Beslissingnemers op IT-gebied zien zich voortdurend geconfronteerd met stijgende IT-kosten en toenemende wensen op het gebied van informatietechnologie. Hoe kunnen zij verstandige beslissingen maken over in welke IT zij wel en niet gaan investeren met hun gelimiteerde middelen? Professor Bert Kersten geeft 7 gouden tips voor succesvol investeren in IT.
Veel grote implementatietrajecten mislukken, omdat er te veel nadruk is op wát er geïmplementeerd gaat worden en te weinig aandacht is voor het waarom van de implementatie: het communicatie en change management vraagstuk. In dit artikel beschrijven we vijf veel gemaakte fouten voor, tijdens en na een organisatieverandering. We geven concrete tips hoe u deze valkuilen kunt omzeilen en uw resultaat kunt behalen.
Charisma is niet iets dat je bezit, het is iets dat je verdient. Door je de volgende 10 eigenschappen eigen te maken, zul je succesvoller kunnen bouwen aan geweldige relaties met anderen en positieve invloed kunnen uitoefenen op allerlei situaties in je werk en privéleven.
Hoe komt het toch dat risicomanagementimplementaties en -functies vaak niet opleveren wat er van werd verwacht? En dat het top- en lijnmanagement ze zelfs ervaren als weggegooid geld? In dit artikel komen de 10 belangrijkste oorzaken aan de orde. Wanneer u deze pijnpunten succesvol aanpakt zult u de prognosekracht van uw organisatie vergroten en daarmee uw algehele performance.
Dit artikel betreft de verplichtstelling van de Belastingdienst van BAPI naar SBR via Digipoort gebruikmakend van PKIoverheid. Veel organisaties moeten nog voor 1 januari 2013 een PKIoverheid certificaat aanvragen, aanschaffen en de procedures doorlopen. Er zijn minder dan 26 weken te gaan. Het advies is daarom om op korte termijn de procedures in gang te zetten. Nu is het nog net op tijd te regelen.
Ogenschijnlijk is de migratie naar het SEPA betalingssysteem duidelijk, en inmiddels op stoom. De verschillende producten zijn redelijk goed bekend, de conversie vanuit bestaande betalingsproducten is beschreven, en het publiek wordt bekend gemaakt met het gebruik van IBAN. Maar de echte moeilijkheden zullen zich niet bij de voorbereiding, maar bij de migratie voordoen! De 5 grootste valkuilen op een rij.
In het huidige arbeidsklimaat hebben finance professionals die zoekende zijn naar een nieuwe uitdaging het extreem moeilijk. Werkgevers hebben de kandidaten voor het uitkiezen, dus de gemiddelde werkzoekende financial zal heel wat afwijzingen moeten accepteren voordat hij/zij weer aan de slag kan in een nieuwe functie. Als dit al lukt. Hoe gaan de meest effectieve jobhunters hiermee om? 7 essentiële gewoonten om snel een nieuwe baan te vinden.
De tijd dat banken gemakkelijk financiering verstrekten aan ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), bijvoorbeeld voor het financieren van groeiplannen, is niet meer. De huidige economische situatie en de positie waarin banken verkeren, zorgen ervoor dat zij terughoudend zijn geworden in het toewijzen van krediet. Een jarenlange vertrouwensband tussen ondernemers en hun huisbank biedt geen garantie meer voor een succesvolle aanvraag. Toch is het loskrijgen van financiering zeker mogelijk, het vraagt alleen om een andere aanpak dan vroeger. Vijf tips hoe te werk te gaan.
Als CFO moet u zich realiseren dat cloud computing compleet anders werkt dan traditionele outsourcing of lokaal geïnstalleerde software. Zodra u met uw bedrijf de cloud ingaat, komen uw servers, netwerken en zelfs uw bedrijfskritische data in handen van een leverancier. Alles wat u dan nog zelf in handen heeft, is het contract. Zorg daarom dat u in ieder geval de volgende tien kritische zaken in het contract heeft ingeregeld; het kan u een ramp besparen...
Tijdens een tweetal rondetafeldiscussies op het Jaarcongres Controlling 2012 werd aan controllers en enkele CFO's de vraag gesteld: bent u 'in control'? De beantwoording daarvan bleek niet eenvoudig. De balans tussen ondernemen enerzijds en risicobeperking anderzijds is fragiel en maakt dat de controller constant moet afwegen waar de belangen van de onderneming liggen. Financieel Management geeft u op basis van de discussies 10 tips om 'in control te zijn.'
Webwinkeliers stoppen veel tijd, financiën en inspanningen in de optimalisatie van de zoekmachines, banners, affiliate marketing enzovoorts maar vergeten vaak het belangrijkste onderdeel van het proces. Hoe leid ik mijn klant zo effectief mogelijk naar een betaling en dus afronding van de bestelling?
Veel bedrijven lanceren allerlei projecten om Business Intelligence (BI) te implementeren. Veelal zijn deze projecten erg kostbaar en leveren ze maar een beperkte meerwaarde voor de organisatie. Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat een implementatie wel de beoogde meerwaarde behaalt en de kosten weet te beperken? Deze checklist bevat tien tips en praktijkvoorbeelden die gebruikt kunnen worden om de 'volwassenheid' van een BI-functie te meten.
De dynamiek en instabiliteit van markten zijn geen incident meer. In antwoord hierop zullen de verschillende functies in de organisatie zoals verkoop, logistiek, marketing, R&D en productie hun activiteiten op kwartaal-, maand- of zelfs weekbasis in overeenstemming brengen. Natuurlijk zal het financieel management willen beoordelen of deze plannen resulteren in de omzet en winstgevendheid die is beoogd volgens budget en strategisch plan. Welke stappen zijn nodig om dit te realiseren?
Tal van succesverhalen dragen bij aan de hype rondom cloud computing. Veel organisaties willen niet achterblijven en overwegen dan ook hun data en applicaties over te brengen naar de cloud. Maar is dit wel de juiste beslissing? Het besluit de cloud in te gaan is vaak kort door de bocht; men onderschat het overstapproces. Zes tips om op de juiste manier het migratiepad naar cloud te bewandelen.
Grenzen vervagen, nu steeds meer organisaties internationaal zakendoen. Voor Financieel Managers brengt dit op systeemgebied de nodige complexiteit met zich mee. Denk aan internationale boekhoudkundige normen en multinationale boekhoudkundige problemen. In dit artikel 4 ICT aandachtspunten voor financials die de grens over gaan.
Als financial en ondernemer is het beschikken over (ruim) voldoende liquide middelen (werkkapitaal) van groot belang. Alles valt of staat dus bij het beheersen van de kasstroom. Wat komt er iedere maand binnen en wat gaat er uit? Met Excel is het mogelijk een scherpe prognose van de cashflows te maken. Met de zes fundamentele inzichten uit deze checklist kunt u hiervan een prognose van wereldklasse maken.
Door goed op de hoogte te zijn van BTW-regelgeving, kunt u uw onderneming veel geld besparen en financiële blunders voorkomen. In dit artikel wordt dit geïllustreerd aan de hand van 5 praktijkvoorbeelden. Zo levert de pro-rata regeling een ziekenhuis 50.000 euro op, heeft een handelaar jarenlang het verkeerde tarief betaald en krijgt een boekhandel een boete en naheffing opgelegd wegens overschrijding van de regels voor 'afstandsverkopen'.
Het rendement van Business Intelligence of Datawarehouse projecten valt in de praktijk vaak tegen. Dit komt enerzijds door hoge(re) ontwikkelkosten van de ICT-systemen. Maar het rendement is vooral laag omdat de ontwikkelde rapportages weinig worden gebruikt bij het nemen van operationele en strategische beslissingen. In dit artikel 4 schakels om dit te veranderen.
'Bring Your Own' (of BYO) houdt in dat werknemers hun eigen apparaat - laptop, smartphone of tablet - meenemen naar het werk. Dit biedt voordelen, maar brengt ook risico's met zich mee. Hoe gaat u om met beveiliging van bedrijfsinformatie? Daarnaast moet u als Financial weten wat de invloed van BYO is op het IT-budget. Met een slim beleid valt hierop flink te besparen en kunt u tegelijkertijd talentvolle jonge werknemers aantrekken.
Het migreren van financiële processen naar een Shared Services Organisatie (SSO) is binnen middelgrote en grote ondernemingen een standaardactiviteit geworden. Helaas wordt bij het bepalen van een route naar een financiële SSO onvoldoende over de muur naar collega-bedrijven gekeken om de valkuilen te vermijden en van successen te leren. Onderstaand vindt u de 5 allergrootste valkuilen die u zeker dient te vermijden.
In de meeste bedrijven die werken volgens de reguliere kalender is de budgetcyclus voor jaareinde uiterlijk in december afgesloten. Bij veel organisaties is dit proces ronduit bedroevend verlopen. Veel bedrijven merken al op 2 januari 2012 dat ze door de realiteit zijn ingehaald. In deze checklist vindt u de bekende valkuilen voor budgettering en vijf best practices die u kunt inzetten om het in 2013 stukken efficiënter en effectiever te doen.
Begin je binnenkort in een nieuwe baan als Financieel Directeur? Je krijgt slechts één kans om een goede indruk te maken en aangezien het gemiddelde dienstverband van een CFO slechts vijf jaar duurt, is er geen minuut te verspillen. De juiste dingen doen in de eerste 90 dagen vergroten de kans op lange termijn succes. CFO.com geeft 5 gouden tips voor de perfecte start.
'Waarom doen ze het nou niet!!??' is een veel gehoorde vertwijfelde uitroep van (top)managers nadat er maandenlang gewerkt is (en ontzettend veel geld is besteed) aan het ontwikkelen van een performance management en/of business intelligence programma. Prachtige, 'flashy' dashboards zijn er gemaakt, maar toch blijft het verwachte gebruik achter. Laat staan dat er sprake is van enige zichtbare prestatieverbetering.
Vanaf nu zal het bedrijfsleven in een permanente staat van turbulentie verkeren. Niet als gevolg van de economische crisis, maar door verdergaande technologisering en globalisering. Met name bedrijven met een lange historie zullen het moeilijk krijgen. En traditionele bedrijfstakken met hen. Snelle herkenning van fundamentele veranderingen, en daarmee potentiële discontinuïteit, is dan ook cruciaal. Dit vergt, ook voor financieel managers, een vergaande paradigmaverandering.
Bij een multinational dacht men dat de reputatie van de leverancier borg stond voor een succesvol traject. Helaas had deze leverancier inderdaad vergelijkbare prestaties geleverd in een ander werelddeel. In Nederland liep het traject finaal in de soep. In onderstaande checklist worden 10 tips gedeeld die helpen zulke valkuilen te vermijden en een outsourcing proces wél succesvol te maken.
Voor veel risicomanagers is het herkenbaar. In je risicoanalyse komt naar voren dat het grootste risico voor de organisatie de baas zélf is. Wat nu? Dit risico mitigeren lijkt onbegonnen zaak. Toch kan de risicomanager ook dan zijn toegevoegde waarde laten zien. Vijf tips om wél de risico's te verminderen, maar niet ontslagen te worden.
Het huidige economisch tij dwingt investeerders in vastgoed tot het opstellen van een goede en transparante business case en meerjarenportefeuilemodel. Pas bij uitmuntende cijfers zijn financiers te verleiden om (mee) te investeren in een project. Er zijn veel valkuilen in het opstellen van een goede businesscase en een te financiële oriëntatie leidt ook niet tot een optimaal resultaat. In dit artikel worden 5 do's en dont's toegelicht.
Value Based Credit Management (VBCM) werd het afgelopen decennium regelmatig geprezen in de literatuur maar zag slechts zelden het licht op de bedrijfsvloer. Hoe is het mogelijk dat een concept dat zo veel potentie herbergt, in de praktijk veelal uitmondt in een losse flodder? Voor de implementatie van VBCM geldt dezelfde Hollandse wijsheid als voor elk ander implementatietraject: bezint eer gij begint! Dit artikel geeft drie basisvoorwaarden die de credit manager dient te overwegen alvorens hij aan de slag gaat met VBCM.
Veel medewerkers weten niet of er maatregelen op het gebied van integriteit zijn genomen binnen de onderneming of zijn hier niet van op de hoogte. Dit blijkt uit de European Fraud Survey 2011 van Ernst & Young. Veel ondernemingen kunnen niet verzekeren of hetgeen zij over integriteit op papier hebben staan wordt gereflecteerd in het gedrag van de medewerkers.
In het slechtste jaar voor werkkapitaal aller tijden - 2010 - is veel laaghangend fruit al geplukt door bedrijven. Toch ziet het er niet naar uit dat de kredietmarkt de komende tijd veel scheutiger gaat worden in het verschaffen van liquide middelen. Bedrijven moeten dus op zoek naar verdere winst en die is volgens CFO.com te vinden in de Days Payable Outstanding, een post die nogal vaak over het hoofd wordt gezien.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl