Een management buy out voegt waarde toe. Aldus Robert Schipper, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP). Samen met Ernst & Young deed de NVP onderzoek naar de gevolgen van een mbo.
Huur de verkeerde overnamespecialist in, en zelfs de op papier meest briljante deal mislukt. Voor de aanstaande Dag van de Overname onderzochten we welke dealmakers hun overnames wél tot een goed einde brengen. Een overzicht van de genomineerden.
Sligro verwacht in de tweede helft van 2004 een aantal winkels over te nemen voor de retailtak van het bedrijf. Dat heeft directievoorzitter Abel Slippens gezegd tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers.
Sligro heeft een slag geslagen op de groothandelsmarkt. De onderneming neemt voor 36,5 miljoen euro de horecaleverancier VEN over.
Ook altijd gedacht dat offshore contactcenters - de buiten het thuisland gevestigde callcenters die telefoontjes en e-mail afhandelen voor bedrijven in het thuisland - alleen voor de Amerikaanse en Britse markt een relevant verschijnsel zijn. Ten onrechte, zo blijkt uit onderzoek van Interview. NSS.
De stroom inkomende facturen bij grotere Nederlandse bedrijven zorgt voor een kostenpost van honderdduizenden euro's. De meeste bedrijven kunnen deze kosten echter gemakkelijk terugdringen door een betere 'invoice processing'. Dit blijkt uit het IP Marktonderzoek 2004 van Basware, een leverancier van software voor de verwerking van inkomende facturen.
Aan het aantal C's in het bedrijfsleven lijkt geen einde te komen. De klassieke trits CEO, CFO en CCO is de laatste jaren uitgebreid met de COO (Chief Operations Officer, de CIO (Chief Information Officer) en nog wat Chiefs. Vaak gaat het om fantasietitels, in het leven geroepen om de eerzucht van mensen binnen een bedrijf te stillen, en baasjes het gevoel te geven dat ze heuse bazen zijn. Maar soms gaat er achter die functieaanduiding nog een leidinggevende functionaris schuil ook.
Grote Nederlandse bedrijven zien mogelijkheden om de taken van steeds meer divisies uit te besteden. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van bureau Giarte en managementconsultancy Accenture.
Inkoopprocessen worden zo complex en cruciaal dat CFO's zich er steeds meer mee gaan bemoeien. Maar zelf onderhandelen doen ze niet. Aan hen de taak om scenario's door te rekenen, te plannen en het bedrijf zodanig aan te passen dat er minimale goederen en diensten nodig zijn.
Innovatie is het nieuwe toverwoord. Daar hangt onze toekomst van af. Het gebrek eraan verklaart de duur en diepgang van de economische dip. Maar innovatie is niet gemakkelijk. Het lijkt een onbeheersbaar proces, meer geluk dan wijsheid. Toch is dit beeld pessimistisch.
Organisaties onderkennen de toenemende noodzaak tot veranderen om zo de concurrentie voor te blijven. Ze besteden veel tijd en energie aan vernieuwing en het optimaliseren van bestaande bedrijfsprocessen. Opmerkelijk genoeg blijft één bedrijfsproces vaak buiten beschouwing: het veranderen zelf. Terwijl hier nog veel te verbeteren en te besparen valt. Sterker nog, het blijkt mogelijk 25 procent meer rendement uit veranderingen te halen door het verandermanagement te professionaliseren.
De queeste naar waarde is ongetwijfeld aangevangen bij het ontstaan van het menselijk leven. Over de resultaten kunnen we niet ontevreden zijn. Gemiddeld genomen leven we niet alleen langer en gezonder, maar ook onder veel betere omstandigheden dan onze voorouders. Die zoektocht naar economische waarde gaat wel met veel vallen en opstaan, en daarbij komt duidelijk naar voren dat opstaan geen vanzelfsprekendheid is.
Delft Instruments zat lange tijd vastgeroest op de beurs. Chronische onderwaardering spoorde aandeelhouders aan om het bedrijf serieus naar delisting te laten kijken. AlpInvest toonde zich een ware reddende engel voor de exit. En passant kan de rode loper uit voor het acquisitietraject.
AlpInvest zegt bij monde van partner buy-outs Alexander van Wassenaer kleine en middelgrote beursgenoteerde ondernemingen te volgen. "Bij Delft Instruments vielen ons een paar dingen op. Allereerst: dit management heeft een bijzonder goede trackrecord, na de komst van De Groot en Dekker is de winst sterk gegroeid. Ten tweede: ondanks de sterk verbeterde performance is de ondernemingswaarde nauwelijks gestegen. Drie: in hun niches behoren ze wereldwijd tot de top-drie. Het is derhalve een zeer sterke onderneming in wat kleinere markten."
Volgens Paul Andriessen, analist bij SNS Securities, was de delisting niet nodig. Hij vindt ook het bedrag dat per aandeel is betaald te laag. "De stelling dat aanvullende acquisities slechts met een aandelenemissie konden worden gefinancierd, komt louter voort uit de overmatige solvabiliteitseis die de onderneming zichzelf heeft opgelegd.
Achter de pui van het pand aan de Vijzelstraat nummer 20 wordt het nooit meer zoals vroeger. Sinds kort heeft bijna iedereen wel een nieuwe collega, een nieuwe functieomschrijving of een nieuwe werkplek. Integratie en reorganisatie zijn sinds half maart de toverwoorden binnen Binck NV, de nieuwe combinatie van AOT en Binck. Er wordt druk geïntegreerd, afgestoten, uitgebreid en geïnnoveerd en niet zonder resultaat. Maar het vernieuwde Binck moet volgens CFO Thierry Schaap nog wel enkele colletjes nemen.
Megaprojecten zijn vrijwel synoniem met budgetoverschrijdingen. En de projectleiders worden maar al te vaak afgeschilderd als onnozele en ondeskundige prutsers. Ten onrechte, zegt Eric Kemperman, manager Projectbureau van het nieuwste megaproject van Nederland, Maasvlakte 2. "Het echte verhaal blijft te vaak onderbelicht. Het is ook zo gemakkelijk om straffeloos te schrijven dat het ene megaproject weer duurder is geworden en het andere weer te laat wordt opgeleverd."
Ondernemingen zijn zoekende welke richting ze op moeten. Er is wel overdreven veel aandacht voor de risico's van het ondernemerschap, maar het ontbreekt aan nieuw elan. De balans tussen kansen en bedreigingen en tussen risico en rendement is zoek.
Een belangrijk onderdeel van de verkoop van een onderneming bestaat uit de due diligence. Voor het goed verlopen van de due diligence is een data room vaak cruciaal. Het creëren van een goede data room kost echter veel tijd en de due diligence door potentiële kopers duurt vaak lang. In veel gevallen kan het gebruik van een virtuele data room en de digitalisering van het vraag- en antwoordspel tussen potentiële kopers en verkoper belangrijke ondersteuning bieden.
Een goede management buy-out werkt bevrijdend, zowel voor het kopende management als voor het verkopende moederbedrijf. Stokvis Tapes heeft zo'n MBO net achter de rug. In november 2003 nam het management het bedrijf over van Hagemeyer. Maar niet elke buy-out is zo succesvol als die van Stokvis. Een ontsnappingspoging mislukt al snel, met uiterst onaangename gevolgen voor de CFO.
Sligro Food Group, genoteerd aan de Amsterdamse beurs, is een bedrijf van overnames en een aandeel van de maag. Waar de klant eet maakt het bedrijf niet uit, als het eten uiteindelijk maar van Sligro komt. Met deze ogenschijnlijk simpele doelstelling is de omzet van het bedrijf sinds de beursgang in 14 jaar tijd gegroeid van een slordige 250 miljoen tot ruim 1,3 miljard euro. Sligro-aandeelhouders waren de afgelopen tien jaar spekkoper, want er was niet één bedrijf aan de Amsterdamse beurs dat in die periode kon tippen aan het rendement van het Sligro-aandeel. Het is dus niet zo vreemd dat CFO Huub van Rozendaal vasthoudt aan degelijkheid en aan de misschien wat ouderwets ogende financiële doelstellingen.
Dubbel betaalde facturen, zoekgeraakte facturen, onverwachte extra betalingen, gelijksoortige inkopen bij verschillende leveranciers tegen verschillende tarieven. Geen zaken die je bij grote professionele ondernemingen verwacht, maar toch komt dit vaker voor dan je zou denken. Ook de controller treft blaam: als financieel geweten van de onderneming zal hij door zijn directie hierop worden aangesproken. Met het Three Way Matching-principe kan hij een haperend inkoopproces onder controle krijgen en voortaan zonder schroom de directiekamer betreden.
Bedrijven lijken nog geen flauw idee te hebben van wat hen te wachten staat als de nieuwe internationale richtlijn voor bankkredieten van kracht wordt. Wie bij de bank leent, ziet straks het risicoprofiel van zijn bedrijf doortikken in de kosten van zijn banklening. Meer risico betekent straks meer betalen.
Hoewel de 'kaasschaaf' op de korte termijn soms onvermijdelijk is, levert die aanpak bij kostenbesparingen maar beperkte resultaten op. In sommige gevallen wordt het bekende 'iedereen een beetje inleveren en overal een beetje van afsnoepen' op de middellange termijn zelfs duur betaald. Wanneer en voor wie is de kaasschaaf de juiste aanpak? Wat zijn de kosten ervan? Zijn er betere alternatieven? En waarom kiezen we tegen beter weten in toch vaak voor de gemakkelijkste weg? Deze vragen stonden centraal in de onlangs door Getronics georganiseerde Tables of Inspiration-discussies over de grenzen van kostenbesparingen. Door Gilbert Silvius
Steeds vaker duiken ze weer op in de financiële katernen van de kranten: berichten over fusies en overnames. Acquisities staan weer meer op de strategische agenda en dus komen ook de fundamentele vragen weer bovendrijven over ondernemingswaardering, goodwill en andere immateriële vaste activa. Hoe gaan adviseurs en financieel bestuurders hiermee om?
Het aantal fusies en overnames is de afgelopen twee jaar dramatisch gedaald. Daarmee is de vijfde fusiegolfbeweging voorbij. Zal een snel herstel volgen of laat de zesde golf nog wel tien jaar op zich wachten? Feit is dat er nog talloze veroveringen uit het recente verleden bij ondernemingen 'op de plank liggen' die nooit goed zijn geïntegreerd. Sterker nog: men heeft in veel gevallen slechts een gebrekkige beheersing over de gekochte entiteit. Om vaak duurbetaalde ingecalculeerde synergievoordelen alsnog te effectueren zal de overgenomen partij eerst beheerst moeten worden. In dit artikel gaan we in op de zo belangrijke beheersingsfase die direct op de veroveringsfase volgt. Deze aanpak is bedoeld voor zowel nieuwe aankopen, als voor aankopen uit het verleden die nog maar gebrekkig worden beheerst.
Na een periode van sterke groei aan het einde van de jaren negentig, bereikte de markt voor fusies en overnames in 2000 wereldwijd een hoogtepunt. Sindsdien zijn de omstandigheden in meerdere opzichten verre van ideaal geweest en kromp de markt in zowel 2001 als 2002 met ongeveer twintig tot dertig procent. De grote vraag is of de markt in 2003 de bodem heeft bereikt, of dat er kan worden gesproken van een voorzichtig herstel.
In de dynamische context waarin bedrijfsverkopen plaatsvinden, vormt de chief financial officer vaak de spil. Alleen met een goede voorbereiding en coördinatie kan dit verkoopproces succesvol worden afgerond. Wanneer gaat men over tot verkoop, en wat zijn de verschillende stappen? Praktische tips voor het inrichten en managen van een (formeel) verkoopproces.
Waarom is onderhandelen bij fusies en overnames zo moeilijk? Is het het complexe karakter van een transactie? Het veranderde economische tij? Of de vele belangen die er spelen? Dit artikel behandelt de vele kenmerken en problemen van onderhandelen bij fusies en overnames. Wat zijn de spelregels en welke instrumenten kunnen hierbij worden gehanteerd?
Elke overname vraagt om specifieke financiering. Dit is onder meer sterk afhankelijk van de wensen en eisen van koper. Alexander Olgers en Alex Thomassen van CenE Bankiers over onder meer waardebepaling bij een buyout en mezzaninefinanciering als alternatief financieringsinstrument.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl