Flexibiliteit is waar het om draait tegenwoordig. Dit begrip komt in vele onderzoeken en interviews naar voren als het gaat om financials en bij het sturen van organisaties. Beter inspelen op marktontwikkelingen, sneller aanpassen aan nieuwe technieken en beter de prestaties van een bedrijf kunnen voorspellen. Niet afwachten, maar kansen zien en actie nemen. Adviseren in plaats van registeren...
De financiële functie kan meer in verbinding worden gebracht met de business als de financiële functie zich meer 'verkoopt' aan de business. De financiële functie zal de 5 (oude) marketing P's (Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel) daarom in een nieuw jasje moeten stoppen.
Directies blijven bezig met hun personeel, terwijl het succes van hun bedrijf allang afhangt van de positie in het netwerk. Het gaat er niet om of je goed personeel hebt, maar om de goede leveranciers. De beste leveranciers zijn deskundiger, sneller, innovatiever, mondialer - daar kun je zelf nooit aan tippen. Mis je de connecties in je netwerk, dan kun je het schudden. Sluit de afdeling personeelszaken en investeer in het aantrekken van topleveranciers.
Check, check dubbel check. De laatste jaren lijken organisaties wel doorgeschoten om alles 'af' en 'kloppend' te krijgen. Systemen lijken een doel op zich te worden...
Mensen die zeggen dat ze geld niet belangrijk vinden bezitten er doorgaans genoeg van. ('Alleen vakanties vind ik belangrijk. En mijn huis, want je moet wel goed wonen. En lekker eten natuurlijk.') De Ierse Mark Boyle is iemand die geld niet alleen onbelangrijk vindt, maar het vervolgens ook totaal uit zijn leven gebannen heeft.
Wie wil er nog werken in een 'perfect storm' omgeving als de accountancy? Dat is een belangrijke ontwikkeling in de arbeidsmarkt voor accountants. In deze blog zet ik de belangrijkste vijf trends op een rij.
Een sollicitant kan veel leren van een verkoper en dus ook van de vele boeken over het closen van deals, het toepassen van verkooptechnieken en toegepaste psychologie. Een verkoper is geen Financial en andersom, maar beiden kunnen veel van elkaar leren. Laten we dus een kijkje nemen achter de schermen van de verkopen en wat daaraan vooraf gaat.
Aan het einde van het leven schijn je minder spijt te hebben van de dingen die je ten onrechte gedaan hebt dan van de dingen die je wilde doen maar niet hebt gedaan. Werken over de grens is zo'n onderwerp dat velen wel willen, maar slechts enkelen ook daadwerkelijk in de praktijk brengen.
Regeren is vooruitzien. Beschikbaarheid van voldoende cash is de eerste levensvoorwaarde voor een onderneming. Een goede cashflow forecast is een belangrijk instrument om tijdig te kunnen anticiperen om mogelijke risico's waar de organisatie aan bloot staat. Niet voor niets eisen financiers een betrouwbare cashflow forecast als (additionele) zekerheid voor hun financiering. Toch valt de betrouwbaarheid vaak tegen vanwege het ontbreken van een goed forecast proces.
Hoewel de vooruitzichten voor de arbeidsmarkt voor een aantal functies iets beter zijn dan vorig jaar, zal de krimp van de totale werkgelegenheid in de financiële sector en in bedrijfstakken daaromheen in 2014 alleen maar doorzetten. In deze blog geef ik 7 tips voor een goed 'plan b' voor het geval dat een nieuwe baan of nieuw werk in uw huidige functie of vakgebied niet lukt.
Dames en heren van bovengenoemde software leveranciers. Ik heb de behoefte om jullie het volgende onder de aandacht te brengen: Wat te doen bij het overlijden van jullie klanten?
Dit prachtige nummer van Frank Boeien kwam afgelopen 1 april bij me op tijdens één van de workshops op het Jaarcongres Controlling. De workshop facilitator vroeg de aanwezige controllers in de zaal (meer dan honderd) wie van hen gebruik maakt van dashboards. Vijf handen werden opgestoken. VIJF!
Het geven van raad - wat je tegen iemand zegt om te helpen - tips - een beredeneerde aanbeveling om een bepaalde keuze te maken. Ofwel Advies.
Managementdenker Peter Senge merkte ooit op: 'Through learning we re-create ourselves'. Een statement die één op één van toepassing is op de strategische transformatie van Mars Inc. in de afgelopen jaren. Hoe slaagt één van 's werelds grootste familiebedrijven erin zich voortdurend slim en snel aan te passen aan een veranderende omgeving?
De economie lijkt voorzichtig weer wat aan te trekken. Bedrijven maken zich op voor een groei periode waarin het belangrijk is de juiste keuzes te maken. Op welke markten willen we onszelf ontwikkelen? Breiden we ons dienstenpakket uit of focussen we op groei in het huidige segment?
Er zijn dagen dat er in de nieuwsrubrieken vrijwel alleen aandacht lijkt te zijn voor geld. Rekensommetjes tonen de voors en tegens van zoiets vluchtigs als politieke keuzes, waarbij de illusie wordt gewekt dat de mens afgewogen en berekenbare beslissingen neemt. Zonder dat ik er naar op zoek was, liep ik op een dag langs een gebouw dat in vrijwel alle opzichten afrekent met de illusie van de Homo Economicus.
Innovatie is nodig om de prestaties van een organisatie op peil te houden. Voor de meeste bedrijven blijkt het realiseren van innovaties die écht verschil maken geen gemakkelijke opgave. Hoe kan meer en sneller innoveren worden gerealiseerd? Zweer in ieder geval deze zeven gewoontes af die innovatie in de weg staan.
Het rumoer rond de NSA affaire, de heren Snowden en Plasterk en alle andere zaken die spelen rondom afluisteren, inzien van geheime documenten en alles wat daar mee gepaard gaat, maakten voor mij de vraag of een leidinggevende jouw email mag inzien weer actueel.
Ik kom het regelmatig tegen binnen organisaties: honderden en soms zelfs duizenden rapportages die beschikbaar zijn om het management informatie te geven hoe de zaken er voor staan. Hele afdelingen (soms 'Business Intelligence Competence Centers' (BICC) genoemd) worden opgetuigd als goed geoliede 'rapportage- en dashboardfabrieken'. Big Data staat blijkbaar ook garant voor Big Volume met direct verdrinkingsgevaar voor de managers die al die rapporten moeten verwerken. Miljoenen euro's zijn hiermee gemoeid.
Het is het ultieme peer-to-peer (P2P) netwerken: de ene P2P-start-up helpt de andere. In mei van dit jaar werd Ripple gelanceerd, een volledig online betalingssysteem dat razendsnel en nagenoeg kosteloos wereldwijd betalingen uitvoert. Enkele maanden later ging Peercover van start met een P2P-verzekeringsplatform dat volop gebruikmaakt van Ripple. Zijn het de nieuwste virtuele luchtkastelen of veelbelovende financiële equivalenten van IKEA?
Onlangs had ik het genoegen om persoonlijke kennis te maken met Anton Philips, jawel, de kleinzoon van. Bij deze inspirerende ontmoeting ging de aandacht uit naar het systeem voor Individuele Motivatie Analyse, dat door Anton in Nederland is geïntroduceerd.
Er is mij in Nederland geen beursgenoteerd bedrijf bekend (op een paar kleinere na) waar media relations en investor relations formeel één en dezelfde 'afdeling' zijn. Vanuit onze praktijk, maar ook na een rondje surfen langs de websites van willekeurig gekozen beursgenoteerde ondernemingen komen we steevast dezelfde indeling tegen. De nieuws & media-sectie staat apart van het investor relations-gedeelte
In alle bedrijven waar ik kom, zonder uitzondering, is te weinig aandacht voor de realisatie van inkoopbesparingen. Contracten verdwijnen na ondertekening in de la en worden vergeten, overschaduwd door aandacht voor nieuwe besparingskansen en nieuwe inkoopcontracten. En dat is zonde.
Controllers met hypotheekgedrag, hoe blijf je als onderdeel van een organisatie neutraal, hoe ontkomen we aan subjectivering van ogenschijnlijk objectieve data? De ongrijpbare controller wordt dagelijks geconfronteerd met dilemma's. Deze ontstaan voor mij op het snijvlak van theorie en praktijk. Als RC ben ik onderhavig aan een beroepscode, heb ik mij te allen tijde professioneel en integer te gedragen. Onethisch gedrag, al dan niet van een collega RC, stel ik aan de kaak.
Ik lees ergens dat de gemiddelde Nederlander (wie is dat?) acht verzekeringspolissen heeft. Klinkt veel, maar lijkt me nog een te bescheiden schatting. Hoe oververzekerd ben ik eigenlijk?
De governance en compliance van administratieve processen laat vaak te wensen over en levert bij de jaarafsluiting de nodige grijze haren op bij de CFO. Bezorg je CFO een kerst zonder knoop in zijn maag door inzet van de juiste IT middelen.
Plaatjes die leiden tot verschillende percepties, je hebt ze vast wel eens gezien. Eén van de bekendste is de illustratie van een ambigue figuur waarin je een jonge of een oude vrouw kan zien. Ooit verzonnen als optisch vermaak en inmiddels in de psychologie vaak gebruikt als waarnemingsexperiment.
Als regelmatige bezoeker van deze site valt me de laatste weken op hoeveel aandacht wordt besteed aan de nieuwe opleiding tot Certified Business Controller. Bijna alle direct betrokkenen bij de opleiding hebben met een verhaal op de site gestaan waardoor deze opleiding en de functie van business controller voortdurend de aandacht trok.
"Uw gedrag is goud waard." "Data zijn de nieuwe olie." Er wordt in de IT-industrie al jaren over gepraat, maar sinds kort lijken ook de brede media het onderwerp te hebben ontdekt: Big Data.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl