Het verlenen van décharge is in Nederland standaardpraktijk. Toch ziet men de laatste tijd dat de vanzelfsprekendheid waarmee in het verleden door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) décharge verleend werd, is afgenomen. Zowel bij Shell en Ahold als bij Kendrion is de vraag of décharge al dan niet verleend moest worden aan de orde geweest. Hoewel het voorstel bij Shell uiteindelijk werd aangenomen, heeft maar liefst 40 procent van de aanwezige aandeelhouders tegen décharge gestemd. Bij Ahold is men zelfs zo ver gegaan de déchargeverlening van de agenda te schrappen en bij Kendrion is décharge in het geheel niet verleend.
Hoewel ze niet wettelijk verplicht zijn IFRS te implementeren is 40 procent van de niet-beursgenoteerde bedrijven in Nederland met meer dan vijftig medewerkers van plan om uiterlijk in juni 2005 hun financiële verslaggeving op basis van IFRS te vervaardigen. Dit blijkt uit de studie IFRS stand van zaken, die onderdeel is van de Accountancy Monitor 2004 van onderzoeksbureau Heliview.
Het beeld van de accountant als saaie maar onkreukbare boekhouder lijkt aan duigen te zijn gevallen door Enrons, Worldcoms en Parmalats. Maar liefst 31 procent van alle bedrijven in Nederland met meer dan twintig werknemers zegt dat de schandalen hun vertrouwen in de beroepsgroep in meer of mindere mate hebben geschaad. Dit blijkt uit de studie Profiel & Imago Accountants- en Adviesbureaus, dat onderdeel is van de Accountancy Monitor 2004. De Monitor is een jaarlijks onderzoek van Heliview Research.
Al gehoord van de Societas Europaea? Dat is de rechtsvorm die binnen de Europese Unie als het Europese vehikel bij uitstek zou moeten gaan fungeren voor cross border opererende ondernemingen. Afgekort tot simpelweg SE, ook wel de Europese NV genoemd. Sinds 8 oktober 2004 kan een SE als rechtsvorm worden gebruikt.
Het woord hedgefonds alleen al zal menig CFO doen schrikken. Dat zijn die Amerikaanse investeerders die mijn koers in elkaar gaan drukken, wordt er al snel gedacht. Terwijl investeringen in hedgefondsen de laatste jaren aanzienlijk betere rendementen hebben laten zien dan de aandelenmarkten.
Toen een middelgroot Nederlands pensioenfonds zijn investering in een bedrijfspand na faillissement van de aannemer in gevaar zag komen, besloot het een advocaat in te schakelen. Het werk werd aanbesteed, overigens tot grote ergernis van diverse regionale kantoren.
Het beoordelen van de accountant bij beursgenoteerde ondernemingen (door het bestuur en de auditcommissie) krijgt wettelijke status doordat de wetgever in boek 2 BW de code-Tabaksblat gaat volgen. Dit is een goede zaak. Door navolging, gewoonte en jurisprudentie zullen ook niet-beursgenoteerde ondernemingen met deze wetgeving te maken krijgen. Beoordeling van de accountant zal daarmee eindelijk gemeengoed worden. Te betreuren valt alleen dat er geen betere beoordelingsgrond is gekozen.
In 2005 moeten alle beursgenoteerde bedrijven hun geconsolideerde jaarrekeningen inrichten op basis van de International Financial Reporting Standards. De tijd begint dus te dringen. Ondanks het feit dat er over sommige regels nog heftig gedebatteerd wordt, is industrieel producent Stork al ver gevorderd met de implementatie van de first time adoption rules van de nieuwe boekhoudstandaard. CFO Maarten Schönfeld en manager reporting Bram van Iddekinge geven tekst en uitleg: "Je moet een aantal keren door die hoepel voordat het realiteit wordt."
De belastingdienst heeft gistermiddag per persbericht aangekondigd buitenlandse optieregelingen te gaan controleren.
Recent heeft Hof Amsterdam einduitspraak gedaan over de jaarlijkse afschrijving op belegd onroerend goed.
Voor advocaten, gerechtsdeurwaarders en incassobureaus bestaat op dit moment de mogelijkheid uitbestede werkzaamheden, voor de heffing van omzetbelasting, te behandelen alsof deze een onderdeel vormen van de belaste dienstverlening en de omzetbelasting op de verschotten derhalve zelf in aftrek te brengen. Voor andere dienstverleners bestaat deze mogelijkheid niet, omdat de factuur niet de juiste tenaamstelling heeft.
Het Hof Amsterdam heeft recent een belangrijke uitspraak gedaan over de vervangingsreserve.
Per 1 januari 2005 bestaat de huidige kinderopvang regeling niet meer. Vanaf deze datum mag een werkgever maximaal tweemaal 1/6 bijdrage in de kosten van de kinderopvang. De belastingdienst levert een bijdrage die afhankelijk is van het inkomen van beide partners.
Als u voor 2004 een voorlopige teruggaaf heeft, dan rekent de Belastingdienst automatisch uw voorlopige teruggaaf voor 2005 uit op basis van uw voorlopige teruggaaf 2004 en overige gegevens die bij de Belastingdienst bekend zijn.
1100 octrooiregistraties in 46 landen, het monitoren van inbreuken en ook nog eens het voeren van juridische procedures - wat mag dat kosten?
Binnen een waarlijk vrije economie spelen eigendomsrechten een belangrijke rol. Die behoren namelijk zo goed als onaantastbaar te zijn. Onteigening, gedwongen uitkoop, dienstplicht, gedwongen afstand doen van bezit en rechten (eigen organen, eigen kennis, eigen goederen, eigen samenwerking) zijn allemaal zaken die met de grootst mogelijke argwaan bekeken moeten worden.
In de Verenigde Staten is het inmiddels gemeengoed: geen persbericht gaat daar de deur uit zonder dat het langs de bedrijfsjurist is geweest. Bang voor schadeclaims kijkt hij of er iets in het persbericht staat dat nadelige gevolgen voor de onderneming zou kunnen hebben. Dit tot groot verdriet van menige communicatieafdeling, die van haar noeste arbeid vaak weinig terugziet. Weg strategische kernboodschap of weg eerste zin, die zo treffend aangaf waar het allemaal om draaide.
Vanaf deze editie zal tweemaandelijks een bespreking plaatsvinden van een aanbesteding van juridisch werk. De lezers krijgen zo inzicht in de totstandkoming van de prijs van juridische diensten via marktwerking. Deze keer: een fusie in de Thuiszorg.
In de Verenigde Staten is het een bekend verschijnsel: de 'class action'. Een juridische procedure die een groep personen samen voert om de schade vergoed te krijgen die zij geleden hebben door het handelen of nalaten van een of verscheidene ondernemingen. Hoe zit het in Nederland?
Reddingsoperaties van bedrijven in moeilijkheden worden vaak onder hoge tijdsdruk uitgevoerd. Niet zelden worden afspraken gemaakt met onverwachte en onplezierige fiscale gevolgen. Aan sommige daarvan komt binnenkort een einde, dankzij een recent besluit om de zogenoemde conversiewinstbepaling in de Wet op de Vennootschapsbelasting te schrappen. Maar daarvoor komen nieuwe problemen terug op de agenda.
Bij de belasting die wordt geheven over 'de winst' conformeert de fiscus zich niet aan de grondslagen voor de bepaling van de winst volgens het Burgerlijk Wetboek (BW), maar hanteert zijn eigen regels. Dat is vragen om ongelukken.
Wat gebeurt er op dit moment op het terrein van personeelsopties? Chief Financial Officer legde de volgende vragen voor aan Albert-Jan van Soelen, belastingadviseur bij Spigthoff Advocaten & Belastingadviseurs.
Met ingang van 1 januari 2004 zal de Nederlandse wetgeving op het gebied van de factuurvereisten aangepast zijn aan de Europese Richtlijn. Inmiddels is er een wetsvoorstel ingediend, dat naar wij verwachten in zijn geheel zal worden aangenomen.
Op 1 juni 1999 is de Wet fiscale behandeling van pensioenen ingevoerd. Bestaande pensioenregelingen die tussentijds niet zijn aangepast, moeten uiterlijk 1 juni 2004 worden aangepast aan de nieuwe wetgeving. Deze voorgeschreven aanpassing kan, indien u pensioen opbouwt op grond van een eindloonregeling, leiden tot een 'knip' in uw pensioenopbouw. En met 'knip' wordt inderdaad bedoeld dat uw pensioenopbouw minder royaal wordt.
Het is de nachtmerrie voor elke topbestuurder. Directeuren en commissarissen krijgen het vuur aan de schenen gelegd door woedende beleggers die hun vermogen zagen verdampen door onbehoorlijk bestuur of onoplettendheid.
Het NRC Handelsblad meldde op 6 mei jl. dat L'Oréal in de maand april van dit jaar in Azië 30 procent minder cosmetica producten verkocht dan de maand ervoor. Reden: er werd minder lippenstift verkocht omdat het afgeeft op de witte mondkapjes.
Op welke wijze presenteert u de financiële prestaties van uw onderneming? Grote kans dat de nu gebruikte kerncijfers, resultaten en prestatienormen binnenkort verdwenen zijn of op een geheel andere manier worden berekend.
Bij een acquisitie zal de kopende vennootschap met een palet aan éénmalige transactiekosten worden geconfronteerd. Denk bijvoorbeeld aan advocaatkosten, kosten van accountants en provisiekosten van de benodigde kredietfaciliteit. Het verdient vanzelfsprekend de voorkeur om deze kosten ten laste van het fiscale resultaat van de koper of de target te brengen, want dit scheelt een slok op een fiscale borrel.
Soms is het onduidelijk of een handeling fiscale gevolgen heeft voor uw bedrijf en zo ja, welke. Denk aan het inhuren van een freelancer of het inbrengen van een eenmanszaak in een BV. Als u de exacte consequenties wilt weten van zo'n beslissing, dan kunt u de Belastingdienst vragen om een zogeheten 'ruling'. De Staatssecretaris van Financiën heeft (voor met name internationale situaties) toegezegd dat het verkrijgen van een dergelijke verklaring binnenkort stukken makkelijker zal worden.
Lange tijd werd aangenomen dat het met de aansprakelijkheid van bestuurders en aandeelhouders van BV's wel losliep. Een BV leek immers dé constructie om risico te beperken. Die gedachte is echter achterhaald. De verplichtingen kunnen verder gaan dan u denkt. We geven u een overzicht van de verplichtingen van zowel bestuurders als aandeelhouders.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl