In het kort zal in dit artikel worden ingegaan op aspecten die het faillissement raken. De werking van het faillissement zal worden uitgelegd alsmede de gevolgen voor schuldenaar en schuldeisers. Uiteraard kan deze beschouwing niet volledig zijn, echter, deze verschaft de lezer inzichten op grond waarvan de vragen en antwoorden van het onderzoek kunnen worden begrepen.
Welke bedrijven gaan er nu eigenlijk failliet in Nederland? Veelal de kleinere en jongere bedrijven - maar dat lijkt ook logisch, omdat zij nu eenmaal het talrijkst zijn. Zelden zijn faillissementen ook te wijten aan de aard van de onderneming of aan het economisch tij. Meestal ligt de oorzaak in bepaalde (negatieve) eigenschappen van de ondernemer zelf en zien omstanders zonder oogkleppen dit faillissement ook eerder aankomen dan hijzelf.
Incassoprocedures zijn meestal gericht op de betaling, op het achterhalen waarom iemand niet betaalt of op het oplossen van een betwisting. Het gaat altijd om een achterstallige debiteur, zoals een crediteurenmedewerker, boekhouder, directeur, eigenaar of particulier. Met deze debiteur wordt telefonisch, persoonlijk of schriftelijk contact opgenomen met als boodschap (telefonisch) betalen, een dreigement of een dagvaarding. Men incasseert wanneer dit het beste uitkomt, wanneer er geld is, rond de vervaldatum of tot een uiterste moment hierna - maar hoe men dit doel bereikt wordt in het bedrijfsleven zeer verschillend ingevuld.
Bij vrijwel de helft van de faillissementen waarin de curator met gegadigden onderhandelt over het (deels) verkopen van de activa van de gefailleerde vennootschap, blijken deze gegadigden eigenaar of directeur hiervan te zijn en mogelijkheden te zien om de bedrijfsactiviteiten met een andere vennootschap voort te zetten. Dit blijkt uit een in 1996 door het Hugo Sinzheimer Instituut van de Universiteit van Amsterdam uitgevoerd onderzoek.
Vaak noemen we de surséance van betaling en het faillissement in één adem, want in beide gevallen gaat het om natuurlijke en rechtspersonen in financiële moeilijkheden. We zien het één als instrument om het ander te voorkomen. Toch blijken vele aanvragers van surséance failliet te worden verklaard; in 1994 bijvoorbeeld werden er van de 494 aanvragen van surséance 341 weer ingetrokken onder gelijktijdige faillietverklaring (bron: CBS). Eenmaal verleend is de surséance dus veelal het voorportaal van het faillissement. Slechts een enkel bedrijf wordt door een bewindvoerder weer marktklaar gemaakt.
In de praktijk gebruiken we de begrippen 'begroten', 'budgetteren' en '(financiële) planning' door elkaar. Ze liggen dan ook in elkaars verlengde. Hebben we het over begroten, dan gaat het om het verkrijgen van een totaaloverzicht van de verwachte financiële gevolgen van bepaalde activiteiten. Spreken we over budgetteren, dan zijn de cijfers niet meer vrijblijvend, maar juist taakstellend voor de betrokkenen. Het begrip planning gebruiken we als we het tijdsschema waarin de verschillende activiteiten moeten plaatsvinden aan de orde stellen: wie doet er wat en wanneer? Uiteraard hebben fysieke acties financiële gevolgen en kunt u dus ook een financiële planning maken. Hieronder gaan we in op de belangrijkste aspecten van begroten, budgetteren en plannen.
Ondernemen op onder-buikgevoel? Het kan nog wel, vinden de deelnemers aan de forumdiscussie van Opleiding & Training. Maar zonder gedegen kennis van financieel management redt de manager het doorgaans niet. Je moet je niet laten regeren door de financiële huishouding van het bedrijf, maar je moet de kengetallen begrijpen en kunnen interpreteren.
Hoe verloopt een veranderingsproces in de praktijk? Een case-study voor een fictieve productieonderneming van middelgrote omvang. De firma heeft een personeelsbestand van 250 medewerkers en een omzet van 100 miljoen gulden.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl