Financieel directeur Bart Blommers van De Nederlandsche Bank zoekt objectieve professionals. 'Wij hebben niet alleen een financiële functie, maar ook vooral een maatschappelijke.'
Snel cijfers presenteren staat voorop bij Waterschap Aa en Maas. Hoofd Financiën Jos Vrijhoef vertelt over de dynamiek van een groot waterschap.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft als kerntaak om de financiële markten naar behoren te laten werken door concurrentie te bevorderen. Ook financiële markten vallen hieronder. Voor het uitvoeren van die opdracht zoekt het financials met gevoel voor statistische methoden, een economische achtergrond en het doorzettingsvermogen van een goede speurhond. Fieke van der Lecq, manager Monitor Financiële Sector, en Willem Camphuis, hoofd HRM, geven uitleg.
De Autoriteit Financiële Markten heeft een enorme groei doorgemaakt. Nu is het tijd voor specialisatie. Aan het woord Hoofd Control Joost van Rooy en Werving & Selectie adviseur Carlijn Westenburg.
Financieel directeur Tjalling Haisma van de elektrotechnische groothandel Rexel vindt dat credit management onlosmakelijk verbonden moet zijn met de commercie. 'Onze functie kan bij uitstek issues over kredietverlening en kredietwaardigheid op tafel leggen.'
De kunst van credit management is volgens Peter Heijblom, manager accounts receivable van Alcas, niet zozeer het zetten van een rode streep voor de datum waarop betaald moet worden. 'Wat telt is of de organisatie de gemaakte afspraak weet te handhaven. Dat gaat ook over je geloofwaardigheid.'
Credit managers hebben te maken met meer wanbetalers dan een half jaar geleden. Een stijgend aantal noemt het betaalgedrag van de BV Nederland matig of zelfs slecht, zo blijkt uit onderzoek van softwareleverancier OnGuard.
De doelstellingen van financieel directeur Thessa Menssen bij het Havenbedrijf Rotterdam laten zich samenvatten tot een woord: samenwerken. 'Ik geloof niet in werkweken van tachtig uur.
KPN slaat wild om zich heen de laatste tijd. Het is al lang geen telecombedrijf meer. Maar wat dan wel? En is het bedrijf eigenlijk wel zo goed bezig?
Door toenemende druk vanuit de markt, zoals groeiende volatiliteit in klantenvraag en acties van concurrenten zoeken bedrijven naar een nieuwe aanpak en andere competenties voor management control. Best in class bedrijven sturen niet langer op de achteruitkijkspiegel. Deze traditionele aanpak kenmerkt zich door periodieke, historische rapportages van regel-voor-regel vergelijking van de resultaatverschillen verbetert niet het toekomstgerichte beslissingsproces.
Onder druk van aandeelhouders en banken hebben bedrijven de afgelopen jaren meer aandacht besteed aan hun werkkapitaalbeheer. Via supply chain management, de invoering van shared service centers en sturing op cashflow zijn veel verbeteringen bereikt. Is het beheer van het werkkapitaal geoptimaliseerd of zijn er nog verdere verbeteringen mogelijk? Tien tips om nog een aantal fundamentele problemen op te lossen.
Uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse managers geloven dat parttimers even productief zijn als fulltimers. Deze productiviteit wordt echter bij zowel parttimers als fulltimers negatief beïnvloed door telefoon, e-mail en vergaderingen. Een rustige werkomgeving komt daarentegen de productiviteit van de Nederlandse respondenten ten goede. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door financieel uitzend- en detacheringbureau Accountemps. In dertien landen werden 2.395 Finance & Human Resources Managers ondervraagd.
Er is reden om het gedrag van managers kritisch te volgen, zeker wanneer het belang van die managers niet parallel loopt met dat van de gewone aandeelhouders. Zoals nu weer bij DSM het geval is. Aandeelhouders zijn de eigenaren van de onderneming.
Het succes van veel overnames staat of valt met de prijs die moet worden betaald. Het waarderen van een onderneming is dan ook een gevoelige aangelegenheid. De vraag is echter of de waarde met standaardmodellen en wegingsfactoren op een objectieve manier kan worden berekend. Veel overnamespecialisten wekken de indruk van wel, maar er zitten de nodige addertjes onder het gras. Alertheid is geboden.
Dat een Amerikaanse beursnotering een onderneming verplicht om aan de eisen van de Sarbanes-Oxley-wetgeving te voldoen, is inmiddels wel bekend. Dat dit voor sommige ondernemingen draconische gevolgen heeft gehad, hoeft hier ook niet herhaald te worden. Het was verbazingwekkend hoeveel geld en energie sommige Nederlandse ondernemingen hebben geïnvesteerd om SOXcompliant te worden. Wat valt er te leren van het afgelopen jaar, waarin de 'foreign filers' bijna voor het eerst moesten voldoen aan SOX?
Per 1 maart 2007 verandert Finansbank (Holland) N.V. in Credit Europe Bank N.V. Consumenten en zakelijke klanten kunnen blijven profiteren van toptarieven en gunstige voorwaarden voor verschillende financiële producten en diensten van Credit Europe Bank.
Nederland heeft er een nieuw, gratis dagblad bij: De Pers. Een initiatief van investeerder Marcel Boekhoorn, die een fortuin verdiende aan de verkoop van Telfort aan KPN. Wordt De Pers opnieuw een klapper?
De gebeurtenissen rond Ahold die direct aan het rampzalige persbericht van 24 februari 2003 voorafgingen, zijn vanuit ondernemingsrechtelijk standpunt allerminst duidelijk. Hoog tijd om die gang van zaken deskundig en onafhankelijk tegen het licht te houden.
Nederlandse bedrijven hebben zulke hoge pensioenverplichtingen, dat ze kwetsbaar zijn. Maar nog veel slechter zijn Franse en - vooral - Duitse ondernemingen eraan toe. Dit blijkt uit onderzoek van Mercer Human Resource Consulting.
Regelgevingen als SOX en Bazel II leiden ertoe dat de CFO steeds afhankelijker wordt van de ITbeheer- en veranderorganisatie van de CIO.
Op enthousiasme over risicomanagement zul je CFO's niet gauw betrappen. Zeker niet over het risicomanagement dat is afgedwongen door alle wetten en regels van de afgelopen jaren. Noodgedwongen is de CFO echter nauw betrokken bij risicomanagement. Het kost hem meer tijd dan hem lief is, en het effect ervan is beperkt. Dit bleek onlangs op een bijeenkomst van Chief Financial Officer en Cognos over de transformatie van de financiële functie. "Het woord 'risicomanagement' zegt het al: je kunt risico's wel beheren, maar niet uitbannen."
De commotie rond hedgefunds spitst zich toe op de anonimiteit waarmee aandelen in ondernemingen kunnen worden verhandeld. Die anonimiteit is een potentiële voedingsbodem voor het ongewenst uitlenen van aandelen of marktmanipulatie en misbruik. De eerste logische vraag is dan ook waarom we aandelen aan toonder niet eenvoudigweg afschaffen.
De balansen geschoond en de overnamekas gevuld. In navolging van investeringsmaatschappijen begeven ondernemingen zich weer volop in het overnamegeweld. En zij hebben één groot voordeel ten opzichte van de brutaal opererende financiers: ze kunnen daadwerkelijk synergie behalen.
Naar verwachting zal de waarde van fusies en overnames in 2006 een recordhoogte bereiken. Ook nu weer zijn er veel fusies en overnames aangekondigd waarvan je je kunt afvragen of ze überhaupt een goede match zijn. Hoe kan een fusie of overname tot een succes uitgroeien?
Het leven van een CFO is veel minder voorspelbaar dan vroeger. Zowel in duur als in inhoud. Dat is ook zo met een bondscoach. En net als bij Van Basten gaat het om de vraag: Kan ik winnen met een groepje prima donna's of zoek ik de overwinning in de kracht van het collectief?
Het lijkt een open deur dat er bij elke fusie en alliantie synergie bereikt zal moeten worden, maar het lukt lang niet altijd. Bij fusies tussen partijen die meer van hetzelfde aan elkaar te bieden hebben, valt de onderlinge verrijking vaak ver te zoeken en wordt er hooguit kostensynergie bereikt. Bestuurders die bewust twee bedrijven met totaal verschillende culturen laten fuseren, kunnen echter heel wat meer synergie behalen.
Een euro winst is een euro winst, nietwaar? Voor de CFO die stuurt op harde cijfers is omzet gewoon de omzet en de winst de winst. Mis! Omzet is nog te veel foute omzet. Wanneer je je klanten onvoldoende waarde levert en je verkopen deels gebaseerd zijn op een lock-in of andere trucs om klanten uit te melken, dan is je omzet fout. Vroeg of laat zullen klanten je dan massaal verlaten en is saneren en bezuinigen een gebed zonder einde. Wat ik van managementgoeroe Peter Drucker heb onthouden is zijn uitspraak "The only profit center is the customer whose check does not bounce."
Er zijn weinig trajecten die van een CFO meer inspanning vereisen dan een fusie, overname of verkoop. Toch hebben de meeste CFO's weinig ervaring met deze belangrijke processen. Dat kan onnodige risico's opleveren en de uitkomst van een M&A-traject in gevaar brengen. Het is niet denkbeeldig dat een belangrijke strategische stap, die de bekroning op een mooie carrière had moeten worden, anders afloopt dan gedacht. Wat zijn de valkuilen in het M&A-proces en hoe kan de CFO er het beste mee omgaan? Enkele vragen en antwoorden aan corporate finance bankiers van ING Wholesale Banking.
Financiële instellingen kunnen de compliancefunctie meer toegevoegde waarde laten leveren. Daarvoor zullen ze echter een antwoord moeten vinden op de groeiende druk die wet- en regelgeving opleggen. Het is daartoe belangrijk dat ze niet alleen voldoen aan alle relevante regels, maar ook een 'effective compliance function' (ECF) inrichten die integraal onderdeel vormt van hun risicomanagementmodel.
Overnames en fusies lopen vaak verkeerd af. Er is al veel onderzoek gedaan naar de oorzaken van dat falen bij beursgenoteerde ondernemingen. Wat zijn de oorzaken bij niet-beursgenoteerde bedrijven?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl