Vacatureteksten en functieomschrijvingen gaan vaak creatief om met de inhoud van een functie. Deels is dit marketing, deels wishful thinking en deels ligt dit aan de persoon die de functie vervult. Want wie u bent heeft invloed op hoe u uw rol als controller invult, net als uw rol als controller weer invloed heeft op uw identiteit.
Is uw organisatie al 'data driven'? Bent u dagelijks bezig met de 'digitale transformatie'? Hoe wapent uw organisatie zich tegen 'disruptors'? Tijdens de FM Club bij Oracle op 21 juni nam Robert van Espelo (Digital Director EMEA bij Oracle) de bezoekers mee in de laatste trends en ontwikkelingen.
We zijn aan een grens gekomen van onze huidige manier van organiseren, waarbij we verstrikt zijn geraakt tussen dat-waar-het-echt-om-gaat aan de ene kant en de regels en het systeem aan de andere kant. Maar we hebben ondertussen wel door dat het anders kan en anders moet in organisaties in deze VUCA wereld.
Wie kent het populaire programma MINDF*CK van Victor Mids? Een echte aanrader als je het nog nooit gezien hebt. Of misschien moeten we zeggen: een echte afrader. Want als je ziet hoe makkelijk we ons brein kunnen misleiden met vrij eenvoudige trucs, durf je dan nog wel op datzelfde brein te vertrouwen?
Voor RTL Nederland is het binden van kijkers corebusiness. De laatste jaren speelt data-analyse hierin een prominente rol. In de nabije toekomst zal machine learning de strijd om de kijker bepalen.
In de reeks blogs over het niet gebruiken van managementdashboards en rapportages gaan Charles van der Ploeg en Merlijn Gillissen op zoek naar concrete tips en adviezen. Vandaag deel 3 in de reeks van 6: "Waar zit de knop van de Winstverdubbelaar?"
Zijn de methoden en technieken die controllers tijdens hun studie leerden nog wel relevant nu organisaties in een omgeving werken die inmiddels veel dynamischer en complexer is? In dit dertiende deel van de serie staan wederom de Levers of Control (LoC) centraal.
Na een carrière bij bol.com komt Martin Hulsman, de nieuwe CFO van online travel-organisatie Otravo opnieuw bij een snelgroeiend bedrijf terecht. De uitdagingen voor finance komen overeen. "Een nieuwe productcategorie spreekt meer tot de verbeelding dan het verbeteren van de datakwaliteit."
TravelBird is in zeven jaar tijd uitgegroeid tot een reisorganisatie met een unieke persoonlijke service aan reizigers wereldwijd. Deze service wordt met behulp van machine learning op een hoger niveau gebracht.
Talentmanagement staat bij veel finance-afdelingen hoog op de agenda. Begrijpelijk, want de financiële functie moet in veel bedrijven worden omgevormd om toekomstbestendig te worden. Het ontwikkelen en aantrekken van talentvol personeel is een belangrijke schakel om die transitie mogelijk te maken. Financieel Management spreekt talentmanagers van grote corporates en vraagt ze de geheimen van hun talentenprogramma te delen. Hoe geven zij vorm aan de finance-afdeling van de toekomst?
Het centrale thema binnen de verschillende finance communies van Alex van Groningen is in 2017 'embracing entrepreneurship'. Dat komt voort uit het boek 'Founders Mentality' van Chris Zook en James Allen. De kernboodschap: organisaties moeten ondernemender worden, risico's durven nemen, liever vergiffenis vragen dan niks nieuws proberen. De top moet niet alles beslissen en finance moet ervoor waken de organisatie niet op slot te zetten en al het ondernemerschap in de organisatie om zeep te helpen. Het thema 'embracing entrepreneurship' staat onder meer centraal op de jaarlijkse CFO Day en FM-Dag. Lees hier de verslagen van deze dagen en andere inspirerende artikelen.
Een flexibele organisatie is fit, alert, flexibel en lenig. Het is zich bewust van hoe de onderneming waarde genereert, is alert op bedreigingen in de markt en is continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Het kan snel strategieën ontwikkelen en deze snel implementeren. Wat betekent dit voor de finance functie?
Slim gebruik van data wordt in veel organisaties een steeds belangrijker onderdeel van het businessmodel. Zo ook bij vervoersbedrijf RET.
Effectieve Business Controllers binnen Nederlandse organisaties krijgen een 7,2 als rapportcijfers. Daarmee worden zij sterk beter beoordeeld dan hun niet-effectieve collega's die een 6,0 krijgen.
In de reeks blogs over het niet gebruiken van managementdashboards en rapportages gaan Charles van der Ploeg en Merlijn Gillissen op zoek naar concrete tips en adviezen. Vandaag deel 2 in de zesdelige reeks.
Het aantal fusies en overnames neemt toe, maar hoe realiseert u een optimale en duurzame transactie?
Business Intelligence: een prachtig vakgebied dat tegelijkertijd wordt gedomineerd door trends. Waren de BI-trends vijf jaar geleden nog Big Data en werken in de Cloud, anno 2017 zijn de magische woorden Machine Learning en, in het verlengde daarvan, Predictive Analytics. De impact voor controllers van deze automatiseringsontwikkeling is potentieel gigantisch. Grote vraag: is er nog toekomst voor de controller?
Als je in finance werkt, hou je van analytics. Al die cijfers en de verhalen die ze vertellen; heerlijk! De praktijk is echter dat veel CFO's nogal opzien tegen de inzet van oplossingen voor analytics...
Zijn de methoden en technieken die controllers tijdens hun studie leerden nog wel relevant nu organisaties in een omgeving opereren die inmiddels veel dynamischer en complexer is? In dit twaalfde deel van de serie staan wederom de Levers of Control (LoC) centraal.
Als de finance professional niet snel in beweging komt, ligt disruptie op de loer. Robotics en data analytics winnen snel terrein.
Ruim 8 op de 10 Nederlandse bedrijven heeft moeite met het vinden van goede financiële professionals, meldt Robert Half.
Kijkend naar de afdelingen die data-storytelling gebruiken, zien we dat het management (56%) en de financiële afdeling (46%) het meeste gebruikmaken van data-storytelling.
Het besturen van een organisatie is geen sinecure. De hoeveelheid gegevens neemt nog steeds exponentieel toe en zijn ook steeds sneller beschikbaar. Daardoor verouderen gegevens ook steeds sneller en is de tijd om goed onderbouwde beslissingen te nemen enorm afgenomen. Dit vergroot de druk op het vinden van de juiste vorm en inhoud van de managementrapportages. Charles van der Ploeg en Merlijn Gillissen, docenten van de training Effectief Rapporteren, geven adviezen om te komen tot managementrapportages die echt werken.
Zijn de methoden en technieken die controllers tijdens hun studie leerden nog wel relevant nu organisaties in een omgeving opereren die inmiddels veel dynamischer en complexer is? In dit elfde deel van de serie staan de levers of control centraal.
Wat maakt nou dat rapportages en dashboards niet of nauwelijks worden gebruikt? Dit is de eerste uit een reeks van blogs over het verbeteren van effectiviteit van managementrapportages en managementdashboards.
Luister als bedrijf beter naar de klant en speel met beschikbare data slimmer in op diens behoefte. De tijden waarin bedrijven vanuit hun eigen expertise bedenken wat de klant nodig heeft, behoren tot het verleden.
Tijdens het Jaarcongres Controlling 2017 op 20 april heeft Stijn Schneider, Group Controller bij GrandVision, de Controller of the Year Award in de wacht gesleept.
"Na alle verhalen over disruptie de laatste jaren, gaan we nu terug naar de basis", opende Michael van Asperen (manager Controllers Netwerk) het Jaarcongres Controlling 2017. "Waar draait het nu allemaal om in bedrijven? De klant en ondernemerschap. Niet dat we van jullie allemaal entrepreneurs willen maken, maar als controllers kunnen jullie wel een belangrijke bijdrage leveren aan het behoud van ondernemerschap in jullie organisatie."
Veel financiële processen bestaan uit handelingen waar automatisering en slimme algoritmes meer en meer de bepalende factor zullen gaan worden. Wat zijn de belangrijkste technologische ontwikkelingen die op ons af komen en hoe kan de CFO zich het beste hierop voorbereiden? In deel 2 van de serie "Dealen met": Predictive Analytics.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl