'Mijn Uitdaging? Oilily heeft een pittige tijd achter de rug. Afgelopen boekjaar was voor het eerst weer een positief jaar. Duidelijk mag zijn dat het vooral zaak is dit te continueren. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, het is mijn uitdaging de goede lijn door te zetten en te waken voor ondoordachte stappen nu de weg omhoog is ingezet. Er is namelijk nog veel te verbeteren, al hebben we een ingrijpende sanering en herstructurering achter de rug.
'Uitdaging voor de CFO? Wij signaleren op dit moment veel ontwikkelingen waar CFO's mee te maken hebben. Neem de pensioenproblematiek als gevolg van IFRS. Of het vraagstuk om bepaalde activiteiten uit te besteden of te verplaatsen: outsourcing of het verhuizen van onderdelen naar bijvoorbeeld India kan voordeel opleveren maar heeft grote impact op de financiële huishouding van de onderneming en het gebruik van werkkapitaal.
'Mijn uitdaging? Bij Radio Holland Group is de tijd rijp om actiever te kijken naar mogelijkheden om uit te breiden, zowel in aantal vestigingen als in diensten. De afgelopen jaren is vooral veel aandacht besteed om de groep op dit punt te krijgen. Per 1 januari 2002 is Radio Holland Group door een buyout verzelfstandigd. Vanaf dat moment hebben we hard gewerkt om de ongeveer vijftig vestigingen in verschillende landen meer tot één geheel te kneden.
'Uitdaging voor de CFO? We willen eerder spreken over een aantal met elkaar samenhangende uitdagingen. Allereerst heeft de CFO te maken met een exponentiële toename van nieuwe regels over corporate governance en financiële verslaggeving. Mede door de eisen van transparantie wordt in toenemende mate een druk op de CFO gelegd.
'Mijn uitdaging voor de komende tijd is de acquisitie die de Noordelijke Dagblad Combinatie sinds begin dit jaar heeft gedaan in financiële termen in goede banen te leiden. NDC is een regionale speler in de markt en was op zoek naar basisverbreding. Die heeft het bedrijf gevonden in de overname van uitgever Veen Bosch & Keuning, een groep uitgevers (algemeen en educatief) die een jaarlijkse omzet genereert van 135 miljoen euro.
'Mijn uitdaging? Er is momenteel een allesoverheersende uitdaging voor mij: voorkomen dat we aan ons eigen succes tenonder gaan. Dat heeft alles te maken met de aard van onze 'producten'. Wij doen onderzoeksprojecten voor derden, zoals NWO, de EU, het ministerie van EZ bijvoorbeeld of voor bedrijven als Philips. Die projecten op zichzelf zijn zelden kostendekkend. Grofweg dekken de bijdragen van onze opdrachtgevers de helft van onze integrale kosten. De rest moeten wij matchen uit de overheidsbijdrage. Die is constant. Wij hebben echter kwalitatief zeer succesvolle onderzoekers, waardoor de vraag naar onze diensten toeneemt
'Uitdaging voor de CFO? Ik ontmoet veel CFO's en één ding is duidelijk: zij zijn in de afgelopen jaren overspoeld door de vele eisen van wet- en regelgevers. Hoe goed de invoering van de diverse richtlijnen en gedragscodes ook zijn, het blokkeert hoe dan ook de ontwikkelkracht van ondernemingen.
Lang openstaande vorderingen of orders die in delen worden geknipt. Een goede verstaander heeft een half woord nodig om te zien of zijn klant in betalingsproblemen komt. Taak aan de credit manager om problemen voor te zijn en te zorgen dat zijn onderneming bij een eventueel faillissement van de klant niet aan het kortste eind trekt.
Zorgen dat de rekeningen worden betaald. Kort gezegd is dat de taak van de credit manager. Maar hoever reikt die verantwoordelijkheid? Is de credit manager ook kwaliteitsbewaker? Als het product dat wordt verkocht niet goed is, betaalt men immers wellicht niet. 'De credit manager heeft zeker een signaalfunctie', zegt Richard van Vlerken, credit manager bij DHL.
Een online handleiding om met schulden om te gaan. Het Nibud en de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet realiseerden onlangs www.zelfjeschuldenregelen.nl. Jos Raaijmakers, manager debiteuren bij zorgverzekeraar CZ betwijfelt of een dergelijk initiatief zinvol is. 'Mensen die op zo'n website kijken, zijn diegene die sowieso wel achter hun betaling aangaan.'
'Geen control, geen business', zo luidt het credo van veel bedrijven anno 2005. Onder invloed van boekhoudschandalen, IFRS en de Code Tabaksblat is de positie van de hoogste financiële baas steeds belangrijker geworden. Een chief financial officer (CFO) moet verstand van zaken hebben, anders heeft hij niets te zoeken in de bestuurskamer van een onderneming.
'Mijn Uitdaging? Op mijn agenda staat een vrijwel allesoverheersende prioriteit: het zo goed mogelijk "verteren" van de overname van het NOB in 2004. Het goed integreren van de verschillende werkmaatschappijen is zonder twijfel mijn belangrijkste uitdaging. Goed grip krijgen op de verschillende entiteiten, een eenheid smeden - organisatorisch maar ook bedrijfscultureel - is een belangrijke taak.
Het is tijd dat inkoop serieus wordt genomen. En de eerste stappen daartoe zijn inmiddels gezet. Ondernemers kunnen niet meer om het belang van een goede procurementstrategie heen. De kostenbesparingen die inkoopmanagers realiseren door het centraliseren en het optimaliseren van processen zijn aanzienlijk.
De essentie van procurement is het voorkomen van te veel cashout en dat begint met het tegenhouden van inkoop. En als er dan toch ingekocht moet worden, moet voorkomen worden dat er door overspecificatie te duur wordt ingekocht. Vervolgens moet de factuur precies kloppen met de geautoriseerde bestelling. Het is een proces dat bij voorkeur behalve het specificeren geheel geautomatiseerd en gestandaardiseerd plaatsvindt.
Het is belabberd gesteld met de Nederlandse betalingsmoraal. En het wordt steeds erger. Maar liefst 40 procent van een onlangs ondervraagde groep managers omschrijft de vaderlandse betalingsmoraal als 'ernstig verslechterd'. Hoe hiertegen op te treden? Die vraag stond centraal tijdens het onlangs gehouden Tweede Jaarcongres Credit Management.
NH Hotel Leeuwenhorst was gisteren het toneel van het eerste Jaarcongres Financial Shared Services. Sprekers Maurice Koot (KLM), Gerard Ruizendaal (Philips) en Sari Aapola (Basware) waren het over één ding in ieder geval eens: controllers vervullen steeds meer de rol van business partner van de CFO.
Was de afdeling inkoop vroeger nog een vergaarbak van medewerkers met zeer uiteenlopende opleidingen en loopbanen, anno 2005 worden er strenge eisen gesteld aan vaardigheden en kennis van sollicitanten. Een onontkoombare professionaliseringsslag, meent Eric Boonstra van Alfa Delta Compendium. 'Een goede inkoper heeft ook commerciële talenten.'
Fleet Support heeft, als gevolg van de toenemende marktvraag, de laatste jaren een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt.
Wanneer weet je zeker dat je mislukt bent? Als mensen die dezelfde kansen hebben gehad als jij veel meer van hun leven gemaakt hebben. En dat terwijl ze toch echt niet veel getalenteerder waren. Sinds kort weet ik zeker: ik ben een mislukkeling.
Wat is 's lands favoriete werkgever? Tijdschrift Intermediair vroeg het een grote groep financials, en die gaf aan: ING mag het zijn. Bovenaan de lijst prijken drie grote Nederlandse banken. 'Kennelijk vinden financials het interessant dat hun werkzaamheden ook de core business van het bedrijf vertegenwoordigen, reageert de winnaar.
Van luchthaven naar speelfilm: het cv van CFO Mark Ramakers (36) is op zijn minst breed te noemen. Vanaf april zijn daar termen als dark fiber en ISP bijgekomen, nu Ramaker CFO is van Eurofiber, leverancier van glasvezelverbindingen.
Zoals elk jaar reikt Chief Financial Officer de CFO of the Year-award uit. Wie staan er dit jaar kandidaat? Breng uw stem uit op www.cfo.nl/onderzoek en bezoek de CFO Day waar de winaar bekend wordt gemaakt.
Unilever consolideert een steeds groter gedeelte van zijn administratieve processen. Het financial shared service center in Vlaardingen breidt stapsgewijs uit. De basis is inmiddels gelegd en dient als schoolvoorbeeld van hoe kwaliteit en geld te genereren.
De herinrichting van de financiële backoffice staat de afgelopen jaren flink in de belangstelling als het gaat om het behalen van kostenvoordelen en verbetering van de kwaliteit. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar: het centraal uitvoeren van de activiteiten, het opzetten van een financial shared service center of het outsourcen of offshoren van de activiteiten naar een derde partij (leverancier). Wanneer verdient welk instrument de voorkeur?
KPN heeft de laatste jaren veel bespaard door administratieve processen te clusteren. Het bedrijf is echter nog niet waar het wil zijn. Passend in de vereenvoudiging van de structuur staat er bij inkoop nog een belangrijke aanpassing op stapel, waarbij efficiency en kwaliteitsverbetering hand in hand gaan. En als die aanpassing achter de rug is, is het waarschijnlijk nog niet gedaan met de clustering van bedrijfsprocessen.
Drie centra in de wereld waar de transactionele gegevens van Philips worden verwerkt, controllers dicht op de businessunits en last but not least voor landspecifiek financieel management accountancy organisatie Ernst & Young achter de deur. Dat is globaal gezien de insteek van Philips finance strategie.
Zoals elk jaar reikt het aan deze site gelieerde tijdschrift Chief Financial Officer de prijs voor de beste CFO van het jaar uit. Elk jaar weer een onmogelijke opgave, dit jaar helemaal. Want de CFO die dit jaar als beste naar voren komt, moet wel bijzonder veelzijdig zijn.
CFO's krijgen de verantwoordelijkheid voor prestatiemeting in de schoenen geschoven, terwijl prestatiemeting allang niet meer alleen over de 'financials' gaat. Moet de CFO zich bemoeien met strategie, omzettargets, klanttevredenheid, doorlooptijden, innovatie en beloningssystemen? Ik dacht het wel, ja.
Als morgen in de krant staat dat de uitgifte van Uw nieuwe converteerbare obligatie een groot succes is geworden, dan kan het wel eens zijn dat U weer bent beet genomen.
Wat motiveert de medewerker om energie te steken om het doel te halen? Wat remt de medewerker en wat stimuleert? Wat houdt iemand op de been in een tijd van hoge werkdruk, bij tegenslagen en met economische tegenwind? Waar doe je het eigenlijk voor? Hoe ontdek je de drijfveren van je medewerkers en hoe speel je hierop in als manager?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl