisaties door outsourcing, strategische allianties, steeds grotere autonomie van businessunits en het steeds meer vorm krijgen van netwerkorganisaties. Anderzijds is er echter een toenemende behoefte aan controle op de efficiency en effectiviteit van het proces en de betrokken entiteiten in de waardeketen.
De crisis heeft zijn sporen achtergelaten en meer dan ooit staat de Raad van Commissarissen (RvC) in de schijnwerpers. Hoe is het op dit moment gesteld met de raad van commissarissen en welke ontwikkelingen kunnen we verwachten? Maar ook, hoe is de relatie tot de Raad van Bestuur (RvB)? Houdt de Raad van Commissarissen wel voldoende of misschien juist wel teveel afstand?
Wat is de visie van M&A-advocaten op de huidige markt, hoe zien zij hun relatie met cliënten, hoe kan de dienstverlening verbeterd worden en welke nieuwe ontwikkelingen spelen er in de juridische advieshoek? Wij vroegen het veertien toppers, afkomstig van de grote Nederlandse advocatenkantoren.
Businessmodellen, strategieën, octrooien: ondernemers is er veel aan gelegen om hun bedrijf tot een succes te maken. Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc, verbaast zich echter over de soms knullige manier waarop veel (startende) ondernemers zaken doen. Op Financieel Management daarom de 5 snelste manieren om uw bedrijf om zeep te helpen.
Met de overname van de bierdivisie van FEMSA ging voor Heineken een langgekoesterde wens in vervulling; een belangrijke positie in Latijns Amerika. De expansiedrift van Neerlands' trots breidt zich ondertussen ook uit naar groeimarkten als India en Zuid-Afrika. Overnames zijn echter geen doel op zich, vergen veel voorbereiding en vereisen een hele duidelijke strategie, aldus René Hooft Graafland, CFO van Heineken.
Zeker in deze tijd is het opmerkelijk dat het formuleren van een strategie bij veel organisaties blijft hangen in moeilijk te begrijpen 'tovenarij'. Dit wekt mogelijk wel ontzag, maar zorgt niet voor binding of resultaat. De CFO heeft een belangrijke rol om deze situatie te doorbreken. En met een beetje magie kan hij ook nog veel makkelijker sturen.
In de media verschijnen regelmatig berichten over integriteitkwesties, terwijl deze informatie vooraf bekend was. Hierdoor lopen bedrijven en personen reputatieschade op, de impact hiervan is groot. Uit onderzoek blijkt dat gebrek aan transparantie, slechte reputatie en (financieel economische) criminaliteit de grootste 'show stoppers' zijn. Ondanks een toename van het aantal investeerders en bestuurders dat een Investigative Due Diligence laat uitvoeren, is dit veelal geen standaard onderdeel van een due diligence.
Nederland heeft ondernemers nodig. En passie. Gelukkig gaan die twee vaak samen. Voor effectief ondernemerschap zijn vele zaken van belang, aldus serial entrepreneur Michiel Muller. De businessmodellen achter Tango, Route Mobiel en Bieden en Wonen zijn verschillend maar ze hebben ook hun overeenkomsten. Met betrekking tot het ondernemerschap hanteert Muller zijn zeven wetten op basis waarvan hij grote successen heeft geboekt.
Lean Management is al jaren een succesvolle filosofie om organisaties beter te laten presteren. Het aantal organisaties dat zich aan Lean committeert groeit nog altijd flink, niet alleen in de industrie, ook in andere sectoren. Ondanks deze groei bestaan er nog veel misverstanden over Lean. De vijf grootste worden in dit artikel beschreven.
De automotive werd als een van de eerste sectoren geraakt door de crisis. Sindsdien volgden de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Overnames en protectionistische maatregelen lijken aan de orde van de dag, en de roerige tijden zijn nog lang niet voorbij.
De huidige economische crisis is voor een belangrijk deel een vertrouwenscrisis die zich uitstrekt over het hele maatschappelijke veld. Het gebrek aan vertrouwen in het bedrijfsleven, de overheid en andere instituties lijkt door het ineenstorten van de financiële markten te zijn veroorzaakt, maar eigenlijk is er al langer sprake van een afkalvend vertrouwen in de samenleving en een roep om herstel daarvan. Na de dotcomcrisis was er sprake van een soortgelijk sentiment en de roep om verandering.
De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel. Vernieuwing van het verdienmodel is een bewezen manier om tot nieuwe duurzame groei te komen. Bedrijven uit allerlei branches, van Ryanair tot NS en van Sanifair tot Spil Games, bewijzen dit. In dit artikel hebben we de ervaringen uit onze adviespraktijk verwerkt tot vijf concrete tips om groei te realiseren met nieuwe verdienmodellen.
Na een fusie is snel geld nodig. Maar hoe kun je in de turbulente aanvangsperiode voldoende cash creëren zonder de organisatie extra onder druk te zetten? Het verlagen van de inkoopkosten is één van de weinige manieren om zonder frictie, snel geld vrij te maken en tegelijkertijd de integratie te bevorderen.
Het aantal fusie- en overnametransacties in de ICT-sector is weer aan het stijgen, voor het eerst sinds de recessie. Hierbij ging het vooral om strategische overnames en herschikking van portefeuilles. Juist in de ICT-sector is het van groot belang om de juridische aspecten niet uit het oog te verliezen. 'Toch is er vaak te weinig aandacht voor. Een gebrek aan kennis ligt daaraan vaak ten grondslag', meent ICTrechtsgeleerde Kees de Vey Mestdagh.
Een klantcontactcenter, helpdesk of servicedesk, ze worden al lang niet meer gezien als noodzakelijk kwaad. Facilitair contactcenter SNT ziet ze juist als visitekaartje richting de klant. Dat besef sijpelt langzaam maar zeker ook door bij de rest van het Nederlandse bedrijfsleven. Fortis Private Equity gelooft in het belang van klantcontact en nam samen met het zittende management SNT over van KPN.
Bij een overname van een onderneming wordt in veel gevallen een due diligence onderzoek uitgevoerd om bijvoorbeeld fiscale risico's ten aanzien van de transactie in kaart te brengen. Bij het in kaart brengen van de risico's is een nieuwe fiscale ontwikkeling van belang: horizontaal toezicht.
Bij frisdrankgigant Vrumona zitten financials, net als bij moederbedrijf Heineken, dicht tegen de lijnen aan. Dat is één van de factoren die het bedrijf populair maakt bij financiële professionals, vermoedt Manager Finance Bernd Schlattmann. Zelf werkt hij sinds 2000 bij Heineken waarvan de laatste drie jaar bij Vrumona. Hij vindt het nog altijd een geweldig bedrijf om voor te werken.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl