Bij vrijwel de helft van de faillissementen waarin de curator met gegadigden onderhandelt over het (deels) verkopen van de activa van de gefailleerde vennootschap, blijken deze gegadigden eigenaar of directeur hiervan te zijn en mogelijkheden te zien om de bedrijfsactiviteiten met een andere vennootschap voort te zetten. Dit blijkt uit een in 1996 door het Hugo Sinzheimer Instituut van de Universiteit van Amsterdam uitgevoerd onderzoek.
Vaak noemen we de surséance van betaling en het faillissement in één adem, want in beide gevallen gaat het om natuurlijke en rechtspersonen in financiële moeilijkheden. We zien het één als instrument om het ander te voorkomen. Toch blijken vele aanvragers van surséance failliet te worden verklaard; in 1994 bijvoorbeeld werden er van de 494 aanvragen van surséance 341 weer ingetrokken onder gelijktijdige faillietverklaring (bron: CBS). Eenmaal verleend is de surséance dus veelal het voorportaal van het faillissement. Slechts een enkel bedrijf wordt door een bewindvoerder weer marktklaar gemaakt.
De overname van Uniface door Compuware in 1994 was de afsluiting van een tijdperk waarin een bedrijf van 6 man en een startkapitaal van 50.000,- uitgroeide tot een multinationale onderneming met een beurswaarde van 600 miljoen en 600 werknemers. In tien jaar slaagde Uniface erin om 22 miljoen aan venture capital binnen te halen op basis van een revolutionair product-concept, een goed ondernemersplan en een uitstekend management-team. Wat eerst een beursnotering aan Nasdaq had moeten worden als bekroning op het werk van een succesvol bedrijf, werd uiteindelijk een geslaagde 'merger' met een buitenlandse beursgenoteerde onderneming.
In de praktijk gebruiken we de begrippen 'begroten', 'budgetteren' en '(financiële) planning' door elkaar. Ze liggen dan ook in elkaars verlengde. Hebben we het over begroten, dan gaat het om het verkrijgen van een totaaloverzicht van de verwachte financiële gevolgen van bepaalde activiteiten. Spreken we over budgetteren, dan zijn de cijfers niet meer vrijblijvend, maar juist taakstellend voor de betrokkenen. Het begrip planning gebruiken we als we het tijdsschema waarin de verschillende activiteiten moeten plaatsvinden aan de orde stellen: wie doet er wat en wanneer? Uiteraard hebben fysieke acties financiële gevolgen en kunt u dus ook een financiële planning maken. Hieronder gaan we in op de belangrijkste aspecten van begroten, budgetteren en plannen.
In het familiebedrijf is soms het hele familiekapitaal vastgelegd. Toch hebben ondernemer en familie meestal geen goed idee van de reële waarde van het bedrijf. De waardering lijkt een boekhoudkundige becijfering die pas van belang is voor de aandeelhouder bij verkoop of overdracht van het bedrijf. Maar er zijn meer betrokkenen en daardoor meer redenen de waarde van de familieonderneming weloverwogen vast te stellen.
Als ondernemer verkoop je in de regel slechts eenmaal je bedrijf. Het is dan ook zaak er voor te zorgen dat het bedrijf op moment van verkoop in optimale condities verkeert. De onderneming moet 'verkooprijp' worden gemaakt wat uiteindelijk moet bijdragen aan waarde en overdraagbaarheid en dus in een hogere verkoopprijs. Vooral de financiële prestaties en de financiële structuur van de onderneming verdienen de aandacht in het traject van verkooprijp maken. Van belang hierbij zijn met name het opbouwen van een goed trackrecord en het schonen van de verbanden tussen zakelijk en privé.
Het familiebedrijf wordt gekenmerkt door een grote verwevenheid van de belangen van onderneming en ondernemer. Raakvlakken zijn onder meer salaris, dividenden, pensioenopbouw, (achtergestelde) leningen en ondernemingswaarde. Vaak is een groot deel van het familiekapitaal vertegenwoordigd in de onderneming. Dit is niet zonder risico en levert niet altijd het optimale rendement op. In dit artikel komt een aantal aspecten aan de orde dat van belang is bij het in balans brengen van financiële ondernemings- en familiebelangen. Daarbij wordt ook aangegeven welke concrete stappen kunnen worden doorlopen bij de aanpak van deze problematiek.
Het is de droom van menige manager in loondienst: een eigen bedrijf. Via een Management Buy In (MBI) lijkt deze droom makkelijk te verwezenlijken. U koopt zich in en wordt (mede)aandeelhouder van een bestaande onderneming en heeft meteen een vliegende start als ondernemer, zo lijkt het. Maar hoe zit het in de praktijk met dit type bedrijfsovername? Is een MBI wel iets voor u? Hoe kunt u het te werk gaan? Hoe komt u aan informatie? Enkele richtlijnen voor aspirant MBI'ers.
Aandelenlease is, op zijn janboerenfluitjes gezegd, niets anders dan het huren van een pakketje aandelen voor een bepaalde periode, meestal vijf jaar, desgewenst korter of langer.
De manier waarop u bedrijfsresultaten presenteert in de jaarrekening maakt een wereld van verschil. De ene jaarrekening komt beter uit als u gaat verkopen, de andere als u een hoog rendement wilt laten zien. Natuurlijk, de feiten moeten kloppen. Maar het oppoetsen van uw cijfers pakt vaak voordelig uit. Hoe kunt u uw bedrijf zo goed mogelijk uit de verf laten komen binnen de regels en wetten die gelden voor de jaarrekening?
Ondernemen op onder-buikgevoel? Het kan nog wel, vinden de deelnemers aan de forumdiscussie van Opleiding & Training. Maar zonder gedegen kennis van financieel management redt de manager het doorgaans niet. Je moet je niet laten regeren door de financiële huishouding van het bedrijf, maar je moet de kengetallen begrijpen en kunnen interpreteren.
Op 27 juni 2001 is het wetsvoorstel "Ondernemerspakket 2001" ingediend bij de Tweede Kamer. Het pakket is er op gericht ondernemers meer mogelijkheden te bieden om in een snel veranderende economie sneller en efficiënter te kunnen handelen. Met het oog hierop bevat het wetsvoorstel een aantal fiscale maatregelen ter versterking en dynamise-ring van het ondernemerschap. Daarnaast zijn in het wets-voorstel een aantal anti-misbruikregelingen opgenomen, gericht op het tegengaan van oneigenlijke gebruik van de huidige fiscale wetgeving en gericht op het wegnemen van onbedoelde concurrentievoordelen.
Veel ondernemers kijken bij hun jaarcijfers vooral naar de resultatenrekening. Hoeveel omzet is er gemaakt? Hoeveel winst blijft daarvan over? Logische vragen, want hiermee krijgt u de meest directe resultaten van uw inspanningen te zien. Maar ook de gegevens op de balans bevatten veel 'stuurinformatie'. Bovendien kunt u ze voor een deel zó beïnvloeden, dat ze uw bedrijfsresultaat ten goede komen. AA-accountant Jan Los geeft een toelichting en handige tips.
Meer en meer vervangt leasen traditionele vormen van financiering zoals bijvoorbeeld de leningen op middellange termijn of het rekening-courantkrediet. Het spreekwoord zegt: leasen is verliezen. Voor ondernemers is echter niets minder waar.
Hoe verloopt een veranderingsproces in de praktijk? Een case-study voor een fictieve productieonderneming van middelgrote omvang. De firma heeft een personeelsbestand van 250 medewerkers en een omzet van 100 miljoen gulden.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl