Op FM.nl is de laatste tijd veel vraag naar het begrip 'afletteren'. Dit houdt in dat posten op dezelfde grootboekrekening tegen elkaar wegvallen. Maarten Verheul (Concerncontroller a.i., Verboon Groep) is een discussie gestart op LinkedIn over het begrip. Dat het onderwerp inderdaad leeft blijkt uit de 72 reacties die al gepost zijn.
De publieke sector kan veel terrein winnen op het gebied van veranderend vermogen. Dat bleek uit de verschillende discussies tijdens de eerste lustrumeditie van het Jaarcongres Public Finance, waar onder meer transparantie, innovatie en bezuinigingen aan bod kwamen. Een verslag.
In de klassieke benadering van investeringsaanvragen wordt de netto contante waarde als standaard toegepast. Een alternatief hiervoor is het toepassen van Real Options.
De kredietcrisis heeft van werkkapitaalbesturing een kritische succes factor gemaakt. Na de eerste reacties om op korte termijn te zorgen voor voldoende liquide middelen, is het nu zaak om de slag te maken naar een Working Capital Framework.
Al in de eerste economielessen leren we dat het bedrijfsresultaat afhangt van afzet, prijs, variabele kosten en vaste kosten. Een prijsverbetering levert hierbij de grootste verbetering in resultaat.
Werkkapitaal kunt u zien als het vet op de botten van uw onderneming. En net als een gezond mens een gezonde portie vet op de botten dient te hebben, heeft een onderneming ook een gezonde hoeveelheid werkkapitaal nodig om een vloeiende en gestroomlijnde operatie zeker te stellen.
Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Niet alleen gedreven door wet- en regelgeving of de ambitie om een duurzaam imago te bouwen, maar steeds meer als integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie.
Door de economische crisis van de afgelopen tijd raakte de term Balanced Scorecard een beetje in diskrediet. De hype rond het instrument is wel voorbij. Maar de evolutie stond niet stil en de BSC is vervat in een breder kader van resultaatsturing. De spirit keert vooral terug omdat het instrument steeds meer gebruikt wordt voor zijn eigenlijke doel: een goede uitvoering van de geplande strategie of beleid.
Performance Management kan een ongelooflijke bijdrage leveren aan de prestaties van organisaties. Maar is dat in uw organisatie ook zo? Veel organisaties worstelen met het effectief opzetten en implementeren van Performance Management en halen er niet uit wat erin zit. Mogelijk werkt u ook in zo'n organisatie. Waarschijnlijk is niet rekening gehouden met één van onderstaande 10 valkuilen.
Om de resultaten van een organisatie daadwerkelijk te kunnen verbeteren is het essentieel om op drie niveaus binnen de organisatie te werken aan gewenste oplossingen: Bestuurders bepalen doel en strategie en daaruit volgt de informatiebehoefte met betrekking tot heden, verleden en toekomst van de organisatie.
Leiderschap is meer dan stoere spierballen, goed getimede oneliners of een krachtige en vertrouwenwekkende uitstraling. Sterker nog, het is heel goed mogelijk dat we de beste leiders helemaal niet kennen. Want een goede leider onderscheidt zich vooral door vertrouwen te geven aan de organisatie en schijnbaar onoplosbare paradoxen kundig te ontrafelen.
Dat er een verband bestaat tussen goed presterende organisaties en goed presterende financiële functies is bewezen. Bovendien hebben financiële functies de laatste twintig jaar grote stappen gezet richting een rol als business partner. Wil men met een financiële functie echter volledig business partner kunnen zijn, dan zal de mindset binnen finance moeten veranderen. Vijf quick wins om dat te bereiken.
Wie nu een carrière in financieel management begint heeft goede vooruitzichten. Immers, de crisis duurt niet eeuwig. En gezien de verwachte schaarste van deze groep specialisten liggen de kansen binnenkort voor het oprapen. Maar hoe kunnen professionals hun carrière in finance het beste inrichten? We vroegen voormalig genomineerden voor de Controller of the Year Award om advies.
Adaptieve bedrijven zijn in staat slagvaardig te anticiperen op kansen en zijn voorbereid op bedreigingen die op hen afkomen. Organisaties willen in toenemende mate met rolling forecasts in de toekomst kijken. Forecasting is van levensbelang bij het maken van plannen. Er zijn meerdere varianten met specifieke voor- en nadelen. Rolling forecasting is echter niet altijd te prefereren boven bijvoorbeeld "recht-toe, recht-aan" latest estimates!
Verhoogde onzekerheid in het economisch klimaat is volgens een overgrote meerderheid van Nederlandse CFO's van invloed op de strategie en het strategisch planningsproces. Uit de meest recente CFO Survey van Deloitte blijkt dat meer dan 70 procent van de corporate CFO's scenarioplanning inzet om goed voorbereid te zijn op de onzekere toekomst. Scenarioplanning is dus ongekend populair in het Nederlandse bedrijfsleven; het is zelfs de meest gebruikte maatregel in het crisisjaar 2009.
Hoe dragen finance professionals bij aan 'slagvaardigheid'? Deze vraag zal centraal staan op het Jaarcongres Controlling op 22 april dat dit jaar in het teken staat van 'the adaptive controller'. Er wordt ingegaan op de bijdrage die controllers kunnen leveren aan een meer wendbare en slagvaardige (adaptieve) organisatie. Zowel de rol van de controller als de inhoud van zijn functie staan hierbij centraal.
Amstelveen April 2010. Recruiters kunnen nu 2 x sneller, 2 x meer, 2 x betere Finance kandidaten vinden voor de helft van het geld... Het netwerk van Alex van Groningen / Financieel Management met 50.000 (!) finance professionals biedt ongekende mogelijkheden om financiële vacatures in te vullen. Nog niet eerder is iets dergelijks vertoond in recruitment land.
Als men een financial om uitleg vraagt, komt men vaak van een koude kermis thuis. Vaktermen, onduidelijke begrippen en afkortingen worden over de toehoorder uitgestort. En een jaarrekening proberen te doorgronden? Volg dan eerst een serieuze tweedaagse opleiding. De ingewikkelde taal van de financial kost ons met z'n allen veel tijd, en dus handen vol met geld.
Nooit eerder was het zo belangrijk te werken aan persoonlijke effectiviteit. Door de huidige economische ontwikkelingen is de druk vanuit organisaties op het eigen personeel om maximaal te presteren en flexibel inzetbaar te zijn fors toegenomen. Om als financial hiermee om te kunnen gaan, is het cruciaal om te zorgen dat je stevig in je eigen schoenen staat. Dat je in staat bent een drijvende kracht voor jezelf en voor anderen te zijn. Te zorgen dat jij ondanks de toenemende externe druk in staat bent om jouw doelen in het leven te realiseren.
Tijdens het Jaarcongres Controlling 2010 was de themadiscussie over Shared Service Centers (SSC) één van de drukkere meetings. SCC leeft en veel aanwezige controllers van publieke en private ondernemingen bleken zich te oriënteren op SSC. De verhalen over de succesratio's van deze centralisering wisselden echter sterk. Op basis van de meningen van aanwezige experts leidt Financieel Management u in 12 stappen naar de realisatie van zo'n SSC.
In mijn praktijk kom ik regelmatig organisaties tegen die naar eigen zeggen aan scenarioplanning doen. Navraag leert dat dan steevast het toevoegen van een best- en een worstcasescenario (plus en min x procent) aan het businessplan of jaarplan wordt bedoeld. Dat is toch wat anders dan het gedachtegoed dat ooit bij Shell is ontwikkeld.
Ooit waren projecten het terrein van de alleswetende projectmanager, die het zich kon permitteren om twee tot drie keer zoveel geld uit te geven om slechts ook nog eens een deel van het afgesproken resultaat op te leveren. Vandaag de dag neemt de druk op een gezonde financiële projecthuishouding toe. Dit brengt een nieuwe dimensie in de financiële discipline.
SAP is uitgegroeid tot een van de grootste softwarepartners van het Nederlandse bedrijfsleven. Niet alleen veel grote bedrijven gebruiken SAP, ook steeds meer MKB ondernemingen werken ermee. Elke ambitieuze financial moet kennis in huis hebben van SAP. In crisistijd is een goed functionerend SAP systeem van levensbelang om snel de gewenste informatie boven tafel te krijgen.
Veel secretaresses voelen zich namelijk niet begrepen door hun manager wat leidt tot slechte communicatie en vermijdbare stress, zo blijkt uit een recent onderzoek van OfficeTeam. De voornaamste reden hiervoor is dat secretaresses en hun managers elkaars tegenpolen zijn.
Klantgericht ondernemen lijkt zo vanzelfsprekend, want de klant is toch koning. Maar hoe goed kennen we onze klanten nu eigenlijk? Weet u welke klanten het meeste aan de winst (hebben) bij(ge)dragen, welke klanten u het afgelopen jaar de rug hebben toegekeerd, welke klanten er bijgekomen zijn en welke kosten daarmee gemoeid zijn?
Bij technisch dienstverlener Cofely is de laatste jaren een koerswijziging ingezet. Het bedrijf is daadkrachtig haar focus aan het verschuiven van traditionele dienstverlening naar de realisatie van hoogwaardige, complexe trajecten waarbij ze als system integrator vanaf conceptfase al meedenken en waar mogelijk de meest duurzame oplossingen aanbieden en onderhouden. Corporate Business Controller Jan Roording levert hier een belangrijke bijdrage aan. Niet alleen in het creëren van een effectief planning en control instrumentarium, maar vooral door lokale managers hiermee te leren sturen.
KLM Engineering & Maintenance (E&M) is een organisatie die uitstekende kwaliteit wil leveren in een zeer dynamische omgeving. De juiste stuurinformatie is daarbij onontbeerlijk. Remco Smit, VP Finance & Control, zorgt dat de juiste parameters vastgesteld worden en garandeert een hoge snelheid in rapportage. Daarnaast heeft hij nog enkele grote financiële projecten op zijn bord liggen.
Na de splitsing van Nuon is Nuon Warmte omgehangen van het netwerkbedijf naar het productie- en leveringbedrijf. Finance moest in korte tijd aanhaken aan een sterk veranderde omgeving. Finance Manager Rolijne van Houten ontwikkelde een ambitieuze nieuwe structuur voor de Finance organisatie die optimaal aansluit bij de projectmatige aard van Nuon Warmte. Ze voerde dit plan vervolgens uit en ving tegelijkertijd het grote verloop van Finance medewerkers op die na de splitsing was ontstaan.
Cees de Jong gelooft in eenvoud. Slechts een paar KPI's die hout snijden, dat is de basis van de planning en control binnen Imtech. De rest is een kwestie van in gesprek blijven met elkaar en berust op vertrouwen. Dat is dan ook hoe de zeer decentrale organisatie van Imtech bestuurd wordt; op basis van vertrouwen. Dit legt het succesvolle Imtech tot op heden geen windeieren.
De helft van de organisaties weet niet welke kennis de komende jaren nodig is. Dit ondanks het besef dat het kennis- en ervaringsniveau van werknemers in toenemende mate het toekomstig succes van organisaties bepaalt. Dit blijkt uit een recent door Yacht gehouden verkennend onderzoek naar de wendbare organisatie onder HR managers en HR directies.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl