In de meeste bedrijven die werken volgens de reguliere kalender is de budgetcyclus voor jaareinde uiterlijk in december afgesloten. Bij veel organisaties is dit proces ronduit bedroevend verlopen. Veel bedrijven merken al op 2 januari 2012 dat ze door de realiteit zijn ingehaald. In deze checklist vindt u de bekende valkuilen voor budgettering en vijf best practices die u kunt inzetten om het in 2013 stukken efficiënter en effectiever te doen.
'Waarom doen ze het nou niet!!??' is een veel gehoorde vertwijfelde uitroep van (top)managers nadat er maandenlang gewerkt is (en ontzettend veel geld is besteed) aan het ontwikkelen van een performance management en/of business intelligence programma. Prachtige, 'flashy' dashboards zijn er gemaakt, maar toch blijft het verwachte gebruik achter. Laat staan dat er sprake is van enige zichtbare prestatieverbetering.
De Accountantskamer heeft in 2011 ongeveer 180 klachten behandeld tegen RA's vanwege het niet nakomen van de PE-verplichting. De hoogste boete liep op tot een bedrag van maar liefst 6.000 euro. "In de meeste gevallen gaat het om accountants in business die wel hun titel willen houden, maar daar geen moeite voor willen doen", aldus Anke Manshande, jurist regelgeving bij de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants.
In zakelijke omgevingen wordt nog steeds zuinigjes gereageerd bij de term 'open source'. Dat is jammer, want voor zakelijke toepassingen zoals Business Intelligence (BI) zijn er soms prima alternatieven beschikbaar voor de dure proprietary oplossingen van SAP, IBM en Oracle. Dit artikel neemt 4 van deze producten onder de loep, maar zal ook kritisch naar de mitsen en maren van met name de gebruikte licentiemodellen kijken.
Sinds Walther Ploos van Amstel zich in de jaren 80' specialiseerde in logistiek en supply chain management, heeft het vakgebied een enorme vlucht genomen. Het efficiënt aansturen van de logistieke keten van leverancier tot aan de klant is key voor bedrijven willen ze hun marge niet als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. De financiële functie speelt hierin een sleutelrol.
Robert Marseille begon zijn carrière als controller bij onder meer Randstad en Aegon. Zijn vorige functie was die van financieel directeur bij Skon Kinderopvang. Inmiddels is hij de overstap aan het maken naar een general management rol. Zijn doel is om daarnaast ook te participeren in het bedrijf waar hij onderdeel van de directie wordt. 'Ik ben goed in het creëren van de juiste mindset bij medewerkers in services. Daarom vind ik formuleachtige en schaalbare service bedrijven interessant.'
De economische crisis en de daaruit volgende noodzaak om te bezuinigen leidt tot een herbezinning op de taken en de rol van de overheid. De bezuinigingen waar gemeenten en andere overheden mee worden geconfronteerd, zijn qua omvang zo groot dat men niet meer kan volstaan met efficiënter werken of bezuinigen op overhead. Er moet een herpositionering plaatsvinden en een nieuwe visie op rol en taken van de overheid worden neergelegd.
Een hogere servicegraad aan klanten leidt tot meer winst, maar ook tot een hogere voorraad. Een flexibelere productie zorgt een lagere voorraad, maar voor hogere kosten. Dit zijn enkele bekende dilemma's in werkkapitaalbeheersing. Bij Gazelle heeft men dit aangepakt met integraal werkkapitaalmanagement en de optimale balans gevonden tussen winstgevendheid en het werkkapitaalbeslag.
Veel bedrijven zijn momenteel nog volop bezig met planjaar 2012. Welke koers kiest u in het licht van actuele macro-economische ontwikkelingen? Na het herstel van de bankencrisis vertraagt de economische groei. Krijgen we een double-dip en belanden we in een wereldwijde recessie? Hoe houdt u uw onderneming op koers en krijgt u voldoende zekerheid over het halen van de doelstellingen komend jaar?
Marissa van der Werf focust zich in haar rol als Manager Planning & Control bij Tempo Team vooral op het bouwen aan een team topcontrollers. 'Ik heb zelf niet de ambitie om 'de beste controller' te zijn. Daar redden we het niet mee. Ik wil mensen die proactief, nieuwsgierig en kritisch zijn. Alleen met zo'n team kan ik goed invulling geven aan onze doelstellingen.'
Binnen de wereld van de varkensfokkerijen is ook een goed ontwikkelde finance functie nodig. Binnen TOPIGS is de taak aan Corporate Controller Pieter van Sundert om bij te dragen aan verbetering van de finance organisatie. Zo zijn de rapportages aan de stakeholders sterk verbeterd en is de organisatie nu beter in control op onder meer fiscaal en juridisch terrein.
Het huidige economisch tij dwingt investeerders in vastgoed tot het opstellen van een goede en transparante business case en meerjarenportefeuilemodel. Pas bij uitmuntende cijfers zijn financiers te verleiden om (mee) te investeren in een project. Er zijn veel valkuilen in het opstellen van een goede businesscase en een te financiële oriëntatie leidt ook niet tot een optimaal resultaat. In dit artikel worden 5 do's en dont's toegelicht.
Sinds veel financials zich steeds meer als business partner gaan opstellen, krijgen zij meer te maken met het thema 'integriteit'. Sommige besluiten die de business neemt zal de controller het niet mee eens zijn. Dit is lastig, maar zolang er geen ethische grenzen worden overschreden, kan een goede adviseur hiermee omgaan. Lastiger wordt het echter wanneer de financial gevraagd wordt om iets te doen wat de grenzen van de wet of de persoon zelf overschrijdt. Hoe ga je hier als Financial mee om?
In het takenpakket van de controller vindt een duidelijke verschuiving plaats van registratie, controle en rapportage naar het continu ondersteunen van het management om 'in control' te zijn. 7 Eigenschappen van een modern controller.
Keuzes omtrent (des)investeringsvoorstellen worden meestal ondersteund met (combinaties van) methodieken die het management moeten helpen de juiste beslissingen te nemen. Zo kan men een netto contante waarde (NCW) berekening gebruiken en de keuze (mede) laten afhangen van het wel of niet positief zijn deze NCW. Voor flexibiliteit kiest men echter de reële opties aanpak.
Heeft uw organisatie de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in Business Intelligence, Datawarehouses of andere rapportagesystemen? En heeft u het gevoel dat deze investering niet veel heeft opgeleverd, omdat de mensen in uw organisatie de managementrapportages niet gebruiken? Dan bent u waarschijnlijk in één van de vele organisatorische valkuilen gestapt die er voor zorgen dat de effectiviteit van managementrapportages zeer laag is.
Het opstellen van liquiditeitsprognoses - ofwel de planning van ontvangsten en betalingen - zal voor iedere Financial bekend terrein zijn. Toch zijn er nog veel vragen, blijkt uit de succesvolle discussie in de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands. Hoe ga je om met voorraden? Gebruik je voor de liquiditeitsprognose Excel of specifieke software? Bouw je de prognose bottom up of top down op? Dat zijn enkele van de vraagstukken die voorbij komen.
Forecasting goeroe Steve Morlidge bezocht onlangs Nederland. Voor Financieel Management een uitgelezen kans om hem aan de tand te voelen over forecasting versus traditionele budgettering, een proces dat volgens Morlidge zijn beste tijd gehad heeft. "Het is een intern gericht proces, dat ontworpen is om te begrenzen wat mensen in de business doen. Je kijkt maar één keer per jaar naar wat er in de buitenwereld gebeurt, terwijl je als business continu gefocust moet zijn op de externe omgeving en daarop de acties in je business moet coördineren."
Administratieve Organisatie. Voor veel organisaties de belichaming van bureaucratie. In de praktijk zie je organisaties die er alles aan doen om van hun administratieve organisatie een gedrocht te maken. Om het u makkelijk te maken, heb ik voor u een (willekeurige en niet uitputtende) lijst van manieren om ook bij uw organisatie de AO tot een last te maken. Voor het gemak worden AO en interne beheersing hierbij onder één noemer AO genomen.
De noodzaak van kosten besparingen komt vandaag de dag uit diverse hoeken. Crisis, opkomende concurrentie of door toegenomen transparantie prijzen producten/diensten zich uit de markt.
Wat drijft financieel managers en controllers anno nu? In deze rubriek vindt u interviews met vakgenoten en krijgt u een duidelijk beeld van hun belangrijkste drijfveren in hun werk en in het leven in algemene zin.
Richard Sloots, CFO bij Livit Orthopedie, werkt momenteel hard aan de superspannende implementatie van een nieuw ERP-systeem. 'Volgens de huidige planning zullen we per 1 oktober live gaan met de back-end. De front-end oplossing voor de verschillende productgroepen zal gefaseerd worden ingevoerd. Het is spannend; we hebben de ERP nodig voor onze primaire dienstverlening, dus de overgang moet goed gaan.'
Michael Wiersma RC heeft ruim 20 jaar ervaring in financiële functies bij uiteenlopende bedrijven. Toch was het vinden van een nieuwe uitdaging lastig in het huidige, gure economische klimaat. 'Als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, krijg je regelmatig te horen dat je niet tot de gelukkige behoort. Het is dan uitermate belangrijk dat je in jezelf blijft geloven. Ik heb geleerd om positief naar de toekomst te blijven kijken.'
De meeste organisaties gaan nu nadenken over het jaarplan en budget 2012. Niet iedereen zal staan te trappelen. Ondanks dat al lang erkend wordt dat budgettering noodzakelijk is voor het managen van een organisatie, is het ook een veel bediscussieerd en bekritiseerd onderwerp.
In zijn privéleven hebben een aantal droevige omstandigheden ertoe geleid dat hij zelfbewuster in het leven staat en meer geniet van het moment. In zijn werk als Business Controller bij de NS heeft Jules Knoups door zijn opleidingen altijd een sterke inhoudelijke basis gehad. Maar, zo heeft hij geleerd over de jaren, gelijk hebben is heel wat anders dan gelijk krijgen.
Wat de financiële functie bij Boskalis typeert is zeer indirecte aansturing, stelt Walter Bien, Business Unit Controller Europa. Planning en control is daarom zeer belangrijk, vooral waar het gaat om heldere financiële rapportages en management informatie. Ook typerend is het feit dat Boskalis een echte projectenbusiness is. Een groot financieel project waar Bien leiding aan geeft is de wereldwijde invoering van e-invoicing.
Er wordt flink bezuinigd bij gemeenten. Minder middelen, minder personeel. Wat nu? Je zou verwachten dat gemeenten massaal op zoek gaan naar subsidies. Dat valt tegen. Zelfs nu de nood hoog is, wordt er maar mondjesmaat gebruik gemaakt van subsidies. 5 redenen waarom gemeenten geld laten liggen.
Het onderbrengen van activiteiten naar (onshore of offshore) shared service centers is voor veel organisaties ook het komend jaar onderwerp van discussie. Staan SSC's responsive controlling in de weg? Maken SSC's dit mogelijk of zijn SSC's zelfs een (noodzakelijke) voorwaarde voor responsive controlling? De essentie en het doel van een Shared Service Center is om op een efficiënte manier informatie te verwerken en aan te reiken zodat de organisatie beter kan inspelen op de veranderende markt en de professional zo meer ruimte heeft om proactief mee te denken met de business.
De nieuwe standaard IFRS 10 die de International Accounting Standards Board (IASB) op 12 mei gepubliceerd heeft, kan voor veel bedrijven ingrijpende gevolgen hebben.
Cash is King! Met een goede liquiditeitsprognose kunnen financials inzichtelijk maken hoe een bedrijf er nu en in de toekomst voor staat. Dat deze liquiditeitsprognose veel vragen oproept, blijkt uit de populaire discussie op Finance Professionals Netherlands. 10 Tips voor financials over de liquiditeitsprognose.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl