Door de huidige krappe arbeidsmarkt voor financiële professionals is een finance workforce transformatie binnen bedrijven belangrijker dan ooit. Sterker nog, zo'n transformatie is cruciaal in het gevecht om de financiële talenten van nu en de toekomst. Want juist een goede finance workforce kan bijdragen aan een high performance van organisaties.
Bij tegenvallende resultaten hebben we de neiging te denken aan elektronische oplossingen. Nieuwe computersystemen, andere software, meer uitgebreide functionaliteiten. Dit geldt ook voor planning en control. Maar de menselijke kant gaat hieraan vooraf.
De euforie heeft maar kort mogen duren. Na twee mooie jaren dreigt de economie in de Verenigde Staten, Europa en Nederland in 2008 te haperen. Voor fi nancieel managers en creditmanagers moeten dan ook de alarmbellen rinkelen. Wat kunt u doen?
In 2007 deed BPM International uitgebreid onderzoek naar de financiële rapportageprocessen bij de grootste Europeseondernemingen. In dit onderzoek werd met name gekeken naar de snelheid en de kwaliteit van de diverse rapportages (management, statutair, budget, plan) en werd ook gezocht naar de kenmerken van de best presterende ondernemingen. Uiteindelijk kwam een zevental onderscheidende kenmerken aan het licht: de 7 sleutelfactoren tot succes!
Hoe geven we een verandering vorm? Hoe geven we ons handelen richting? En: hoe zorgen we dat de verandering duurzaam is? Guido Cuyvers, verbonden aan de Katholieke Hogeschool der Kempen en aan de KU Leuven, beschrijft in zijn boek succesvol veranderen vier stappen voor organisatieontwikkeling.
Voor veel ondernemingen is of was tot voor kort de spreadsheet het ICT-tool om financiële processen als consolidatie, planning en reporting te faciliteren. Die trend is nu aan het veranderen. Vijf tips over hoe de implementatie van software het beste kan worden aangepakt.
15 praktische tips voor controllers.
Waarom naar de beurs? Cashen? Naamsbekendheid? Geld ophalen voor investeringen? Internationalisatie? Allemaal redenen die tot een beursgang kunnen leiden. Zet goed op een rijtje wat de drive is om naar de beurs te gaan en werk gedegen naar een notering toe.
Bij de aanschaf van nieuwe software komt veel kijken. Organisaties worden overspoeld met informatie over verschillende soorten oplossingen. Maar de vraag is eigenlijk: waar moet je beginnen om uiteindelijk met de meest passende software voor de organisatie aan de slag te gaan? Een aantal do's en don'ts waarmee organisaties makkelijker een juiste keuze kunnen maken.
Risico's voor de bedrijfsvoering beperken zich niet tot fysieke gebeurtenissen zoals uitval van machines, een stroomstoring of brandschade. Een interruptie in de toeleverancierketen of bedrijfsstilstand in buitenlandse vestigingen zijn eveneens risico's waar organisaties rekening mee moeten houden. Een goed plan voor de bedrijfscontinuïteit helpt.
Er heerst een schaarste aan effectieve managers in Nederland. De stijl van leidinggeven bepaalt in belangrijke mate het succes van een organisatie. Daarnaast blijkt het ook nog invloed te hebben op de gezondheid van de medewerkers. 11 kenmerken van effectieve en succesvolle managers. Hubert Rampersad is president van TPS International in California. Hij is tevens auteur van de internationale bestsellers total performance scorecard en persoonlijke balanced scorecard.
Waarom outsourcen? Kostenverlaging? Efficiencyverbetering? Focus op de kerntaken? Kwaliteitsverbetering? Allemaal redenen die tot outsourcing kunnen leiden. Bedenk goed wat de redenen voor outsourcing zijn en selecteer een partner die hierin kan voorzien.
Een benchmark moet relevante en bruikbare informatie opleveren zodat de organisatie haar eigen prestaties, processen of producten kan verbeteren. Acht tips om beter te benchmarken.
Een van de verantwoordelijkheden van een financieel manager is het creëren van waarde voor de onderneming. Dat kan onder meer door het stroomlijnen van de inkoopfunctie, waarin de financieel manager een sleutelrol speelt. Hier 4 uitgangspunten voor een strategie en de 7 stappen in de relatie tussen klant en leverancier.
Licenties die verlopen zijn of een snelle groei zonder dat voldoende legale software voor nieuwe medewerkers is aangeschaft. Vroeg of laat komt de aanslag van de softwareleverancier. Wie voorbereid is, kan heel veel geld besparen.
Fraude ontstaat als er sprake is van druk (bijvoorbeeld het halen van de forecasts of bonus), gelegenheid (zwakke interne controle en/of toezicht) en rationalisatie (iedereen doet het toch, het gemis is weinig in verhouding tot de bedrijfsresultaten). Wat kunt u doen om fraude te voorkomen?
Veel bedrijven hebben grote moeite met management informatievoorziening. Veel managers weten niet goed hoe ze beschikbare managementinformatie moeten gebruiken en wat er allemaal beschikbaar is. Daarom 10 tips voor effectieve managementinformatie.
Vaste onkostenvergoedingen, Kosten van werkkapitaal, Adequaat voorraadbeheer, Planmatige aanpak, Financieringskosten, Sponsoring, Kosten facilitaire diensten, Kosten telecommunicatie, Autokosten.
Het merendeel (71%) van de financieel managers vindt de factuur van hun accountant te hoog in relatie tot de geleverde kwaliteit. Dit blijkt uit een onderzoek onder 165 financieel managers (waaronder CFO's van 22 AEX-genoteerde ondernemingen).
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl