De financial moet een andere bril opzetten: die van management accountant en management controller. Dat doet meer recht aan de werkelijkheid.
Het Futurize!-proces voor Finance laat zien hoe je kansen kunt benutten van marktverstoringen.
Door datagedreven - snel én goed onderbouwd - beslissingen te nemen, kan een onderneming overleven.
Een vlammend betoog van professor Frans Feldberg (VU) op onze Finance Expo in Houten.
De finance professional van de toekomst is het meest gebaat bij een goed analytisch vermogen. Dat blijkt uit de FinTech Barometer 2021.
Vijftien procent van de organisaties zal pas over vijf jaar datagedreven zijn, aldus de finance professionals.
P&C-expert Marco van Alfen deelt 4 stappen die nodig zijn om tot een data driven cultuur in forecasting te komen.
Het belang van ‘big data’ en AI in besluitvorming is nog niet zo groot, blijkt uit recent onderzoek. Hoe komt dat?
"Minder mensen zullen meer gaan doen." Jaco Bruinaars, financieel directeur ICT.
'Big data' is misschien wel de meest gehypete term van de afgelopen jaren. Maar met het verstrijken der jaren verliest de term die bedrijven grote rijkdom zou brengen zijn marketingleegte en lijkt vooral het woordje 'big' steeds minder relevant te worden, ziet Seppe vanden Broucke, assistent-professor Datawetenschappen aan de KU Leuven. "Een focus op kwaliteit is belangrijker dan een focus op volume."
Veel bedrijven worstelen nog met de vraag wat ze aanmoeten met big data. "Begin er in ieder geval mee. Anders kan het zomaar dat je te laat bent."
Het bewustzijn dat het benutten van data een belangrijke concurrentiefactor is, een product op zichzelf of een belangrijke bouwsteen voor het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, dringt tot steeds meer bedrijven door. Maar om bewustzijn om te zetten naar praktische toepassingen is een ingewikkelde stap.
Voor RTL Nederland is het binden van kijkers corebusiness. De laatste jaren speelt data-analyse hierin een prominente rol. In de nabije toekomst zal machine learning de strijd om de kijker bepalen.
Slim gebruik van data wordt in veel organisaties een steeds belangrijker onderdeel van het businessmodel. Zo ook bij vervoersbedrijf RET.
Veel financiële processen bestaan uit handelingen waar automatisering en slimme algoritmes meer en meer de bepalende factor zullen gaan worden. Wat zijn de belangrijkste technologische ontwikkelingen die op ons af komen en hoe kan de CFO zich het beste hierop voorbereiden? In deel 2 van de serie "Dealen met": Predictive Analytics.
Het bewustzijn dat het benutten van data een belangrijke concurrentiefactor is - of zelfs een product zelf - beseffen bedrijven. Toch gaat het niet zo snel met de ontwikkeling. Hoe komt dat? En wat kunnen bedrijven doen om die slag nu snel te gaan maken? Drie specialisten geven hun visie op hoe je met big data aan de slag kunt gaan - ook als kleinere organisatie.
Stijn Hubregtse, Luc Idzinga en Ramon van den Heuvel, adviseurs bij Improven, geven hun visie op de top 10 Master Data trends voor 2017.
Kun je de publiekswaardering, kassa-omzet en winst van een film voorspellen? En hangen deze factoren met elkaar samen? Naar aanleiding van de Oscaruitreiking 2017 op zondag 26 februari zocht Rene Verbrugge het uit met behulp van (big)-data analyse.
Het bewustzijn dat het benutten van data een belangrijke concurrentiefactor is - of zelfs een product op zichzelf - beseffen de meeste bedrijven inmiddels. Bedrijven nemen data scientists aan en gaan aan de slag. Toch gaat het, ondanks de goede bedoelingen, nog niet zo snel met de ontwikkelingen. Hoe komt dat ze nog steeds niet de data-driven organisaties zijn die ze ambiëren?
Heeft uw data al een doel? Helderheid verkrijgen over hoe uw organisatie data doelmatig kan inzetten is cruciaal voor succes in analytics. Een recente studie van McKinsey helpt u richting te ontdekken en data te vertalen naar actie.
Het grondbeginsel van big data is dat de wereld voortdurend in beweging is, en dat organisaties die dat herkennen en snel en intelligent reageren een voorsprong hebben.
Ik zie ik zie...wat jij nog niet ziet. Ik voorspel je een mooie toekomst. Ik zie geld, veel geld. Doet u soms mee aan een loterij? -Nee. Maar ik houd wel van centendrop. Ah, kijk. Dat verklaart alles.
Met cases van o.a.: Vliegtickets.nl/WTC.nl, American Hospital Dubai, Van Den Borne Aardappelen, InnoSportLab Papendal, FD Mediagroep, Spotify, NCOI Opleidingen, Achmea en Wolters Kluwer
Bij het snelgroeiende opleidingsinstituut NCOI ziet CFO Han Stoop grote kansen in analytics. Hij zet daarbij volop in op managementinformatie. Door bedrijfsdata slimmer te analyseren en te gaan koppelen aan externe data kan het bedrijf straks bezettingsgraden verbeteren, cashflow prognosticeren en marketingbestedingen optimaliseren.
Anderhalf jaar geleden heeft de FD Mediagroep besloten heel concreet met 'data als grondstof voor de business' aan de slag te gaan. BI-Manager Matthijs Tetteroo heeft een sleutelrol in het ontwikkelen van deze nieuwe capability voor de media-onderneming. Onderdeel van de journey tot dusver was onder meer de uitvoering van een data-experiment in samenwerking met TriFinance: namelijk het ontwikkelen van een proof of concept van een recommendation engine voor FD.nl en andere sites van de FD Mediagroep.
Big data is een trend die razendsnel om zich heen grijpt. In deze fase kan een bedrijf zich er nog mee onderscheiden, maar invoering blijkt geen gemakkelijke klus. Een aantal financiële vertegenwoordigers van bedrijven legden woensdag 30 maart tijdens de Big Data Day in het Bussumse Spant! uit hoe zij over het belang van big data dachten.
Ruim 250 CFO's en leden van het Controllers Netwerk zijn op woensdag 30 maart bijeengekomen in Spant! te Bussum op zoek naar praktische antwoorden over hoe zij met big data & analytics waarde kunnen creëren voor hun organisaties. Deze concrete verhalen en tips werden volop gedeeld tijdens de allereerste Big Data Day.
De eerste FM Club van 2016, gehouden bij Yacht in Amsterdam, staat in het teken van Big Data & Analytics. De ruim 75 aanwezige finance professionals krijgen tips en inzichten over een van de meest belangwekkende business onderwerpen van dit moment: Big Data & Analytics.
Een dashboard is een effectief instrument voor het omzetten van data in actiegerichte inzichten. De tool wordt echter vaak onderbenut. BI-software leverancier Tableau deelt in een recente whitepaper zes best practices voor het creëren van dashboards die besluitvorming versnellen en uitkomsten verbeteren.
De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify heeft in korte tijd de muziekindustrie compleet omgegooid. Wouter de Bie, Big Data Architect bij het bedrijf, deelt zijn unieke ervaringen in experimenteren met data en hij geeft de nodige tips & tricks voor het zo snel mogelijk benutten van het potentieel van data, ook als dat geen core competentie is. Gek genoeg was dat het bij Spotify eerst ook niet. "We zijn van gut-driven naar data first gegaan."
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl