Blog

artikel-thumbnail

19 januari 2007

Goede en foute omzet

Een euro winst is een euro winst, nietwaar? Voor de CFO die stuurt op harde cijfers is omzet gewoon de omzet en de winst de winst. Mis! Omzet is nog te veel foute omzet. Wanneer je je klanten onvoldoende waarde levert en je verkopen deels gebaseerd zijn op een lock-in of andere trucs om klanten uit te melken, dan is je omzet fout. Vroeg of laat zullen klanten je dan massaal verlaten en is saneren en bezuinigen een gebed zonder einde. Wat ik van managementgoeroe Peter Drucker heb onthouden is zijn uitspraak "The only profit center is the customer whose check does not bounce."

artikel-thumbnail

14 november 2006

MisfIT

Bijna iedereen maakt inmiddels dagelijks gebruik van een pc. Wij gebruiken een computer op het werk; bijna tachtig procent van de taken is geheel of gedeeltelijk geautomatiseerd, of het nu in de administratieve omgeving is, in de productie of in de dienstverlening. En de penetratie van pc's thuis is ongekend hoog. Je mag dus aannemen dat de gemiddelde consument een vrij goed beeld heeft wat men met databasemanagement zou kunnen doen. Hij weet wat er mogelijk is; hij weet dat zijn anonimiteit beperkt is. Dus verlangt de consument dat die gegevens ook in zijn belang kunnen worden ingezet.

artikel-thumbnail

22 oktober 2006

Credit management en sales

Als ondernemer heeft u er vast wel eens mee te maken gehad. Klanten die te laat betalen waardoor u andere verplichtingen even moest opschuiven. Het overkomt je gewoon, zou je haast denken. Maar is dat echt zo? Natuurlijk zijn er situaties die niet te overzien zijn. Ongelukken, ziekten kan iedereen treffen. Maar los hiervan kan u als ondernemer heel goed bepaalde zaken managen. Hieronder geef ik een aanzet om over na te denken. Misschien zijn deze zaken in uw bedrijf goed geregeld. Maar verbeteringen zijn er nog altijd.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10