Dutch FinTech Awards: Payvision linking pin als Payment Solution Provider
Payvision is een Payment Solution Provider (PSP), gespecialiseerd in betaaloplossingen voor de ecommerce. Toen het bedrijf in 2005 - drie jaar na oprichting - een kantoor in de Verenigde Staten opende, besloten de oprichters het Amerikaanse model voor creditcardbetalingen naar de Europese markt te brengen.
Sindsdien heeft het fintech-bedrijf diverse bankfuncties overgenomen en is het meer dan louter een PSP. Vrijwel alle taken van de accepterende bank neemt het bedrijf over: van rapportages tot risicoanalyses. Zo vormt het de linking pin tussen de creditcardmaatschappij, de bank van de webshop en de bank van de consument. Inmiddels staat er een wereldwijd platform voor banken. Gijs op de Weegh (COO) stond aan de wieg van Payvision. “Onze focus ligt op de value chain van de creditcardtransactie. En die bouwen we telkens weer een stukje verder uit.”
Welk probleem lost jullie product op?
Op de Weegh: “Vroeger lag bij PSP’s de focus op de conversie van webwinkels. Er werden dan ook tal van betaalmogelijkheden geboden om te zorgen dat de klant niet zou afhaken in het check-outproces. Uiteindelijk was de afhandeling van creditcardbetalingen niet efficiënt. Daar zijn we met Payvision op ingesprongen.
We hebben een bankenplatform gebouwd waarbij de bank de volledige operatie aan ons kan outsourcen. Dat begon met rapportages. Later hebben we ook onder andere het acceptatieproces en de risicoanalyses overgenomen. Want de risicoprofielen van e-commercebedrijven is heel anders dan die van reguliere winkels. Door telkens onze diensten verder uit te bouwen, klommen we steeds verder in de value chain. Met als resultaat dat we nu één totaaloplossing kunnen bieden die veilig en betrouwbaar is en zo de nodige efficiëntie in de betaalprocessen brengt.”
Hoe bouwen jullie aan het succes?
“Kort gezegd kunnen we op twee manieren verder groeien: door productontwikkeling en door expansie. Op het gebied van productontwikkeling zijn we, zoals ik net schetste, altijd naar boven gegaan in de value chain. Nu gaan we ook naar beneden. Dat wil zeggen dat we volledige PSP-oplossingen bieden om zo een bredere basis in de markt te zetten. We gaan meer aan de voorkant zitten om aan de wensen van de webshops tegemoet te komen. Zo willen we onze dienstverlening verder uitbreiden met Paypal-betalingen en automatische incasso.
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015.
__________________________________________________________________________
Verder willen we ons afzetgebied uitbreiden. We zijn actief in vijftig landen en hebben inmiddels twaalf kantoren. Op het noordelijk halfrond hebben we vrijwel de hele markt gedekt. Nu richten we onze pijlen op het zuidelijk halfrond. Op groeiende economieën als India, Brazilië en Mexico waar de card solutions voor de ecommerce nog niet optimaal zijn.”
Hoe gaan jullie hiermee geld verdienen?
“Zoals we het altijd al hebben gedaan: we krijgen een bepaald percentage over alle transacties. Maar we blijven ook nieuwe businessmodellen ontwikkelen. Innovatie in de ecommerce en banking is erg belangrijk. Aangezien banken zelf niet zo innovatief zijn, kunnen wij op dat gebied veel winnen. Zo hebben we eigen risico- en fraudemanagementtools gebouwd. Met dit soort innovaties genereren we extra inkomsten.”
Waarom gaan jullie winnen?
“We zijn in 2006 als enige speler in de betaalmarkt een andere richting ingeslagen en hebben ons toen gefocust op een niche in de markt. Of eigenlijk een niche binnen een niche, aangezien we als PSP zelf ook allerlei bankfuncties zijn gaan uitvoeren.
We waren er redelijk vroeg bij én hebben een echt unieke dienstverlening op touw gezet. Die is gebaseerd op bestaande en nieuwe technologieën. Want als iets al 100 keer is gedaan, hoef jij niet de 101e te zijn die het ook gaat bouwen. Onze kracht zit in de combinatie van best practices enerzijds en nieuwe, innovatieve oplossingen anderzijds. Hiermee maken we het voor zowel banken als de ecommerce een stuk eenvoudiger.”