Banken spelen van oudsher een belangrijke rol in de financiering van ondernemingen. Met name in het MKB nemen ze daarbij de positie in van 'huisbank'. Dit houdt in dat de kredietverlening zich niet alleen beperkt tot het verschaffen van (hypothecaire) leningen maar ook tot rekening-courantkrediet en overige dienstverlening (factoring, leasing en verzekering). Door deze positie ontstaat, althans in theorie, een relatie van langdurige samenwerking en wederzijdse afhankelijkheid...
Momenteel schrijft de wet voor dat de betalingstermijn 'niet onredelijk' mag zijn. Vanaf 16 maart wordt deze termijn echter wettelijk vastgesteld. Voor betalingen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden gelden straks andere voorwaarden. Wat betekent dit voor u en waar moet u op letten?
De in januari gehouden SEPA monitor onder MKB en Middelgrootbedrijven laat zien dat voornamelijk de kleinste MKB'ers (tot 5 werknemers) nog een afwachtende houding ten aanzien van SEPA aanhouden.
Ordina maakt bekend dat Bart de Jong, CFO en lid van de Raad van Bestuur, de onderneming per 1 september 2013 gaat verlaten. Bart de Jong heeft bijna vier jaar bij Ordina gewerkt, waarvan de laatste drie jaar als CFO en lid van de Raad van Bestuur.
Bij hypotheekservicer Adaxio is Lies van Balen verantwoordelijk voor Special Servicing, dat gericht is op het voorkomen en beperken van achterstanden, het aanpakken van betalingsproblemen en het maximaliseren van een verkoopopbrengst van het onderpand en daarmee het beperken van een eventuele restschuld. Door een groot pallet aan creatieve oplossingen in de strijd te gooien heeft Van Balen het aantal achterstanden flink weten te beperken, ondanks de huidige misère op de hypothekenmarkt.
De belangrijkste doelstelling van creditmanagement bij telecomaanbieder T-Mobile is een optimalisatie van klantacceptatie te realiseren binnen gestelde commerciële doelen. Steven de Cocq van Delwijnen en zijn team hebben de afgelopen periode nieuwe creditmanagementmodellen gebouwd. Deze modellen onderbouwen het gevoerde beleid, waarbij het uitgangspunt opportunity is en niet zoals in het verleden risico.
Op het gebied van credit en collection, was smaak- en geurproducent International Flavors & Fragrances Inc. (IFF) regionaal georganiseerd. Treasury Director Jan Ambergen en zijn team hebben dit omgevormd tot een global organisatie met veel meer slagkracht. Ook heeft Ambergen middels een nieuw stuurinstrument het inzicht vergroot in disputen en andere hick-ups in het order-to-cash proces, wat heeft geresulteerd in een fiks lagere overdue en minder disputen.
Als teamleider Credit Management heeft Stephan ten Brink zich bij Deloitte ingezet om een proces te ontwikkelen dat zorgt voor de optimale inzet van mensen en middelen. Ook heeft hij het computer systeem in SAP voor creditmanagement doorontwikkeld, zodat het de algehele visie en het proces naadloos volgt. Onder het motto: 'Dit is onze visie en het systeem moet deze ondersteunen.'
Binnen AkzoNobel was creditmanagement voor de komst van Michael van der Steen volledig decentraal georganiseerd. Hij heeft bij wijze van testcase, het creditmanagement van een grote Business Unit op de schop genomen, wat heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering in werkkapitaalbeslag en risicobeheersing. Hij gaat het succesvolle nieuwe beleid nu uitrollen binnen heel AkzoNobel.
De techniek van managementinformatievoorziening is de afgelopen 10 jaar dusdanig gemeengoed geworden dat er (zeker bij grotere organisaties) sprake is van een technisch professioneel BI en DWH systeem. In de praktijk blijken de managementrapportages echter nog steeds onvoldoende effectief. Experts Merlijn Gillissen en Marcel Kruger stellen de oorzaken vast en geven praktische tips voor verbetering.
Sommige uitdagingen zijn zo lastig voor ondernemingen dat hun financials zich de vingers er niet aan lijken te willen branden. Voor veel beleidsuitdagingen van ondernemingen bestaan er hulpmiddelen als gemiddelden, benchmarks, wetenschappelijke studies, enzovoorts, maar voor prijsbeleid zijn de auteurs echter weinig hulp tegengekomen. Een gemiste kans want met aanpassingen zijn winststijgingen van wel 15 tot 25% te behalen.
In dit overzicht vindt u de vijf inspirerende best practices de in 2013 zijn genomineerd voor de Credit Management Award, en die aantonen hoe u in verschillende branches succesvol creditmanagement kunt realiseren. Met gedenkwaardige anekdotes, concrete tips en bruikbare inzichten zijn deze vijf cases de ultieme inspiratiebron voor diegenen die het creditmanagement binnen hun organisatie verder willen professionaliseren.
Het wereldwijde speelveld van de banken zal de komende jaren gedomineerd worden door een handvol zeer grote banken die beschikken over een zeer sterke balans en een wereldwijde kapitaalmarkt dekking.
Na een moeizaam jaar zien de Nederlandse provincies de economie ook dit jaar nog krimpen. Flevoland is hierop vanwege de sterke bevolkingsaanwas de enige uitzondering. Gestimuleerd door een aantrekkende export is er in aanloop naar 2014 weer uitzicht op lichte groei.
Jan Hommen treedt per 1 oktober 2013 af als CEO van ING. De zittingstermijn van Hommen loopt per 13 mei af, maar om zijn opvolger Ralph Hamers voldoende gelegenheid te geven zich in te werken, blijft Hommen tot 1 oktober 2013.
Het bedrijfsleven belegt innovatiesubsidies veelal niet centraal waardoor het veel kansen onbenut laat. Bovendien loopt het bedrijfsleven kapitaal voor onderzoek en ontwikkeling mis, daar waar kennisinstellingen wel hun deel opeisen.
Grote bedrijven leunen zwaar op retentiebonussen om fusies, overnames en afsplitsingen tot een succes te maken. Dat blijkt uit recent onderzoek van consultancybureau Mercer. Bedrijven bieden retentiebonussen omdat het vasthouden van talent essentieel is voor het succes van dergelijke deals. Van de bedrijven die een zogeheten retentieprogramma instellen om het senior en hoger management te behouden, richt 70% zich op de lange termijn sleutelfiguren. Slechts 53% opent een dergelijk programma ook voor management dat verantwoordelijk is voor het korte termijn succes van de deal.
Cash is king, weten we natuurlijk allemaal. Een goede cashpositie is van belang bij het kunnen ondernemen en de financiële waardering van een onderneming. Ook bij de bank maak je als bedrijf een goede indruk met een mooie cashpositie en zal je meer voor elkaar krijgen. In deze blog gaat het niet over de voordelen van cash, die lijken me algemeen bekend, maar over welke rol een business partner hierin speelt.
Niet de beste arbeidsvoorwaarden, maar de inhoud van het werk en vrijheid om zelf het werk in te kunnen vullen, bepalen de mate waarin medewerkers zich binden aan de organisatie.
Nieuwe technologieën veranderen de manier waarop consumenten betalingen uitvoeren. De verwachting is dat tegen het einde van dit decennium minder contant geld en betaalpassen in omloop zullen zijn. Daarentegen neemt het aantal elektronische en mobiele betalingen alleen maar toe, waardoor munten en bankbiljetten minder belangrijk worden voor diverse transacties. Wat betekenen al deze ontwikkelingen voor de betalingswaardeketen?
Presenteren is eng, dat vindt eigenlijk iedereen. Maar als je besluit het toch te doen, kun je er het beste helemaal voor gaan. In hun boek 'De kracht van het verhaal' geven auteurs Maxwell en Dickman een aantal zeer belangrijke tips die jou helpen om met je presentatie écht impact te maken op het publiek.
Dit jaar brengt voor de zakelijke dienstverlening nog niet het gehoopte herstel. Het uitblijven van groei bij afnemers, krimpende bedrijfsinvesteringen en verdergaande overheidsbezuinigingen zorgen voor een verdere terugval van het aantal opdrachten.
Na de oprichting 20 jaar geleden heeft OnGuard zich doorlopend verder ontwikkeld in het maximaliseren van customer intimacy en het verlagen van de kosten van werkkapitaal. Het vakgebied credit management heeft in deze periode een enorme omslag gemaakt. Van het versturen en incasseren van facturen, naar een hoeder van klanttevredenheid. Volgens de kersverse CEO Judith Verloop heeft de crisis de nadruk op de klantrelatie verder versterkt.
Veel mensen weten pas wat ze precies zoeken als ze het hebben gevonden. De ideale auto ontdek je als je een proefrit maakt en heb je een nieuwe spijkerbroek nodig, dan probeer je er verschillende om erachter te komen welke het lekkerste zit. En toch gaan we met de informatie in onze organisatie heel anders om.
Kun je je voorstellen dat je bedrijf niet meer bestaat? Kun je opeens te maken krijgen met een vraaguitval van 30/40 procent? Dat zijn vragen die bedrijven zichzelf continu moeten stellen, vindt hoogleraar Turnaround Management Jan Adriaanse. 'Kloppen je aannames met betrekking tot klanten, markten en technologie? Ieder bedrijf zou mijns inziens continu met assumptietesten bezig moeten zijn. Je moet altijd handelen alsof je bedrijf volgende maand failliet is '
Zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) zijn optimistischer gestemd over 2013. Ongeveer 40%van de éénpitters verwacht in 2013 een hogere omzet te realiseren ten opzichte van 2012.
Het gaat slecht met het Nederlandse bedrijfsleven en herstel is nog niet in zicht. Na een tegenvallend 2012 begint ook het nieuwe jaar negatief. In het eerste kwartaal van 2013 staan alle indicatoren diep in het rood, zo blijkt uit de resultaten van COEN die vandaag zijn gepubliceerd door de Kamer van Koophandel.
Wolters Kluwer maakt de benoeming bekend van Kevin Entricken als Chief Financial Officer (CFO). Entricken zal in mei 2013 toetreden in zijn nieuwe rol en als lid van de Raad van Bestuur van Wolters Kluwer.
In totaal moeten 68 pensioenfondsen in 2013 een pensioenverlaging doorvoeren, meldt de Pensioenfederatie, waardoor enkele miljoenen werknemers en gepensioneerden worden geraakt. De verlagingen variëren tussen 0,5 en 7 procent en komen voor de deelnemers van deze fondsen gemiddeld uit op 1,9 procent, zo heeft toezichthouder DNB eerder bekend gemaakt.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl