Na een periode als interim manager gewerkt te hebben, is Michel van Delft recentelijk begonnen als Financieel Manager bij Stago BNL, een producent van machines voor bloedanalyse. Van Delft, die het financiële vak in de praktijk leerde bij Shell, gelooft dat finance een zeer waardevolle functie kan vervullen binnen een bedrijf zolang de core business maar uitstekend gefaciliteerd wordt.
Dat is een groot aantal redenen, maar zijn het ook de goede redenen waar jij jezelf en je baas mee kunt overtuigen? Het grote aantal redenen wordt veroorzaakt door het feit dat Financials niet van veranderen houden en daardoor zijn blijven hangen in oude vertrouwde zaken, die nu en in de toekomst veel geld kosten als je ze niet verandert.
2 op de 5 mkb'ers (38%) in de productie geeft aan teveel tijd, en daarmee geld, kwijt te zijn aan administratieve rompslomp. Vooral de boekhouding kan efficiënter bij productiebedrijven. Vaak hebben ze weinig grip op hun bedrijfsinformatie. En dat terwijl het op orde hebben van de financiële administratie noodzaak is om te kunnen groeien.
Social forecasting is de samenvoeging van werknemer en/of expert kennis en de conversie daarvan in kwantitatieve business KPI's en forecasts. Het kan worden ingezet om (sales) forecasts te maken van nieuwe producten, en om strategische scenario's te testen. Het is een vorm van crowdcasting met als grootste voordeel dat werknemers vaak opmerkelijk veel weten over markten, producten en concurrenten. Gevolg: betere beslissingen door het management.
De financiële wereld is volop in beweging. Waar gaat het naar toe? Welke ontwikkelingen zijn echt belangrijk en wat betekent dat voor uw rol als financieel manager, CFO of controller? Diverse topsprekers uit de financiële wereld - waaronder voormalig minister van Financiën Jan Kees de Jager - werpen hun licht op deze vragen tijdens de Canon themadag #inbeeld | The Future of Finance op dinsdag 24 september.
Investeren. Eén van de belangrijkste activiteiten binnen een onderneming. Tenslotte wordt met een juiste investering de basis gelegd voor toekomstig succes. En één verkeerde misstap kan kapitale gevolgen hebben. Het is dan ook zeer begrijpelijk dat de gemiddelde onderneming zoveel mogelijk zekerheid zoekt bij het nemen van investeringsbeslissingen. En wie kan die zekerheid nou beter bieden dan de aanwezige financiële professional?
Nadenken over wat voor impact bestuurlijke besluiten hebben op de operatie en financiën. Dat zijn vraagstukken naar Elmar Hogenboom zich graag mee bezig houdt. In 2012 kwam hij uit een carrièreonderzoek van FM.nl als jong talent bovendrijven. Onlangs is hij binnen werkgever Rochdale in een nieuwe functie begonnen: Teamleider Administratie. 'Zet niet te grote stappen als je carrière wilt maken. Focus je op wat je nu doet, dan komt het vanzelf wel.'
Ruim een derde van de finance professionals ervaart druk om winsten te tonen. Zij worden betrokken bij winststuring en voelen daarbij rolconflicten. 11 procent ervaart de heersende bedrijfscultuur als egoïstisch en 10 procent kan niet zelf prioriteiten stellen. De motivatie van de controller wordt hiermee zodanig aangetast, dat sommigen verwachten binnen twee jaar van werkgever te veranderen.
Het verminderen van verspilling in de bedrijfsvoering wordt een steeds belangrijker concurrentievoordeel. Ondanks de oorsprong van lean binnen de productiesector zijn er veel bedrijven die het principe nog niet toepassen. Exact benoemt vijf belangrijke stappen voor een succesvolle start.
Excel is nog altijd de meest gebruikte software bij het consolidatieproces door bedrijven. Hier kleven voor- en nadelen aan, stelt Alvin Soemodihardjo van UNIT4. Excel is goedkoop in licentie, men heeft het al in huis en veel financials zijn er bekend mee. Maar het is ook foutgevoelig en er zijn verborgen kosten in de vorm van tijdsbesteding en beheersbaarheid. Een consolidatietool daarentegen zorgt voor meer snelheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit, maar vergt wel een investering in tijd en geld in de opstartfase. Hoe maak je de juiste afweging? Enkele fundamentele argumenten op een rij.
Door de crisis worden de laatste tijd steeds meer strategische transformatieprogramma's aangekondigd met als doel structurele waardecreatie voor de organisatie. Nadat een organisatie veel tijd en moeite heeft gestoken in het bedenken en lanceren van de strategie, verdwijnen de strategieconsultants weer en staat het onderwerp weer op de agenda van het management. Maar wie beheert de business case van de strategie dan eigenlijk? Het Value Office-concept biedt oplossing.
De moderne controller is al lang niet meer de specialist die alles van boekhouden weet. Zijn rol is flink uitgebreid. Daar speelt de opleiding Controller in een Week van Alex van Groningen op in. Of, zoals een deelnemer zegt: "De opleiding is een goed mengsel tussen theorie en de praktijk, met als extra de ervaring van de docenten."
Hoewel de afgelopen jaren mobiele technologie zich razendsnel heeft verspreid - sinds 2011 worden er meer mobiele apparaten verkocht dan traditionele desktop computers - zijn er maar weinig organisaties die de volledige potentie van mobiele technologie benutten. En dat terwijl mobiele technologie de efficiency van bedrijfsprocessen kan verhogen, besluitvorming kan verbeteren, en accurate management informatie kan aanleveren en verzamelen.
In veel coach- en loopbaangesprekken die ik met financials voer die een nieuwe baan zoeken, komt geregeld de angst naar boven voor een aankomend sollicitatiegesprek. Deze angst wordt gevoed vanuit meerdere bronnen. Er staat druk op het gesprek want je wilt de baan krijgen, je hebt de afgelopen 10 jaar niet meer gesolliciteerd dus je mist recente ervaring en tot slot de angst om een antwoord niet te weten of dat het gesprek stil valt.
Het verzamelen van allerlei data, het op een bruikbare manier integreren ervan en ze dynamisch beschikbaar stellen aan financiële managers en operationeel verantwoordelijken is de essentie van performance management in de eenentwintigste eeuw, stellen Hans Arnouts en Rob Hoevens van software-aanbieder Longview Solutions. Dit geldt ook voor fiscale data: "Een bedrijf moet zijn fiscale zaken op orde hebben, wil het serieus werk maken van risicomanagement en planning en control."
Project jaarverslag. Voor veel CFO's en hun teams is het elk jaar weer een zware bevalling om alles er goed in te krijgen. Het voornemen om het de volgende keer anders te doen is er, maar zodra het J-woord tijdens een vergadering in het najaar voor het eerst weer ter tafel komt, gaan de vingers vervolgens niet bepaald enthousiast de lucht in.
Dat dit geen gemakkelijk te beantwoorden vraag is, blijkt uit de 644 comments die al gepost zijn in deze discussie binnen de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands. Hieronder volgt een kernachtige samenvatting van deze boeiende discussie met op het eind een voorlopige conclusie. Wanneer mag iemand zich controller noemen?
Wat betekent businesspartnering voor de CFO en de finance-organisatie? Het is een containerbegrip dat vaak wordt uitgelegd als het leveren van toegevoegde waarde op het gebied van rapportage, analyse, planning en forecasting. Uit recent onderzoek van Accenture blijkt dat een groot aantal organisaties succesvol is op het terrein van rapportage en analyse om terugkijkend te begrijpen wat er is gebeurd, maar dat vooral Nederlandse finance-organisaties nog onvoldoende met de business vooruitkijken.
De laatste maanden merk ik dat ik me als financial meer en meer stoor aan de negatieve berichtgeving in de pers. Behalve de positieve berichten rondom de bezoekjes die ons nieuwe koningspaar aflegt en het door Rabobank/Blanco vinden van een nieuwe sponsor Belkin, lijkt het nieuws vaak te bestaan uit negatieve of zo u wilt geen positieve berichten.
In de eerste helft van 2013 is de vraag naar hoger opgeleide financieel specialisten met 1,4% gegroeid ten opzichte van de tweede helft 2012, blijkt uit onderzoek van Yacht. Na jaren van krimp, waarbij forse dalingen werden geconstateerd, zetten de signalen van voorzichtige groei door. Het betreft vooral de zwaardere functies.
In veel organisaties is sprake van een grote afstand tussen de functies marketing, inkoop en controlling. Dit is zonde, want een hechte samenwerking van deze bloedgroepen brengt veel synergievoordelen met zich mee. Bovendien kun je zo grip op de kosten krijgen. De vraag is; hoe breng je deze professionals bij elkaar en optimaliseer je het effect van je marketinguitgaven?
Vast onderdeel van elk bedrijfseconomie-cursus of -opleiding is de marginale kostprijs calculatie, afgekort MKC. Niet populair, want behoorlijk lastig. Desondanks is het de juiste methode om management-beslissingen over stoppen-of-doorgaan (de exit-beslissing) en uitbesteden-of-zelf-doen te ondersteunen. 3 best practices geven u handvaten om dit proces te optimaliseren wat leidt tot betere beslissingen.
Een personal brand is een manier om jezelf te omschrijven voor mensen die je nog niet kennen. Iedereen heeft een personal brand, of we het leuk vinden of niet. Mensen vormen nu eenmaal meningen over elkaar en doen dat direct als ze iemand voor het eerst onder ogen komen. Ook online. Voorkom daarom deze 5 personal branding missers, verklein de kans op een verkeerde indruk en vergroot zo jouw mogelijkheden op een nieuwe baan.
Hoge energierekeningen, ondoorzichtige servicekosten en jaarlijks veranderende voorwaarden omtrent telefonie en internet; goed contractmanagement is, zeker in tijden van economische malaise, belangrijker dan ooit. Jaarlijks vergelijken is dan ook het devies. 6 praktische tips om kosten te besparen en verspilling tegen te gaan.
Organisaties die de afgelopen jaren hebben ingezet op big data zijn het erover eens dat structurele analyse van big data zich snel terugbetaalt. Dat concluderen Tom Davenport van het International Institute for Analytics (IIA) en Jill Dyché business analytics specialist bij SAS in hun rapport 'Big Data in Big Companies'.
Een grote trend op dit moment is Big Data. Bedrijven beschikking over steeds grotere hoeveelheden data en 'moeten hier iets mee' om niet weggeconcurreerd te worden. Maar je kunt alles wel gaan meten en analyseren. Hoe voorkom je nu als CFO dat een Big Data project veel geld kost en niks oplevert? Door je te richten op 5 manieren van Big Data analyse die gegarandeerd waarde toevoegen aan je bedrijf.
Financieel managers houden zich steeds meer bezig met de mate waarin klanten het product of de dienstverlening van de organisatie beoordelen én aanbevelen. Terecht want naast de financiële metrics geeft de klantwaardering een nog beter beeld hoe een organisatie zich ontwikkelt. Daarop dient dan ook te worden gestuurd. Dat vergt een juiste strategie en handelswijze. 5 aspecten zijn daarbij essentieel.
Uit de resultaten van de jaarlijkse Europese 'CVO Fleet Barometer' blijkt dat in Nederland een kwart van de kleine bedrijven met zakelijke auto's voornamelijk naar de aanschafprijs kijkt. En dat terwijl er veel meer factoren zijn die de kosten van het wagenpark beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld het brandstofverbruik.
Integrale rapportages die in nauwe samenwerking met de business tot stand komen en optimaal voldoen aan de behoeften van de ontvangers. Dat was in het kort de missie van Ilse van den Bosch, Directeur Finance & Control bij pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM. Met haar team heeft ze zich volledig ingezet om alle businessvragen te vertalen naar adequate stuurinformatie en het integrale denken tussen de oren van de mensen te krijgen.
'We moeten steeds meer met minder'. Dat is sinds de crisis een veelgehoord geluid op financiële afdelingen. Veranderingen in de samenleving en nieuwe technologieën zorgen daarnaast voor andere uitdagingen voor de finance functie, zoals verdienmodellen die drastisch op de schop moeten. Hoe kunnen CFO's en finance professionals succesvol omgaan met de grote uitdagingen van deze tijd?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl