Ondernemingen worden onder druk van de raad van commissarissen, banken, analisten, rating agencies en overige externe stakeholders steeds meer gedwongen om te focussen op cash- en werkkapitaalmanagement. Dit blijkt uit de jaarlijkse KPMG cash survey onder 350 finance executives in de VS en Europa.
De economische crisis lijkt zijn einde te bereiken. En hoewel dit paradoxaal klinkt, betekent dit ook dat voor veel bedrijven een uiterst spannende tijd aanbreekt. U voldoet natuurlijk graag aan een hoger vraagniveau en u beseft dat dit een hogere investering vraagt in uw werkkapitaal. Maar kunt u dit ook financieren? Is uw cashflow voldoende sterk om te kunnen investeren gedurende de verwachte periode van groei?
De crisis leek ook in Nederland het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) onder druk te zetten. Waarom zou je alle regels en fatsoen in acht nemen als je alle middelen moet aangrijpen om als organisatie te overleven? Waarom de belangen van de toekomstige generaties in acht nemen, als je nu verwikkeld bent in een heftige concurrentiestrijd om één van de weinige orders die er te vergeven zijn, te bemachtigen?
De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders KBvG is fel gekant tegen het nieuwe wetsvoorstel dat de invoering van een nieuw griffierechtenstelsel in burgerlijke zaken regelt. Door zijn opzet werkt dit namelijk averechts uit voor mensen die in een problematische schuldensituatie verkeren.
Nederlandse exporteurs lijken de weg naar boven weer te hebben gevonden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Trends in Export van kredietverzekeraar Atradius en exportorganisatie Fenedex onder ruim 4.000 exporteurs. Over 2009 rapporteerde 44 procent van de respondenten een omzetdaling uit de export. Een historisch dieptepunt.
Het Wetsontwerp Incassokosten laat pijnlijk duidelijk zien dat de overheid nog steeds een verkeerd beeld heeft van het maatschappelijk en economisch belang van de incassobranche. Het wetsontwerp gaat alleen over incassokosten. De regulering van de branche is geheel buiten beschouwing gelaten en sancties voor dubieuze incassopraktijken zijn niet in het wetsvoorstel opgenomen.
Op donderdag 25 maart 2010 tijdens het 7e Jaarcongres Credit Management in het congrescentrum NH Leeuwenhorst in Noordwijkerhout is Vincent van Viersen, Credit Manager bij Corus, uitgeroepen tot winnaar van de prestigieuze Credit Management Award 2010.
Op de eerste echt mooie lentedag van 2010 togen ruim 300 deelnemers naar Noordwijkerhout voor alweer de 7e editie van het Jaarcongres Credit Management. Het centrale thema was duurzaamheid in de breedste zin des woords, aan de hand waarvan er boeiende discussies ontstonden. Daarnaast was er natuurlijk ruim de gelegenheid voor mensen uit het veld om elkaar weer eens de hand te schudden en nieuwe - duurzame - business te genereren...
Creditmanagement in de hele keten betrekken, dat is de succesvolle formule van Tele2. Vandaar dat het geen aparte afdeling is, maar midden tussen de andere medewerkers zit. 'Alleen het binnenhalen van het geld en het beperken van de bad debt? Dan ben je niet goed bezig.'
Ziggo is ontstaan uit het samengaan van de drie voormalige kabelbedrijven: Casema, Multikabel en @Home. Na het op orde brengen van het huis, kon in 2009 begonnen worden met het verder vormgeven van de rol van creditmanagement. Omdat in de verzadigde telecommunicatiemarkt alles draait om klantbehoud was klanttevredenheid naast het binnenhalen van de euro's, het belangrijkste speerpunt.
Deze maand heeft de online betaalmethode iDEAL een mijlpaal bereikt. Sinds de introductie in oktober 2005 zijn er 100 miljoen betalingen met iDEAL verricht. Hiermee verstevigt iDEAL haar positie als marktleider in het online betalingsverkeer in Nederland.
Van een decentrale organisatie naar global creditmanagement. Dat was de uitdaging waar Carla van Delft voor stond toen ze in 2006 aantrad bij diervoederbedrijf Provimi. Inmiddels is er veel bereikt; een credit policy uitgerold, management standards aangepast, een nieuw creditmanagement systeem geschreven en uitgerold, dedicated creditcontrollers aangenomen en opgeleid en een maatwerk verzekeringstraject opgezet.
Kort na zijn aantreden bij afvalbedrijf SITA eind 2007 is Rick Dijkers begonnen met het omvormen van creditmanagement naar riskmanagement. Een handvol succesvolle projecten later is de DSO met vijf dagen verlaagd, de aging significant gedaald en is de klanttevredenheid met sprongen omhoog gegaan.
BAM heeft een lastig jaar achter de rug en doet een forse claimemissie van 250 miljoen euro om de vermogenspositie te versterken. Daarnaast praat men bij het bouwbedrijf met een groep banken om de bestaande afspraken op enkele punten te herzien.
Als een van de grootste papierleveranciers in Nederland voelt Proost en Brandt de problemen in de grafische industrie aan den lijve. Steeds meer afnemers komen knel te zitten. Maar in een echte relatie moet je wat voor elkaar over hebben.
De kredietcrisis heeft de nodige impact gehad op de maker van rubber en kunststof toepassingen Helvoet. Voor Group Controller Lennard van der Vaart aanleiding om de pijnpunten op het gebied van creditmanagement stevig aan te pakken. 'Om te kunnen overleven als bedrijf is het vrijmaken van cash een noodzaak.'
Tegenwoordig is een Nederlandse onderneming vaak beter af met een ouderwetse risicoanalyse dan een kredietverzekering. Kredietverzekeraars vergoeden steeds minder inkomstenderving, in de meest schrijnende gevallen is er zelfs een terugloop in de dekking van 40 procent. Dit stelt leverancier van kredietinformatie Dun & Bradstreet.
De overheid heeft haar betalingsgedrag in 2009 aanzienlijk verbeterd. Werden rekeningen in 2008 door overheidsinstanties gemiddeld pas na 93 dagen betaald, afgelopen jaar daalde dat aantal tot 50 dagen. Vooral gemeenten, Rijkswaterstaat en politie waren in 2009 aanzienlijk sneller met het voldoen van uitstaande vorderingen.
Henk Laarman, die in 2006 aantrad als Directeur Financiën en Facilitair bij ArboNed, heeft zich de laatste jaren keihard ingezet om creditmanagement in zijn organisatie op de kaart te zetten. Naast de primaire procesinrichting heeft hij veel energie gestoken in het visualiseren van creditmanagement. Hierdoor gaat het leven. 'Creditmanagement moet zich continue profileren binnen de organisatie. Zodra het wegzakt, vervalt de organisatie weer snel in oude tradities. Je moet continu aanwezig zijn.'
De Credit Manager als belangrijk adviseur van de business. Dit is de situatie bij Corus in IJmuiden. Vincent van Viersen, sinds 2003 de Credit Manager bij het staalbedrijf, draagt bij aan strategierealisatie door de sterke spelers in de markt te selecteren die de omzet binnen het bestaande portfolio kunnen vergroten. Ook trekt hij nauw op met Sales om de DSO strak te houden en het werkkapitaal te optimaliseren. Daarbij maakt hij gebruik van het 3T-model.
Het versoepelen van de regels voor digitaal factureren een jaar geleden, heeft geleid tot een sterke stijging in het aantal digitaal verzonden facturen. Hierdoor is ook de vraag naar online boekhoudtoepassingen gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van Onfin.nl.
In 2009 gingen er in Nederland 10.559 bedrijven failliet; een toename van 54 procent ten opzichte van 2008. Het is het hoogste aantal faillissementen dat ooit is uitgesproken, zo meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) dat met de cijfers komt.
Als één van de grootste spelers op de Nederlandse markt, houdt DDinformatica marktontwikkelingen rondom factuurautomatisering nauwlettend in de gaten. De belangrijkste veranderingen van 2009 zijn nu bekend. Dit blijkt uit een jaarlijks terugkerend onderzoek van DDinformatica naar de bekendheid en het gebruik van automatische factuurverwerking, maar ook belemmeringen in het huidige factuurverwerkingsproces en het eventuele voornemen om over te gaan op factuurautomatisering.
Private-equityhuizen in Nederland hebben moeite om geld te vinden voor het kopen van bedrijven. Dat meldt het Financieele Dagblad op basis van berekeningen van de Nederlandse Vereniging van Participatie-maatschappijen (NVP). Pensioenfondsen en rijke particulieren stelden vorig jaar slechte enkele honderden miljoenen euro's beschikbaar, terwijl dat bedrag normaal rond de 2 miljard euro ligt.
Onder invloed van de aanhoudende recessie maken steeds meer bedrijven met behulp van asset based lending (ABL) hun assets, zoals voorraden, debiteuren en voorverkochte inkopen, liquide. Deze extra financiële ruimte wordt door een aantal ondernemingen echter onjuist benut. ABL wordt in die gevallen ten onrechte ingezet om op korte termijn gaten te dichten, terwijl deze alternatieve financieringsvorm bij uitstek geschikt is voor duurzame financiering. Wanneer ABL wordt ingezet als verliesfinanciering, is dat op den duur funest voor de onderneming.
De buffers van de Nederlandse banken zijn ondanks de omvangrijke staatssteun nog steeds te laag. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) concludeert dit in een voorlopig verslag over de economische situatie in Nederland. Volgens het IMF zijn nieuwe kapitaalinjecties nodig. Martin van Loon, algemeen directeur Lindorff Netherlands, denkt dat banken het dichter bij huis moeten zoeken. Zij kunnen beter eerst naar hun slechte leningen kijken.
Bedrijven klagen over de stroeve kredietverlening van banken. Minister Van der Hoeven (Economische Zaken) waarschuwt ervoor dat banken als gevolg van strengere regelgeving de toenemende kredietbehoefte niet aankunnen. Zij wil maatregelen treffen om ondernemers te helpen. Hierover bericht Grant Thornton.
Op donderdag 25 maart 2010 organiseren Tijdschrift Financieel Management en Alex van Groningen het 7e Jaarcongres Credit Management in het congrescentrum NH Leeuwenhorst in Noordwijkerhout. Ook dit jaar zijn er weer een aantal creditmanagement verantwoordelijken genomineerd die zich hebben weten te onderscheiden middels hun bijdrage aan een bijzonder project in hun organisatie.
Tal van bedrijven claimen dat supply chain risico's een hoge prioriteit hebben op bestuursniveau, maar tegelijkertijd onderschatten zij de potentiële impact van deze risico's op grote schaal. Hen wacht een grote uitdaging als het gaat om deskundigheid op dit kritieke onderdeel van risicomanagement, zo blijkt uit recent onderzoek.
Op tijd betalen van facturen is een voorwaarde voor een gezonde economie. En tijdig en accuraat factureren draagt bij aan het uitbannen van wanbetalers. Te vaak zien we dat bedrijven op dat vlak steken laten vallen. Het probleem zit daarbij niet in de facturatie alleen. Bij het invoeren van klantgegevens gaat het bijvoorbeeld dikwijls al mis. Wanneer daar niet alert op wordt gereageerd, zien we onzorgvuldigheid en miscommunicatie als een rode draad door de gehele administratie lopen. Een verspilling van energie die met een klein beetje inspanning is te voorkomen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl