De klok tikt alsmaar verder en de deadline komt steeds dichterbij. Bij de financieel managers staat februari 2014 waarschijnlijk rood omcirkeld in de agenda's. Want dat is de datum waarop Europa overgaat op het nieuw betalingssysteem SEPA (Single Euro Payments Area).
Honderdduizenden Facebook-statusupdates per minuut, miljoenen mailtjes die dagelijks verstuurd worden en ontelbare auto's die alleen al in Nederland langs een sensor van een trajectcontrole rijden. We verzamelen en beheren de laatste jaren enorme hoeveelheden gegevens, afkomstig van social media, websites of sensornetwerken. En plotseling heeft iedereen het erover: Big Data.
Als recruiter is het altijd fijn te zien dat financials ondernemend zijn. Ondernemen betekent namelijk, m.i. dat je het net even anders wilt doen, net even voor de troepen uit wilt lopen, net even slimmer probeert te zijn dan wat er op dat moment geldend is.
Kan een financial een ondernemer zijn? En mag het? Of moet het zelfs? Vragen die met enige regelmaat in algemene zin worden gesteld. Maar een generiek antwoord op deze vragen, dat bestaat niet.
Een koelkast in een hotel is tegenwoordig vaak meer dan een omhulsel om drankjes en snacks koud te houden. Vandaag de dag is een koelkast ook een smart device, dat aan de receptie doorgeeft of er alweer iets moet worden bijgevuld. En daar stopt het niet. Dienstverlening van bedrijven is steeds vaker rondom een IT- apparaat gecentreerd.
Het succes van organisaties als Google en Facebook staat haaks op alles wat wij geleerd hebben over economie. Wij hebben geleerd dat economie bestudeert hoe producten die met schaarse productiefactoren geproduceerd worden, via het marktmechanisme afnemers vinden. Maar als we kijken naar deze organisaties, is noch arbeid noch kapitaal noch natuur een vereiste om tot het product te komen.
Vrijwel iedereen die actief is in de financiële dienstverlening, herinnert zich uit zijn opleiding de berekeningen om de waarde te bepalen van bedrijven uit standaardwerken als McKinsey's 'Valuation - Measuring and Managing the Value of Companies'. Ook voor mensen die wat verder zijn in hun carrière, zijn er goede opleidingen Business Valuation te volgen, waarin berekening van de waarde van een bedrijf aan de hand van verschillende waarderingsmethoden centraal staat.
Op dit moment staan de media bol van berichten over ingrijpende veranderingen wat betreft huren, hypotheken, pensioenverzekeringen etc. Dit alles is nog maar het begin van wat ons te wachten staat...
Volgens Wikipedia is ondernemend management een stijl van leidinggeven (management) waarbij de leiders van een organisatie de werknemers stimuleren hun inventieve en creatieve ideeën om te zetten in concrete innovatieve initiatieven. De term heeft in het gebruik betrekking op het bevorderen van een ondernemende houding bij het bestuur, maar juist ook bij de andere werknemers. Het kan ook betekenen dat het ondernemerschap van beide wordt bevorderd en op elkaar afgestemd.
De vorige keer had ik het op deze plek over de veranderde rol van finance professionals. Hun meerwaarde, zo betoogde ik, is de laatste jaren verlegd van het hoofdzakelijk beheren van de financiële rapportages naar het kunnen duiden van de cijfers. Prettig wanneer zij op correcte wijze een reeks getallen uit het boekhoudpakket kunnen laten rollen. Nog prettiger, zo niet noodzakelijk, wanneer zij op die cijfers ook een gefundeerde analyse kunnen loslaten over de invloed ervan op de bedrijfsstrategie.
Hoe lang is het geleden dat je je rijbewijs hebt gehaald? De kans is groot dat je inmiddels in een veel modernere auto rijdt dan bijvoorbeeld dat Opeltje van toen.
Als non-financial die zijn financiële kennis wil vergroten, had ik onlangs het genoegen deel te mogen nemen aan de training 'de jaarekening lezen'. Interessant om te leren waarom uitgaven nog geen kosten zijn en ontvangsten nog geen opbrengsten. Ook het onderdeel 'cooking the books' was erg belangwekkend.
Een kleine 6 maanden geleden schreef ik een blog over één van de seizoenspatronen binnen organisaties: "In mei gaan we naar de hei!". Directies en MT's kijken 1x per jaar (rond mei) eens kritisch naar hun strategie om deze al dan niet bij te stellen. Ik gaf aan dat ik dat een nutteloze exercitie vind.
We maken turbulente tijden door. Een natuurlijke reactie in tijden van recessie is terugvallen op zekerheden, voorzichtigheid betrachten en risico's mijden. Wat doet u in tijden van recessie?
Geen professional die met droge ogen kan beweren dat zijn rol sinds 2008 nagenoeg gelijk is gebleven. De wervelwinden die vanaf dat jaar op de financiële markten waaien, hebben zowat alle taakomschrijvingen behoorlijk opgeschud. Neem de rol van de finance professional, of financieel manager zoals de functie nog steeds wordt genoemd...
In 2011 werden de verliezen door fraude in het betalingsverkeer op EURO100 miljoen geschat. Hiervan was EURO35 miljoen toe te rekenen aan internetfraude, een stijging van maar liefst 250% ten opzichte van 2010.
Zit jij ook soms minutenlang naar je beeldscherm te staren in afwachting van een mooie eerste zin? Voel je de wanhoop stijgen naarmate de tijd gaat dringen? Eén troost: schrijven is voor veel mensen een lastig karwei. Het kost ze flink wat tijd en energie, zodat ze er alles aan doen om een schrijfklus te ontlopen. Onnodig! Ontdek in deze blog hoe je efficiënt kunt schrijven door in verschillende rondes te werken: voorbereiden, eerste versie schrijven, afstand nemen en tweede versie schrijven. Als je alles tegelijk doet, neem je veel te veel hooi op je vork.
Het onderwerp 'nieuwe businessmodellen' staat stevig in de belangstelling. Niet vreemd in tijden die om aanpassing vragen in de wijze waarop bedrijven en instellingen waarde creëren. Wel vreemd is dat de aandacht voor strategische en financiële waardecreatie zich los van elkaar ontwikkelt. Dat is niet handig voor in de praktijk, waar strategie en financiën onlosmakelijk aan elkaar vast zitten. Waar zitten de aanknopingspunten tussen strategische business modellen en de financiële kant van de zaak?
Ons pensioen is al enige tijd onderwerp van debat. Pensioenfondsen blijken namelijk niet al te beste beleggingsresultaten te scoren waardoor de pensioenen aan reeds gepensioneerden en toekomstige gepensioneerden onder druk komen te staan en zelfs niet meer gegarandeerd kunnen worden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de exploitatie van pensioenfondsen onder een vergrootglas wordt gelegd en verzekeraars met nieuwe businessmodellen ontpoppen.
Toen mij werd gevraagd een blog te schrijven over de finance professional en social media, dacht ik meteen aan @betgem (recruitment specialist) en @deloitte en #forex.... Het gebruik van social media onder financials beperkt zich echter vooral tot het gebruik van LinkedIn en blijft nogal een onontgonnen gebied, daar waar techies, recruiters en marketeers al verder zijn.
Het woord business model kan intussen al op de lijst van veel gebruikte buzz words worden geplaatst, waarvan de helft van de mensen die dit woord gebruikt eigenlijk nog niet eens weten waar ze het over hebben. Maar was het niet ooit Dilbert (www.dilbert.com), de uitvinder van het Dilbert principle (iemand maakt net zo lang promotie tot hij op een plek zit dat hij geen kwaad meer kan doen voor de organisatie), die beweerde, dat als je maar genoeg buzz words gebruikte, je flink kon stijgen op de maatschappelijke ladder?
Voor wie op zoek is naar buitenkansjes en flinke risico's niet schuwt zijn 2012 en 2013 topjaren. Investeren is flink goedkoper dan enkele jaren geleden, een omstandigheid die bijdraagt aan mooie rendementsverwachtingen. Maar wie verstandig is investeert ook in zijn personeel.
Je kunt binnen mijn vakgebied van performance management en business intelligence tegenwoordig geen internetpagina meer aanklikken of er staat wel iets over Big Data. Het is op dit moment dé hype. Je zou als organisatie wel gek zijn om daar nu niets mee te doen schreeuwen de artikelen je tegemoet.
Behalve het bieden van een stevige financiële basis, kan een financial op veel meer vlakken bijdragen aan een duurzame toekomst van de onderneming.
Organisaties zijn constant in beweging in hun voortdurende streven naar verbetering van processen, systemen en mensen. Het is binnen deze context waarin de finance professional zich dient te bewegen. De vraag is dan ook op welke wijze de professional hier invulling aan zou moeten geven, zodanig dat hij of zij van toegevoegde waarde is en de organisatie niet meer om de finance professional heen kan.
De nieuwe financiële professional werkt en leeft al veel meer vanuit zijn eigen Blueprint. Of is hier sterk naar op zoek. En richt zich op een leven wat in zijn totaliteit bij hem of haar past. Vanuit dit perspectief herdefinieert hij zijn work and life balance regelmatig. En maakt ook daadwerkelijk de benodigde aanpassingen wanneer dit goed voelt.
Eindelijk is het zover, eigenlijk al een paar jaar, maar nu pas worden de nadelen duidelijk zichtbaar. Vroeger droomden mensen ervan zichzelf via de televisie of de gedrukte media onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Publiciteit, geil, ik word bekend.
Afgelopen vrijdag vroeg een direct report binnen de afdeling finance aan mij of ik hem wilde coachen. Hij is een jonge ambitieuze financial, midden dertig, en helemaal bereid om carrière te gaan maken. Een voorstel hoe hij een en ander graag ingevuld zou zien had hij ook al bijgevoegd.
Dat kan je dus gewoon op ongelovige toon gevraagd worden tijdens een feestje, waarom jij nog geen profiel hebt aangemaakt op Pinterest, het snel groeiende digitale prikbord dat op het moment van schrijven geldt als 'red hot' onder gebruikers van sociale media.
De startonderbreker van auto's kan eenvoudig gekraakt worden, zo kwam Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit Nijmegen, recentelijk met een bericht. Nadat de startonderbreker gekraakt is kunnen auto's gemakkelijk gestolen worden zonder de aanwezigheid van een sleutel. Gevolg: zeer hoge recall-kosten.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl