De dynamiek en instabiliteit van markten zijn geen incident meer. In antwoord hierop zullen de verschillende functies in de organisatie zoals verkoop, logistiek, marketing, R&D en productie hun activiteiten op kwartaal-, maand- of zelfs weekbasis in overeenstemming brengen. Natuurlijk zal het financieel management willen beoordelen of deze plannen resulteren in de omzet en winstgevendheid die is beoogd volgens budget en strategisch plan. Welke stappen zijn nodig om dit te realiseren?
Tal van succesverhalen dragen bij aan de hype rondom cloud computing. Veel organisaties willen niet achterblijven en overwegen dan ook hun data en applicaties over te brengen naar de cloud. Maar is dit wel de juiste beslissing? Het besluit de cloud in te gaan is vaak kort door de bocht; men onderschat het overstapproces. Zes tips om op de juiste manier het migratiepad naar cloud te bewandelen.
Grenzen vervagen, nu steeds meer organisaties internationaal zakendoen. Voor Financieel Managers brengt dit op systeemgebied de nodige complexiteit met zich mee. Denk aan internationale boekhoudkundige normen en multinationale boekhoudkundige problemen. In dit artikel 4 ICT aandachtspunten voor financials die de grens over gaan.
Als financial en ondernemer is het beschikken over (ruim) voldoende liquide middelen (werkkapitaal) van groot belang. Alles valt of staat dus bij het beheersen van de kasstroom. Wat komt er iedere maand binnen en wat gaat er uit? Met Excel is het mogelijk een scherpe prognose van de cashflows te maken. Met de zes fundamentele inzichten uit deze checklist kunt u hiervan een prognose van wereldklasse maken.
Door goed op de hoogte te zijn van BTW-regelgeving, kunt u uw onderneming veel geld besparen en financiële blunders voorkomen. In dit artikel wordt dit geïllustreerd aan de hand van 5 praktijkvoorbeelden. Zo levert de pro-rata regeling een ziekenhuis 50.000 euro op, heeft een handelaar jarenlang het verkeerde tarief betaald en krijgt een boekhandel een boete en naheffing opgelegd wegens overschrijding van de regels voor 'afstandsverkopen'.
Het rendement van Business Intelligence of Datawarehouse projecten valt in de praktijk vaak tegen. Dit komt enerzijds door hoge(re) ontwikkelkosten van de ICT-systemen. Maar het rendement is vooral laag omdat de ontwikkelde rapportages weinig worden gebruikt bij het nemen van operationele en strategische beslissingen. In dit artikel 4 schakels om dit te veranderen.
'Bring Your Own' (of BYO) houdt in dat werknemers hun eigen apparaat - laptop, smartphone of tablet - meenemen naar het werk. Dit biedt voordelen, maar brengt ook risico's met zich mee. Hoe gaat u om met beveiliging van bedrijfsinformatie? Daarnaast moet u als Financial weten wat de invloed van BYO is op het IT-budget. Met een slim beleid valt hierop flink te besparen en kunt u tegelijkertijd talentvolle jonge werknemers aantrekken.
Het migreren van financiële processen naar een Shared Services Organisatie (SSO) is binnen middelgrote en grote ondernemingen een standaardactiviteit geworden. Helaas wordt bij het bepalen van een route naar een financiële SSO onvoldoende over de muur naar collega-bedrijven gekeken om de valkuilen te vermijden en van successen te leren. Onderstaand vindt u de 5 allergrootste valkuilen die u zeker dient te vermijden.
In de meeste bedrijven die werken volgens de reguliere kalender is de budgetcyclus voor jaareinde uiterlijk in december afgesloten. Bij veel organisaties is dit proces ronduit bedroevend verlopen. Veel bedrijven merken al op 2 januari 2012 dat ze door de realiteit zijn ingehaald. In deze checklist vindt u de bekende valkuilen voor budgettering en vijf best practices die u kunt inzetten om het in 2013 stukken efficiënter en effectiever te doen.
Begin je binnenkort in een nieuwe baan als Financieel Directeur? Je krijgt slechts één kans om een goede indruk te maken en aangezien het gemiddelde dienstverband van een CFO slechts vijf jaar duurt, is er geen minuut te verspillen. De juiste dingen doen in de eerste 90 dagen vergroten de kans op lange termijn succes. CFO.com geeft 5 gouden tips voor de perfecte start.
'Waarom doen ze het nou niet!!??' is een veel gehoorde vertwijfelde uitroep van (top)managers nadat er maandenlang gewerkt is (en ontzettend veel geld is besteed) aan het ontwikkelen van een performance management en/of business intelligence programma. Prachtige, 'flashy' dashboards zijn er gemaakt, maar toch blijft het verwachte gebruik achter. Laat staan dat er sprake is van enige zichtbare prestatieverbetering.
Vanaf nu zal het bedrijfsleven in een permanente staat van turbulentie verkeren. Niet als gevolg van de economische crisis, maar door verdergaande technologisering en globalisering. Met name bedrijven met een lange historie zullen het moeilijk krijgen. En traditionele bedrijfstakken met hen. Snelle herkenning van fundamentele veranderingen, en daarmee potentiële discontinuïteit, is dan ook cruciaal. Dit vergt, ook voor financieel managers, een vergaande paradigmaverandering.
Bij een multinational dacht men dat de reputatie van de leverancier borg stond voor een succesvol traject. Helaas had deze leverancier inderdaad vergelijkbare prestaties geleverd in een ander werelddeel. In Nederland liep het traject finaal in de soep. In onderstaande checklist worden 10 tips gedeeld die helpen zulke valkuilen te vermijden en een outsourcing proces wél succesvol te maken.
Voor veel risicomanagers is het herkenbaar. In je risicoanalyse komt naar voren dat het grootste risico voor de organisatie de baas zélf is. Wat nu? Dit risico mitigeren lijkt onbegonnen zaak. Toch kan de risicomanager ook dan zijn toegevoegde waarde laten zien. Vijf tips om wél de risico's te verminderen, maar niet ontslagen te worden.
Het huidige economisch tij dwingt investeerders in vastgoed tot het opstellen van een goede en transparante business case en meerjarenportefeuilemodel. Pas bij uitmuntende cijfers zijn financiers te verleiden om (mee) te investeren in een project. Er zijn veel valkuilen in het opstellen van een goede businesscase en een te financiële oriëntatie leidt ook niet tot een optimaal resultaat. In dit artikel worden 5 do's en dont's toegelicht.
Value Based Credit Management (VBCM) werd het afgelopen decennium regelmatig geprezen in de literatuur maar zag slechts zelden het licht op de bedrijfsvloer. Hoe is het mogelijk dat een concept dat zo veel potentie herbergt, in de praktijk veelal uitmondt in een losse flodder? Voor de implementatie van VBCM geldt dezelfde Hollandse wijsheid als voor elk ander implementatietraject: bezint eer gij begint! Dit artikel geeft drie basisvoorwaarden die de credit manager dient te overwegen alvorens hij aan de slag gaat met VBCM.
Veel medewerkers weten niet of er maatregelen op het gebied van integriteit zijn genomen binnen de onderneming of zijn hier niet van op de hoogte. Dit blijkt uit de European Fraud Survey 2011 van Ernst & Young. Veel ondernemingen kunnen niet verzekeren of hetgeen zij over integriteit op papier hebben staan wordt gereflecteerd in het gedrag van de medewerkers.
In het slechtste jaar voor werkkapitaal aller tijden - 2010 - is veel laaghangend fruit al geplukt door bedrijven. Toch ziet het er niet naar uit dat de kredietmarkt de komende tijd veel scheutiger gaat worden in het verschaffen van liquide middelen. Bedrijven moeten dus op zoek naar verdere winst en die is volgens CFO.com te vinden in de Days Payable Outstanding, een post die nogal vaak over het hoofd wordt gezien.
Slecht management is de grootste productiviteitskiller aller tijden voor medewerkers. Hoe kan het beter? Een opfriscursus Covey.
Doorgaans zit een groot deel van het werkkapitaal binnen organisaties vast in voorraden. Voorraden zijn het resultaat van het balanceren tussen de fluctuerende vraag van afnemers aan de ene kant en grillen van de markt van toeleveranciers aan de andere kant. De basis voor het verminderen van voorraden is slimmer plannen en beter besturen met partners in de supply chain. In deze checklist worden de grootste verspillingen in de supply chain geïdentificeerd en krijgt u tips voor verbetering.
Lean Management krijgt de laatste jaren veel aandacht als hét antwoord op veel van de problemen waar het bedrijfsleven en de overheid mee kampen. De ervaring leert dat de kans op een succesvolle implementatie van Lean sterk wordt vergroot als organisaties onderstaande randvoorwaarden goed invullen.
In het takenpakket van de controller vindt een duidelijke verschuiving plaats van registratie, controle en rapportage naar het continu ondersteunen van het management om 'in control' te zijn. 7 Eigenschappen van een modern controller.
Keuzes omtrent (des)investeringsvoorstellen worden meestal ondersteund met (combinaties van) methodieken die het management moeten helpen de juiste beslissingen te nemen. Zo kan men een netto contante waarde (NCW) berekening gebruiken en de keuze (mede) laten afhangen van het wel of niet positief zijn deze NCW. Voor flexibiliteit kiest men echter de reële opties aanpak.
Heeft uw organisatie de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in Business Intelligence, Datawarehouses of andere rapportagesystemen? En heeft u het gevoel dat deze investering niet veel heeft opgeleverd, omdat de mensen in uw organisatie de managementrapportages niet gebruiken? Dan bent u waarschijnlijk in één van de vele organisatorische valkuilen gestapt die er voor zorgen dat de effectiviteit van managementrapportages zeer laag is.
Administratieve Organisatie. Voor veel organisaties de belichaming van bureaucratie. In de praktijk zie je organisaties die er alles aan doen om van hun administratieve organisatie een gedrocht te maken. Om het u makkelijk te maken, heb ik voor u een (willekeurige en niet uitputtende) lijst van manieren om ook bij uw organisatie de AO tot een last te maken. Voor het gemak worden AO en interne beheersing hierbij onder één noemer AO genomen.
Het succes van overnames wordt vaak schromelijk overdreven. Toch zal er na de huidige recessie op den duur weer een periode van fusies en overnames komen, aldus prof. dr. Hans Schenk, hoogleraar Economie aan de Universiteit Utrecht.
Iedere onderneming die haar continuïteit veilig wil stellen zal zich tenminste moeten oriënteren op de faalkansen en succesfactoren van de interactie tussen onderneming en de maatschappij. Met behoud van de eigen strategie kan rekening worden gehouden met de belangen van stakeholders en met mogelijk ongewenste gevolgen van de bedrijfsvoering voor de maatschappij. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een nieuwe naam voor toekomstbestendig ondernemerschap.
Shared Services en Outsourcing mogen nog altijd op warme belangstelling rekenen van bedrijven die op zoek zijn naar (verdere) kostenbesparingen en meer standaardisatie in de dienstverlening. In dit artikel worden 7 factoren belicht die in samenhang de 'governance' van de relatie tussen service center en business unit bepalen.
Banken hebben zich de laatste jaren staande moeten houden in een turbulente omgeving. De maatschappelijke verantwoordelijkheid van banken is breed uitgemeten in diverse media. Sociale media bieden, nu de roep op transparantie in de financiële sector luider wordt, een uitkomst voor banken die op zoek zijn naar hernieuwde intimiteit met de klant en die greep willen krijgen op hun identiteit.
De meeste organisaties gaan nu nadenken over het jaarplan en budget 2012. Niet iedereen zal staan te trappelen. Ondanks dat al lang erkend wordt dat budgettering noodzakelijk is voor het managen van een organisatie, is het ook een veel bediscussieerd en bekritiseerd onderwerp.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl