In het slechtste jaar voor werkkapitaal aller tijden - 2010 - is veel laaghangend fruit al geplukt door bedrijven. Toch ziet het er niet naar uit dat de kredietmarkt de komende tijd veel scheutiger gaat worden in het verschaffen van liquide middelen. Bedrijven moeten dus op zoek naar verdere winst en die is volgens CFO.com te vinden in de Days Payable Outstanding, een post die nogal vaak over het hoofd wordt gezien.
Doorgaans zit een groot deel van het werkkapitaal binnen organisaties vast in voorraden. Voorraden zijn het resultaat van het balanceren tussen de fluctuerende vraag van afnemers aan de ene kant en grillen van de markt van toeleveranciers aan de andere kant. De basis voor het verminderen van voorraden is slimmer plannen en beter besturen met partners in de supply chain. In deze checklist worden de grootste verspillingen in de supply chain geïdentificeerd en krijgt u tips voor verbetering.
De afgelopen vijf jaar heeft het betalingsverkeer in Europa bij banken in het teken gestaan van SEPA (Single Euro Payments Area). We zien de SEPA focus nu verschuiven naar de bedrijfswereld. Maar veel bedrijven zien vooral grote investeringen tegenover weinig opbrengsten. Toch is de overschakeling naar SEPA belangrijk. De auteurs van dit artikel schetsen vijf onderwerpen waarmee de businesscase voor SEPA versterkt kan worden.
Waardeerders en mensen die kennis nemen van waarderingsrapporten, vragen zich geregeld af of de modellen die vaak worden toegepast wel deugdelijk zijn. Wat zijn de consequenties van waarderingsuitspraken die worden gedaan op grond van niet houdbare veronderstellingen?
Cash is King! Met een goede liquiditeitsprognose kunnen financials inzichtelijk maken hoe een bedrijf er nu en in de toekomst voor staat. Dat deze liquiditeitsprognose veel vragen oproept, blijkt uit de populaire discussie op Finance Professionals Netherlands. 10 Tips voor financials over de liquiditeitsprognose.
'In de energiebranche is het niet mogelijk een klant direct af te sluiten bij niet-betaling', zegt Peter van Eendenburg, Coördinator Billing & Collecting bij Electrabel. 'Energie is immers een eerste levensbehoefte. Ook is eenmaal geleverde energie niet terug te halen.' De belangen van alle partijen dienen hierin altijd zorgvuldig te worden afgewogen. Reden voor Electrabel Nederland om zekerheden zoals borgfacturen in te voeren. Ook het versnellen van factuurstromen is een speerpunt, aldus Van Eendenburg.
Bij kabelbedrijf Belden Europe is creditmanagement betrokken bij alle strategische beslissingen. 'Bij creditmanagement komt alles samen', zegt Wilma Arends, Credit Manager EMEA. 'We staren ons niet blind op DSO, maar kijken ook naar zaken als marge, afzetmarkt en prijs.' Verschillende recente projecten, aangepakt met lean methodieken, hebben geleid tot verdere verbetering van het organisatiebrede creditmanagement.
Binnen de LinkedIn-groep 'Finance Professionals Netherlands' is een discussie ontstaan over de manier waarop financials bij kunnen dragen aan besparingen in het bedrijf. De discussie lokte ruim 100 reacties uit. Financieel Management zet tien besparingstips voor financials op een rij.
Verbaast u zich er ook zo over? U investeert fors in uw administratieve automatisering met de belofte dat er nooit meer een factuur zoek raakt en dat de afhandeling veel eenvoudiger wordt. Uw financiële administratie is wild enthousiast en toch loopt het niet zoals beloofd? Herkent u dit probleem? Dit artikel gaat in op de terreur van de 3-weg matching.
Begin 2008 kondigde energiebedrijf Nuon de lancering aan van Yellow&Blue, een investeringsfonds voor innovatieve en duurzame ondernemingen in de energiesector. Volgens directeur Albert Fischer is de duurzame energiemarkt inmiddels volwassen en is het een hele dynamische markt waar de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. "De recente olieramp in de Golf van Mexico onderstreept het belang van duurzame innovaties."
Hoge schulden in economisch slechte tijden; het is een scenario dat voor veel bedrijven in Nederland werkelijkheid is. Er wordt veel gerept over de 'Wall of Debt': de situatie over een aantal jaren waarbij veel schulden afgelost of overgesloten moeten worden, terwijl op de geldmarkt moeilijk zaken gedaan kunnen worden. Hoog tijd voor een nieuwe debt advisory praktijk, moeten Bas Stoetzer en Robert Verwoerd gedacht hebben en ook de 'vertrouwde' Robert Schuman ziet een sterk groeiende vraag naar advies op dit gebied.
Nog maar een paar jaar geleden was werkkapitaalfinanciering op basis van de assets van een onderneming in Nederland nauwelijks bekend. Inmiddels wint deze vorm aan terrein.
Sinds de kredietcrisis wereldwijd een van de diepste recessies ooit veroorzaakte, is het vakgebied Credit Management vol in de schijnwerpers komen te staan. In eerste instantie als een quick win om werkkapitaal te optimaliseren.
In het huidige economische klimaat hebben veel bedrijven het moeilijk als het aankomt op (her)financiering. Daar komt bij dat financiële markten continu invloed uitoefenen op ondernemingen en hun strategie. Dit kan leiden tot risicovol handelen van de bestuurders. Dit onderwerp stond ter discussie op een door Randstad Professionals en Randstad Search & Selection georganiseerde bijeenkomst waar hoogleraar Corporate Finance Arnoud Boot zijn visie gaf.
De kredietcrisis heeft van werkkapitaalbesturing een kritische succes factor gemaakt. Na de eerste reacties om op korte termijn te zorgen voor voldoende liquide middelen, is het nu zaak om de slag te maken naar een Working Capital Framework.
De Nederlandse wetgeving op het gebied van consumentenkrediet wordt op korte termijn aangepast om te voldoen aan de Europese richtlijn inzake Kredietovereenkomsten voor Consumenten uit april 2008 (de "Richtlijn"). De nieuwe wetgeving heeft mogelijk tot gevolg dat het aangaan van betalingsregelingen met consumenten onder de Wet op het financieel toezicht ("Wft") komt te vallen.
Na de overname van Van Gansewinkel door private equity in 2007, is werkkapitaalmanagement hoger op de agenda komen te staan bij de duurzame afvaldienstverlener. Group Controller Stan Peeters zet de lijnen uit voor de verbetertrajecten rond werkkapitaal. Een belangrijke rol in de uitvoering speelt Dennis van Druten, die als Controller CAPEX & Working Capital toegewijd met het onderwerp bezig is.
Het verbeteren van uw werkkapitaal is en blijft sinds de kredietcrisis essentieel. In dit artikel vindt u een aantal concrete maatregelen om voorraden, debiteuren en crediteuren te optimaliseren.
Werkkapitaal kunt u zien als het vet op de botten van uw onderneming. En net als een gezond mens een gezonde portie vet op de botten dient te hebben, heeft een onderneming ook een gezonde hoeveelheid werkkapitaal nodig om een vloeiende en gestroomlijnde operatie zeker te stellen.
Om werkkapitaal duurzaam te verbeteren moet de aanpak afgestemd worden op het volwassenheidsniveau van werkkapitaalmanagement en de organisatiecomplexiteit. De aanpak dient uit te gaan van een integrale benadering, waarbij verbeteringen gerealiseerd worden op het gebied van organisatie inrichting, medewerkers, processen, tooling en rapportages. Dit leidt tot blijvende verlaging, ook als de aandacht voor het onderwerp door verbeterende economische omstandigheden vermindert.
Werkkapitaalverbetering is geen nieuw fenomeen voor financiële managers. Het onderwerp is weer bovenaan de agenda komen te staan nu de banken strengere criteria hanteren bij het toekennen van leningen. De uitkomsten van een recente survey naar werkkapitaal in relatie tot afnemers laten niets te wensen over en maken duidelijk dat Nederlandse leveranciers zoeken naar alternatieven voor het verbeteren van hun werkkapitaal.
Verkopers worden door omzetbonussen aangespoord om toch vooral omzet te genereren. Door deze scoringsdrift neemt de commerciële man of vrouw sneller risico's die later incasseren een stuk moeilijker maakt. Denk hierbij aan hoge kortingen en soepele betalingscondities. Voor uw bedrijf kan deze tactiek desastreuze gevolgen hebben. Het is daarom verstandig om de omzetgedreven structuur om te zetten in een 'pay by cash-in-systeem'. Acht tips om aan de hand van dit principe te gaan werken.
Na een fusie is snel geld nodig. Maar hoe kun je in de turbulente aanvangsperiode voldoende cash creëren zonder de organisatie extra onder druk te zetten? Het verlagen van de inkoopkosten is één van de weinige manieren om zonder frictie, snel geld vrij te maken en tegelijkertijd de integratie te bevorderen.
Het is ondernemend Nederland niet ontgaan: de banken zijn terughoudend met kredietverlening. De leenruimte daalt, de kosten stijgen en de bank stelt kritische vragen. Meer dan ooit tijd om zes klassieke misverstanden aan te pakken die menig bedrijf in de weg staan bij het zeker stellen van passende financiering. Ook uw bedrijf?
Eerlijk is eerlijk, voor de meeste zelfstandig ondernemers is financiën niet de grootste hobby. 'Daar heb ik een boekhouder voor', of: 'Als ik doe waar ik goed in ben, volgt het geld vanzelf', zijn veel gehoorde uitspraken. Gelukkig weten veel zelfstandigen wel dat enig financieel besef onontbeerlijk is voor een gezonde bedrijfsvoering. Acht tips voor een financieel gezonde onderneming.
Hoe wast u uw zwarte geld wit? In deze checklist vindt u de drie stappen die u moet zetten om uw zwarte geld om te zetten in legaal wit geld. Uiteraard is het niet de opzet om ondernemers op ideeën te brengen. Het gaat het er juist om hoe je als financieel directeur of accountant voorkomt dat je betrokken wordt bij malafide praktijken. U krijgt een voorbeeld en 5 tips om witwassen en financiering van terrorisme te voorkomen.
De nestor van Leveraged Finance in Nederland, zo kan Wout Germ gerust betiteld worden. In 1997 werd hem bij ABN AMRO gevraagd een Leveraged Finance productgroep op te richten; voor Large - en Mid Cap deals destijds iets volledigs nieuws. Na ruim 32 jaar bij ABN AMRO gewerkt te hebben gaat Germ later dit jaar van zijn pensioen genieten. F&O riep een aantal (oud-) collega's bij elkaar om over verleden, heden en toekomst van Leveraged Finance te spreken.
Steeds meer bedrijven gebruiken Asset Based Lending (ABL) om hun assets - voorraden, debiteuren of voorverkochte inkopen - liquide te maken. Echter, wanneer ABL wordt ingezet om op korte termijn gaten te dichten, heeft dat een negatieve invloed op de waardebepaling van de onderneming bij een eventuele overnametransactie.
Elektronisch factureren staat de laatste tijd hevig in de belangstelling. Onder meer vanwege de grote voordelen die er aan kleven: kostenbesparing, grip op werkkapitaal en efficiëntere processen. Het toepassen van e-factureren verloopt niet altijd even vlekkeloos. Hieronder komen negen blunders uit de praktijk van elektronisch factureren aan de orde. Inclusief tips om deze blunders te voorkomen. Om zo meer rendement uit e-factureren te halen.
Zeker 70 procent van de op stapel staande faillissementen is al maanden van tevoren zichtbaar. Dit signaleert Dun & Bradstreet. Uit gegevens van de leverancier van kredietinformatie blijkt dat je een organisatie die op het punt staat bankroet te gaan kunt herkennen aan hun betaalgedrag, een logische, maar belangrijke indicator die toch nog wel eens over het hoofd wordt gezien.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl