De rechtszaak tegen de voormalige topmannen van Ahold is begonnen. Cees van der Hoeven, Michiel Meurs, Jan Andreae en Rolan Fahlin staan terecht om zich te verantwoorden voor het Ahold debacle. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Is deze topmanagers van weleer iets aan te rekenen? We waren er toch allemaal bij?
Een groeiend aantal accounting en financiële professionals ontvangt een bonus naast zijn salaris. Bonussen zijn niet meer uitsluitend bestemd voor hogere posities in organisaties, hoewel juist de extra inkomsten van de kopstukken vaak in de media worden uitgelicht.
Vooruitlopend op de hype, ontwikkelde Bert Moser, financieel directeur van de Unica Installatiegroep, een concept voor gezamenlijke ondersteunende diensten. Sinds enkele jaren staat het SSC er. 'Als team hebben we wat te bewijzen.'
Een jaaromzet van 37 miljard US dollar wereldwijd, een personeelsbestand van 156.000 mensen en in Nederland een klantenportefeuille met daarin onder meer luchtvaartmaatschappijen, olieraffinaderijen en grote retail ketens. Daarmee is Fujitsu Services wereldwijd de derde speler op de markt van it-services, maar dat is voor Finance Director Ad Bax niet genoeg. "We moeten exponentieel groeien".
Wanneer men een zakenrelatie heeft die zijn betaalplichten niet nakomt is dat erg vervelend. Als na verscheidene verzoeken om de schuld te betalen de debiteur nog steeds niet overstag gaat, wordt het tijd om serieuze stappen te ondernemen. De meest effectieve en logische stap is om een incassobureau in te schakelen.
Het effect van het functioneren van de controller wordt maar voor een relatief klein gedeelte bepaald door vaktechniek. Vakmanschap is meer dan alleen kennis: het zijn juist de persoonlijke vaardigheden die het verschil maken tussen een meer of minder succesvolle controller of financieel manager.
In navolging van Amerika begint ook in Europa Six Sigma aan populariteit te winnen. Maar wat is Six Sigma nu precies? Waar komt het vandaan? Wat kun je er als financieel manager precies mee doen? En werkt het ook in financiële organisaties?
Rien van Poelgeest (3M Nederland) is de winnaar van de Credit Manager of the Year Award 2006. Uit handen van oud-minister Benk Korthals kreeg hij de felbegeerde Award uitgereikt. Een zichtbaar ontroerde Van Poelgeest nam de Award in ontvangst, maar vond dat de award niet voor hem alleen was bestemd. De overige 15 genomineerden waren net zo goed winnaars.
Kendrion heeft eind jaren negentig door een diep dal moeten kruipen. De fabrikant van onder meer elektromagnetische componenten had in veel opzichten de wind tegen. De onderneming uit Zeist had te leiden onder een aantal slecht renderende acquisities. Daarnaast heeft de verkoop van Pinguin aan zijn toenmalige CEO Jan Bernard Wolters het bedrijf in de problemen gebracht. CFO Eiko Ris sprak tijdens het Jaarcongres Credit Management op openhartige wijze over de moeilijke periode van Kendrion, de fouten die zijn gemaakt, maar ook over de succesvolle weg naar herstel.
Voordat de felbegeerde Credit Manager of the Year Award 2006 werd uitgereikt, moest Van Poelgeest (3M Nederland) eerst nog even aan de bak. De credit manager van 3M Nederland was een van de zes experts die een workshop verzorgde voor de aanwezigen op het congres.
Tien valkuilen in credit management. Zoveel mogelijk geld binnenhalen voor de onderneming pakt niet altijd positief uit. Mr Mannes Westhuis, voorzitter Vereniging Voor Credit Management, weet er over mee te praten. Speciaal voor het eerste nummer van het nieuwe Tijdschrift Financieel Management zette hij 10 valkuilen op een rij.
Over twee dagen barst het feest weer los. In het NH Hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout wordt donderdag de 3de Credit Management Award uitgereikt. Vorig jaar ging Getronics er met de felbegeerde award vandoor. Wie krijgt dit jaar de eer? Nog een keer blikken we terug: Ben Walet, Manager Credit Control bij Getronics Nederland wist de DBO (Days of Billings Outstanding) in korte tijd van 70 dagen terug te brengen naar 40 dagen.
Cijfers zeggen niet alles; dit is niet een uitspraak die je snel kan verwachten uit de mond van een financial. Toch is dit de kern van de visie die Gerrit-Jan Bas heeft op het vak Credit Management. De Risk Director Benelux van General Electric Equipment Services staart zich niet blind op de cijfers. Het zijn vaak momentopnames die een verkeerd beeld van een bedrijf kunnen schetsen. Bas richt zich liever op structurele zaken. Hoe goed is het management van een klant waar je zaken mee doet? Dat is volgens de Risk Director een veel essentiëlere vraag.
Outsourcen en compliance: het blijven de key-words voor het internationale bedrijfsleven. Essentieel voor de CIO is om op beide vlakken de volledige regie in eigen handen te houden, zeker als hij/zij te maken krijgt met een combinatie van beide thema's. De in dit kader meest in het oog lopende regeling van de laatste tijd, de Sarbanes-Oxley Act (SOx-Act), heeft vergaande gevolgen voor de bedrijfsvoering. Complexer wordt het als een bedrijf zijn processen heeft uitbesteed aan een serviceorganisatie. Wie is in deze situatie verantwoordelijk voor de processen en hoe toon je als CIO aan volledig in control te zijn?
Credit management is onderdeel van de klantbenadering van internetbedrijf LensExpress. Directeur Marc Pols weet met zijn beleid goed betaalgedrag af te dwingen. En het risico dat hij al loopt, heeft hij buiten de deur geplaatst. Resultaat? Een wanbetalingpercentage van 0,1 procent.
Olympia uitzendburo realiseerde in 2005 een omzet van waarschijnlijk 138 miljoen euro. Dat is 38 procent meer dan het jaar daarvoor. Gevolg: bijna een verdubbeling van het aantal facturen waarvan de kwaliteit ook nog eens gestegen is. 'En toch doen we alles nog met hetzelfde aantal fte's als vorig jaar.' Het motto van Olympia 'wij werken ons uit de naad voor u' heeft ook betrekking op de afdeling Finance van manager Paul Verdiesen.
Een strakke structuur, afspraken die voor iedereen duidelijk zijn, dat maakt het binnenhalen van vorderingen een stuk makkelijker. En dan gewoon doen wat er gedaan moet worden. Maarten Verheul, Financial Director Bandolera: 'Voor mij is het een sport, daar doe ik niet moeilijk over.'
Cannondale produceert sinds vijftien jaar vanuit een vestiging in Oldenzaal fietsen voor de Europese markt. Voormalig accountant Jos Hofste is er financieel manager. Zijn focus ligt momenteel op credit management.
Jaarlijks zo'n 45.000 facturen - waarvan meer dan de helft voor klanten uit het buitenland - en ruim 14.000 klanten. 'Als ik bakstenen verkocht, zou ik streven naar een DSO van dertig tot veertig dagen', zegt Ed van der Plas, hoofd Financiële Administratie van het Nederlandsch Octrooibureau. 'Maar in onze branche is een DSO van vijftig tot zestig dagen een hele prestatie.'
Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland, wist de DSO van 47 naar 34 terug te dringen. Niet alleen door bij klanten tijdige betaling te realiseren, maar ook door hen te trainen in credit management. In de vijftien jaar dat hij al op dit gebied actief is, heeft hij veel kennis en ervaring opgedaan, die hij niet alleen reserveert voor zijn werkgever, maar ook voor klanten.
Levi Strauss is in Nederland en de rest van Europa nog maar een fractie van wat het bekende jeansmerk enkele jaren geleden was. De organisatie en zeker de afdeling credit management is sterk geslonken, met alle gevolgen van dien. Maar het 'hart van de organisatie' is in korte tijd opnieuw op poten gezet en klopt als nooit tevoren. Informatie is het toverwoord.
Pioneer Benelux zet 'van bovenaf' in op credit management. Tot grote tevredenheid van Martin Keppel, credit manager Pioneer Benelux. En de resultaten mogen er zijn. Behalve de sterk afgenomen Days Sales Outstanding (DSO) is Pioneer Benelux ook bezig met de implementatie van SOX (Sarbanes-Oxley) en heeft het een ERP-systeem geïmplementeerd. Kredietverzekeraars en incassobureaus zijn overbodig.
CFO Tjalling Haisma laat bij de elektrotechnische groothandel Rexel commercie en financiën hand in hand gaan. Gevolg is een op het bedrijf afgemeten credit management proces waar geen buitenstaanders bij aan te pas komen. 'Credit management staat voor mij gelijk aan kennis van de klant.'
Van een los, confederaal verband naar een strakke, pan-Europese organisatie. Canon Europa kreeg daarmee de kans zijn credit management proces helemaal opnieuw in te richten. Een buitenkans, vindt European Credit Control Manager Peter van Hanegem. 'Een nieuw proces dwingt je goed en gestructureerd na te denken.'
Roland Speklé moet nog even wennen aan het uitzicht. Zijn werkkamer kijkt uit over de lommerrijke omgeving van Breukelen. Dat is even iets anders dan de betonnen kantoorkolossen die deel uitmaakten van zijn dagelijkse panorama in Rotterdam. Dat onwennige is niet zo verwonderlijk; Speklé is in de loop der jaren vergroeid geraakt met de Erasmus Universiteit.
Marco den Haan wist in 2004 de DSO van veertig dagen te verlagen naar minder dan dertig. Een jaar later bleven de resultaten indrukwekkend, hoewel hij ondertussen allerlei aanvullende projecten op zijn bord kreeg. Den Haan over twee hectische jaren.
De particuliere telecommarkt in Nederland is volledig verzadigd en het verschil tussen de operators is nihil. Voor de aanbieders de hoogste tijd om zichzelf te onderscheiden en de klanten die ze hebben te behouden. En dat in een branche waar rekeningen, zacht gezegd, niet altijd op tijd worden betaald en de aanmaning soms de enige band is met de klant.
In vier jaar tijd stopte credit manager Harry Ekkel de neerwaartse spiraal waarin de credit management afdeling van Wasco Holding zich bevond. Sterker nog, hij wist met een uitgebreid meerjarenplan de boel weer op de rails te zetten en aanzienlijke verbeteringen te realiseren.
In een internationale branche als de reiswereld is het valutarisico een van de belangrijkste aandachtspunten voor de credit manager. Zo weet ook Harry Nigten, treasury manager bij TUI Nederland. 'Er gaat bijna een jaar voorbij tussen in- en verkoop van reizen. En dat over landsgrenzen en in verschillende valuta's.'
De bouw- en installatiewereld kent omvangrijke, langlopende opdrachten en relatief weinig, maar grote debiteuren. Dat brengt risico's met zich mee. Risico's die beheersbaar moeten blijven. Monique Busch, controller bij TBI Holdings, onderving deze door samen met een adviseur in risicomanagement een raamwerk voor credit management neer te zetten.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl