Het verbeteren van uw werkkapitaal is en blijft sinds de kredietcrisis essentieel. In dit artikel vindt u een aantal concrete maatregelen om voorraden, debiteuren en crediteuren te optimaliseren.
Werkkapitaal kunt u zien als het vet op de botten van uw onderneming. En net als een gezond mens een gezonde portie vet op de botten dient te hebben, heeft een onderneming ook een gezonde hoeveelheid werkkapitaal nodig om een vloeiende en gestroomlijnde operatie zeker te stellen.
Om werkkapitaal duurzaam te verbeteren moet de aanpak afgestemd worden op het volwassenheidsniveau van werkkapitaalmanagement en de organisatiecomplexiteit. De aanpak dient uit te gaan van een integrale benadering, waarbij verbeteringen gerealiseerd worden op het gebied van organisatie inrichting, medewerkers, processen, tooling en rapportages. Dit leidt tot blijvende verlaging, ook als de aandacht voor het onderwerp door verbeterende economische omstandigheden vermindert.
Werkkapitaalverbetering is geen nieuw fenomeen voor financiële managers. Het onderwerp is weer bovenaan de agenda komen te staan nu de banken strengere criteria hanteren bij het toekennen van leningen. De uitkomsten van een recente survey naar werkkapitaal in relatie tot afnemers laten niets te wensen over en maken duidelijk dat Nederlandse leveranciers zoeken naar alternatieven voor het verbeteren van hun werkkapitaal.
Verkopers worden door omzetbonussen aangespoord om toch vooral omzet te genereren. Door deze scoringsdrift neemt de commerciële man of vrouw sneller risico's die later incasseren een stuk moeilijker maakt. Denk hierbij aan hoge kortingen en soepele betalingscondities. Voor uw bedrijf kan deze tactiek desastreuze gevolgen hebben. Het is daarom verstandig om de omzetgedreven structuur om te zetten in een 'pay by cash-in-systeem'. Acht tips om aan de hand van dit principe te gaan werken.
Na een fusie is snel geld nodig. Maar hoe kun je in de turbulente aanvangsperiode voldoende cash creëren zonder de organisatie extra onder druk te zetten? Het verlagen van de inkoopkosten is één van de weinige manieren om zonder frictie, snel geld vrij te maken en tegelijkertijd de integratie te bevorderen.
Het is ondernemend Nederland niet ontgaan: de banken zijn terughoudend met kredietverlening. De leenruimte daalt, de kosten stijgen en de bank stelt kritische vragen. Meer dan ooit tijd om zes klassieke misverstanden aan te pakken die menig bedrijf in de weg staan bij het zeker stellen van passende financiering. Ook uw bedrijf?
Eerlijk is eerlijk, voor de meeste zelfstandig ondernemers is financiën niet de grootste hobby. 'Daar heb ik een boekhouder voor', of: 'Als ik doe waar ik goed in ben, volgt het geld vanzelf', zijn veel gehoorde uitspraken. Gelukkig weten veel zelfstandigen wel dat enig financieel besef onontbeerlijk is voor een gezonde bedrijfsvoering. Acht tips voor een financieel gezonde onderneming.
Hoe wast u uw zwarte geld wit? In deze checklist vindt u de drie stappen die u moet zetten om uw zwarte geld om te zetten in legaal wit geld. Uiteraard is het niet de opzet om ondernemers op ideeën te brengen. Het gaat het er juist om hoe je als financieel directeur of accountant voorkomt dat je betrokken wordt bij malafide praktijken. U krijgt een voorbeeld en 5 tips om witwassen en financiering van terrorisme te voorkomen.
De nestor van Leveraged Finance in Nederland, zo kan Wout Germ gerust betiteld worden. In 1997 werd hem bij ABN AMRO gevraagd een Leveraged Finance productgroep op te richten; voor Large - en Mid Cap deals destijds iets volledigs nieuws. Na ruim 32 jaar bij ABN AMRO gewerkt te hebben gaat Germ later dit jaar van zijn pensioen genieten. F&O riep een aantal (oud-) collega's bij elkaar om over verleden, heden en toekomst van Leveraged Finance te spreken.
Steeds meer bedrijven gebruiken Asset Based Lending (ABL) om hun assets - voorraden, debiteuren of voorverkochte inkopen - liquide te maken. Echter, wanneer ABL wordt ingezet om op korte termijn gaten te dichten, heeft dat een negatieve invloed op de waardebepaling van de onderneming bij een eventuele overnametransactie.
Elektronisch factureren staat de laatste tijd hevig in de belangstelling. Onder meer vanwege de grote voordelen die er aan kleven: kostenbesparing, grip op werkkapitaal en efficiëntere processen. Het toepassen van e-factureren verloopt niet altijd even vlekkeloos. Hieronder komen negen blunders uit de praktijk van elektronisch factureren aan de orde. Inclusief tips om deze blunders te voorkomen. Om zo meer rendement uit e-factureren te halen.
Zeker 70 procent van de op stapel staande faillissementen is al maanden van tevoren zichtbaar. Dit signaleert Dun & Bradstreet. Uit gegevens van de leverancier van kredietinformatie blijkt dat je een organisatie die op het punt staat bankroet te gaan kunt herkennen aan hun betaalgedrag, een logische, maar belangrijke indicator die toch nog wel eens over het hoofd wordt gezien.
Ondernemingen worden onder druk van de raad van commissarissen, banken, analisten, rating agencies en overige externe stakeholders steeds meer gedwongen om te focussen op cash- en werkkapitaalmanagement. Dit blijkt uit de jaarlijkse KPMG cash survey onder 350 finance executives in de VS en Europa.
De economische crisis lijkt zijn einde te bereiken. En hoewel dit paradoxaal klinkt, betekent dit ook dat voor veel bedrijven een uiterst spannende tijd aanbreekt. U voldoet natuurlijk graag aan een hoger vraagniveau en u beseft dat dit een hogere investering vraagt in uw werkkapitaal. Maar kunt u dit ook financieren? Is uw cashflow voldoende sterk om te kunnen investeren gedurende de verwachte periode van groei?
De crisis leek ook in Nederland het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) onder druk te zetten. Waarom zou je alle regels en fatsoen in acht nemen als je alle middelen moet aangrijpen om als organisatie te overleven? Waarom de belangen van de toekomstige generaties in acht nemen, als je nu verwikkeld bent in een heftige concurrentiestrijd om één van de weinige orders die er te vergeven zijn, te bemachtigen?
De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders KBvG is fel gekant tegen het nieuwe wetsvoorstel dat de invoering van een nieuw griffierechtenstelsel in burgerlijke zaken regelt. Door zijn opzet werkt dit namelijk averechts uit voor mensen die in een problematische schuldensituatie verkeren.
Nederlandse exporteurs lijken de weg naar boven weer te hebben gevonden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Trends in Export van kredietverzekeraar Atradius en exportorganisatie Fenedex onder ruim 4.000 exporteurs. Over 2009 rapporteerde 44 procent van de respondenten een omzetdaling uit de export. Een historisch dieptepunt.
Het Wetsontwerp Incassokosten laat pijnlijk duidelijk zien dat de overheid nog steeds een verkeerd beeld heeft van het maatschappelijk en economisch belang van de incassobranche. Het wetsontwerp gaat alleen over incassokosten. De regulering van de branche is geheel buiten beschouwing gelaten en sancties voor dubieuze incassopraktijken zijn niet in het wetsvoorstel opgenomen.
Op donderdag 25 maart 2010 tijdens het 7e Jaarcongres Credit Management in het congrescentrum NH Leeuwenhorst in Noordwijkerhout is Vincent van Viersen, Credit Manager bij Corus, uitgeroepen tot winnaar van de prestigieuze Credit Management Award 2010.
Op de eerste echt mooie lentedag van 2010 togen ruim 300 deelnemers naar Noordwijkerhout voor alweer de 7e editie van het Jaarcongres Credit Management. Het centrale thema was duurzaamheid in de breedste zin des woords, aan de hand waarvan er boeiende discussies ontstonden. Daarnaast was er natuurlijk ruim de gelegenheid voor mensen uit het veld om elkaar weer eens de hand te schudden en nieuwe - duurzame - business te genereren...
Creditmanagement in de hele keten betrekken, dat is de succesvolle formule van Tele2. Vandaar dat het geen aparte afdeling is, maar midden tussen de andere medewerkers zit. 'Alleen het binnenhalen van het geld en het beperken van de bad debt? Dan ben je niet goed bezig.'
Ziggo is ontstaan uit het samengaan van de drie voormalige kabelbedrijven: Casema, Multikabel en @Home. Na het op orde brengen van het huis, kon in 2009 begonnen worden met het verder vormgeven van de rol van creditmanagement. Omdat in de verzadigde telecommunicatiemarkt alles draait om klantbehoud was klanttevredenheid naast het binnenhalen van de euro's, het belangrijkste speerpunt.
Deze maand heeft de online betaalmethode iDEAL een mijlpaal bereikt. Sinds de introductie in oktober 2005 zijn er 100 miljoen betalingen met iDEAL verricht. Hiermee verstevigt iDEAL haar positie als marktleider in het online betalingsverkeer in Nederland.
Van een decentrale organisatie naar global creditmanagement. Dat was de uitdaging waar Carla van Delft voor stond toen ze in 2006 aantrad bij diervoederbedrijf Provimi. Inmiddels is er veel bereikt; een credit policy uitgerold, management standards aangepast, een nieuw creditmanagement systeem geschreven en uitgerold, dedicated creditcontrollers aangenomen en opgeleid en een maatwerk verzekeringstraject opgezet.
Kort na zijn aantreden bij afvalbedrijf SITA eind 2007 is Rick Dijkers begonnen met het omvormen van creditmanagement naar riskmanagement. Een handvol succesvolle projecten later is de DSO met vijf dagen verlaagd, de aging significant gedaald en is de klanttevredenheid met sprongen omhoog gegaan.
BAM heeft een lastig jaar achter de rug en doet een forse claimemissie van 250 miljoen euro om de vermogenspositie te versterken. Daarnaast praat men bij het bouwbedrijf met een groep banken om de bestaande afspraken op enkele punten te herzien.
Als een van de grootste papierleveranciers in Nederland voelt Proost en Brandt de problemen in de grafische industrie aan den lijve. Steeds meer afnemers komen knel te zitten. Maar in een echte relatie moet je wat voor elkaar over hebben.
De kredietcrisis heeft de nodige impact gehad op de maker van rubber en kunststof toepassingen Helvoet. Voor Group Controller Lennard van der Vaart aanleiding om de pijnpunten op het gebied van creditmanagement stevig aan te pakken. 'Om te kunnen overleven als bedrijf is het vrijmaken van cash een noodzaak.'
Tegenwoordig is een Nederlandse onderneming vaak beter af met een ouderwetse risicoanalyse dan een kredietverzekering. Kredietverzekeraars vergoeden steeds minder inkomstenderving, in de meest schrijnende gevallen is er zelfs een terugloop in de dekking van 40 procent. Dit stelt leverancier van kredietinformatie Dun & Bradstreet.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl