Met minder mensen meer werk verzetten. Dat is in grote lijnen wat met het project van José Lazeroms is bewerkstelligd. In 2004 trad zij aan als directeur Financieel Economische Zaken bij het ministerie van Onderwijs Cult uur en Wetenschap (OCW). 'Financiën moeten dienstbaar zijn aan beleid.'
De daling van de beschikbare financiële middelen en een toenemende werkdruk. Het is een tweestrijd waar Karin Bisschop, Chef van de Dienst Financieel Economische Ondersteuning bij de Politie Amsterdam-Amstelland dagelijks mee te maken heeft. 'Er wordt gewerkt aan een zo efficiënt mogelijke inzet van mensen en middelen. Dit gaat gepaard met standaardisatie, herinrichting van werkprocessen en soms ook concentratie van mensen en middelen'.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken werkt sinds begin 2007 met control-units die vaak meer dan één organisatieonderdeel bedienen. Als het aan Hoofd Planning en Control van het Directoraat-Generaal regiobeleid en consulaire Zaken Peter Provily ligt, wordt het administratieve proces organisatiebreed verder gestandaardiseerd en efficiënter uitgevoerd. 'Managerial control zal zich verder ontwikkelen waardoor de toegevoegde waarde binnen beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering groter wordt.'
'Deelnemerbeheer op hoger plan', zo heette de uitdaging van directeur financiën Hans van Elzakker van ROC Eindhoven. Doel van het project was het verhogen van de kwaliteit van de deelnemergegevens in de dossiers en in het deelnemerregistratiesysteem. 'Daarnaast is het de taak van de financiële functie om het management te adviseren over de financiële consequenties van beleidskeuzes. Het primaire onderwijsproces moet immers wel betaalbaar blijven.'
Innovatie binnen de financiële functie speelt een steeds grotere rol bij CWI. 'Er wordt een beroep gedaan op het vermogen om een draagvlak voor nieuwe werkwijzen te creëren', legt Directeur Financiën, Planning & Control Harry Jansen uit. Met de implementatie van smartscanning van facturen, werd een efficiency van 12 fte bereikt.
Een paar jaar geleden, halverwege 2005 om precies te zijn, deed Jan van den Belt in Chief Financial Officer een aantal stevige uitspraken over groei, besparingen en... winst maken. Hoe staan de zaken vandaag? Gaat het goed met Océ? Hoe lopen projecten? Worden doelen gehaald? Hoe denkt hij over de veranderende functie van CFO's?
De IB-Groep staat voor belangrijke veranderingen. Over een aantal jaar moet de informatiebeheerder hetzelfde werk verzetten met aanzienlijk minder kosten, óf meer werk verzetten met dezelfde kosten. Wim Westerbeek, concerncontroller, vertelt waarom de IB-Groep desondanks een leuke werkgever is. 'We zijn hier soms te bescheiden, maar er gebeurt hier heel veel.'
Het schaakspel tussen beursgenoteerde vennootschappen en private ondernemingen met als inzet 'de beste bestuurders' is begonnen. Wat gebeurt er als de laatste de eerste mat zetten?
KEMA kwam zes jaar geleden onder hoogspanning te staan, toen het bedrijf vanwege twee overnames in de Verenigde Staten en structureel te lage resultaten serieuze problemen kreeg met de financiering. Toen die eenmaal waren opgelost, deed zich de volgende uitdaging voor: het opzetten van een adequaat systeem voor managementinformatie. Financieel directeur Ferdy Dautzenberg: 'Zonder goede data hadden we het niet gered.'
De financiële processen bij de gemeente Alkmaar zijn al voor een groot deel gedigitaliseerd. Hans Smit, hoofd Financiën: 'Dat maakt het werk gemakkelijker, waardoor we meer na kunnen denken over sturing van de organisatie en aandacht kunnen besteden aan managementrapportages. Kijkend naar de toekomst wil de burger steeds meer zelf kunnen raadplegen. Wij werken nu aan de faciliteiten daarvoor.'
De drie noordelijke Kamers van Koophandel fuseren op 1 januari 2008. Een ingrijpend proces, volgens Klaas de Haan, controller en hoofd van de financiële afdeling van Kamer van Koophandel Drenthe. 'Groningers, Drenten en Friezen samen, dat levert ongetwijfeld cultuurverschillen op.'
Zijn controllers bereid om prestatie-indicatoren te manipuleren om een positiever beeld te schetsen van het bedrijf of het bedrijfsonderdeel? Ja, luidt het antwoord. Bij een samenspel van betrokkenheid bij het management, sociale druk en een bepaalde persoonlijkheid,is de controller genegen concessies te doen.
Break-even omzet = bruto winst - gewoon resultaat vóór belastingen ÷ bruto winstmarge. De break-even omzet is het omzetniveau waarop de onderneming een nulresultaat zou behalen.
Managers zijn het minst tevreden met de management informatie over marketing -en inkoopprocessen. 27% van de verantwoordelijken is ontevreden met de stuurinformatie over het inkoopproces en 39% vindt de management informatie over het marketingproces ontoereikend. De finance afdeling scoort daarentegen veel beter. Dit blijkt uit de ICT Productivity Monitor van Heliview, een onderzoek onder bijna 400 organisaties met meer dan 50 werknemers.
Als CFO maakt u deel uit van het management team van uw organisatie. Elke maand, of eens per 4 weken, heeft u een MT vergadering waarin u, samen met de overige leden, het wel en wee van de organisatie doorgrondt. De vergadering wordt geopend en het woord wordt gegeven aan de COO die aan de hand van een uitdraai onderwerpen zoals productie, kosten en leveranciers bespreekt. De overige MT leden luisteren aandachtig, maar hebben niet het gevoel dat het hen aangaat.
Een van de meest veelbelovende managementtechnieken is strategisch prestatiemanagement (SPM). Althans in theorie. Helaas blijkt dat 56 procent van de SPM-implementaties faalt. Met de strategische prestatiemanagementontwikkelingscyclus wordt de kans op een succesvolle implementatie van SPM echter significant verhoogd.
Een benchmark moet relevante en bruikbare informatie opleveren zodat de organisatie haar eigen prestaties, processen of producten kan verbeteren. Acht tips om beter te benchmarken.
De Algemene Inspectiedienst: de controle en opsporingsdienst van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Onder leiding van Niesko Dubbelboer, hoofd van de stafafdeling Bedrijfsvoering en Control, gaat de AID over naar een outputgestuurde organisatie in het batenlastenstelsel. 'Het is lastig om in de hoofden van medewerkers te krijgen dat iemand onze rekening moet oppikken voor het werk dat we doen.'
Onder druk van aandeelhouders en banken hebben bedrijven de afgelopen jaren meer aandacht besteed aan hun werkkapitaalbeheer. Via supply chain management, de invoering van shared service centers en sturing op cashflow zijn veel verbeteringen bereikt. Is het beheer van het werkkapitaal geoptimaliseerd of zijn er nog verdere verbeteringen mogelijk? Tien tips om nog een aantal fundamentele problemen op te lossen.
De rol van de CFO en zijn financiële afdeling veranderen in rap tempo. Daarbij maken we onderscheid tussen ontwikkelingen op het vakgebied, de positie van de financiële functie in de organisatie en de rol van de financiële manager. Als de CFO ooit een schaap met vijf poten moest zijn, dan was het wel in het hier en nu.
Vertrouwen in financiële medewerkers dat ze doen wat ze zeggen en processen die nauwgezet in elkaar steken. Dat zijn de twee pijlers onder het managementmodel van Bert Savonije, Senior Vice President Control bij chipmachinefabrikant ASML. Daarop bouwde hij het vermaarde fast close, een continue proces van sneller en beter rapporteren
Vaak vinden bedrijven het lastig om uit het uitgebreide aanbod snel een juiste keuze te maken. Bij de selectie van een financieel pakket kun je kiezen uit duizenden verschillende pakketten. Hoe ga je te werk?
Het eerste Jaarcongres Financieel Management in de overheid en publieke sector was een groot succes. In dit artikel kunt u de diverse presentaties nogmaals bekijken of bekijk de foto's voor een impressie van de dag.
De financiële functie heeft momenteel te maken met een trend tot verzakelijking. Zeker in de publieke sector. 'Financieel management heeft een voortrekkersrol. Als politici onuitvoerbare plannen bedenken, moet de financieel manager ingrijpen', vindt Tom Groot, hoogleraar Management Accounting én voorzitter van de jury voor de Public Finance Award 2006.
Als er een publieke branche is waar de afgelopen jaren veel is veranderd, dan is het de zorg wel. Zorginstellingen moeten met steeds minder overheidssteun steeds meer doen. Productie draaien, prestatiemeting, de concurrentie aangaan met andere zorginstellingen. Florent Vlak, voorzitter raad van bestuur van Vivium, kan daar over meepraten. Ook deze zorggroep ontkwam niet aan de tucht van de markt. Vlak slaagde er desondanks in om Vivium aan te passen aan deze nieuwe werkelijkheid.
De geleidelijke invoering van een overkoepelend softwareprogramma en tegelijkertijd het opleidingsniveau van de medewerkers bijspijkeren. Gerard Boot, directeur Financiën bij de gemeente Den Haag, is er al ruim een jaar mee bezig. 'Er moet meer helderheid komen in de financiële berichtgeving in zowel de richting van het bestuur, als in de richting van de burgers. De cijfers moeten worden omgezet in begrijpelijkere informatie.'
De financiële functie bij spoorwegbeheerder ProRail is bezig met grote veranderingen. Outputsturing is daarbij het toverwoord. Financieel directeur, Jolanda Poots-Bijl: "Er zijn drie fasen van ontwikkeling uitgezet tot 2008 - het jaar dat ProRail zowel in- als extern over wil gaan naar het sturen op prestaties."
Ron Vos, hoofd middelenbeheer bij het facilitair bedrijf van de gemeente Amstelveen, heeft twee belangrijke projecten op zijn naam staan. Allereerst zorgde hij ervoor dat de financiële administratie binnen zijn eigen organisatie werd gecentraliseerd. Iets soortgelijks, maar dan op een ander niveau heeft hij gedaan voor Villa El Salvador, een Peruaanse gemeente waarmee Amstelveen al tien jaar lang een vriendschappelijke band heeft.
Toen Ton Ruhe, directeur Finance en Control van de TU Delft, na een carrière van ruim twintig jaar in de olie-industrie (Esso en BP) en 7 jaar Philips de overstap maakte naar een overheidsinstelling, verwachtte hij wel enige tijd nodig te hebben om zich aan te passen. Van de harde bedrijfscultuur bij de drie multinationals naar de wetenschappelijke wereld van de TU Delft; een groter contrast lijkt er niet te bestaan. Toch bleken de verschillen uiteindelijk minder groot dan gedacht.
Eenderde meer presteren met dezelfde middelen en binnen een termijn van drie jaar; Dat was de doelstelling die Paul Scholte moest zien te halen toen hij in 2003 werd aangesteld als directeur Concernstaf Bedrijfsvoering (CBV) bij de Dienst Justitiële Inrichtingen. Die opdracht bleek niet onmogelijk, want hetzelfde doen met minder geld of meer doen met hetzelfde bedrag wordt inmiddels meer dan waargemaakt.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl