Organisaties die te maken krijgen met een groeiende behoefte aan financiële rapportages ervaren dat de informatie uit het traditionele boekhoudsysteem niet meer toereikend is. Leer van de situatie bij een aantal financiële instellingen en gebruik de checklist om te bepalen of uw traditionele boekhoudsysteem nog voldoet.
Vertrouwen in financiële medewerkers dat ze doen wat ze zeggen en processen die nauwgezet in elkaar steken. Dat zijn de twee pijlers onder het managementmodel van Bert Savonije, Senior Vice President Control bij chipmachinefabrikant ASML. Daarop bouwde hij het vermaarde fast close, een continue proces van sneller en beter rapporteren
Een goede backofficeorganisatie voor alle transactionele processen binnen de finance organisatie. Dat is de visie van Heineken's Group Control & Accounting Director Floris van Woerkom. Een eerder dit jaar gehouden benchmark moest het management een beeld geven waar de verschillende afdelingen binnen de organisatie staan. 'Ineens krijgt het bedrijf een spiegel voorgehouden. Je ziet dan waar je goed bent en waar niet. Op die punten moeten dus verbeterprojecten worden ingezet.'
In mei dit jaar ging de SNS Reaal Groep voor het eerst naar de beurs. Henk Kroeze, CFO bij SNS Bank was al vanaf het begin bij de IPO betrokken. Mede dankzij hem werd zowel de financiële functie als alle medewerkers bij de groep klaargestoomd voor een succesvolle IPO. 'De beursgang heeft een grote impact gehad op het hele bedrijf.'
Door de boekhoudschandalen is de aandacht weliswaar gericht op het gedrag van het senior management, maar in werkelijkheid doet fraude zich op alle niveaus in een organisatie voor. Hoewel fraude door 'gewone' werknemers als een belangrijk aandachtspunt geldt, is er relatief weinig onderzoek naar verricht. Wat drijft werknemers die fraude plegen?
Het wetsvoorstel "Paarse krokodil" beoogt het verminderen van administratieve lasten en daaraan verbonden irritaties van werkgevers. Een belangrijk deel van de voorstellen betreft wijzigingen op het terrein van de loonbelasting. Op 1 januari 2007 treedt het wetsvoorstel in werking.
Op welke wijze kan een intranet ondersteuning bieden bij de uitvoering en verbetering van planning-en controleactiviteiten? Een voorbeeld uit de praktijk: Optimising Business Planning bij Sanoma.
Ruim drie keer zo groot, werd ONVZ Zorgverzekeraar in slechts korte tijd. En daarmee ook een stuk complexer. Aan financieel directeur Hans Lammers en zijn financiële team de schone taak om dit allemaal in goede banen te begeleiden. 'In feite zet je een heel nieuw bedrijf op met al die veranderingen.'
Fraude ontstaat als er sprake is van druk (bijvoorbeeld het halen van de forecasts of bonus), gelegenheid (zwakke interne controle en/of toezicht) en rationalisatie (iedereen doet het toch, het gemis is weinig in verhouding tot de bedrijfsresultaten). Wat kunt u doen om fraude te voorkomen?
Aan de hand van praktische voorbeelden een uiteenzetting van de renteaftrekbeperkingen in de vennootschapsbelasting. Wat zijn de belangrijkste voor uw onderneming?
De ministerraad heeft het voorstel van staatssecretaris Wijn goedgekeurd om de dividendbelasting te verlagen van 25% naar 15%. Deze wetswijziging is bij fiscalisten verdeeld ontvangen. Financieel-Management.nl peilde de reacties:
Er waait een andere wind in de bestuurskamers. In de nasleep van boekhoudschandalen is een stroom van wet- en regelgeving op gang gekomen, afgekondigd door een veelheid aan instanties. Gaat u maar na: Nederlandse ondernemingen worden geconfronteerd met IFRS, Tabaksblat en het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
De nota werken aan winst stelt een verlaging voor van de belasting die over de winst wordt betaald. Voor de financiering hiervan wil het kabinet de afschrijving van onroerend goed drastisch wijzigen en de verliesverrekening beperken. Ondernemingen moeten in reactie hierop de methoden voor winstbepaling veranderen.
Het merendeel (71%) van de financieel managers vindt de factuur van hun accountant te hoog in relatie tot de geleverde kwaliteit. Dit blijkt uit een onderzoek onder 165 financieel managers (waaronder CFO's van 22 AEX-genoteerde ondernemingen).
Zelden heeft een fiscale rechtszaak op zowel nationaal als internationaal niveau zoveel politieke en publicitaire aandacht getrokken als die van Marks & Spencer. Deze handelde over grensoverschrijdende .scale verliesverrekening. De uitspraak heeft ook zo zijn gevolgen voor Nederlandse ondernemingen.
De Europese Commissie stelde kort geleden voor het systeem voor Home State Taxation te introduceren voor het midden- en kleinbedrijf binnen de EU. Dit systeem houdt in dat de belastinggrondslag wordt vastgesteld aan de hand van de regels van het land van het hoofdkantoor.
Met ingang van dit jaar gelden de volgende drempelwaarden voor het publiceren van openbare aanbestedingen in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen.
Vanaf 1 januari geldt nieuwe wetgeving voor het toepassen van het btw-tarief van 0 procent. Als een ondernemer goederen levert aan een ondernemer in een andere EU-lidstaat, dan kan de leverancier het tarief van 0 procent toepassen.
Onlangs heeft het Hof Amsterdam een uitspraak gedaan over het btw-aftrekrecht. Het Hof besliste dat dit recht wordt beïnvloed door vooruitbetalingen.
Vanaf 1 januari 2006 veranderen de belastingregels zowel voor particulieren als bedrijven. Op de valreep van het jaar een greep uit de veranderingen op het gebied van belastingwetgeving die op stapel staan.
De wirwar aan formulieren, ingewikkelde berekeningen en de verschillende instanties waar de gegevens aan moeten worden doorgegeven. Vanaf 1 januari 2006 moet de Wet Walvis uitkomst bieden. In deze wet staan twee veranderingen centraal: de administratieve lastenverlichting en de vereenvoudiging van sociale verzekeringswetten. Uit een onlangs gehouden onderzoek van Ernst & Young Belastingadviseurs blijkt dat maar 83 procent van de ondervraagde instanties nog maar nauwelijks begonnen is met het inrichten van de administratie rondom de Wet Walvis.
Een beursgenoteerde onderneming besloot alle IT-activiteiten te outsourcen. Natuurlijk moest het proces - met een contractwaarde van vele honderden miljoenen euro's per jaar - ook juridisch goed worden begeleid. Maar door wie?
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Het is de vraag of op 1 januari 2006 die leus nog wel geloofwaardig is. Duidelijk is in ieder geval dat vanaf die datum zowel de particulier als ondernemer een enorme hoeveelheid veranderingen op het gebied van belastingwetgeving te verwerken krijgt. Fiscalist Ton Krol geeft 42 nuttige eindejaarstips
Verkoop van een belast verhuurd bedrijvenverzamelgebouw is geen verkoop voor de omzetbelasting. Consequentie is dat verkoper geen omzetbelasting in rekening hoeft te brengen en de resterende herzieningstermijn van de verkoper overgaat op de koper.
Een Nederlands bedrijf wilde onroerend goed kopen voor een nieuwe vestiging in Spanje. Het kreeg de mogelijkheid om een complete onderneming te kopen, met stukken onroerend goed als enige activa. De verkopers, een aantal Spaanse en buitenlandse aandeelhouders, werden bijgestaan door een advocaat. Ook de Nederlandse aspirant-koper zag de noodzaak van het inhuren van een goed ingevoerde advocaat. Maar wie?
Als er maar één bestuurder is met een tegenstrijdig belang, zijn alle bestuursleden onbevoegd. Aandeelhouders dienen op de hoogte te zijn van een tegenstrijdig belang. Op het bestuur rust daarom een informatieverplichting jegens aandeelhouders. Dit kan tot onwerkbare situaties leiden.
Met ingang van 1 januari 2004 maakt de rechtmatigheidscontrole op een andere wijze dan voorheen een verplicht onderdeel uit van de reguliere accountantscontrole bij gemeenten en provincies. De rechtmatigheid werd altijd al wel in de accountantscontrole betrokken, maar de bevindingen kwamen niet in het accountantsoordeel tot uitdrukking.
Vanaf 1 januari 2006 loopt de bijtelling van de auto van de zaak via de salarisadministratie. Per maand wordt dan loonheffing ingehouden over de bijtelling. Hierdoor neemt het nettoloon af en wordt de werkgever verantwoordelijk voor een correcte verwerking van de bijtelling in de salarisadministratie.
Sinds de roep om transparantie sterker klinkt, is het jaarverslag bezig aan een opmars. Het blijkt een uitstekend 'vehikel' om meer dan de verplichte cijfers naar buiten te brengen. Veel, vooral grote ondernemingen doen dat al jaren. Steeds vaker gaan nu ook bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf vrijwillig hier toe over.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl