[Jaarcongres Credit Management 2014] Tijdens deze sessie presenteert Gerrie Kolen de case waarmee zij genomineerd is voor de Credit Management Award 2014. Door: Gerrie Kolen, Teamleider SSC F&A - Debiteuren, Crediteuren & Bankverwerking Audax Diensten
[Jaarcongres Credit Management 2014] De introductie van nieuwe 3D printtechnologie zal, veel sneller dan we denken, leiden tot een aardverschuiving in diverse markten. Sommige bedrijfstakken zullen op termijn mogelijk zelfs geheel verdwijnen. Ook voor Credit Managers liggen spannende en uitdagende tijden in het verschiet. Door: Arnold Geelhoed, Credit Director, O2C - Credit Control - EMEA
[Jaarcongres Credit Management 2014] Tijdens deze sessie presenteert Marco van Katwijk de case waarmee hij genomineerd is voor de Credit Management Award 2014. Door: Marco van Katwijk, Manager Tone of Voice Betalen Essent
[Jaarcongres Credit Management 2014] Binnen International Flavors & Fragrances (IFF) is Jan Ambergen momenteel verantwoordelijk voor de activiteiten Credit Control en Working Capital Management binnen de Global Treasury Department. Als u wilt weten hoe haute finance er vandaag de dag uitziet, dan mag u deze sessie niet missen! Door: Jan Ambergen, Treasury Director / Global Credit & Working Capital International Flavors & Fragrances
[Jaarcongres Credit Management 2014] Tijdens deze sessie presenteert Frank Gensen de case waarmee hij genomineerd is voor de Credit Management Award 2014. Door: Frank Gensen, Hoofd Debiteurenbeheer Koninklijke Rotra Forwarding
[Jaarcongres Credit Management 2014] Bitsing is de eerste en enige wetenschappelijk onderbouwde bedrijfseconomische methode ter wereld waarmee je gegarandeerd de financiële en commerciële doelstellingen van je organisatie bereikt met een vooraf voorspeld resultaat en rendement. Door: Frans de Groot, Founder Bitsing-methodology
Nederland is van de landen in West-Europa het meest aantrekkelijke land voor buitenlandse bedrijven die zich in dit deel van Europa willen vestigen. Dat blijkt uit het onderzoek 'Competitive Alternatives' dat KPMG iedere twee jaar verricht naar de bedrijfskosten waarmee startende ondernemingen in verschillende landen te maken krijgen.
Na aanhoudende jaren van crisis en somberheid was het tijdens de 11de editie van het Jaarcongres Credit Management op 20 maart 2014 weer eens tijd om een positief licht te laten schijnen op de economie en het vakgebied creditmanagement. Een bemoedigend verslag van een gemoedelijke dag
Het eenzijdig verlengen van de betalingstermijn door multinationals heeft verstrekkende gevolgen voor de gehele keten en heeft een negatief effect op de economie. De betalingstermijnen verkorten, levert juist een enorme economische impuls op en is uiteindelijk ook beter voor de opdrachtgever.
Traditiegetrouw wordt aan het einde van het Jaarcongres Credit Management de Credit Management Award uitgereikt aan de beste case van het jaar. Zo ook tijdens deze 11de editie. Wie is in 2014 de gelukkige winnaar?
In dit tweede artikel in de reeks '3D-printing en de invloed op credit-risk-control' beschrijft de auteur de mogelijke impact van 3D printing, scanning en reversed engineering op het vakgebied creditmanagement en risk. Hoe gaat het landschap voor productie en credit risk management in de komende jaren veranderen?
In dit tweede artikel in de reeks '3D-printing en de invloed op credit-risk-control' beschrijft de auteur de mogelijke impact van 3D printing, scanning en
Creditmanagement functionaliteit is binnen de meeste standaard boekhoudsoftware geen optie en blijft vaak beperkt tot een ouderdomsanalyse en een generieke aanmaning. Functionaliteiten als klantsegmentatie, business rules, het vastleggen en controleren van een betalingsregeling of het bijhouden van klantendossiers blijven vooralsnog voorbehouden aan gespecialiseerde creditmanagement software.
Een gezonde 'doe-het-zelf'-mentaliteit als het gaat om kredietrisico's brengt veel voordelen met zich mee. Organisaties die het credit risk-proces niet alleen aan verzekeraars overlaten, maar zelf uitvoeren, maken minder kosten en zijn flexibeler, zonder dat hun risicoprofiel hoeft te veranderen. Zeker nu kredietverzekeraars hun limieten hebben aangescherpt, loont het om zelf 'in control' te zijn.
Dit artikel beschrijft de mogelijke impact van 3D printing, scannen en reversed engineering. Hoe gaat het landschap voor productie en credit risk management in de komende jaren veranderen?
Het bewaken van marges en inperken van risico's in de transport en logistieke sector is een zeer uitdagende klus, die Frank Gensen sinds 2008 met veel passie uitvoert bij Koninklijke Rotra Forwarding. Gensen werkte aan verschillende verbetertrajecten, waaronder een complex segmentatiemodel, waarmee hij de financiële en commerciële ontwikkelingen van klanten op de voet kan volgen.
In deze tijden van economische teruggang is het voor Essent van groot belang dat facturen tijdig door klanten worden betaald. Marco van Katwijk heeft er daarom met zijn team voor gezorgd dat het creditmanagement proces in zijn geheel, dus van facturatie tot en met incasso / deurwaarder in zijn geheel is herontworpen en is ingericht op een klant georiënteerde wijze.
De crisis heeft keihard huisgehouden in de markt van sociale huurwoningen, waarin Stichting Nijestee in de stad Groningen hofleverancier is. Toch is Manager Woonadministratie Henk Dijk er met zijn team in geslaagd een lagere huurachterstand, minder afschrijvingen, minder gerechtsdeurwaarderdossiers en een stabilisatie van het aantal ontruimingen te realiseren, zonder een compromis te doen aan de maatschappelijke kerndoelstellingen van de huisvester.
Ron Hooghoff is in 1999 bij DPD aangesteld om de afdeling Credit Control te ontwikkelen. Debiteurenbeheer werd er destijds een beetje bijgedaan. Nu staat er een professional team met vijf personen en is de DSO afgenomen van 100 dagen tot slechts 24 dagen. Een opmerkelijk resultaat.
In de krimpende boeken- en tijdschriftenmarkt waar uitgeversconcern Audax zich in bevindt, is grip op de debiteuren- en crediteurenprocessen cruciaal voor succes. Gerrie Kolen heeft creditmanagement op de kaart gezet door een shared service center op te zetten voor de cashafdelingen van de diverse werkmaatschappijen, en door systemen en processen zo te standaardiseren en automatiseren dat er één manier van werken is ontstaan. Het bijzondere aan het opzetten van het shared service center is dat het veel diverse branches betreft. Van uitgeverij tot de verkoop aan consumenten en abonnees.
In dit overzicht vindt u de vijf inspirerende best practices die in 2014 zijn genomineerd voor de Credit Management Award, en die aantonen hoe u in verschillende branches succesvol creditmanagement kunt realiseren. Met gedenkwaardige anekdotes, concrete tips en bruikbare inzichten zijn deze vijf cases de ultieme inspiratiebron voor diegenen die het creditmanagement binnen hun organisatie verder willen professionaliseren.
"Het is gevaarlijk om als een bankier uitspraken te doen over wat bedrijven zouden moeten doen. Nederlandse CFO's zijn van wereldklasse en onze klanten en potentiële klanten kennen hun eigen bedrijf het beste," zegt Richard van der Meer, CEO in Nederland bij HSBC. Desalnietemin bevindt Van der Meer zich in een uitstekende positie om iets te zeggen over de uitdagingen waar Nederlandse CFO's mee te maken hebben en hen te vergelijken met hun internationale collega's. "Focus wanneer je je in opkomende economieën begeeft" is één van zijn waardevolle tips.
"De dicipline is enorm verbeterd en we weten op elk moment waar cash beschikbaar is die elders in het bedrijf nodig is," aldus Edwin van Es, CFO bij mediabedrijf Endemol. Samen met zijn team begon hij twee jaar geleden met wekelijkse cash forecasting sessies op vrijdagmiddag en nu wil hij niet meer anders. "Men zei dat het nooit zou lukken vanwege het project-gestuurde karakter van ons bedrijf en ik was zelf ook sceptisch, maar ik ben nu echt overtuigd van de voordelen."
In het vierde kwartaal van 2013 daalden de uitgiftes door Nederlandse ingezetenen van zowel - kortlopend geldmarktpapier als - langlopende - obligaties (in totaal met EUR 47 miljard, -26% k-o-k) tot EUR 127 miljard. Het uitstaande bedrag van het kort- en langlopend schuldpapier nam met 1,3% kwartaal-op-kwartaal (k-o-k) af tot EUR 1.723 miljard (bijna drie maal BBP).
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 20 februari 2014 aanbevelingen aan banken en beleggingsondernemingen gepubliceerd voor dienstverlening op het gebied van rentederivaten aan het midden en kleinbedrijf (MKB).
SEPA leidt in potentie tot een besparing van 21,9 miljard euro en het schrappen van 9 miljoen bankrekeningen in de Europese Unie. Daarnaast kan SEPA 227 miljard euro aan liquiditeit en kredietfaciliteiten vrijmaken.
Het vermogen dat individuele vermogensbeheerders en pensioenfondsen en beleggingsfondsen beheren, groeit van 63.000 miljard dollar nu naar meer dan 100.000 miljard dollar in 2020. Dat is een gemiddelde jaarlijkse groei van 6 procent.
De minderheidsaandeelhouders van KLM komen al enige tijd op tegen het beleid van de grootaandeelhouder Air France - KLM om een groot deel van de winst van KLM te reserveren in plaats van als dividend uit te keren. Hoewel hun poging om het besluit tot reservering van een deel van de winst over 2008 in een gewone rechtbank procedure ongedaan te maken, niet slaagde, kwam de Ondernemingskamer hen onlangs wel tegemoet. De Ondernemingskamer gelastte een onderzoek naar het dividendbeleid van KLM over de jaren 2004 - 2011. Welke lessen kunnen hieruit worden getrokken?
Op de Algemene Ledenvergadering van december 2013 is Martin van der Hoek benoemd tot nieuwe voorzitter van de VVCM (Vereniging Voor Credit Management). Hij is de opvolger van bestuurssecretaris Joop Tromp die, na het aftreden van Peter Meefout eerder dit jaar, de voorzittersfunctie tijdelijk waarnam. Wat is de visie van de nieuwe voorzitter op het vakgebied en op het thema van het Jaarcongres Credit management 2014: 'Creating Growth'?
Het belang van credit management is de afgelopen jaren flink toegenomen. Het ligt natuurlijk voor de hand dat in economisch mindere tijden het aantal schulden toeneemt. Zo bleek vorig jaar uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken dat in 2012 1 op de 6 Nederlanders schulden had, een stijging ten opzichte van de jaren daarvoor. Incasso-organisaties staan voor de uitdaging om in deze markt de beste incassoresultaten te realiseren voor hun klanten. Een integraal debiteurbeeld faciliteert hierin.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl