Huishoudens besteedden in januari 1,5 procent minder aan goederen en diensten dan een jaar eerder. In november en december 2013 groeiden binnenlandse consumptieve bestedingen weer iets, na bijna tweeënhalf jaar van krimp.
De economie lijkt voorzichtig weer wat aan te trekken. Bedrijven maken zich op voor een groei periode waarin het belangrijk is de juiste keuzes te maken. Op welke markten willen we onszelf ontwikkelen? Breiden we ons dienstenpakket uit of focussen we op groei in het huidige segment?
'Veel bedrijven waar het slecht gaat hebben de neiging alles en iedereen in onze omgeving de schuld te geven en te roepen dat we er niets tegen kunnen beginnen. Hoofdschuldige: de economische crisis. Tegelijk zijn er overal om ons heen bedrijven die zeer succesvol zijn. Blijkbaar hebben zij geen last van de vijf mythes die ons denken blokkeren. Wat speelt is geen overmacht. Dit is GEEN economische crisis!'
Het aantal fusies en overnames in de reisbranche neemt toe. Dat meldt corporate finance adviseur Bluemind op basis van eigen onderzoek. Private equity investeerders en strategen spelen in op een groeiende vraag naar gespecialiseerde vakanties en bedrijven gespecialiseerd in online boekingen.
In tijden waarin bijna de hele wereld lijdt onder de langdurige effecten van de grote recessie, staan organisaties in vrijwel alle sectoren onder grote druk om kostenbesparingen te realiseren. In dit artikel een praktische methodiek die u kan helpen uw overhead beter te beheersen en (verder) te verlagen.
In 'Brick by Brick - How LEGO Rewrote the Rules of Innovation and Conquered the Global Toy Industry' bespreekt David Robertson (met Bill Breen) de (bijna) ondergang en wederopstanding van LEGO. De auteurs deden vijf jaar studie naar LEGO als bedrijf en de lessen die zij hieruit trekken, kunnen volgens hen ook bijdragen aan het succes van andere bedrijven. Er zijn in hun ogen een aantal principes die als leidraad voor het handelen en succes van LEGO kunnen dienen.
In dit tweede artikel in de reeks '3D-printing en de invloed op credit-risk-control' beschrijft de auteur de mogelijke impact van 3D printing, scanning en reversed engineering op het vakgebied creditmanagement en risk. Hoe gaat het landschap voor productie en credit risk management in de komende jaren veranderen?
In dit tweede artikel in de reeks '3D-printing en de invloed op credit-risk-control' beschrijft de auteur de mogelijke impact van 3D printing, scanning en
Het volume van de uitvoer van goederen was in januari 0,6 procent groter dan een jaar eerder. Ook in december 2013 groeide de uitvoer licht (0,2 procent). Het volume van de invoer nam in januari met 0,3 procent toe na een groei van 1,3 procent in december. De volumecijfers zijn gecorrigeerd voor werkdageffecten.
Investeringen in de Europese vastgoedsector gaan dit jaar fors toenemen. Vooral West-Europese markten zijn naar verwachting de komende twaalf maanden in trek bij investeerders. Daarbij gaat de meeste aandacht uit naar vastgoed in Duitsland, gevolgd door Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
Afgelopen dagen verscheen het boek 'De Vergeten Oplossing' van Eric Broekhuizen, dat gaat over de doorbraak naar een duurzame economie. Hét boek voor diegenen die zich nooit bezighouden met duurzaamheid maar een complete stand van zaken willen in gemakkelijk leesbare vorm.
Dit artikel beschrijft de mogelijke impact van 3D printing, scannen en reversed engineering. Hoe gaat het landschap voor productie en credit risk management in de komende jaren veranderen?
De zakelijke dienstverlening zal volgens ABN AMRO slechts beperkt groeien. Het marktvolume in de sector lag - ondanks een opleving in 2011 en 2012 - in 2013 bijna 10 procent onder het niveau van 2008.
Nederlandse bedrijven die inzetten op innovatie doen het aanmerkelijk beter dan andere bedrijven. Hun omzet- en winstverwachtingen voor 2014 zijn veel rooskleuriger dan die van de rest. Dit komt met name omdat elke euro die zij in innovatie investeren dankzij het op de markt brengen van nieuwe producten ruimschoots wordt terugverdiend.
"Bij finance is het altijd heel belangrijk dat je als partner voor de business kan optreden," aldus Susan Lenderink, CFO van de luxe warenhuisketen de Bijenkorf. "In ons geval betekent dit dat financiële kennis, maar ik vind het ook belangrijk dat mijn mensen een passie voor retail hebben en van winkelen houden. Wie hier komt solliciteren, moet op zijn minst onze winkels enkele keren bezocht hebben."
Het ironisch uitgesproken 'ik wens u veel personeel' is de laatste jaren dichter bij de waarheid geweest dan ooit. Met als gevolg dat organisaties met te veel personeel én in de positie zaten dit niet snel genoeg af te kunnen bouwen, nu niet meer bestaan! Kortom, 'personeel' is niet alleen de belangrijkste rijkdom van een organisatie maar kan héél snel een blok aan het been worden dat er voor zorgt dat de wedstrijd met de concurrentie verloren wordt, vaak met 'de dood' als gevolg. Tijd om uw personeelsbestand onder de loep te nemen.
"Onze ambitie is heel simpel: de preferred airport zijn in Europa," aldus Els de Groot, inmiddels twee jaar de CFO van Schiphol. "Wij staan al een aantal jaren aan kop, maar die positie willen wij natuurlijk behouden."
Snijden in kosten leidt vaak tot het afknijpen van leveranciers, terwijl dat ten koste gaat van de kwaliteit. Die val moet voorkomen worden en goede CFO's moderniseren daarom hun relaties met leveranciers en dienstverleners. Dat is de boodschap van Jeroen Huisman, Client Services Director bij het Britse bedrijf Proxima, dat de procurement van klanten doorlicht en verbetert. "Het vergt wat wel wat lef," aldus Huisman. "Je moet een dappere CFO zijn."
Zelfstandigen kunnen in 2014 een lichte verbetering verwachten van het inkomen, zo blijkt uit prognoses van Panteia. In 2013 daalde ten opzichte van 2012 het bruto inkomen van zelfstandigen nog met 0,5%.
"Er zijn razendsnelle veranderingen gaande op het gebied van data en informatie," zegt Paul Roehrig, Managing Director van het Center for The Future of Work, denktank van de wereldwijde IT dienstverener Cognizant. Roehrig is de schrijver van een uitdagend boek waarin hij uitlegt hoe bedrijven in de nabije toekomst gebruik zullen (moeten gaan) maken van de informatie die er binnen organisaties, processen, producten én bij mensen aanwezig is. Hij noemt die informatie Code Halo's.
"Het is gevaarlijk om als een bankier uitspraken te doen over wat bedrijven zouden moeten doen. Nederlandse CFO's zijn van wereldklasse en onze klanten en potentiële klanten kennen hun eigen bedrijf het beste," zegt Richard van der Meer, CEO in Nederland bij HSBC. Desalnietemin bevindt Van der Meer zich in een uitstekende positie om iets te zeggen over de uitdagingen waar Nederlandse CFO's mee te maken hebben en hen te vergelijken met hun internationale collega's. "Focus wanneer je je in opkomende economieën begeeft" is één van zijn waardevolle tips.
Na een carrière van 26 jaar bij ABN AMRO, vertrok Tony de Bree eind 2011 bij de bank. Na twee jaar schreef en publiceerde hij 'Dagboek van een bankier', een onthullend persoonlijk verslag over de geschiedenis van de bank sinds 1985. Hoe kijkt De Bree aan tegen de problemen in de bankenwereld? En hoe kunnen we die oplossen?
Provincies die aan Duitsland of België grenzen exporteren relatief meer naar de buurlanden. In Groningen, Overijssel, Gelderland en Limburg ligt het aandeel van goederen met Duitsland als bestemming boven het gemiddelde. Zeeland, Noord-Brabant en Limburg exporteren meer dan gemiddelde naar België.
Er zijn dagen dat er in de nieuwsrubrieken vrijwel alleen aandacht lijkt te zijn voor geld. Rekensommetjes tonen de voors en tegens van zoiets vluchtigs als politieke keuzes, waarbij de illusie wordt gewekt dat de mens afgewogen en berekenbare beslissingen neemt. Zonder dat ik er naar op zoek was, liep ik op een dag langs een gebouw dat in vrijwel alle opzichten afrekent met de illusie van de Homo Economicus.
Nieuw onderzoek door de Economist Intelligence Unit, gesponsord door Ricoh, laat zien dat snelle culturele en technologische veranderingen veel Europese bedrijven te zelfverzekerd hebben gemaakt over de ware snelheid waarmee hun organisatie reageert op verandering.
"De CFO Association is met een uitdagende en opwindende verdiepingsslag bezig," aldus community manager Kevin Mottard. "Iedereen kent de CFO community, onze CFO Day, CFO Magazine, de CFO Awards en de kracht van het netwerken en het delen van informatie. Vanwege het grote succes gaan we dit jaar meer bijeenkomsten organiseren en gerichtere dialogen faciliteren."
Online winkelen gebeurt steeds vaker via de tablet en smartphone. Wereldwijd maakt ruim vier van de tien internet shoppers gebruik van een mobiel apparaat bij hun aankopen. Een jaar geleden was dat nog circa drie op de tien.
De Nederlandse Spoorwegen is een bedrijf waar reputatie en klanttevredenheid misschien nog wel belangrijker is dan bij andere firma's. Als onderdeel van een interviewronde langs vooraanstaande Nederlandse CFO's en FD's sprak community manager Kevin Mottard van de CFO Association vrijdag met Engelhardt Robbe, die zijn drie decennia ervaring bij Shell nu inzet als CFO bij de NS. "In het verleden opereerden we mechanistisch, nu willen we steeds meer van buiten naar binnen kijken," aldus Robbe.
Tijdens het 41ste ABN AMRO World Tennis Tournament vindt traditiegetrouw een seminar plaats van de sector zakelijke dienstverlening. Het thema is dit jaar 'profitability without growth'. Hoe kunnen ondernemingen door hun bedrijfscultuur aan te passen winstgevend blijven in deze moeilijke economische tijden?
Toen Leen Geirnaerdt eind 2010 aantrad als CFO van USG People, leek het even of de crisis op haar retour was. De HR-dienstverlener maakte net twee kwartalen van groei door, maar het sentiment sloeg al snel weer volledig om. Sinds die tijd heeft USG People hard gewerkt om zich aan te passen aan de veranderde werkelijkheid. Een gesprek met CFO Leen Geirnaerdt.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl