Aan pensioenregelingen en de aanpassing daarvan is een aantal risico's verbonden. Externe factoren zoals wet- en regelgeving dwingen organisaties goed na te denken over de wijze waarop daaraan invulling kan worden gegeven. De aanpak van het veranderingsproces, de financiële gevolgen en de arbeidsverhoudingen vormen belangrijke thema's. De getalsmatige invloed van veranderingen in pensioenregelingen is modelmatig inzichtelijk te krijgen. De proceskant en het managen van alle betrokken stakeholders vergt echter bijzondere aandacht.
Na een periode als interim manager gewerkt te hebben, is Michel van Delft recentelijk begonnen als Financieel Manager bij Stago BNL, een producent van machines voor bloedanalyse. Van Delft, die het financiële vak in de praktijk leerde bij Shell, gelooft dat finance een zeer waardevolle functie kan vervullen binnen een bedrijf zolang de core business maar uitstekend gefaciliteerd wordt.
Dat is een groot aantal redenen, maar zijn het ook de goede redenen waar jij jezelf en je baas mee kunt overtuigen? Het grote aantal redenen wordt veroorzaakt door het feit dat Financials niet van veranderen houden en daardoor zijn blijven hangen in oude vertrouwde zaken, die nu en in de toekomst veel geld kosten als je ze niet verandert.
2 op de 5 mkb'ers (38%) in de productie geeft aan teveel tijd, en daarmee geld, kwijt te zijn aan administratieve rompslomp. Vooral de boekhouding kan efficiënter bij productiebedrijven. Vaak hebben ze weinig grip op hun bedrijfsinformatie. En dat terwijl het op orde hebben van de financiële administratie noodzaak is om te kunnen groeien.
Social forecasting is de samenvoeging van werknemer en/of expert kennis en de conversie daarvan in kwantitatieve business KPI's en forecasts. Het kan worden ingezet om (sales) forecasts te maken van nieuwe producten, en om strategische scenario's te testen. Het is een vorm van crowdcasting met als grootste voordeel dat werknemers vaak opmerkelijk veel weten over markten, producten en concurrenten. Gevolg: betere beslissingen door het management.
De financiële wereld is volop in beweging. Waar gaat het naar toe? Welke ontwikkelingen zijn echt belangrijk en wat betekent dat voor uw rol als financieel manager, CFO of controller? Diverse topsprekers uit de financiële wereld - waaronder voormalig minister van Financiën Jan Kees de Jager - werpen hun licht op deze vragen tijdens de Canon themadag #inbeeld | The Future of Finance op dinsdag 24 september.
De deadline voor het maken van een keuze voor publiek of privaat verzekeren voor de Ziektewet is opgeschoven naar 1 december 2013, mits werkgevers vóór 2 oktober hun voorlopige keuze bekend maken, uitstel aanvragen en dit uitstel gehonoreerd krijgen door de Belastingdienst.
Voor het eerst sinds twee jaar durven de corporate CFO's van Nederland weer risico te nemen. Ook andere indicatoren, zoals de cashflow, beschikbaarheid van financiering en de financiële vooruitzichten, zitten in de lift. Dit zijn de belangrijkste resultaten van de CFO Survey van Deloitte die ieder kwartaal wordt gehouden.
Investeren. Eén van de belangrijkste activiteiten binnen een onderneming. Tenslotte wordt met een juiste investering de basis gelegd voor toekomstig succes. En één verkeerde misstap kan kapitale gevolgen hebben. Het is dan ook zeer begrijpelijk dat de gemiddelde onderneming zoveel mogelijk zekerheid zoekt bij het nemen van investeringsbeslissingen. En wie kan die zekerheid nou beter bieden dan de aanwezige financiële professional?
Het beroep van CFO wordt steeds ingewikkelder. Het aantal nieuwe regels waar een onderneming aan moet voldoen, neemt in snel tempo toe. Wat kunnen financieel directeuren leren van organisaties die excelleren op het gebied van compliance? In dit artikel geeft Muriël Rosing (advocaat bij Stibbe) 6 waardevolle tips.
Twee oud-leden van de Raad van Bestuur van technisch dienstverlener Imtech geven hun bonussen over de jaren 2010 en 2011 terug. Voormalig CEO René van der Bruggen betaalt 1,5 miljoen euro terug, voormalig CFO Boudewijn Gerner 700.000 euro.
Er moet op korte termijn meer helderheid komen over de regelgeving waarmee Nederlandse levensverzekeraars geconfronteerd gaan worden. Vooral de onzekerheid over de toekomstige solvabiliteitseisen zorgt er op dit moment voor dat de bedrijven pas op de plaats maken en geld oppotten in afwachting van de ontwikkelingen die komen gaan.
Verzekeringsovereenkomsten met een hoge gegarandeerde rente vormen momenteel het grootste risico voor Nederlandse verzekeraars. Dit blijkt uit het tweejaarlijkse 'Banana Skins'-onderzoek van PwC en financieel innovatiecentrum CSFI onder ruim 600 verzekeraars en analisten in 48 landen.
Nadenken over wat voor impact bestuurlijke besluiten hebben op de operatie en financiën. Dat zijn vraagstukken naar Elmar Hogenboom zich graag mee bezig houdt. In 2012 kwam hij uit een carrièreonderzoek van FM.nl als jong talent bovendrijven. Onlangs is hij binnen werkgever Rochdale in een nieuwe functie begonnen: Teamleider Administratie. 'Zet niet te grote stappen als je carrière wilt maken. Focus je op wat je nu doet, dan komt het vanzelf wel.'
Ruim een derde van de finance professionals ervaart druk om winsten te tonen. Zij worden betrokken bij winststuring en voelen daarbij rolconflicten. 11 procent ervaart de heersende bedrijfscultuur als egoïstisch en 10 procent kan niet zelf prioriteiten stellen. De motivatie van de controller wordt hiermee zodanig aangetast, dat sommigen verwachten binnen twee jaar van werkgever te veranderen.
Minister Dijsselbloem van Financiën gaat de reikwijdte van de bankierseed uitbreiden. Sinds 1 januari 2013 is de bankierseed van toepassing op bestuurders en commissarissen van een financiële onderneming. Met ingang van 1 januari 2015 wordt de eed of belofte ook van toepassing op medewerkers met klantcontact.
Het verminderen van verspilling in de bedrijfsvoering wordt een steeds belangrijker concurrentievoordeel. Ondanks de oorsprong van lean binnen de productiesector zijn er veel bedrijven die het principe nog niet toepassen. Exact benoemt vijf belangrijke stappen voor een succesvolle start.
Excel is nog altijd de meest gebruikte software bij het consolidatieproces door bedrijven. Hier kleven voor- en nadelen aan, stelt Alvin Soemodihardjo van UNIT4. Excel is goedkoop in licentie, men heeft het al in huis en veel financials zijn er bekend mee. Maar het is ook foutgevoelig en er zijn verborgen kosten in de vorm van tijdsbesteding en beheersbaarheid. Een consolidatietool daarentegen zorgt voor meer snelheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit, maar vergt wel een investering in tijd en geld in de opstartfase. Hoe maak je de juiste afweging? Enkele fundamentele argumenten op een rij.
In juli 2013 werden 779 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Dit zijn er ruim 100 meer dan in juni. Van de in juli failliet verklaarde bedrijven waren er veel actief in de handel (224) en de bouwnijverheid (92).
Door de crisis worden de laatste tijd steeds meer strategische transformatieprogramma's aangekondigd met als doel structurele waardecreatie voor de organisatie. Nadat een organisatie veel tijd en moeite heeft gestoken in het bedenken en lanceren van de strategie, verdwijnen de strategieconsultants weer en staat het onderwerp weer op de agenda van het management. Maar wie beheert de business case van de strategie dan eigenlijk? Het Value Office-concept biedt oplossing.
92% van de bedrijven vindt het moeilijker om reputatierisico's te beheersen, dan de traditionele meer tastbare risico's. Voor 4 van de 5 bedrijven is hun imago wel hun belangrijkste 'asset'.
De moderne controller is al lang niet meer de specialist die alles van boekhouden weet. Zijn rol is flink uitgebreid. Daar speelt de opleiding Controller in een Week van Alex van Groningen op in. Of, zoals een deelnemer zegt: "De opleiding is een goed mengsel tussen theorie en de praktijk, met als extra de ervaring van de docenten."
Bankkredieten voor het MKB worden een stuk duurder. Dat verwachten grootbanken ABN AMRO, ING en Rabobank blijkt uit onderzoek van het Financieele Dagblad. Volgens de banken moeten de steeds hoger wordende risicokosten doorberekend worden in de kredieten.
De aanmeldingstermijn voor eigenrisicodragerschap voor de Ziektewet en WGA moet worden verlengd nu het UWV voor veel werkgevers nog altijd niet de lijsten heeft aangeleverd met gegevens van (ex-)werknemers die in 2012 een Ziektewetuitkering of WGA-flex uitkering kregen.
Hoewel de afgelopen jaren mobiele technologie zich razendsnel heeft verspreid - sinds 2011 worden er meer mobiele apparaten verkocht dan traditionele desktop computers - zijn er maar weinig organisaties die de volledige potentie van mobiele technologie benutten. En dat terwijl mobiele technologie de efficiency van bedrijfsprocessen kan verhogen, besluitvorming kan verbeteren, en accurate management informatie kan aanleveren en verzamelen.
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie verruimt de strafrechtelijke mogelijkheden om effectiever en harder op te treden tegen frauduleuze faillissementen. Verder maakt hij werk van de bestrijding van bewust onbehoorlijk ondernemerschap, dat een bedrijf te gronde kan richten en grote maatschappelijke schade kan veroorzaken.
Het verzamelen van allerlei data, het op een bruikbare manier integreren ervan en ze dynamisch beschikbaar stellen aan financiële managers en operationeel verantwoordelijken is de essentie van performance management in de eenentwintigste eeuw, stellen Hans Arnouts en Rob Hoevens van software-aanbieder Longview Solutions. Dit geldt ook voor fiscale data: "Een bedrijf moet zijn fiscale zaken op orde hebben, wil het serieus werk maken van risicomanagement en planning en control."
Project jaarverslag. Voor veel CFO's en hun teams is het elk jaar weer een zware bevalling om alles er goed in te krijgen. Het voornemen om het de volgende keer anders te doen is er, maar zodra het J-woord tijdens een vergadering in het najaar voor het eerst weer ter tafel komt, gaan de vingers vervolgens niet bepaald enthousiast de lucht in.
In het eerste halfjaar van 2013 is een recordaantal van 4983 faillissementen van bedrijven en instellingen uitgesproken. Bij 4 op de 10 faillissementen betrof het een bedrijf uit de bouw of de handel. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Dat dit geen gemakkelijk te beantwoorden vraag is, blijkt uit de 644 comments die al gepost zijn in deze discussie binnen de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands. Hieronder volgt een kernachtige samenvatting van deze boeiende discussie met op het eind een voorlopige conclusie. Wanneer mag iemand zich controller noemen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl