Allereerst door te weten wat de hoogte van de (wekelijkse/maandelijkse) orders zullen zijn enerzijds en de betalingsconditie anderzijds. Daarna bepaalt men de limiet door middel van analyse van berichten, rapporten (handelsinformatierapporten), eigen bevindingen/ervaringen in combinatie met het inzicht in de financiële gegevens van de afnemer.
Bij nieuwe klanten is het van belang om reeds in het offerte stadium gegevens te verzamelen die minimaal noodzakelijk zijn om een verdere analyse mogelijk te maken.
De woorden krediet (creditum = vertrouwen) en limiet (limes = grens) komen uit het Latijn. Dus een kredietlimiet zou men kunnen omschrijven als de begrenzing van het vertrouwen, oftewel de kredietwaardigheid van de klant/afnemer/debiteur. Hierbij neemt men eigenlijk de functie van financier op zich.
Een letter of credit is een documentair accreditief. Een door de bank op zich genomen verplichting jegens de verkoper/begunstigde, op verzoek van de koper, om tot een genoemd bedrag betaling te verrichten. Dit met de voorgeschreven documenten, binnen een gestelde termijn en overeenkomstig de accreditief-voorwaarden.
Veel Managers denken dat het doel is risico's te beperken. Credit Management gaat veel verder en heeft als doel verantwoord om te gaan met kredietrisico's en een acceptabele of lage betalingstermijn te realiseren, teneinde het werkkapitaal te optimaliseren bij een zo hoog mogelijke omzet.
Stel, ik koop een machine voor 100.000 euro, en ik heb daarvoor een lening afgesloten van 100.000 euro. Die lening los ik in 10 jaar af, de aflossing is dan 10.000 per jaar. De machine schrijf ik in 20 jaar af, 5.000 euro per jaar. Wat ik niet echt snap, is waarom de afschrijvingen a 5.000 euro WEL kosten zijn en de aflossingen van 10.000 euro NIET???
"Al mijn KPIs zijn groen, kijk maar: mijn Days Payable Outstanding is binnen de maximaal gestelde dagen, het aantal facturen dat mijn medewerkers verwerkt iedere maand laat zien dat we erg productief zijn . Zelfs de kosten per factuur zijn vergeleken met markt standaarden heel goed, wat mopperen ze nou!" Deze verzuchting komt van een shared service center (SSC) manager die niet kan begrijpen dat er iedere maand goede resultaten worden gepresenteerd, maar dat er toch vaak en uit onverwachte hoek kritiek komt op het functioneren van het shared services center.
Het uitbesteden van de kritische Human Resource-processen is geen makkelijke beslissing voor organisaties en vergt een gedegen voorbereiding, waarin de uitbestedende organisatie goed moeten kijken naar de doelstellingen, risico's, criteria voor leverancierselectie, terugverdienperiode en acceptabele doorlooptijd. In onderstaand artikel vindt u de onderzoeksresultaten van een recent onderzoek door IDC dat is uitgevoerd in opdracht van Raet. Onmisbare kennis om het uitbesteden van uw Human Resource-processen tot een succes te maken.
Waarom is de bevordering van ketensamenwerking van belang voor de financieel eindverantwoordelijke en hoe kan hij hier proactief op sturen? Tijdens het Jaarcongres Public Finance op 6 november besprak ConQuaestor dit onderwerp met een groep CFO's van publieke organisaties.
Shared services zijn in de afgelopen twintig jaar een gevestigd begrip geworden. De traditionele motieven voor shared services, zoals kostenbesparing, efficiëntie en professionalisering, beginnen ingehaald te worden door nieuwe overwegingen, gerelateerd aan het bewerkstelligen van flexibiliteit en agility. Wat ligt er aan deze verschuiving ten grondslag en wat zijn de consequenties voor de inrichting van shared service centers?
Ondanks de bezuinigingsmaatregelen en vooruitlopend op de plannen van de overheid heeft de zorgsector haar financiële positie in 2012 verbeterd. De 'huishoudboekjes' zijn over het geheel genomen op orde, stelt Intrakoop.
Advocatenkantoor Houthoff Buruma heeft Laura Parret van de Belgische mededingingsautoriteit en Peter Werdmuller van Cleary Gottlieb Steen & Hamilton aangenomen.
[Financial Systems 2012] Boels Verhuur is één van de meest gerenommeerde verhuurbedrijven in Europa. Al jaren staat de organisatie in het teken van extreme groei. Edwin Wijers, verantwoordelijk voor Logisitiek en ICT vertelt hoe de firma Boels deze extreme groei faciliteert, en over de keuze voor de systemen die ze hiervoor inzetten. Door: Edwin Wijers, IT & logistics Boels Verhuur namens Basware.
Bij het aannemen van personeel moet een keuze worden gemaakt voor de sectorindeling. De sectorindeling is bepalend voor de premieafdracht, maar ook voor de toepasselijke CAO die weer consequenties heeft voor het betalen van premie aan sectorfondsen. Daarnaast is van belang of er een verplichte deelname aan een bedrijfstakpensioenfonds geldt.
Door: Marjolein Braamhaar, Expert Corporate Compliance, Integriteit & fraude onderzoek
Genpact Limited, een wereldwijd marktleider in business process en technology management, kondigt vandaag aan dat het een definitieve overeenkomst heeft getekend om Accounting Plaza over te nemen.
Door: Jean Gieskens. Gefaciliteerd door: Alex van Groningen
Door: Paul Schemkes, Manager Shared Service Centre Collections KPN
Binnen de FM Community staan 5 thema's centraal in 2012. Hieronder leest u meer over de thema's die er dit jaar toe doen. Meld u direct aan voor verschillende voor u interessante events en save the date.
In een sector die is gestoeld op de gedachte: alles zelf doen, houdt Jean-Pierre Halmans als financieel verantwoordelijke bij zorgorganisatie Sevagram de ondersteunende bedrijfsprocessen tegen het licht. Centraal daarbij staat de vraag: Blijven we het zelf doen of gaan we outsourcen? "We hebben een constante focus op efficiency in het proces; we willen de beste kwaliteit tegen een goede kostprijs. Dan kan het uitbesteden van de secundaire processen de beste oplossing zijn."
Door de wereldwijde financiële crisis die in 2008 in alle hevigheid losbarste zijn miljoenen mensen hun spaargeld kwijtgeraakt, hebben mensen wereldwijd hun baan verloren en zijn talloze mensen - vooral in de Verenigde Staten - hun huis uitgezet en gedwongen in tenten te leven. Hoe is het zover gekomen en hoe staan we er nu voor? Deze vragen beantwoordt de documentaire 'Inside Job'.
Het uitbesteden van complete bedrijfsprocessen wordt steeds populairder. Het is echter een stap die weloverwogen moet worden genomen, zo bleek uit een onlangs gehouden rondetafelgesprek met CFO's en outsourcingsexperts.
CEO Martijn Janmaat vertrekt bij Exact. Zijn contract, dat loopt tot 31 augustus van dit jaar, wordt op zijn verzoek niet verlengd.
Begin 2011 heeft Alex van Groningen BV, dienstverlener en uitgever voor finance professionals, het team voor online en community activiteiten uitgebreid.
De schaalgrootte van private equity-bedrijven is een belangrijke en consistente factor in de behaalde resultaten.
Door: Herman van der Meulen MBA, Directeur Management Services SSC - COA en docent Management Accounting & Control Business Universiteit Nyenrode
Het borgen van de kwaliteit van sturingsinformatie en de ambtelijke en politieke leiding strategisch ondersteunen. Dat zijn de belangrijkste taken van Koen de Snoo, die als Directeur Financiële & Economische Zaken (FEZ) leiding geeft aan de financiële functie bij het Ministerie van VROM/WWI. Een recente uitdaging betreft de transitie naar een nieuw financieel-administratief systeem dat de gedateerde bestaande systemen moet vervangen. Daar komt nu de ontvlechting van het departement VROM/WWI naar ELI, I&M en het nieuwe BZK bij.
De missie van KNCV Tuberculosefonds is de wereldwijde eliminatie van tuberculose door de ontwikkeling en implementatie van effectieve, efficiënte en duurzame tbc-bestrijdingsstrategieën. De financiële functie waar Gerdy Schippers leiding aan geeft speelt een belangrijke rol in de organisatie. Immers, door de stakeholders tijdig, juist en transparant te informeren wordt de kans op draagvlak en voldoende financiering vergroot.
We zijn de 21ste eeuw ingegaan met een overbevolkte aarde: 6,6 miljard mensen in een onderling verbonden wereldeconomie die maar liefst 60 biljoen dollar opbrengt. De wereld doorloopt feitelijk verschillende transformaties tegelijk door die zowel kunnen leiden tot gezamenlijke welvaart als rampzalige crisissen, afhankelijk van onze reactie als wereldmaatschappij. Er zijn momenteel zes trends die nieuw zijn in de geschiedenis van de mensheid en die de wereld zullen veranderen.
Van u als hedendaagse professional wordt verwacht dat u op effectieve wijze grote hoeveelheden informatie kunt omzetten in iets van betekenis. Om dit te doen moet u uw brein en geheugen zo slim mogelijk gebruiken. Mindmaps kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Mindmap goeroe Tony Buzan bracht onlangs een boek uit over het zakelijk toepassen van mindmap-technieken.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl