Met het toepassen van procesmanagement beogen organisaties grip te krijgen op hun bedrijfsprocessen. Het inzichtelijk maken van de inrichting van bedrijfsprocessen is niet meer voldoende; processen worden steeds meer beschouwd als een serieus hulpmiddel bij beheersing en besturing van de organisatie. Dat betekent dat procesmanagement steeds meer gezien wordt als hulpmiddel bij de bedrijfsvoering voor het lijnmanagement.
Fusies, overnames, management buy in, management buy out. Begrippen die aan de orde van de dag zijn. Voorafgaand aan de effectuering van een fusie of overname nog zo'n begrip: due diligence. Een gedegen boekenonderzoek voorkomt onaangename verrassingen in een later stadium.
Werken met executive recruiters is dan wel niet de enige manier om een toppositie te verwerven, financials kunnen het niet veroorloven om ze geen onderdeel van hun netwerk te laten uitmaken. De Amerikaanse website CFO geeft 9 praktische tips voor het werken met executive recruiters.
Hoe stelt u het beste een credit managementteam samen? Via een vaste volgorde van vier stappen worden alle belangrijke factoren bij de samenstelling van het beste team meegenomen in de beslissing. Een eenvoudig toe te passen model ter handleiding.
Het cijferseizoen is aangebroken. Hierbij tien tips van onze redactie voor een transparant jaarverslag.
Het daadwerkelijk laten renderen van een overname is een uitdaging van jewelste - vaak onderschat door de betrokken partijen. Wie zich gedegen voorbereidt én ook ná de deal aandacht aan de integratie blijft besteden, verhoogt de kans op een geslaagde transactie aanzienlijk.
Als bedrijven één ding leren door de huidige economische crisis, is het wel het belang van veerkrachtigheid - oftewel het vermogen om stoten te weerstaan en duurzaam te blijven opereren onder aanhoudende perioden van bedreigingen. Richard Barrett, dé goeroe op het gebied van culturele transformatie, beschrijft in zeven stappen de weg naar een veerkrachtige organisatie.
Door de kredietcrisis hebben veel bedrijven een wachttijd ingelast voor het inhuren van financiële medewerkers. Ze moeten echter nog altijd aan hun financiële verplichtingen voldoen, zeker op de gebieden risk, audit en compliance. Daarom vullen bedrijven de vraag nu (deels) op meer tijdelijke basis in. De volgende zes tips kunnen helpen extra waarde uit dit proces te halen.
Systeemintegratie is al heel lang een complexe uitdaging. In de loop der tijd zijn verschillende paradigma's de revue gepasseerd. Tegenwoordig praten we over Service Oriented Architecture (SOA), maar de problemen die vroeger met systeemintegratie gepaard gingen, bestaan nog steeds. Hier tips hoe u systeemintegratie het beste kunt aanpakken.
Een financiële manager is verantwoordelijk voor een betrouwbare vastlegging van de bedrijfsadministratie, en voor de financiële rapportage aan de rest van het managementteam. Ook heeft hij een adviserende (en meebeslissende) functie bij alle vraagstukken waar de besteding van middelen in het geding is. Kortom: de financiële manager heeft verstand van financiën, maar het is even belangrijk dat hij kan communiceren. Vandaar deze verzameling tips van Steens & Partners.
Toptalent onder financiële specialisten kunnen we op sommige punten vergelijken met topvoetballers. Altijd gedreven, scherp en ze gaan voor het hoogst haalbare doel. Wanneer voelen zij zich voor een langere tijd verbonden aan een organisatie? Vijf praktische tips om u te helpen in zowel de zoektocht naar talent, het realiseren van effectieve lange termijnrelaties het daarmee binden van toptalent.
Bedrijven die hun prestaties willen verbeteren stellen vaak een balanced scorecard op. Maar de invoering van de BSC is niet altijd een groot succesverhaal. Verbetering van resultaten blijft vaak uit en betrokkenen raken gedesillusioneerd. Hoe voorkom je dit?
Een managementinformatiesysteem (MIS) moet volgens Steens & Partners Interim Finance Consultants makkelijk te bedienen zijn en snel met een bruikbaar resultaat komen. De presentatie moet overzichtelijk zijn, zodat de gebruiker onmiddellijk zijn weg vindt. Waar moeten we op letten als we een MIS willen (laten) maken?
Benchmarking is het proces van het systematisch onderzoeken van de prestaties en de daarmee verbonden processen en werkwijzen van deelnemende organisaties met als doel om van en met elkaar te leren. De meeste benchmarks bestaan uit de volgende acht stappen.
Door de huidige krappe arbeidsmarkt voor financiële professionals is een finance workforce transformatie binnen bedrijven belangrijker dan ooit. Sterker nog, zo'n transformatie is cruciaal in het gevecht om de financiële talenten van nu en de toekomst. Want juist een goede finance workforce kan bijdragen aan een high performance van organisaties.
Bij tegenvallende resultaten hebben we de neiging te denken aan elektronische oplossingen. Nieuwe computersystemen, andere software, meer uitgebreide functionaliteiten. Dit geldt ook voor planning en control. Maar de menselijke kant gaat hieraan vooraf.
De euforie heeft maar kort mogen duren. Na twee mooie jaren dreigt de economie in de Verenigde Staten, Europa en Nederland in 2008 te haperen. Voor fi nancieel managers en creditmanagers moeten dan ook de alarmbellen rinkelen. Wat kunt u doen?
In 2007 deed BPM International uitgebreid onderzoek naar de financiële rapportageprocessen bij de grootste Europeseondernemingen. In dit onderzoek werd met name gekeken naar de snelheid en de kwaliteit van de diverse rapportages (management, statutair, budget, plan) en werd ook gezocht naar de kenmerken van de best presterende ondernemingen. Uiteindelijk kwam een zevental onderscheidende kenmerken aan het licht: de 7 sleutelfactoren tot succes!
Hoe geven we een verandering vorm? Hoe geven we ons handelen richting? En: hoe zorgen we dat de verandering duurzaam is? Guido Cuyvers, verbonden aan de Katholieke Hogeschool der Kempen en aan de KU Leuven, beschrijft in zijn boek succesvol veranderen vier stappen voor organisatieontwikkeling.
Voor veel ondernemingen is of was tot voor kort de spreadsheet het ICT-tool om financiële processen als consolidatie, planning en reporting te faciliteren. Die trend is nu aan het veranderen. Vijf tips over hoe de implementatie van software het beste kan worden aangepakt.
15 praktische tips voor controllers.
Waarom naar de beurs? Cashen? Naamsbekendheid? Geld ophalen voor investeringen? Internationalisatie? Allemaal redenen die tot een beursgang kunnen leiden. Zet goed op een rijtje wat de drive is om naar de beurs te gaan en werk gedegen naar een notering toe.
Bij de aanschaf van nieuwe software komt veel kijken. Organisaties worden overspoeld met informatie over verschillende soorten oplossingen. Maar de vraag is eigenlijk: waar moet je beginnen om uiteindelijk met de meest passende software voor de organisatie aan de slag te gaan? Een aantal do's en don'ts waarmee organisaties makkelijker een juiste keuze kunnen maken.
Risico's voor de bedrijfsvoering beperken zich niet tot fysieke gebeurtenissen zoals uitval van machines, een stroomstoring of brandschade. Een interruptie in de toeleverancierketen of bedrijfsstilstand in buitenlandse vestigingen zijn eveneens risico's waar organisaties rekening mee moeten houden. Een goed plan voor de bedrijfscontinuïteit helpt.
Er heerst een schaarste aan effectieve managers in Nederland. De stijl van leidinggeven bepaalt in belangrijke mate het succes van een organisatie. Daarnaast blijkt het ook nog invloed te hebben op de gezondheid van de medewerkers. 11 kenmerken van effectieve en succesvolle managers. Hubert Rampersad is president van TPS International in California. Hij is tevens auteur van de internationale bestsellers total performance scorecard en persoonlijke balanced scorecard.
Waarom outsourcen? Kostenverlaging? Efficiencyverbetering? Focus op de kerntaken? Kwaliteitsverbetering? Allemaal redenen die tot outsourcing kunnen leiden. Bedenk goed wat de redenen voor outsourcing zijn en selecteer een partner die hierin kan voorzien.
Een benchmark moet relevante en bruikbare informatie opleveren zodat de organisatie haar eigen prestaties, processen of producten kan verbeteren. Acht tips om beter te benchmarken.
Een van de verantwoordelijkheden van een financieel manager is het creëren van waarde voor de onderneming. Dat kan onder meer door het stroomlijnen van de inkoopfunctie, waarin de financieel manager een sleutelrol speelt. Hier 4 uitgangspunten voor een strategie en de 7 stappen in de relatie tussen klant en leverancier.
Licenties die verlopen zijn of een snelle groei zonder dat voldoende legale software voor nieuwe medewerkers is aangeschaft. Vroeg of laat komt de aanslag van de softwareleverancier. Wie voorbereid is, kan heel veel geld besparen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl