10 tips voor een goede presentatie

De tijd dat hard skills als allesbepalend werden geacht voor succes in het bedrijfsleven, ligt ver achter ons. Soft skills krijgen steeds vaker de volle aandacht die zij verdienen bij werkgever en werknemer en dat betaalt zich uit. Presenteren is misschien wel de belangrijkste soft skill: zonder goede presentatietechnieken gaat de boodschap die iemand wil overbrengen compleet verloren. 10 Tips voor een betere presentatie.

Sommige mensen komen verbluffend goed over als ze presenteren. De toehoorders zijn geamuseerd en gaan ook nog doen wat de spreker van ze verwacht. Anderen vertonen keer op keer plankenkoorts: een stressreactie van het lichaam die vaak een verlammende werking heeft. Hoe komt dat toch? Goede sprekers maken gebruik van dezelfde technieken en hebben een pad gevolgd van geregeld oefenen, alvorens zo zeker voor een groep toehoorders te staan. Presenteren is  te leren, dat is een feit. FM.nl geeft u alvast 10 tips voor een betere presentatie. 
 
1. Wees voorbereid
Zorg dat je weet waar je over praat en goed voorbereid het podium op gaat. Droog oefenen, bijvoorbeeld voor de spiegel, mag dan voor sommigen wat raar overkomen maar is wel dé manier om een presentatie voor te bereiden. Een goede voorbereiding vergroot je zelfvertrouwen en geeft ook de mogelijkheid om zwakke punten uit de presentatie te verbeteren. Oefenen dus!

2. Ken je publiek: what's in it for them?

Natuurlijk is je eigen boodschap belangrijk, maar veel belangrijker daarbij is constant na te denken wat het publiek eraan heeft. Waarom zijn zij bij jouw presentatie, wat kunnen zij ervan leren? Het benoemen van dit soort voordelen is belangrijk. Een goede presentator boeit, verrast, overtuigt, maar helpt boven alles het publiek.  
 
3. Zorg voor een krachtige opening
Het is belangrijk het publiek direct te boeien en aan te spreken. Dat kan bijvoorbeeld met een grap, een mooi verhaal of een goede anekdote. Trek de aandacht en leg daarna uit wat de boodschap of het doel is. Toon je passie voor het onderwerp om je publiek met jouw enthousiasme aan te steken. Enthousiasme is aanstekelijk en zodra de toehoorders geboeid zijn, is de presentatie in feite al voor een groot deel geslaagd. 
 
4. Maak vergelijkingen en werk met 'de drieslag'
Er bestaat een aantal standaard technieken om presentaties krachtiger te maken. Vergelijkingen verlevendigen een presentatie en maken je verhaal bijzonder beeldend. Beeldspraak kan met name bij abstracte materie helpen om de boodschap makkelijker over te brengen. De drieslag is een ander middel, dat zijn oorsprong kent in de Oudheid. Topsprekers als Barack Obama maken er bijvoorbeeld geregeld gebruik van. “They said this day would never come. They said our sights were set too high. They said this country was too divided.”  Wil je iets bereiken, doe het dan in drie stappen.  
5. Breng structuur aan in de presentatie
Structuur is belangrijk voor jezelf, maar met name voor de toehoorders. Aan het begin van de presentatie laat je weten wat zij kunnen verwachten. Daarna vertel je het verhaal en aan het einde vat je het nog eens samen. Wees niet bang om steeds op de structuur terug te vallen: het luistert heel prettig als je het idee hebt dat de spreker een hele duidelijke lijn aanhoudt. Daar hoort ook een strak tijdsschema bij: te laat komen is uiteraard uit den boze, maar ook te lang spreken is niet goed. Oefen met een stopwatch. 
6. Wees niet te langdradig
Een goede spanningsboog is minstens zo belangrijk als een sterk verhaal. Presentaties waarbij de spreker alleen maar aan het woord is, verliezen hun effect. Door af en toe een korte stilte te laten vallen, benadruk je niet alleen het belang van wat je aan het vertellen bent, het geeft je ook de kans om weer even na te denken wat je wilt gaat zeggen en dat goed te formuleren. Een publiek vindt een korte stilte tussendoor prettig om de boodschap te kunnen verwerken. Mensen kunnen slechts een beperkte hoeveelheid informatie onthouden. Less is more: focus je op de hoofdzaken. 
 
7. Kijk het publiek aan
Om het publiek ook echt aan te kunnen spreken, is oogcontact essentieel. Bij kleinere groepen kun je iedereen ook echt aankijken, steeds voor een aantal seconden per individu. Bij grotere zalen beweeg je het hoofd steeds naar een ander deel van de zaal. Je kunt steun zoeken bij mensen die goedkeuring en zelfvertrouwen uitstralen. Vermijd contact met toehoorders die zich kritisch of ongeïnteresseerd opstellen. Uiteindelijk moet iedereen het gevoel hebben aangekeken te zijn tijdens de presentatie.
 
8. Audiovisuele middelen zijn ondersteunend
Een goede presentatie bestaat uit verschillende elementen waarvan minstens horen én zien. Audiovisuele middelen kunnen ondersteunen maar moeten ook maximaal ondersteunend zijn, zeker niet leidend. Een powerpoint met teveel informatie zorgt ervoor dat je publiek vooral op het scherm kijkt en niet naar het verhaal luistert. Daarbij is er niets erger dan een haperende laptop, een beamer die niet functioneert of een storende microfoon. Ga altijd van het uiterste scenario uit waarbij je zonder enig hulpmiddel toch een boeiend relaas kunt houden.  
 
9. Wees niet bang voor vragen
Zelf aan het roer zijn en de structuur van een presentatie bewaken is belangrijk, maar dat betekent zeker niet dat er geen ruimte is voor vragen. Wees daar niet bang voor, maar benut vragen zo goed mogelijk. Wanneer ze direct te beantwoorden zijn en zodoende kunnen bijdragen aan het verhaal, beantwoord je direct. Gaan ze over een ander onderwerp, stel dan voor ze na afloop te beantwoorden. Wees bewust van de nieuwsgierigheid van mensen en voel je absoluut niet persoonlijk aangevallen wanneer mensen je bestoken met kritiek. 
 
10. Sluit sterk af
Het belang van een goede opening wordt algemeen erkend, maar een sterk einde is minstens zo belangrijk en wordt vaak vergeten. Het einde bestaat niet alleen uit een samenvatting, waarmee je de belangrijkste boodschap uit je verhaal herhaalt. Zorg voor een spetterend einde waarmee je het publiek definitief van jouw boodschap overtuigt. Wanneer een zinderend slot zorgt voor discussie, zal niemand zich een eventuele fout herinneren die eerder gemaakt is.  
 

Gerelateerde artikelen