Bij bedrijfsoverdrachten wordt teveel de nadruk gelegd op planning. Daarnaast richten overheid, banken en overnamespecialisten zich bij overnames vooral op grotere bedrijven, terwijl kleine bedrijven na een overname beter blijken te presteren. Dit zijn in het kort de uitkomsten van het onderzoek van Lex van Teeffelen, onderzoeks- en programmaleider Bedrijfsoverdrachten aan Hogeschool Utrecht, die op dit onderwerp promoveerde aan de Nyenrode Business Universiteit.
Performance Management kan een ongelooflijke bijdrage leveren aan de prestaties van organisaties. Maar is dat in uw organisatie ook zo? Veel organisaties worstelen met het effectief opzetten en implementeren van Performance Management en halen er niet uit wat erin zit. Mogelijk werkt u ook in zo'n organisatie. Waarschijnlijk is niet rekening gehouden met één van onderstaande 10 valkuilen.
Twee derde van de professionele beleggers vindt niet-financiële informatie van beursfondsen inmiddels even belangrijk als financiële informatie, aldus een enquete van NIVRA uit juni 2010. Een niet zo vreemde constatering, gezien de verandering in informatiebehoefte, die mede door de financiële crisis en de klimaatproblematiek is versterkt. Geïntegreerde rapportage staat daarom hoog op de agenda.
Organisaties ondernemen te weinig activiteiten om te zorgen dat ze ook in de toekomst over de juiste kennis kunnen blijven beschikken. En dat terwijl de arbeidsmarkt voor hoogopgeleide professionals de komende jaren drastisch verandert en de traditionele manieren om die kennis te verwerven niet meer werken.
Werkkapitaalverbetering is geen nieuw fenomeen voor financiële managers. Het onderwerp is weer bovenaan de agenda komen te staan nu de banken strengere criteria hanteren bij het toekennen van leningen. De uitkomsten van een recente survey naar werkkapitaal in relatie tot afnemers laten niets te wensen over en maken duidelijk dat Nederlandse leveranciers zoeken naar alternatieven voor het verbeteren van hun werkkapitaal.
Binnen het budget blijven is voor veel managers een opgave. Diezelfde managers staan voor de opgave om voortdurend en op creatieve wijze te zoeken naar kostenbesparingsmogelijkheden; een actie die normaliter tegen de aard van een manager indruist. Voor u als controller in een organisatie is het eveneens van belang om besparingsmogelijkheden te signaleren. 7 tips voor controllers.
Organisaties worden anno 2010 geconfronteerd met twee op het oog tegenstrijdige trends. Enerzijds steeds lossere verbanden van en tussen organisaties door outsourcing, strategische allianties, steeds grotere autonomie van businessunits en het steeds meer vorm krijgen van netwerkorganisaties. Anderzijds is er echter een toenemende behoefte aan controle op de efficiency en effectiviteit van het proces en de betrokken entiteiten in de waardeketen.
Een belastingdienst heeft formeel de comfortabele positie om rustig te wachten op de aangifte en zich daarna eens in de situatie van de belastingplichtige te verdiepen. Die handelwijze kan leiden tot veel extra werk en inefficiëntie voor de fiscus én de belastingplichtige. In het huidige, in complexiteit toenemende fiscale speelveld waarin Belastingdienst, tax directors en CFO's zich bewegen, is het vijf jaar geleden gestarte horizontaal toezicht een innovatie van formaat. Theo Poolen, plv. directeur-generaal van de Belastingdienst en medeinitiator van deze vernieuwing, geeft zijn visie op de huidige praktijk waarin professionele samenwerking en vertrouwen centraal staan.
Aandacht voor succesvol leiden van verandering met IT loont. Onderzoekers Weill & Ross toonden in 2004 al aan dat bedrijven met een goed ingerichte IT-governance 20 procent meer winst behalen dan bedrijven zonder een goed ingerichte IT-governance. Dit bij een gelijkwaardige strategie. Het daadwerkelijk initiëren en leiden van verandering is echter een zeer moeilijk proces waarin bedrijven veel potentiële struikelblokken tegenkomen.
Op dit moment ligt het wetsvoorstel Flexibilisering en Vereenvoudiging BV-recht voor bij de Eerste Kamer. Wanneer de Senaat vaart maakt is invoering van het nieuwe BV-recht per 1 januari 2011 mogelijk. De familievennootschap is daarmee zeer gebaat.
De crisis heeft zijn sporen achtergelaten en meer dan ooit staat de Raad van Commissarissen (RvC) in de schijnwerpers. Hoe is het op dit moment gesteld met de raad van commissarissen en welke ontwikkelingen kunnen we verwachten? Maar ook, hoe is de relatie tot de Raad van Bestuur (RvB)? Houdt de Raad van Commissarissen wel voldoende of misschien juist wel teveel afstand?
Met het vertrek van de babyboomers is het de komende decennia de beurt aan Generatie Y. Wat kenmerkt deze generatie? Hoe halen werkgevers in een tijd dat het economisch minder gaat het meest uit deze generatie? En hoe gaat deze generatie om met de huidige crisis?
Wat is de visie van M&A-advocaten op de huidige markt, hoe zien zij hun relatie met cliënten, hoe kan de dienstverlening verbeterd worden en welke nieuwe ontwikkelingen spelen er in de juridische advieshoek? Wij vroegen het veertien toppers, afkomstig van de grote Nederlandse advocatenkantoren.
Businessmodellen, strategieën, octrooien: ondernemers is er veel aan gelegen om hun bedrijf tot een succes te maken. Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc, verbaast zich echter over de soms knullige manier waarop veel (startende) ondernemers zaken doen. Op Financieel Management daarom de 5 snelste manieren om uw bedrijf om zeep te helpen.
Middelgrote ondernemingen en non-profit organisaties krijgen steeds meer te maken met risicomanagement. Hiervoor wordt al snel naar de CFO of financieel manager gekeken. Volgens Professor Kees Cools (Rijksuniversiteit Groningen) is een groot probleem bij de invulling van risicomanagement dat er vooral naar systemen wordt gekeken en veel minder naar gedrag. Voor succesvol risicomanagement moet er veel meer gekeken worden naar de drijfveren en prikkels van de werknemers, evenals naar de neurologische aspecten van mensen.
Met de overname van de bierdivisie van FEMSA ging voor Heineken een langgekoesterde wens in vervulling; een belangrijke positie in Latijns Amerika. De expansiedrift van Neerlands' trots breidt zich ondertussen ook uit naar groeimarkten als India en Zuid-Afrika. Overnames zijn echter geen doel op zich, vergen veel voorbereiding en vereisen een hele duidelijke strategie, aldus René Hooft Graafland, CFO van Heineken.
Zeker in deze tijd is het opmerkelijk dat het formuleren van een strategie bij veel organisaties blijft hangen in moeilijk te begrijpen 'tovenarij'. Dit wekt mogelijk wel ontzag, maar zorgt niet voor binding of resultaat. De CFO heeft een belangrijke rol om deze situatie te doorbreken. En met een beetje magie kan hij ook nog veel makkelijker sturen.
In de media verschijnen regelmatig berichten over integriteitkwesties, terwijl deze informatie vooraf bekend was. Hierdoor lopen bedrijven en personen reputatieschade op, de impact hiervan is groot. Uit onderzoek blijkt dat gebrek aan transparantie, slechte reputatie en (financieel economische) criminaliteit de grootste 'show stoppers' zijn. Ondanks een toename van het aantal investeerders en bestuurders dat een Investigative Due Diligence laat uitvoeren, is dit veelal geen standaard onderdeel van een due diligence.
Nederland heeft ondernemers nodig. En passie. Gelukkig gaan die twee vaak samen. Voor effectief ondernemerschap zijn vele zaken van belang, aldus serial entrepreneur Michiel Muller. De businessmodellen achter Tango, Route Mobiel en Bieden en Wonen zijn verschillend maar ze hebben ook hun overeenkomsten. Met betrekking tot het ondernemerschap hanteert Muller zijn zeven wetten op basis waarvan hij grote successen heeft geboekt.
Om de resultaten van een organisatie daadwerkelijk te kunnen verbeteren is het essentieel om op drie niveaus binnen de organisatie te werken aan gewenste oplossingen: Bestuurders bepalen doel en strategie en daaruit volgt de informatiebehoefte met betrekking tot heden, verleden en toekomst van de organisatie.
Lean Management is al jaren een succesvolle filosofie om organisaties beter te laten presteren. Het aantal organisaties dat zich aan Lean committeert groeit nog altijd flink, niet alleen in de industrie, ook in andere sectoren. Ondanks deze groei bestaan er nog veel misverstanden over Lean. De vijf grootste worden in dit artikel beschreven.
De automotive werd als een van de eerste sectoren geraakt door de crisis. Sindsdien volgden de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Overnames en protectionistische maatregelen lijken aan de orde van de dag, en de roerige tijden zijn nog lang niet voorbij.
De huidige economische crisis is voor een belangrijk deel een vertrouwenscrisis die zich uitstrekt over het hele maatschappelijke veld. Het gebrek aan vertrouwen in het bedrijfsleven, de overheid en andere instituties lijkt door het ineenstorten van de financiële markten te zijn veroorzaakt, maar eigenlijk is er al langer sprake van een afkalvend vertrouwen in de samenleving en een roep om herstel daarvan. Na de dotcomcrisis was er sprake van een soortgelijk sentiment en de roep om verandering.
Verkopers worden door omzetbonussen aangespoord om toch vooral omzet te genereren. Door deze scoringsdrift neemt de commerciële man of vrouw sneller risico's die later incasseren een stuk moeilijker maakt. Denk hierbij aan hoge kortingen en soepele betalingscondities. Voor uw bedrijf kan deze tactiek desastreuze gevolgen hebben. Het is daarom verstandig om de omzetgedreven structuur om te zetten in een 'pay by cash-in-systeem'. Acht tips om aan de hand van dit principe te gaan werken.
Door de financiële crisis is de druk op accountants toegenomen. De maatschappij is zeer kritisch over de rol die zij hebben gespeeld. Toch is de ontwikkeling ten aanzien van de accountant volgens professor Arnold Schilder niet uniek. "Het is een worsteling van de hele samenleving. Je moet de discussie breder trekken. Er is een storm over de wereld heen gegaan zonder enige historische weerga. De wereld is geschokt en men kijkt om zich heen of er iemand te vinden is die de gebeurtenissen had kunnen voorkomen of had kunnen verwachten."
De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel. Vernieuwing van het verdienmodel is een bewezen manier om tot nieuwe duurzame groei te komen. Bedrijven uit allerlei branches, van Ryanair tot NS en van Sanifair tot Spil Games, bewijzen dit. In dit artikel hebben we de ervaringen uit onze adviespraktijk verwerkt tot vijf concrete tips om groei te realiseren met nieuwe verdienmodellen.
Leiderschap is meer dan stoere spierballen, goed getimede oneliners of een krachtige en vertrouwenwekkende uitstraling. Sterker nog, het is heel goed mogelijk dat we de beste leiders helemaal niet kennen. Want een goede leider onderscheidt zich vooral door vertrouwen te geven aan de organisatie en schijnbaar onoplosbare paradoxen kundig te ontrafelen.
Na een fusie is snel geld nodig. Maar hoe kun je in de turbulente aanvangsperiode voldoende cash creëren zonder de organisatie extra onder druk te zetten? Het verlagen van de inkoopkosten is één van de weinige manieren om zonder frictie, snel geld vrij te maken en tegelijkertijd de integratie te bevorderen.
Het aantal fusie- en overnametransacties in de ICT-sector is weer aan het stijgen, voor het eerst sinds de recessie. Hierbij ging het vooral om strategische overnames en herschikking van portefeuilles. Juist in de ICT-sector is het van groot belang om de juridische aspecten niet uit het oog te verliezen. 'Toch is er vaak te weinig aandacht voor. Een gebrek aan kennis ligt daaraan vaak ten grondslag', meent ICTrechtsgeleerde Kees de Vey Mestdagh.
Een klantcontactcenter, helpdesk of servicedesk, ze worden al lang niet meer gezien als noodzakelijk kwaad. Facilitair contactcenter SNT ziet ze juist als visitekaartje richting de klant. Dat besef sijpelt langzaam maar zeker ook door bij de rest van het Nederlandse bedrijfsleven. Fortis Private Equity gelooft in het belang van klantcontact en nam samen met het zittende management SNT over van KPN.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl