Aantal faillissementen stijgt in 2001 met 132%, vooruitzichten voor 2002 somber. In 2001 zijn in de Nederlandse ICT sector 430 ondernemingen failliet gegaan. Dat is een groei van 132% ten opzichte van 2000 toen 185 Nederlandse ICT ondernemingen gedwongen de deuren moesten sluiten. Ook historisch gezien is het aantal van 430 failliet verklaarde ICT ondernemingen een absoluut record. Tot nu toe vormde 1993 met 206 failliet verklaarde bedrijven het dieptepunt voor de Nederlandse ICT sector.
Een kostenbesparingsproject voor facilitaire kosten kunt u opzetten middels een 4 stappenplan: 1. Inventarisatie 2. Analyse 3. Presentatie Verbeterplan 4. Implementatie
De Hoge Raad heeft bepaald dat het Hof bij een klacht moet nagaan of het bezwaarschrift door een andere inspecteur is behandeld dan degene die de aanslag feitelijk heeft opgelegd. Indien dit niet zo is dan moet het Hof de uitspraak vernietigen en zal opnieuw uitspraak op het bezwaarschrift moeten worden gedaan.
Ondernemingen en overheden die een systeem van variabele beloning hebben ingevoerd, behalen hiermee nauwelijks het gewenste resultaat. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG Consulting onder 230 grotere Nederlandse bedrijven en overheden.
Ontslagen, ziekteverzuim, competentiemanagement; in tijden van economische teruggang staat de personeelsmanager onder druk. Daar waar bedrijven krap een jaar geleden zich nog verdrongen om de gunst van de werknemer, wordt nu links en rechts personeel de deur gewezen. De complexe problematiek vraagt van de HR-manager meer dan ooit kennis van het vak; men moet van alle markten thuis zijn om een gedegen HR-beleid te kunnen voeren.
De afgelopen maanden is al veel geschreven over de gewijzigde financiële planning voor de directeur-eigenaar. Het nieuwe belastingstelsel heeft de fiscale spelregels zo veranderd dat de planning van menig DGA grondig herzien moet worden.
Eind 1998 is de Faillissementswet aanzienlijk gewijzigd; aan de wet zijn 78 nieuwe wetsartikelen toegevoegd. Deze wetsartikelen worden aangeduid met "Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen".
Wat is het verschil tussen faillissement en surseance van betaling? Wat zijn de gevolgen voor de schuldenaar aan wie surseance is verleend? Wat zijn de kansen na surseance? Welke mogelijkheden staan er open voor de schuldeisers.
In het kort zal in dit artikel worden ingegaan op aspecten die het faillissement raken. De werking van het faillissement zal worden uitgelegd alsmede de gevolgen voor schuldenaar en schuldeisers. Uiteraard kan deze beschouwing niet volledig zijn, echter, deze verschaft de lezer inzichten op grond waarvan de vragen en antwoorden van het onderzoek kunnen worden begrepen.
Een bedrijf kopen is spannend. Het is ook een traject vol hobbels en gaten. Deze reconstructie van een net afgeronde overname maakt duidelijk waar de pijn zit. Acht hobbels waarover u als koper kunt struikelen en hoe u ze voorkomt.
De financiële softwarepakketten van IBS Consist behoren tot de top van financiële softwarepakketten die in Nederland op de markt zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van PricewaterhouseCoopers dat ieder jaar gehouden wordt onder zo´n dertig leveranciers van standaard software voor de financiële functie. De drie financiële softwarepakketten van IBS Consist, ASW Financials, FIS2000 en FMS eindigen in dit onderzoek alledrie in de top 6. IBS Consist laat hierin bedrijven als Oracle en Baan achter zich.
In Nederland is de venture capital branche pas in de jaren tachtig opgekomen. Pioniers uit die tijd moesten met hun adviseurs gaan bedenken hoe een venture capital deal op papier moest worden gezet. Bij het uitvinden van het wiel werd gekeken naar de Amerikaanse wijze van zakendoen. Veel juridische concepten werden dan ook uit de Amerikaanse praktijk overgenomen.
If you fail to plan, you plan to fail. Iedere goede ondernemer heeft een plan. Of het nu in zijn hoofd zit, op de achterkant van de sigarenkist staat of keurig is uitgeschreven, geen ondernemer kan zonder. In de praktijk blijkt de gedetailleerde volledig uitgeschreven versie niet erg in te zijn. Veel ondernemers zeggen: 'Het gaat al jaren goed zonder, waarom zou je dan zonodig de boel moeten uitwerken en opschrijven? Bovendien kost het veel tijd en daar hebben we een groot gebrek aan.' Hooguit twee derde van alle kleine en middelgrote bedrijven nemen er de moeite voor. De meeste aandacht blijkt uit te gaan naar zaken als marketing en verkoop. Waar kijken die ondernemers nu eigenlijk tegen op? En wat moet er precies in een plan staan?
Welke bedrijven gaan er nu eigenlijk failliet in Nederland? Veelal de kleinere en jongere bedrijven - maar dat lijkt ook logisch, omdat zij nu eenmaal het talrijkst zijn. Zelden zijn faillissementen ook te wijten aan de aard van de onderneming of aan het economisch tij. Meestal ligt de oorzaak in bepaalde (negatieve) eigenschappen van de ondernemer zelf en zien omstanders zonder oogkleppen dit faillissement ook eerder aankomen dan hijzelf.
Bij de fiscale aspecten van sanering en faillissement vallen er twee posities te onderscheiden: die van de ondernemer in moeilijkheden, in dit hoofdstuk de "overdrager", en die van de voorzetter van diens onderneming oftewel de "overnemer". Tenzij anders aangegeven gaat het hier om BV's. In beide posities zijn er fiscale voordelen te behalen bij sanering en faillissement.
Het fenomeen Informal Investors staat de laatste tijd enorm in de belangstelling. In dit artikel zal getracht worden deze groep aanbieders van risicodragend vermogen in kaart te brengen en zal hun betekenis voor het Nederlands bedrijfsleven worden aangegeven. Voorts zal worden bezien in hoeverre de markt voor Informal Investors verder kan worden geactiveerd. Tot slot zullen onze eigen ervaringen met Informal Investors aan de orde komen.
Incassoprocedures zijn meestal gericht op de betaling, op het achterhalen waarom iemand niet betaalt of op het oplossen van een betwisting. Het gaat altijd om een achterstallige debiteur, zoals een crediteurenmedewerker, boekhouder, directeur, eigenaar of particulier. Met deze debiteur wordt telefonisch, persoonlijk of schriftelijk contact opgenomen met als boodschap (telefonisch) betalen, een dreigement of een dagvaarding. Men incasseert wanneer dit het beste uitkomt, wanneer er geld is, rond de vervaldatum of tot een uiterste moment hierna - maar hoe men dit doel bereikt wordt in het bedrijfsleven zeer verschillend ingevuld.
Bij vrijwel de helft van de faillissementen waarin de curator met gegadigden onderhandelt over het (deels) verkopen van de activa van de gefailleerde vennootschap, blijken deze gegadigden eigenaar of directeur hiervan te zijn en mogelijkheden te zien om de bedrijfsactiviteiten met een andere vennootschap voort te zetten. Dit blijkt uit een in 1996 door het Hugo Sinzheimer Instituut van de Universiteit van Amsterdam uitgevoerd onderzoek.
Vaak noemen we de surséance van betaling en het faillissement in één adem, want in beide gevallen gaat het om natuurlijke en rechtspersonen in financiële moeilijkheden. We zien het één als instrument om het ander te voorkomen. Toch blijken vele aanvragers van surséance failliet te worden verklaard; in 1994 bijvoorbeeld werden er van de 494 aanvragen van surséance 341 weer ingetrokken onder gelijktijdige faillietverklaring (bron: CBS). Eenmaal verleend is de surséance dus veelal het voorportaal van het faillissement. Slechts een enkel bedrijf wordt door een bewindvoerder weer marktklaar gemaakt.
De overname van Uniface door Compuware in 1994 was de afsluiting van een tijdperk waarin een bedrijf van 6 man en een startkapitaal van 50.000,- uitgroeide tot een multinationale onderneming met een beurswaarde van 600 miljoen en 600 werknemers. In tien jaar slaagde Uniface erin om 22 miljoen aan venture capital binnen te halen op basis van een revolutionair product-concept, een goed ondernemersplan en een uitstekend management-team. Wat eerst een beursnotering aan Nasdaq had moeten worden als bekroning op het werk van een succesvol bedrijf, werd uiteindelijk een geslaagde 'merger' met een buitenlandse beursgenoteerde onderneming.
In de praktijk gebruiken we de begrippen 'begroten', 'budgetteren' en '(financiële) planning' door elkaar. Ze liggen dan ook in elkaars verlengde. Hebben we het over begroten, dan gaat het om het verkrijgen van een totaaloverzicht van de verwachte financiële gevolgen van bepaalde activiteiten. Spreken we over budgetteren, dan zijn de cijfers niet meer vrijblijvend, maar juist taakstellend voor de betrokkenen. Het begrip planning gebruiken we als we het tijdsschema waarin de verschillende activiteiten moeten plaatsvinden aan de orde stellen: wie doet er wat en wanneer? Uiteraard hebben fysieke acties financiële gevolgen en kunt u dus ook een financiële planning maken. Hieronder gaan we in op de belangrijkste aspecten van begroten, budgetteren en plannen.
In het familiebedrijf is soms het hele familiekapitaal vastgelegd. Toch hebben ondernemer en familie meestal geen goed idee van de reële waarde van het bedrijf. De waardering lijkt een boekhoudkundige becijfering die pas van belang is voor de aandeelhouder bij verkoop of overdracht van het bedrijf. Maar er zijn meer betrokkenen en daardoor meer redenen de waarde van de familieonderneming weloverwogen vast te stellen.
Als ondernemer verkoop je in de regel slechts eenmaal je bedrijf. Het is dan ook zaak er voor te zorgen dat het bedrijf op moment van verkoop in optimale condities verkeert. De onderneming moet 'verkooprijp' worden gemaakt wat uiteindelijk moet bijdragen aan waarde en overdraagbaarheid en dus in een hogere verkoopprijs. Vooral de financiële prestaties en de financiële structuur van de onderneming verdienen de aandacht in het traject van verkooprijp maken. Van belang hierbij zijn met name het opbouwen van een goed trackrecord en het schonen van de verbanden tussen zakelijk en privé.
Het familiebedrijf wordt gekenmerkt door een grote verwevenheid van de belangen van onderneming en ondernemer. Raakvlakken zijn onder meer salaris, dividenden, pensioenopbouw, (achtergestelde) leningen en ondernemingswaarde. Vaak is een groot deel van het familiekapitaal vertegenwoordigd in de onderneming. Dit is niet zonder risico en levert niet altijd het optimale rendement op. In dit artikel komt een aantal aspecten aan de orde dat van belang is bij het in balans brengen van financiële ondernemings- en familiebelangen. Daarbij wordt ook aangegeven welke concrete stappen kunnen worden doorlopen bij de aanpak van deze problematiek.
Het is de droom van menige manager in loondienst: een eigen bedrijf. Via een Management Buy In (MBI) lijkt deze droom makkelijk te verwezenlijken. U koopt zich in en wordt (mede)aandeelhouder van een bestaande onderneming en heeft meteen een vliegende start als ondernemer, zo lijkt het. Maar hoe zit het in de praktijk met dit type bedrijfsovername? Is een MBI wel iets voor u? Hoe kunt u het te werk gaan? Hoe komt u aan informatie? Enkele richtlijnen voor aspirant MBI'ers.
Aandelenlease is, op zijn janboerenfluitjes gezegd, niets anders dan het huren van een pakketje aandelen voor een bepaalde periode, meestal vijf jaar, desgewenst korter of langer.
De manier waarop u bedrijfsresultaten presenteert in de jaarrekening maakt een wereld van verschil. De ene jaarrekening komt beter uit als u gaat verkopen, de andere als u een hoog rendement wilt laten zien. Natuurlijk, de feiten moeten kloppen. Maar het oppoetsen van uw cijfers pakt vaak voordelig uit. Hoe kunt u uw bedrijf zo goed mogelijk uit de verf laten komen binnen de regels en wetten die gelden voor de jaarrekening?
Ondernemen op onder-buikgevoel? Het kan nog wel, vinden de deelnemers aan de forumdiscussie van Opleiding & Training. Maar zonder gedegen kennis van financieel management redt de manager het doorgaans niet. Je moet je niet laten regeren door de financiële huishouding van het bedrijf, maar je moet de kengetallen begrijpen en kunnen interpreteren.
Op 27 juni 2001 is het wetsvoorstel "Ondernemerspakket 2001" ingediend bij de Tweede Kamer. Het pakket is er op gericht ondernemers meer mogelijkheden te bieden om in een snel veranderende economie sneller en efficiënter te kunnen handelen. Met het oog hierop bevat het wetsvoorstel een aantal fiscale maatregelen ter versterking en dynamise-ring van het ondernemerschap. Daarnaast zijn in het wets-voorstel een aantal anti-misbruikregelingen opgenomen, gericht op het tegengaan van oneigenlijke gebruik van de huidige fiscale wetgeving en gericht op het wegnemen van onbedoelde concurrentievoordelen.
Veel ondernemers kijken bij hun jaarcijfers vooral naar de resultatenrekening. Hoeveel omzet is er gemaakt? Hoeveel winst blijft daarvan over? Logische vragen, want hiermee krijgt u de meest directe resultaten van uw inspanningen te zien. Maar ook de gegevens op de balans bevatten veel 'stuurinformatie'. Bovendien kunt u ze voor een deel zó beïnvloeden, dat ze uw bedrijfsresultaat ten goede komen. AA-accountant Jan Los geeft een toelichting en handige tips.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl